Σήμερα, 12 Μαΐου, θα ξεκινούσε το 73ο Φεστιβάλ των Κανών. Αναβλήθηκε, όμως, τον Απρίλιο, ο κορονοϊός στη Γαλλία δεν έπαιζε. Και τότε ο καλλιτεχνικός του διευθυντής, Τιερί Φρεμό, υποσχόταν ότι θα μετατεθεί προς τα τέλη Ιουνίου-αρχές Ιουλίου. Πάει πια κι αυτή η δυνατότητα.
Ο Φρεμό με συνέντευξή του στο «Screen International» ανακοίνωσε την οριστική ματαίωση της φετινής διοργάνωσης. Αλλά οι Κάνες δεν παραδίδουν εύκολα τα όπλα.
Το σημαντικότερο κινηματογραφικό γεγονός στον κόσμο έχει φιλόδοξα, εντελώς πρωτότυπα σχέδια, αλλά όχι, δεν σκοπεύει να γίνει digital, virtual, on line, όπως αρκετά άλλα. Ο Φρεμό προτιμά, αντίθετα, να συνεργαστεί με άλλα μεγάλα φεστιβάλ (φτάνει, βέβαια, να γίνουν).
Με λίγα λόγια, Τορόντο, Ντοβίλ, Σαν Σεμπαστιάν, Νέα Υόρκη, Μπουσάν, Λιόν (το Lumiere Festival), ακόμα και η μεγάλη αντίπαλος Βενετία, που θα ξεκινήσει 2 Σεπτεμβρίου, θα έχουν μέσα τους ένα μικρό κομματάκι από τις 73ες Κάνες. «Cannes hors les murs» (Οι Κάνες έξω από τους τοίχους τους) ονομάστηκε αυτό το μοναδικό στην ιστορία του θεσμού μοίρασμα των ιματίων του.
Ο Φρεμό στις αρχές Ιουνίου θα ανακοινώσει μια λίστα των ταινιών που θα προβάλλονταν στο φεστιβάλ. Ανέφερε στο «Screen» και κάποιες: «The French Dispatch» του Γουές Αντερσον, «Da 5 Bloods» του Σπάικ Λι, «Tre Piani» του Νάνι Μορέτι και το ανιμέισον «Soul» του Πίτερ Ντόκτερ, παραγωγή της Pixar. Ποιες από αυτές θα ταξιδέψουν για αλλού, θα το μάθουμε κι αυτό.
Με έμμεσο τρόπο, ανακοίνωσε και τη συμφιλίωση των Κανών με το Netflix, με το οποίο οι Κάνες τα είχαν σπάσει επειδή δεν άλλαζε την πολιτική του απέναντι στην κινηματογραφική διανομή των παραγωγών του -και κάτω από την πίεση των Γάλλων αιθουσαρχών.
Το Netflix θα «επέστρεφε φέτος στο κόκκινο χαλί» με το «Da 5 Bloods» του Σπάικ Λι, εκτός συναγωνισμού, βέβαια -ήδη το κανάλι έχει ανακοινώσει ότι θα αρχίσει να προβάλλεται στις 12 Ιουνίου. Παρεμπιπτόντως ο σκηνοθέτης του, που θα ήταν πρόεδρος της φετινής Κριτικής Επιτροπής, έχει διαβεβαιώσει τον Φρεμό ότι είναι στη διάθεσή του και του χρόνου.
Αισιοδοξία ότι ο κινηματογράφος θα ξεπεράσει την πρωτοφανή κρίση διακατέχει τον διευθυντή των Κανών. Οχι, οι πλατφόρμες δεν θα το καταβροχθίσουν.
«Πολλές φορές έχουν προβλέψει τον θάνατο του σινεμά. Αλλά, όπως γράφει και στις “Λέξεις” ο Ζαν-Πολ Σαρτρ, από τότε που ο κινηματογράφος γεννήθηκε, έγινε καθαρό σε όλους ότι ο κόσμος δεν μπορεί να ζήσει χωρίς αυτόν», είπε ο Φρεμό. Εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στη νέα γενιά σκηνοθετών, αλλά και στο ίδιο το κοινό.
«Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι θέλει να επιστρέψει στις αίθουσες. Εάν ανοίξουν στη Γαλλία στα μέσα Ιουλίου, όπως ελπίζουμε, πάμε για ένα λαμπρό φθινόπωρο. Αν αρχίσουν και τα κινηματογραφικά γυρίσματα, θα είναι ήδη μια μεγάλη νίκη».
Ζήτησε, βέβαια, ο Φρεμό γερή κρατική στήριξη της κινηματογραφικής βιομηχανίας. «Οπως σώσαμε το 2008 τις τράπεζες, ας προστατέψουμε το 2020 το σινεμά, το θέατρο και τα βιβλιοπωλεία».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας