Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία

«Μαθαίνοντας να κάνεις σκέιτ σε εμπόλεμη ζώνη (αν είσαι κορίτσι)» της Κάρολ Ντάισινγκερ, Οσκαρ Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία

  • A-
  • A+
Η διοργάνωση, που ξεκινά την ερχόμενη Πέμπτη, θωρακίζεται με κάθε τρόπο, αλλά έχει στο μυαλό της όλα τα ενδεχόμενα, και τα πιο άσχημα. «Ο πανικός είναι πιο επικίνδυνος από κάθε ιό», είπε χθες ο Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Ούτε φιλιά, ούτε αγκαλιές, ούτε καν χειραψίες, αλλά ένα κλίμα ανησυχίας σημάδεψε, αλλά δεν καθόρισε τελικά, τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πέφτει πάνω στον κορονοϊό, ξεκινά την ερχόμενη Πέμπτη 5 Μαρτίου.

Ορέστης Ανδρεαδάκης και Γιάννα Σαρή (υπεύθυνη Αγοράς)

«Ο πανικός είναι πολύ πιο επικίνδυνος από κάθε ιό», είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης. Αλλά η διοργάνωση δεν κλείνει τα μάτια στο πρόβλημα, προετοιμάζεται «για κάθε ενδεχόμενο», όπως τόνισε ο κ. Ανδρεαδάκης, που, άλλωστε, με αναφορά στον κορονοϊό ξεκίνησε τη διπλή, ταυτόχρονα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, συνέντευξη Τύπου με τη βοήθεια ζωντανής μετάδοσης: ο ίδιος στην Αθήνα, η γενική διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό στη Θεσσαλονίκη.

22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (5-15 Μαρτίου)

«Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις, βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με το υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τον Δήμο Θεσσαλονίκης», είπε. «Εχουμε εναλλακτικά σχέδια -κοστολογημένα- για κάθε ενδεχόμενο». Και διευκρίνισε στο περίπου πώς θα μπορούσε το φεστιβάλ να αντιδράσει: «Ακολουθούμε το διεθνές πρωτόκολλο. Μόλις επιστρέψαμε, άλλωστε, από το Φεστιβάλ Βερολίνου.

Δεν ξέρουμε καν αν θα έχουμε ακυρώσεις ταινιών ή αφίξεων, για την ώρα μόνο μία υπάρχει, του διάσημου Ιταλού σκηνοθέτη Γερβάντ Τζανικιάν, που ήταν απλώς προσκαλεσμένος μας, και λίγα μέιλ που ζητάνε πληροφορίες για την κατάσταση στην πόλη. Υπάρχει plan a, plan b, plan c, ανάλογα με τις εξελίξεις. Μπορεί να μειώσουμε τις αίθουσες, μπορεί να μειώσουμε τις ταινίες, αλλά και τον αριθμό των θεατών».

Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα αυξηθούν τα υγειονομικά μέτρα για την προστασία των θεατών: Απολυμαντικά χεριών, παντού, για όλους. Καθημερινή ειδική απολύμανση σε όλους τους χώρους υγιεινής. Επιφυλακή στην Αποθήκη Γ' εξειδικευμένου νοσηλευτικού προσωπικού (απολυμαντικό, πάντως, υπήρχε και στο τραπέζι με το έντυπο υλικό για τη συνέντευξη Τύπου).

«Ο τέταρτος χαρακτήρας» της Κατερίνας Πατρώνη

Στα αμιγώς κινηματογραφικά τώρα, αυτά που θωρακίζουν το φεστιβάλ και τραβάνε στις αίθουσες το θεσσαλονικιώτικο κοινό, «το τόσο εκπαιδευμένο στο ντοκιμαντέρ, που κάνει τους ξένους σκηνοθέτες να θαυμάζουν», όπως είπε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, ιδού μερικά ακόμα από τα high lights της διοργάνωσης.

● Ελληνικά ντοκιμαντέρ που ήδη ξεχώρισαν: Τέσσερα είναι για πρώτη φορά φέτος τα Διαγωνιστικά Διεθνή Τμήματα, το καθένα με τον δικό του Χρυσό Αλέξανδρο. Στα τρία υπάρχουν και ελληνικές ταινίες. Στο Διεθνές Διαγωνιστικό «Ο τέταρτος χαρακτήρας» της Κατερίνας Πατρώνη, «Η μουσική των πραγμάτων» του Μένιου Καραγιάννη και «Οι άγνωστοι Αθηναίοι» της Αγγελικής Αντωνίου.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα Newcomers, με πρώτες ή δεύτερες ταινίες δημιουργών, επιλέχτηκαν οι «Κυριακές» της Αλήθειας Αβράμη, το «Express Skopelitis» της Αιμιλίας Μήλου και «Ο Σπύρος και ο γύρος του θανάτου» των Δημήτρη Καφίδα και Λίνο Καφίδα. Στο Film Forward Διαγωνιστικό, με ταινίες πρωτοποριακής γραφής, συμμετέχουν τα ντοκιμαντέρ «Κινούμενη άμμος/Τόπος» των Φλώρου Φλωρίδη και Jeanine Meerapfel και «Ορνιθες (ή πώς να γίνεις πουλί)» του Μπάμπη Μακρίδη. Στο Διαγωνιστικό Τμήμα VR (Virtual Reality) δεν υπάρχει ελληνική ταινία.

● «Ανθρωπόκαινος», τι είναι αυτό; Θα μας το μάθει ένα πρωτότυπο και τολμηρό αφιέρωμα στην εποχή που ξεκίνησε με την εμφάνιση του ανθρώπινου είδους (όρος που εισήγαγε το 2000 ο νομπελίστας φυσικός Πολ Κρούτζεν) και στο εφιαλτικό αποτύπωμα που έχει αφήσει στον πλανήτη μας (κλιματική αλλαγή, εξαφάνιση ειδών κ.λπ.). Από το αφιέρωμα προέρχεται και η ταινία έναρξης, το συγκινητικό «My Octopus Teacher» των Φιλίπα Ερλιχ και Τζέιμς Ριντ, που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.

● Τα γενναία κορίτσια του Αφγανιστάν: Η ταινία λήξης -μόλις πήρε Οσκαρ Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ- είναι το «Μαθαίνοντας να κάνεις σκέιτ σε εμπόλεμη ζώνη (αν είσαι κορίτσι)» της Κάρολ Ντάσινγκερ. Θα 'ρθει η ίδια για να παρουσιάσει μια συγκινητική ιστορία ανάτασης για νέα κορίτσια στο Αφγανιστάν, που πρέπει να υφίστανται θρησκευτικό φανατισμό και πατριαρχία, αλλά μαθαίνουν ανάγνωση, γραφή και... σκέιτμπορντ από τη ΜΚΟ Skateistan και μαζί με αυτά πίστη στον εαυτό τους και αυτοσεβασμό.

● Ερχεται ο Ρόμπερτ Φισκ: Ο Βρετανός δημοσιογράφος και συγγραφέας, ο σημαντικότερος πολεμικός ανταποκριτής από τη Μέση Ανατολή, από το 1976 ώς τώρα, ο άνθρωπος που πήρε τρεις φορές συνέντευξη από τον Οσάμα Μπιν Λάντεν, είναι ο πρωταγωνιστής του ντοκιμαντέρ «This is not a movie» του Γιουνγκ Τσανγκ. Θα 'ρθει στη Θεσσαλονίκη και μετά την προβολή θα συνομιλήσει με τον δημοσιογράφο Δημήτρη Πολιτάκη (Ολύμπιον, Κυριακή 8 Μαρτίου, 20.30-23.00).

● Προβολές στην καρδιά της πόλης: Εξω από σκοτεινές αίθουσες, σε χώρους περίεργους, αλλά ταιριαστούς θα προβληθούν πέντε ελληνικά ντοκιμαντέρ. Ενα εναλλακτικό μανάβικο, το παλαιότερο σωζόμενο χάνι της Θεσσαλονίκης, ένα παραδοσιακό καφενείο στο Καπάνι, ένας σταθμός του ΟΣΕ και μια ατμοσφαιρική υπόγεια διάβαση θα υποδεχτούν από τον «Μανάβη» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου και την «Κατινούλα» της Μύρνας Τσάπα μέχρι τα «Καλιαρντά» της Πάολας Ρεβενιώτη.

● Με οδηγό ένα hashtag: Σε σάιτ αλλά και έντυπο κατάλογο το φεστιβάλ προσφέρει καλύτερη πλοήγηση και προγραμματισμό των σινεφίλ ανάμεσα στο πλήθος των ταινιών (189 μεγάλου και 74 μικρού μήκους) βάζοντας στην καθεμία από ένα ή περισσότερα hashtag. Μερικά παραδείγματα: #animals, #arts, #body, #environment, #ethnography, #humanrights, #LGBTQI+, #media, #memory, #migration, #music,#politics, κ.ά. Καλές διαδρομές.

ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Τα μυστικά της Φέιθφουλ, του Κιούμπρικ και του Κάστρο
Θα 'λεγε κανείς ότι μόλις μπήκε η χρονιά, ότι έχουμε καιρό μέχρι τον Μάρτιο που θα γίνει το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Κάτι όμως ο επετειακός του, γιορτινός χαρακτήρας -είναι η 20ή διοργάνωση-, κάτι οι...
Τα μυστικά της Φέιθφουλ, του Κιούμπρικ και του Κάστρο
ΣΙΝΕΜΑ
Ξένοι σταρ και Ελληνες με πάθος
Διάσημες ταινίες, που όλοι περιμένουν στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η πλούσια ελληνική παραγωγή. Αφιερώματα σε πρωτοπόρους, όπως ο Ρεϊμόν Ντεπαρντόν του Magnum. Και μια συγκινητική χειρονομία...
Ξένοι σταρ και Ελληνες με πάθος
ΣΙΝΕΜΑ
Πατάει τα εξήντα με εφηβική ορμή
Eνα φεστιβάλ είναι κυρίως οι ταινίες του, κι από αυτές το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει πολλές – 201 μεγάλες και 59 μικρές από 59 χώρες. Είναι, όμως, και πολλά άλλα ακόμα, που τα ανακοίνωσε η...
Πατάει τα εξήντα με εφηβική ορμή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας