• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.8°C / 23.4°C
    1 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.4°C / 22.4°C
    0 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 19.0°C / 22.6°C
    1 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 20.5°C
    0 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 16.4°C
    2 BF
    63%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 19.6°C / 25.8°C
    1 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 24.1°C
    1 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.9°C / 23.3°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 20.7°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    59%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 18.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 17.5°C / 25.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.8°C / 23.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.2°C / 23.6°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 21.0°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 21.2°C
    1 BF
    96%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    61%

Κέιτ Μπλάνσετ

EPA/HAYOUNG JEON
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ακόμα και σήμερα είναι αποκλειστική ευθύνη των γυναικών πώς θα συνδυάσουν γάμο με καριέρα»

  • A-
  • A+
Η γοητευτική και δυναμική Αυστραλή ηθοποιός πρωταγωνιστεί στη νέα τηλεοπτική σειρά «Mrs. America», όπου υποδύεται την περιβόητη Φίλις Σλάφλι, πολέμια του φεμινιστικού κινήματος στις ΗΠΑ τη δεκαετία του ‘70. Η πανδημία βρίσκει την Κέιτ Μπλάνσετ απομονωμένη στο εξοχικό της σπίτι στην Αγγλία, να περνά χρόνο με την οικογένειά της, βλέποντας παλιά σίριαλ στην τηλεόραση. Δεν κρύβει την αγωνία της για την επόμενη ημέρα, ιδιαίτερα για τη νέα γενιά, τονίζει την ανάγκη συνεργασίας των κυβερνήσεων για την ασφάλεια των πολιτών και εκφράζει την ευγνωμοσύνη της στους γιατρούς και τους νοσηλευτές οι οποίοι μάχονται στην πρώτη γραμμή
Ακολουθήστε μας στο Google news

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ

Στην αμερικανική τηλεοπτική σειρά «Mrs. America» της Fox (θα αρχίσει να προβάλλεται από 4 Μαΐου στην Ελλάδα), η Κέιτ Μπλάνσετ είναι απαράμιλλη, αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά πως με ό,τι κι αν καταπιαστεί, στον κινηματογράφο ή την τηλεόραση, η ικανότητά της να αφοσιωθεί με απόλυτη πεποίθηση στον ρόλο της, χαρίζοντάς του σάρκα και οστά και αίμα, είναι μοναδική και εξαιρετική.

Υποδύεται τη Φίλις Σλάφλι, τη συντηρητική κυρία από την Πολιτεία του Ιλινόις που ήρθε αντιμέτωπη με το κίνημα των γυναικών για την ισότητα των δύο φύλων στις ΗΠΑ, τη δεκαετία του ‘70. Η Αυστραλή, βραβευμένη με Οσκαρ ηθοποιός, ελίσσεται σε αλλεπάλληλα επίπεδα ανάμεσα σε μια μορφή ακραίου συντηρητισμού, την προσωπική ευαισθησία αλλά και την ακάθεκτη φιλοδοξία του χαρακτήρα της Σλάφλι, με καθηλωτική πολυπλοκότητα και δύναμη.

• Αυτό που μου έκανε εντύπωση με τη Φίλις Σλάφλι ήταν ότι όλα αυτά που πολεμούσε, τις φεμινίστριες και την ισότητα των φύλων, τα έπραττε η ίδια: δεν καθόταν σπίτι φροντίζοντας τον άνδρα και τα παιδιά της, ζούσε μια γεμάτη επαγγελματική ζωή, την ίδια στιγμή που υπερασπιζόταν τα αγαθά του νοικοκυριού.

Οπως έχει πει η Γκλόρια Στάινεμ, αρχηγός του φεμινιστικού κινήματος και ανταγωνίστρια της Σλάφλι, κανένας άνδρας δεν ζήτησε ποτέ τη συμβουλή της για το πώς μπορεί να συνδυάσει γάμο και καριέρα... Και να ‘μαστε τώρα στο 2020, έχοντας να απαντήσουμε στα ίδια ερωτήματα που δεν απασχολούν καθόλου τους άνδρες συναδέλφους μου.

Εξάλλου αυτός ήταν ένας από τους λόγους που ήθελα να δουλέψω στη σειρά, γιατί όπως κι αν το περιγράψουμε το θέμα -σε σχέση με το σπίτι και τη δουλειά, την οικογένεια και την καριέρα ή όποιον άλλο συνδυασμό θέλετε- παραμένει η ίδια αίσθηση, πως οι γυναίκες μόνες μας πρέπει να βρούμε τη λύση και, αν δεν τη βρούμε, η ευθύνη είναι όλη δική μας. Δεν είναι σωστό αυτό και δεν πιστεύω ότι έχει γίνει κάποια ριζική αλλαγή από το 1971, τη χρονιά αφετηρίας της σειράς.

Σκηνή από την σειρά «Mrs. America»

• Ομολογώ πως πριν από το «Mrs. America», δεν είχα ξανακούσει το όνομα της Φίλις Σλάφλι. Εσείς;

Στα πεταχτά. Θυμάμαι μια γριούλα στα 90 της που την έφεραν με το λεωφορείο σε μία από τις προεκλογικές συγκεντρώσεις του Τραμπ και ότι ο κόσμος σηκώθηκε για να τη χειροκροτήσει. Φαινόταν πολύ σημαντική και σεβαστή από τα μέλη του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Αργότερα έμαθα ότι αυτή ήταν η Φίλις Σλάφλι, κι όταν είδα ότι ο Τραμπ πήγε στην κηδεία της, αναρωτήθηκα ποια ήταν.

Αναρωτήθηκα γιατί ήταν σημαντική για τους Ρεπουμπλικανούς αλλά λίγο γνωστή σε άλλους κύκλους. Ισως επειδή η επιρροή της αφομοιώθηκε από το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα. Νομίζω ότι ένα μεγάλο μέρος των επιτευγμάτων της -αν μπορούμε να τα αποκαλέσουμε επιτεύγματα- ήταν το γεγονός ότι μόνη της, πιστεύω, κατάφερε να καθιερώσει τις ιδέες υπέρ ζωής, υπέρ οικογένειας και υπέρ Αμερικής στον ιδεολογικό σκελετό του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Αυτές οι συζητήσεις πηγάζουν από τη δραστηριότητα της Φίλις Σλάφλι στη δεκαετία του ‘70 και στις αρχές της δεκαετίας του ‘80... Ενας από τους κύριους λόγους της απόφασής μου να δουλέψω στη σειρά ήταν το γεγονός ότι ήθελα να κατανοήσω τους λόγους που φαινόταν τόσο τρομερή και αποτροπιαστική στη Φίλις Σλάφλι και στους οπαδούς της η ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.

• Η άνοδος της Χριστιανικής Δεξιάς και η αμφισβήτηση των δικαιωμάτων των γυναικών στιγματίζουν την εποχή μας ανάμεσα σε άλλα – παραπάνω λόγοι για την επικαιρότητα της σειράς, δεν νομίζετε;

Νομίζω ότι πάνω απ’ όλα το «Mrs. America» είναι ένα τολμηρό ανθρώπινο δράμα, που αναφέρεται σε μια ιστορική περίοδο από την οποία έχουμε πολλά ακόμα να μάθουμε. Αισθάνομαι λοιπόν ότι οι ίδιες συζητήσεις, η διαλεκτική και τα δράματα που βίωναν τότε οι άνθρωποι, εξακολουθούν να είναι επίκαιρα. Υπήρξαν πολλές στιγμές στο γύρισμα, που απευθυνόμουν στους συνάδελφους μου λέγοντας «Θεέ μου, δεν την έχουμε ξανακούσει αυτή τη συζήτηση;» ή «δεν νιώθεις πως γυρίσαμε πίσω στο... 2019; Λέμε ότι είμαστε στο 1974, αλλά τι έχει αλλάξει;».

Ενδιαφέρον έχει μια έρευνα του 2001 που έδειξε πως 72% των Αμερικανών πίστευαν ότι το αμερικανικό Σύνταγμα προσδίδει ίσα δικαιώματα σε άνδρες και γυναίκες. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει τέτοια ρήτρα και το γεγονός αυτό δηλώνει ότι είμαστε καταδικασμένοι στην επανάληψη των ίδιων νομοθετικών λαθών, αφού το Σύνταγμα αποτελεί την έμπνευση της κάθε νομοθεσίας.

Γι’ αυτό και πιστεύω ότι οι γυναίκες, αλλά και οι άνδρες και γενικά οι άνθρωποι με διαφορετικές ταυτότητες φύλου, δεν μπορούν να πουν με σιγουριά πως έχουν ίσα δικαιώματα, αφού το Σύνταγμα -στο οποίο αναφερόμαστε ως έμπνευση για την καλυτέρευσή μας- δεν δηλώνει κάτι τέτοιο... Στην πραγματικότητα το «Mrs. America» είναι μια ανάδρομη έρευνα που θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε πώς φτάσαμε εδώ που βρισκόμαστε στην παρούσα στιγμή.

• H ερμηνεία σας αλλά και το σενάριο καταγράφουν την πολυπλοκότητα με την οποία υπονομεύονται οι γυναίκες. Αν ουσιαστικά τίποτα δεν έχει αλλάξει από τότε, νομίζετε ωστόσο πως η στάση απέναντι στις γυναίκες έχει κάπως βελτιωθεί;

Για να είμαι ακριβής, δεν νομίζω ότι δεν έχει αλλάξει τίποτα από το 1970 μέχρι σήμερα, αλλά ότι βιώνουμε ένα αναπάντεχο πισωγύρισμα και ότι το χάσμα έχει βαθύνει. Υπάρχουν ακόμα γυναίκες στις ΗΠΑ που αυτοαποκαλούνται «παραδοσιακές», ώστε να δηλώσουν την περιφρόνησή τους για το κίνημα #metoo που έχει να κάνει με την ισότητα.

• Συμφωνείτε πως γενικά η κατάσταση είναι καλύτερη για μια γυναίκα στις μέρες μας από τότε;

Ολα είναι σχετικά. Συμφωνούμε πως, ναι, είναι καλύτερα τα πράγματα για τις γυναίκες τώρα, αλλά με απασχολεί, για παράδειγμα, το γεγονός ότι η ενδοοικογενειακή βία έχει ανεβεί στα ύψη λόγω της πανδημίας. Δεν μπορώ να μην αναρωτηθώ αν έχουν γίνει πραγματικές αλλαγές, όταν ακόμα συζητάμε το δικαίωμα της γυναίκας να παίρνει ίση αμοιβή με τον άνδρα για την ίδια εργασία.

Με ενθαρρύνει όμως το γεγονός ότι οι γυναίκες έχουν σταματήσει να ανταγωνίζονται μεταξύ τους όπως στις δεκαετίες του ‘80, του ‘90 και στις αρχές της χιλιετίας. Τώρα υπάρχει μια πρωτοφανής αλληλεγγύη μεταξύ των γυναικών, ειδικά στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Για παράδειγμα, εκτός από έναν άνδρα σκηνοθέτη, στο «Mrs. America» όλες οι άλλες είναι γυναίκες. Κι αυτό γιατί καθίσαμε και φτιάξαμε μια λίστα με 60 ενδιαφέρουσες και άξιες σκηνοθέτριες. Κάτι τέτοιο δεν θα είχε γίνει πριν από 10 χρόνια.

• Εχετε ελπίδες για το μέλλον της κόρης σας δηλαδή;

Ως ένα βαθμό ναι. Πάντα πρέπει να ελπίζουμε για το καλύτερο. Πρέπει να ζούμε με την ελπίδα, ειδικά για χάρη των παιδιών μας, των ανιψιών και των εγγονιών μας. Βέβαια με ενοχλεί πολύ η καταστροφή του περιβάλλοντος που έχουμε προκαλέσει και οι δυσκολίες που έχουν γεννηθεί για τη νέα γενιά. Αυτό που έχουν να αντιμετωπίσουν, εξαιτίας της πανδημίας, τα παιδιά που πάνε στο σχολείο, με θλίβει πολύ. Θα αλλάξει την αίσθηση του εαυτού τους και τη θέση τους στον κόσμο. Ελπίζω όμως ότι δεν θα τους οδηγήσει στην απελπισία αλλά στην καινοτομία.

• Πώς περνάτε τις μέρες σας με την οικογένειά σας, τώρα, στην εποχή του κορονοϊού;

Το σπίτι μας είναι στην εξοχή στην Αγγλία και, όπως όλοι, διατηρούμε τις αποστάσεις μας, κάτι που μας είναι πολύ δύσκολο. Μερικοί από μας κινδυνεύουν περισσότερο αλλά η απειλή ισχύει για όλους και διαπιστώνουμε ότι οι ιοί δεν ασχολούνται με εθνικά σύνορα, ότι τα έθνη δεν έχουν μεγάλο λόγο μπρος στην πανδημία.

Συνειδητοποιούμε επίσης την ευπάθεια των κοινωνικών συστημάτων. Πρέπει να συνεργαστούν οι κυβερνήσεις μας ώστε να εξασφαλίσουν την ασφάλεια των πολιτών στην περίπτωση που ξανασυμβεί μια πανδημία. Αλλά νιώθω δέος προς τους γιατρούς και τους νοσηλευτές που παλεύουν στην πρώτη γραμμή - άνθρωποι που θυσιάζουν τα πάντα για την ασφάλεια όλων. Γι’ αυτούς αισθάνομαι απόλυτο σεβασμό κι ευγνωμοσύνη.

• Τώρα που είμαστε όλοι κλεισμένοι, η σημασία της τηλεόρασης έχει αυξηθεί. Ωστόσο, μιλήστε μας για τον ρόλο που έχει παίξει για σας η τηλεόραση.

Η τηλεόραση είχε μεγάλη επίδραση στην παιδική μου ηλικία... Ακόμα έχω την τάση, όταν μου αρέσει μια σειρά, να βλέπω όλα τα επεισόδια μαζεμένα. Πρόσφατα ξαναείδαμε τη σειρά «The Sopranos», μαζί με τον μικρό μας γιο... Είδαμε επίσης το «The Kingdom» του Λαρς Φον Τρίερ και τον «Δεκάλογο» του Κριστόφ Κισλόφσκι, ένα από τα πιο αγαπημένα μου έργα για την τηλεόραση. Εχω κάνει λοιπόν ένα πισωγύρισμα τηλεοπτικά, γιατί το σύγχρονο περιεχόμενο είναι τόσο πολύ και τόσο αχανές που προτιμώ να βλέπω τα παλιά.

• Το «Mrs. America» πραγματεύεται το θέμα της ισότητας, ενώ η επόμενη σειρά σας, το «Stateless», που θα δούμε στο κοντινό μέλλον, μιλάει για το προσφυγικό θέμα. Νιώθετε ότι είστε πιο ενεργή ή ότι θέλετε να είστε πιο ενεργή στην πολιτική με αφορμή τη δουλειά σας στις δύο αυτές σειρές;

Μιλάμε για δύο βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, τη δικαιοσύνη και την ισότητα, δύο θεμελιώδεις έννοιες που περιλαμβάνονται στο αμερικανικό Σύνταγμα. Είναι ενδιαφέρον, λοιπόν, πώς τις έχουν πολιτικοποιήσει. Δεν τα θεωρώ τα θέματα αυτά πολιτικά, καθόλου μάλιστα. Νομίζω ότι και οι δύο πλευρές, το Ρεπουμπλικανικό και το Δημοκρατικό Κόμμα, θα έπρεπε να τα αποδέχονται ως δεδομένα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Οσο για μένα, είναι όντως παράξενο πώς ξαφνικά βρέθηκα να ασχολούμαι με τηλεοπτικές δουλειές, αφιερώνοντας όλη την προηγούμενη χρονιά στις δύο παραγωγές και τους ρόλους μου σ’ αυτές. Το «Stateless» ήταν ένα πρότζεκτ έξι χρόνων ενώ το «Mrs. America» έγινε μάλλον γρήγορα. Οταν πήραμε την απόφαση να το κάνουμε, ωστόσο, δεν είχαμε ιδέα για το πόσο σχετικό θα γινόταν με την επικαιρότητα, την εκλογή του Τραμπ, τη διαδήλωση των γυναικών και το κίνημα του #metoo. Οταν αντιμετωπίζεις τη δουλειά με διαισθητικό τρόπο κυρίως, όπως εγώ, ελπίζεις ότι θα αγγίξεις έναν βαθύτερο παλμό.

ΣΙΝΕΜΑ
Ερωτισμός σε άσπρο-μαύρο
Πήγαμε στην Ανδρο για την έκθεση του Μουσείου Γουλανδρή. O απρόβλεπτος κύριος Μαν Ρέι μαζί με τις αισθησιακές μούσες του και τους εντιμότατους φίλους του Ντισάν, Μπρετόν, Κοκτό, Πικάσο «κατέπλευσαν» το Σάββατο...
Ερωτισμός σε άσπρο-μαύρο
ΣΙΝΕΜΑ
«Βρίσκω την αισιοδοξία στην πίστη»
Ο Αρης της ταινίας είναι ο Αρης Σερβετάλης, ένας ηθοποιός που παράλληλα με την πρώτη δημοτικότητά του στην τηλεόραση, παράλληλα με τη σταθερή καριέρα του στο θέατρο, είναι ένας κινηματογραφικός ηθοποιός, με...
«Βρίσκω την αισιοδοξία στην πίστη»
ΣΙΝΕΜΑ
«Χτυπούσε την Αμπερ Χερντ»
Το βρετανικό δικαστήριο αποφάσισε ότι τα δημοσιεύματα των News Group Newspapers (NGN) και The Sun έλεγαν την αλήθεια περί σωματικής βίας που ασκούσε ο Τζόνι Ντεπ κατά της συζύγου του Αμπερ Χερντ.
«Χτυπούσε την Αμπερ Χερντ»
ΣΙΝΕΜΑ
Γυναικεία παιχνίδια και μυστικά κάτω από τον ήλιο
Ολοένα και περισσότερο ταυτίζεται ο σκηνοθέτης με γυναικείους χαρακτήρες. Προτιμά να συνεργάζεται με νέες γυναίκες. Η «Winona» είναι μια γοητευτική εμπειρία που αξίζει να ζήσετε μέσα σε μια κινηματογραφική...
Γυναικεία παιχνίδια και μυστικά κάτω από τον ήλιο
ΣΙΝΕΜΑ
Ωρίμασα ως ηθοποιός μεγαλώνοντας τα παιδιά μου
Η 52χρονη Λόρα Ντερν είναι αγαπητή στο κοινό του σινεμά και της τηλεόρασης εδώ και δεκαετίες. Μας λέει ότι με τον ρόλο της στη σειρά «Big Little Lies» –που προβάλλεται στην Ελλάδα από το κανάλι της Νοva–...
Ωρίμασα ως ηθοποιός μεγαλώνοντας τα παιδιά μου
ΣΙΝΕΜΑ
Πέθανε ο εμβληματικός ηθοποιός Ρούτγκερ Χάουερ
Σε ηλικία 75 ετών έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος Ολλανδός ηθοποιός Ρούτγκερ Χάουερ έπειτα από σύντομη ασθένεια. Ο Χάουερ είχε μακρά πορεία στον κινηματογράφο και το θέατρο, ενώ έγινε παγκοσμίως γνωστός για την...
Πέθανε ο εμβληματικός ηθοποιός Ρούτγκερ Χάουερ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας