Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εφυγε ο γίγαντας του γαλλικού σινεμά
EPA / CLAUDIO PERI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εφυγε ο γίγαντας του γαλλικού σινεμά

  • A-
  • A+

ΜΙΣΕΛ ΠΙΚΟΛΙ: 1925-2020

Με τη στόφα του πρωταγωνιστή, αλλά απίστευτα απλός, μετριόφρων και γενναιόδωρος, συνεργάστηκε με όλους τους μεγάλους σκηνοθέτες, από τον Μπουνιουέλ και τον Γκοντάρ μέχρι τον Αγγελόπουλο, καταθέτοντας το ταλέντο του σε ταινίες όπως «Η Ωραία της Ημέρας», «Η περαστική του Σαν Σουσί», «Ο Μιλού τον Μάη»

Οκτώ δεκαετίες ανεπανάληπτης καριέρας. Εκατοντάδες ταινίες. Συγκλονιστικές ερμηνείες. Συνεργασίες με τους κορυφαίους κινηματογραφιστές. Μυθιστορηματική ζωή. Τρεις γάμοι. Σπάνιο βλέμμα. Τεράστια μορφή. Ο Μισέλ Πικολί ήταν αδιαμφισβήτητα ένας γίγαντας του γαλλικού σινεμά κι ένα τεράστιο κεφάλαιο για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Ο Γάλλος ηθοποιός κι ένας από τους τελευταίους σπουδαίους πρωταγωνιστές άφησε την τελευταία του πνοή στις 12 Μαΐου σε ηλικία 94 ετών. Την είδηση του θανάτου του ανακοίνωσε η οικογένειά του.

Με τον Γουίλεμ Νταφόε και την Ιρέν Ζακόμπ, «Η σκόνη του χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, 2008

Ο Λουίς Μπουνιουέλ, ο Μάρκο Φερέρι, ο Κώστας Γαβράς, ο Κλοντ Λελούς, ο Νάνι Μορέτι, ο Ζακ Ριβέτ, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ, ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο Αλέν Ρενέ αλλά και ο Θόδωρος Αγγελόπουλος του χρωστάνε πολλά. Για ακόμα περισσότερα τον ευγνωμονούμε εμείς που τον αγαπήσαμε σε αξέχαστες ταινίες όπως Η περιφρόνηση (1963), Το ημερολόγιο μιας καμαριέρας (1964), Το τρένο των δολοφόνων (1965), Τα κορίτσια του Ροσφόρ (1967), Η Ωραία της Ημέρας (1967), Ντιαμπολίκ (1968), Τοπάζ (1969), Ο Γαλαξίας (1969), Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας (1972), Η περαστική του Σαν Σουσί (1982), Η Ωραία Καβγατζού (1991), Ο Μιλού τον Μάη (1990), Γενεαλογία ενός εγκλήματος (1997), Η σκόνη του χρόνου (2008) του δικού μας Θόδωρου Αγγελόπουλου.

«Θέλω να καταπλήσσω τους ανθρώπους χωρίς επιτήδευση, μέσω της απλότητας. Ενας πραγματικά σπουδαίος ηθοποιός μπορεί να είναι εξαιρετικά μετριόφρων για τη δουλειά του, στην ευχαρίστηση που αντλεί από ένα τόσο εξτραβαγκάντ και συναρπαστικό επάγγελμα» έλεγε ο ίδιος.

Με την Μπριζίτ Μπαρντό στην «Περιφρόνηση» του Γκοντάρ, 1963

Ο Μισέλ Πικολί γεννήθηκε στις 27 Δεκεμβρίου 1925 και μεγάλωσε σε καλλιτεχνικό περιβάλλον στις γειτονιές γύρω από τη Βαστίλη. Ο πατέρας του Ανρί ήταν βιολιστής ελβετικής καταγωγής και η μητέρα του Μαρσέλ Γαλλίδα. Ο ίδιος σπούδασε ηθοποιός και υποδύθηκε τον πρώτο μεγάλο ρόλο του στη μεγάλη οθόνη στο κοινωνικό δράμα του Λούι Ντακέν με τίτλο «The Mark of the Day». Νωρίτερα βέβαια είχε κάνει τα πρώτα του υποκριτικά βήματα (δεκαετία του '40) στο θέατρο ερμηνεύοντας κορυφαίους ρόλους σε έργα των Στρίντμπεργκ, Ιψεν, Τσέχοφ, Σνίτσλερ, Μολιέρου, Μαριβό, κ.ά.

Ωστόσο για το σινεμά δύο συναντήσεις καθόρισαν τα πάντα στην καριέρα του: η μεν πρώτη με τον Λουίς Μπουνιουέλ (συνολικά συνεργάστηκαν σε οκτώ ταινίες), όταν το 1956 ερμήνευσε τον ιερέα στους «Πέντε φυγάδες» και βούτηξε για τα καλά στον ποιητικό σουρεαλισμό του κορυφαίου Ισπανού σκηνοθέτη, και η δεύτερη στις αρχές της δεκαετίας του '60 όταν κλήθηκε να υποδυθεί τον θεατρικό συγγραφέα και σύζυγο της Μπριζίτ Μπαρντό στην «Περιφρόνηση» (1963) του Γκοντάρ, ρόλος που έκτοτε τον έκανε περιζήτητο.

Με την Κατρίν Ντενέβ, «Η Ωραία της Ημέρας» του Μπουνιουέλ, 1967

«Με δίδαξε να είμαι σεμνός και να έχω αίσθηση του χιούμορ. “Οταν παίζετε, πρέπει να κάνετε ένα βήμα πίσω από τον εαυτό σας”, μου έλεγε», είχε αναφέρει ο Πικολί για τον Μπουνιουέλ σε συνέντευξή του στο γαλλικό περιοδικό Telerama το 2011. Φίλος του Μπορίς Βιάν, του Ζαν Πολ Σαρτρ, του Ιβ Μοντάν και της Σιμόν Σινιορέ, αστός, εκλεκτικός, υπάκουος και τρομερά πιστός στους σκηνοθέτες του, γενναιόδωρος με τις νέες γενιές δημιουργών, πολύτιμος για τις παρτενέρ του [από την Κατρίν Ντενέβ στην «Ωραία της Ημέρας», τη Ρόμι Σνάιντερ στο «Les choses de la vie» του Κλοντ Σοτέ, την Μπριζίτ Μπαρντό στην έξοχη «Περιφρόνηση» (1963) του Ζαν-Λικ Γκοντάρ ώς τις Εμανουέλ Μπεάρ και Τζέιν Μπίρκιν στην «Ωραία καβγατζού»], διακριτικός και γλύκας, ο Πικολί είχε κάνει τρεις γάμους. Ο πρώτος με τη Ζιλιέτ Γκρεκό (1966-1977), ο δεύτερος με την Ελβετή ηθοποιό Ελεονόρ Χιρτ (1954-1965) και ο τρίτος με τη σεναριογράφο Λουντιβίν Κλερκ (1978-2020).

Πέρα από τη συμμετοχή του στις ταινίες Ελλήνων σκηνοθετών, το 2005 είχαμε την τύχη να δούμε τον Μισέλ Πικολί στο «Ιλίσια» να ερμηνεύει τον Αντον Τσέχοφ στην παράσταση «Το χέρι σου σφιχτά μες στο δικό μου», σε σκηνοθεσία του Πίτερ Μπρουκ, έχοντας πλάι του τη Νατάσα Πάρι στον ρόλο της Ολγα Κνίπερ.

Mπορεί σε όλη αυτή την ατελείωτη καριέρα να μην είχε καταφέρει να κερδίσει Σεζάρ, αλλά είχε κατακτήσει το βραβείο καλύτερου ηθοποιού στο Φεστιβάλ των Κανών (1980) και την Αργυρή Αρκτο καλύτερου ηθοποιού στο Φεστιβάλ Βερολίνου από κοινού με τον Στέλαν Σκάρσγκαρντ (1982). Ο τελευταίος πρωταγωνιστικός του ρόλος στον κινηματογράφο ήταν στο «Εχουμε Πάπα!» του Νάνι Μορέτι το 2011, ενώ η αυτοβιογραφία του που κυκλοφόρησε με τίτλο «Εζησα στα όνειρά μου» εξιστορεί στιγμές μιας ζωής που σίγουρα δεν χωράει σε κανένα βιβλίο.


 


 

ΣΙΝΕΜΑ
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
Σπουδαία ερμηνεύτρια, αισθησιακή και ελεύθερη γυναίκα με μυαλό και προσωπικότητα, η Ζαν Μορό έπαιξε σε ταινίες των μεγαλύτερων σκηνοθετών, από τον Φρανσουά Τριφό και τον Λουί Μαλ μέχρι τον Μικελάντζελο...
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Έφυγαν από τη ζωή τα ωραιότερα μάτια του σινεμά
Η Μισέλ Μοργκάν, ένας θρύλος της 7ης τέχνης, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 96 ετών. Υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες ηθοποιούς της Γαλλίας, η πρώτη που κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ...
Έφυγαν από τη ζωή τα ωραιότερα μάτια του σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Η Αριάν Λαμπέντ στο Αφγανιστάν
Οι δυo κυρίες που μοιράζονται τη θέση της προέδρου της Κριτικής Επιτροπής του 17ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, η Ντελφίν και η Μιριέλ, είναι αδελφές, η πρώτη συγγραφέας, σκηνοθέτις και σεναριογράφος, η...
Η Αριάν Λαμπέντ στο Αφγανιστάν
ΣΙΝΕΜΑ
Η Μαγκαλί Νοέλ έκανε μπουμ
Ενα κορίτσι γεννημένο το 1932 στη Σμύρνη από Γάλλους διπλωμάτες, που έζησε εκεί μέχρι τα 19 της χρόνια και μετά επέστρεψε στη Γαλλία για να γίνει ηθοποιός, συνάντησε μια μέρα τον Φελίνι. Και έμεινε στην...
Η Μαγκαλί Νοέλ έκανε μπουμ
ΣΙΝΕΜΑ
Θυσία για τον έρωτα
Η μούσα του Τριφό h Φανί Αρντάν θα τιμηθεί τη Δευτέρα από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και την Τρίτη θα παρουσιάσει στη Στέγη την ταινία της «Obsessive Rhythms» για μια τσελίστα που εγκαταλείπει τη...
Θυσία για τον έρωτα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Γάλλοι σταρ να κόψουν τα κασέ τους
«Οι κινηματογραφικές μας βεντέτες παίρνουν περισσότερα και από τους σταρ του Χόλιγουντ. Καιρός να μειωθούν τα κασέ τους», κραυγάζει εδώ και καιρό ο σημαντικός Γάλλος διανομέας Βενσάν Μαραβάλ. Και φαίνεται ότι...
Οι Γάλλοι σταρ να κόψουν τα κασέ τους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας