Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
 Οι ταινίες «όμηροι» της πανδημίας

Ντάνιελ Κρεγκ, «No Time to Die» (2020)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι ταινίες «όμηροι» της πανδημίας

  • A-
  • A+
Μια δυνατή κινηματογραφική χρονιά μπήκε σε καραντίνα. Πολυαναμενόμενες πρεμιέρες, όπως του νέου Τζέιμς Μποντ, αναβλήθηκαν, τα μεγάλα φεστιβάλ στρέφονται στην online εκδοχή τους, με τα θετικά και τα αρνητικά της, τα Οσκαρ μπορεί να μη γίνουν ούτε τον Φεβρουάριο του 2021.

Ούτε καν όμηροι –γιατί στην περίπτωση της ομηρίας ζητείται κάποιο αντάλλαγμα. Οι ταινίες του 2020 είναι, απλώς, εγκλωβισμένες σ’ ένα limbo από το οποίο κανείς δεν ξέρει ακόμα και δεν μπορεί να προβλέψει πότε και πώς θα βγουν.

Τα πράγματα ξεκίνησαν τόσο καλά, το 2020 θα ήταν μια δυνατή κινηματογραφική χρονιά, με μια σειρά από ιδιαίτερα πολυαναμενόμενους εμπορικούς τίτλους, μ’ ένα ελπιδοφόρο line-up στα μεγάλα φεστιβάλ του κόσμου. Ολα σταμάτησαν εκεί, γύρω στην Berlinale. Πανδημία, μέτρα προστασίας, κλείσιμο των αιθουσών, αναβολή ή ακύρωση των κινηματογραφικών φεστιβάλ.

Η κινηματογραφική αγορά έχει τα αόρατα βήματά της. Μια εμπορική ταινία κάνει για μήνες την προωθητική στρατηγική της, βγαίνει στις αίθουσες, εγχώρια, μετά παγκόσμια, πιάνει και την τεράστια αγορά της Κίνας, αρχίζει να μετρά εισιτήρια, εισπράξεις, κατάταξη στις ιστορικές επιτυχίες.

Μια τέτοια ταινία θα ήταν, φέτος, για παράδειγμα, το «No Time to Die» του Αντουάν Φουκουά, ο τελευταίος Τζέιμς Μποντ του Ντάνιελ Κρεγκ. Ο Bond 25 αναβλήθηκε ήδη από τις 4 Μαρτίου, προτού κλείσουν οι κινηματογραφικές αίθουσες, υπολογίζοντας ότι η έξοδος υπό συνθήκες δεν συνέφερε την παραγωγή. Η νέα ημερομηνία εξόδου της ταινίας είναι η 12η Νοεμβρίου, παρότι αυτό το πλάνο, επίσης, στερείται κάθε εχέγγυου.

Μια άλλη τέτοια ταινία θα ήταν το «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν, το νέο θρίλερ φαντασίας ενός από τους πιο θαυμαστούς σύγχρονους σκηνοθέτες. Το φιλμ είναι, θεωρητικά, προγραμματισμένο να βγει στις αίθουσες το καλοκαίρι, έχει μάλιστα ημερομηνία εξόδου και στην Ελλάδα, στα θερινά, στις 17 Ιουλίου.

Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον, Ρόμπερτ Πάτινσον, «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν

Τώρα, ωστόσο, το στούντιο της Warner, έχοντας κάνει νέους υπολογισμούς, ανακοίνωσε ότι εάν ώς τα μέσα Ιουλίου δεν λειτουργεί το 80% των κινηματογράφων παγκοσμίως, θ’ αναβάλλει την ταινία για τις 14 Αυγούστου ή και αργότερα, αναλόγως των εξελίξεων.

Οι καλλιτεχνικές ταινίες είναι, όπως πάντα, σε ακόμα πιο δυσχερή μοίρα. Τα νέα πονήματα σπουδαίων, ή νέων, αγαπημένων δημιουργών θα έκαναν, θεωρητικά, την πρεμιέρα τους σ’ ένα από τα μεγάλα φεστιβάλ της σεζόν – τις Κάνες ή τη Βενετία ή το Λοκάρνο, το Σαν Σεμπαστιάν, το Κάρλοβι Βάρι.

Θα λανσάρονταν, δηλαδή, στο περιβάλλον που θα υποστήριζε και θα ανέπτυσσε την ακτινοβολία τους, τη δημοτικότητά τους. Ανάμεσά τους και ελληνικές ταινίες, φυσικά: το «Monday» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου θα είχε την παγκόσμια πρώτη του στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα και ποιος ξέρει ποιες άλλες τους μήνες που ακολούθησαν ή που έρχονται.

Κάποιες από τις διεθνείς παραγωγές παραμερίζουν εντελώς την ιδέα της διανομής σε αίθουσα και βγαίνουν απ’ ευθείας σε πλατφόρμες streaming. Κι αν τα «Trolls World Tour» βγήκαν online σε ορισμένες περιοχές του κόσμου, είναι τέτοιο το είδος της ταινίας που όταν, αργότερα, σε άλλες αγορές, όπως η Ελλάδα, βγει στις αίθουσες, θα βρει το κοινό της (παρότι, με το streaming, έχει ήδη... πειρατευτεί).

Το ίδιο δεν ισχύει για τις καλλιτεχνικές ταινίες που εύκολα χάνονται μέσα στην πληθώρα των προσφερομένων ή που χάνουν μέρος της καλλιτεχνικής αξίας τους με τις διαφορετικές συνθήκες προβολής.

«Monday», του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου

DESPINA SPYROY

Κι αν και τα φεστιβάλ στρέφονται, τουλάχιστον προσωρινά, στην online εκδοχή τους, φυσικά αυτό δεν είναι μια μόνιμη λύση, ούτε και συνάδει με τον ορισμό της λειτουργίας, της ύπαρξής τους, του οποίου μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους είναι η ανθρώπινη επαφή.

Τα ίδια τα φεστιβάλ, άλλωστε, κινδυνεύουν από την ελεύθερη streaming προβολή: εάν μια μεγάλη διοργάνωση, με επιφανές όνομα και μεγάλο budget, προβάλλει online, χωρίς γεωγραφικό περιορισμό, μια ταινία που προκαλεί το ενδιαφέρον, αυτόματα ακυρώνει την προβολή της σε οποιοδήποτε άλλο φεστιβάλ, καθώς οι θεατές και οι επαγγελματίες από ολόκληρο τον κόσμο θα την έχουν ήδη δει.

Το internet δεν έχει σύνορα, με τα καλά και τα κακά του. Γι’ αυτό και μια ομάδα ευρωπαϊκών φεστιβάλ, με πρωτοστάτη, μάλιστα, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, διεκδικεί να εφαρμοστεί στα online φεστιβάλ το geo-blocking, δηλαδή οι ταινίες που προβάλλονται να είναι προσιτές μόνο στο εγχώριο κοινό τής κάθε διοργάνωσης.

Κι ενώ οι εμπορικές ταινίες ψάχνουν την ωφέλιμη θέση τους κι οι καλλιτεχνικές ταινίες ψάχνουν ένα παράθυρο στον κόσμο, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου συζητά ότι ίσως τα Οσκαρ του Φεβρουαρίου 2021 δεν γίνουν καν – με ένα τόσο αλλαγμένο κινηματογραφικό σκηνικό ίσως έχει νόημα να... προσπεραστούν;

Το θετικό σ’ αυτή την καταστροφική αλυσιδωτή αντίδραση στο παγκόσμιο σινεμά είναι ότι μάλλον (ας πούμε πιθανότατα) την παραπάνω χρονιά τα πράγματα θα επανέλθουν σε μια πιο παραγωγική ροή και σε μια χρονιά ακόμα το τοπίο μπορεί να μην έχει καν σημάδια.

Για τώρα, ωστόσο, οι ταινίες, όχι μόνο αυτές που δυσκολεύονται να χρηματοδοτηθούν και να γυριστούν, αλλά κι οι ήδη έτοιμες για να γνωριστούμε, βιώνουν μια καταναγκαστική... καραντίνα με άμεση ανάγκη θεραπευτικής αγωγής.


 


 

 


 

ΣΙΝΕΜΑ
Πρεμιέρες στη μικρή οθόνη
Βαρεθήκαμε τις σειρές, βαρεθήκαμε τη φασίνα, βαρεθήκαμε και να βαριόμαστε: Εδώ, κάποιες επιλογές για τις μέρες που έρχονται, που υπόσχονται να μας κρατήσουν σε (ερωτική, ταξική, βουκολική) εγρήγορση.
Πρεμιέρες στη μικρή οθόνη
ΣΙΝΕΜΑ
Κάθε μέρα σειρές και Τζέιμς Μποντ
H κάθε πλατφόρμα περιεχομένου, κανάλια, streaming πάροχοι, φροντίζουν να βοηθήσουν τους θεατές να μείνουμε σπίτι. Η «κοινωνική αποστασιοποίηση» θέλει καλή παρέα και η Nova το εξασφαλίζει.
Κάθε μέρα σειρές και Τζέιμς Μποντ
ΣΙΝΕΜΑ
Ο κορονοϊός χτύπησε και το ελληνικό σινεμά
Ολη η αλυσίδα παραγωγής πάσχει. Η ανεργία διαγράφεται μεγάλη. Η ΕΑΚ με επιστολή της επιμένει σε ένα πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης και ασφαλιστικής κάλυψης για όλους τους εργαζόμενους στο σινεμά.
Ο κορονοϊός χτύπησε και το ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
«Η αλληλεγγύη είναι το φως πίσω από το μαύρο σύννεφο της πανδημίας»
Ο γοητευτικός Αυστραλός ηθοποιός Χιου Τζάκμαν τσαλάκωσε πάλι την εικόνα του για τις ανάγκες του ρόλου του στη νέα τηλεοπτική ταινία του HBO, «Βad Education», που βασίζεται σε αληθινή ιστορία και πρόσωπα.
«Η αλληλεγγύη είναι το φως πίσω από το μαύρο σύννεφο της πανδημίας»
ΣΙΝΕΜΑ
Κανονικά τον Σεπτέμβριο το Φεστιβάλ Βενετίας
Στις αρχές Σεπτεμβρίου, όπως είναι προγραμματισμένο, θα πραγματοποιηθεί η η 77η Μόστρα της Βενετίαςτης Βενετίας, ανακοίνωσε ο Λούκα Τζάια, ο κυβερνήτης του Βένετο.
Κανονικά τον Σεπτέμβριο το Φεστιβάλ Βενετίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας