Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καθώς μεγαλώνω, καταλαβαίνω τη δουλειά μου βαθύτερα

Σκάρλετ Τζοχάνσον, Ανταμ Ντράιβερ

Photo by Joel C Ryan/Invision/AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καθώς μεγαλώνω, καταλαβαίνω τη δουλειά μου βαθύτερα

  • A-
  • A+

Λος Αντζελες

Σκάρλετ Τζοχάνσον: Η θηλυκότητα, το ταλέντο και το κοφτερό μυαλό της διαμορφώνουν την ακαταμάχητη προσωπικότητα της 35χρονης Σκάρλετ Τζοχάνσον. Την ανακάλυψε ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, όταν ήταν ακόμα μικρούλα, και της έδωσε τον ρόλο που την έκανε γνωστή στην ταινία του «Ο γητευτής των αλόγων» (1998).

Από τότε δεν έχει πάψει να δουλεύει, σημαδεύοντας την καριέρα της με αξέχαστους τίτλους όπως «Χαμένοι στη μετάφραση» (2003), «Match Point» (2005), «Vicky Cristina Barcelona» (2008), «Lucy» (2014), και μοιράζοντας τον χρόνο της ανάμεσα σε κωμωδίες, δράματα και υπερπαραγωγές με την ίδια ευκολία.

Σκηνή από την ταινία

Στην τελευταία ταινία του Νόα Μπάουμπαχ, «Ιστορία γάμου», η Τζοχάνσον εμφανίζεται ως μια πιο ώριμη γυναίκα, που παιδεύεται μέσα στον στρόβιλο του χωρισμού της με τον σύζυγό της (Ανταμ Ντράιβερ). Ακόμα μια φορά, έδειξε την ευελιξία και τη μεγάλη της γκάμα.

• Τι μάθατε για τις ανθρώπινες σχέσεις από τον ρόλο σας στην ταινία;

Η κάθε σχέση είναι φυσικά διαφορετική, μα στην ταινία με συγκινεί το γεγονός ότι αυτό που μένει στο τέλος είναι η αγάπη, παρ’ όλο που υπάρχει πολύς θυμός, απογοήτευση και πίκρα ανάμεσα στους χαρακτήρες. [...] Στο παρελθόν, η Νικόλ, που ερμηνεύω, έπαιρνε αποφάσεις σύμφωνα με αυτό που πίστευε πως θα ήταν καλό για τον άνδρα της και την καριέρα του, πράγμα που ικανοποιούσε και την ίδια για πολύ καιρό. Οταν ένιωσε την ανάγκη για ανταπόκριση αλλά δεν την είχε, τότε άρχισε να νιώθει θλίψη και πίκρα. [...] Ωστόσο, δεν εγκαταλείπουν την προσπάθεια, δουλεύουν τα προβλήματά τους μέχρι να βρουν λύση.

• Ποια είναι η γνώμη σας για τον ρόλο που παίζουν οι δικηγόροι σ’ ένα διαζύγιο;

Νομίζω πως φαίνεται η «τοξικότητα» του συστήματος όταν, εξαιτίας των δικηγόρων, οι άνθρωποι χάνουν τη συναίσθηση των επιθυμιών και αναγκών τους αλλά και πολύ χρόνο και χρήμα, συνεχώς! Ναι, το σύστημα είναι διεφθαρμένο, τρελό και οπισθοδρομικό! [...] Σου αφήνει μεγαλύτερο τραύμα από αυτό που θα βίωνες αν επιχειρούσες τον χωρισμό χωρίς τη βοήθεια των δικηγόρων. [...] Φτάνουν σε τέτοιο σημείο παραλογισμού, που σπαταλούν όλες τις αποταμιεύσεις για το παιδί τους, ξεχνούν τον λόγο που πολεμούν ο ένας τον άλλον, τους κατακλύζει ένα δηλητηριώδες μίσος και δεν γνωρίζονται πια.

• Ποιο είναι το κλειδί μιας υγιούς σχέσης νομίζετε;

Οταν και οι δύο νιώθουν ικανοποιημένοι ως προς το πάθος τους, ό,τι κι αν αφορά αυτό –την τέχνη ή την παραγωγή κάποιου προϊόντος– δεν έχει καμία σημασία, αρκεί να μπορούν να ακολουθήσουν τα όνειρά τους.

• Το καταφέρνετε αυτό στην προσωπική σας ζωή;

Πρόκειται για κάτι που ενθαρρύνω σε όλες μου τις σχέσεις – οικογενειακές, φιλικές, ερωτικές. Ελπίζω ότι ενθαρρύνω τους γύρω μου να προβάλλουν τον καλύτερό τους εαυτό.

• Αυτή η ταινία, μάλλον σε μεγαλύτερο βαθμό από άλλες, θα χρωματίζεται από την προσωπική κατάσταση του θεατή – αν είναι άνδρας ή γυναίκα, διαζευγμένος ή παντρεμένος κ.λπ. Με τον ίδιο τρόπο, επηρέασε την ερμηνεία σας η προσωπική σας εμπειρία;

Αυτό που με βοήθησε στην ερμηνεία της Νικόλ δεν ήταν τόσο η εμπειρία του διαζυγίου μου όσο αυτή της συνεργασίας με τον πατέρα της κόρης μου όσον αφορά την ανατροφή της. [...] Δεν είναι βέβαια απαραίτητη η προσωπική εμπειρία, αλλά βοηθάει γιατί, μέσα από τα βιώματά μου, έχω αναπτύξει ένα συναισθηματικό λεξιλόγιο. Κι αυτές είναι οι λέξεις με τις οποίες χτίζω την ερμηνεία μου – λέξεις που έχω απορροφήσει παρατηρώντας άλλους και λέξεις που πηγάζουν από μέσα μου.

• Η κόρη σας είναι περίπου στην ίδια ηλικία με το παιδί στην ταινία. Πώς άλλαξε η ζωή σας αφότου γίνατε μητέρα;

Είναι αδύνατο να μετρηθεί κάτι τέτοιο, αφού όλα αλλάζουν όταν μεγαλώνει αυτός ο ιερός χώρος στην καρδιά σου που δεν ήξερες καν ότι υπάρχει, όταν καταλαβαίνεις ότι θα μπορούσες να κάνεις οτιδήποτε για χάρη κάποιου άλλου. Οτιδήποτε για την ευτυχία του άλλου. Δεν νομίζω ότι αισθάνθηκα ή κατάλαβα αυτό το είδος της αγάπης μέχρι που απέκτησα την κόρη μου.

• Ο Μάρτιν Σκορσέζε έχει πει τελευταία ότι οι υπερπαραγωγές δεν αφήνουν χώρο για ταινίες τέχνης στην αγορά. Συμφωνείτε;

Δεν το σκέφτομαι έτσι. Νομίζω ότι οι θεατές βλέπουν ταινίες με ποικίλους τρόπους τώρα. Με έχει απασχολήσει βέβαια το θέμα της προβολής, ποιο είναι το κοινό και ποιες ταινίες θα έπρεπε να προβάλλονται στη μεγάλη οθόνη. Αλλά νομίζω ότι πρέπει να πάμε με τα νερά της εποχής μας και να αποδεχτούμε το γεγονός ότι υπάρχουν πολλές και διαφορετικές πλατφόρμες όπως και είδη ταινιών και ψηφιακών έργων.

• Σας έχουμε δει στη μεγαλύτερη εμπορική ταινία της χρονιάς («Avengers»), αλλά και σε αυτήν εδώ που είναι πολύ μικρότερη παραγωγή. Πρόκειται για κάτι που επιδιώξατε ή απλά έτυχε;

Ετυχε, γιατί το γύρισμα των «Αvengers» διήρκεσε δέκα μήνες, ενώ ο Νόα Μπάουμπαχ έγραφε το σενάριο του «Marriage Story» και μου έστελνε αποσπάσματα να διαβάζω.

• Εκπληρώνουν όμως αντίθετες ανάγκες σας ως προς την υποκριτική, δεν είναι έτσι;

Ναι, μάλλον. Δεν είμαι σίγουρη, όμως. Σου λένε «κάνε μια εμπορική ταινία και μετά μία για σένα», αλλά εγώ βρίσκω και τις υπερπαραγωγές ικανοποιητικές, με διαφορετικό τρόπο. Κάποτε πετυχαίνουν και κάποτε όχι, δεν έχω σύστημα.

• Αισθάνεσθε ότι αρχίζει ένα καινούργιο κεφάλαιο στη σταδιοδρομία σας όπως και στη ζωή της Νικόλ;

Ναι, εξακολουθώ να καταλαβαίνω τη δουλειά μου βαθύτερα καθώς μεγαλώνω. Αισθάνομαι ότι έχω αναπτύξει «μυς» από την πολλή δουλειά. Εχω αφιερώσει πολύ χρόνο στο να βρίσκω τον σωστό τόνο για τους ρόλους μου... Εξάλλου, νιώθω ότι γνωρίζω καλύτερα τον εαυτό μου, γεγονός που με έχει βοηθήσει και επαγγελματικά, προσφέροντάς μου μεγαλύτερη γκάμα συναισθημάτων. Λατρεύω τη δουλειά μου τώρα περισσότερο από ποτέ. Μου φαίνεται απίστευτη η ποικιλία των συναισθηματικών εντυπώσεων που δημιουργούνται όταν βρίσκεσαι σε αρμονία με τον ρόλο σου.

Ανταμ Ντράιβερ:

Οταν ακούς προσεκτικά, η φαντασία σου ελευθερώνεται

Λος Αντζελες

Η ελκυστικότητα του 36χρονου Ανταμ Ντράιβερ φάνηκε από τη σειρά «Girls» όπου παίζει τον συγκινητικά παράξενο και ευαίσθητο σύντροφο της πρωταγωνίστριας/δημιουργού Λίνα Ντάναμ. Από τότε εκτοξεύτηκε στο Χόλιγουντ προς όλες τις κατευθύνσεις από υπερπαραγωγές («Star Wars», 2015-17) έως μικρές και ιδιόμορφες ταινίες όπως «Paterson» (2016) του Τζιμ Τζάρμους ή «BlacKkKlansman» (2018) του Σπάικ Λι. Αν είναι αλήθεια πως οι επιλογές του ηθοποιού φανερώνουν τον χαρακτήρα του, τότε μπορούμε να διαπιστώσουμε πως ο Ντράιβερ βλέπει τον κινηματογράφο ως τέχνη παρά ως εμπόριο.

Στην ταινία «Ιστορία γάμου» τον βλέπουμε να υποδύεται εναν άνδρα που διχάζεται ανάμεσα στη φιλοδοξία και την οικογένεια – την ηγετική θέση στο επάγγελμα και την ευαισθησία της προσωπικότητάς του.

• Ο ρόλος στην ταινία ήταν προσωπική υπόθεση για σας;

Ναι, στον βαθμό που η ταινία είναι για δύο ανθρώπους που είναι ερωτευμένοι ακόμα, παρ’ όλο που χωρίζουν. Στην ουσία μιλάει για το ιστορικό μιας σχέσης που βασίζεται στην αγάπη. Νομίζω ότι ο Νόα Μπάουμπαχ έγραψε κάτι που αφορά όλους μας. Κατάφερε αυτό το μαγικό κόλπο – να φανερώσει πανανθρώπινα συναισθήματα μέσα από μια συγκεκριμένη ιστορία.

• Στην ταινία δεν έχετε πάντα διάλογο.

Αυτή είναι η ομορφιά του σεναρίου του Μπάουμπαχ, ξέρει πότε πρέπει να εξηγήσει κάτι, πότε άλλα να λέγονται και άλλα να εννοούνται, πότε πρέπει να αφήσει τον χαρακτήρα να ακούσει και πότε να αναδείξει μια στιγμή μέσα από ένα τραγούδι κι όχι αναγκαστικά τον λόγο.

Πολλές από τις αγαπημένες μου σκηνές είναι αυτές που δεν μιλάω, ακούω. Οχι μόνο γιατί ακούω τη Λόρα Ντερν ή τον Ρέι Λιότα, αλλά γιατί κάθε φορά που ακούς προσεκτικά, η φαντασία σου ελευθερώνεται. Το ξέρω αυτό και από το θέατρο.

• Σας έχουμε δει αρκετά πια, ώστε να ξέρουμε πως έχετε δραματικό αλλά και κωμικό ταλέντο. Βλέπετε όμως τον εαυτό σας ως κωμικό ηθοποιό;

Μα, δεν το βλέπετε, είμαι ξεκαρδιστικός (γέλια). Οχι, δεν σκέφτομαι τις ταινίες σαν κωμωδίες ή δράματα. Αισθάνομαι ότι είμαι τυχερός που έχω κάνει ταινίες που αναφέρονται στην πραγματική ζωή. [...] Δε ζούμε σε κωμωδίες ή δράματα [...] είναι ανθρώπινες ιστορίες που περιλαμβάνουν και το χιούμορ. Δεν πιστεύω, ωστόσο, ότι πρόκειται για τη δική μου ικανότητα. Εχει να κάνει με το σενάριο και τη σκηνοθεσία, εγώ έρχομαι τελευταίος.

• Ο Μπάουμπαχ είναι αυστηρός σκηνοθέτης που απαιτεί από τον ηθοποιό να προφέρει τα λόγια όπως ακριβώς είναι γραμμένα. Μήπως όμως περιορίζει έτσι τον αυτοσχεδιασμό και τον αυθορμητισμό του ηθοποιού;

Οχι, καθόλου. Ο καθένας δουλεύει διαφορετικά, δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος. Μερικοί σκηνοθέτες είναι πολύ εικαστικοί, σου λένε τι θέλουν και μετά σε αφήνουν να βρεις τα υπόλοιπα μόνος σου. Ο Νόα είναι σαν σκηνοθέτης θεάτρου όπου το κείμενο είναι αυτό που είναι, ο λόγος έχει γραφτεί όπως έχει γραφτεί, αφήνοντάς σε όμως ελεύθερο να τον ερμηνεύσεις όπως θες.

Δεν έχω πρόβλημα με αυτό. [...] Στα γυρίσματα φροντίζει να δίνει στον ηθοποιό πολύ χρόνο, ώστε να δοκιμάζει πράγματα, αφού δεν υπάρχει σωστό και λάθος. [...] Σε αφήνει να κάνεις ό,τι θες μέσα στα όρια που θέτει το ίδιο το κείμενο. Δουλεύω με τον Λεός Καράξ τώρα – καταπληκτικός σκηνοθέτης. Είναι πιο ελεύθερος με τον διάλογο, αλλά αυστηρός με την κίνηση... Ο κάθε σκηνοθέτης με τη δική του προσέγγιση. Ως ηθοποιός είμαι στην υπηρεσία του σκηνοθέτη. Γι’ αυτό προσπαθώ να προσαρμοστώ στον τρόπο δουλειάς του και όχι να επιβάλω τον δικό μου.

• Πιστεύετε ότι η ικανότητα να εκφράζει ευαισθησία είναι σημαντική για έναν ηθοποιό;

Δε θα έλεγα «ευαισθησία»... μάλλον «συμπάθεια». Είναι αυτό που μου αρέσει στη δουλειά μου και που μου αρέσει να βρίσκω σε άλλους ηθοποιούς... Η δουλειά μου σε αναγκάζει να προσεγγίσεις χαρακτήρες που στην αρχή μπορεί να σου φαίνονται εντελώς ξένοι. Καμία άλλη δουλειά δεν σου δίνει την ευκαιρία να αφιερώσεις τρεις μήνες για την εξερεύνηση μιας διαφορετικής προοπτικής.

• Τι μεσολαβεί μεταξύ της ολοκλήρωσης του γυρίσματος και της πρώτης προβολής;

Οταν τελειώνει το γύρισμα, προσπαθώ να αποβάλω τον ρόλο από το σώμα και τον νου μου όσο πιο γρήγορα γίνεται ... Η αγαπημένη στιγμή της δουλειάς μου είναι το γύρισμα. Οταν όμως αυτό τελειώνει, δεν αισθάνομαι πια ότι μου ανήκει τίποτα από την ταινία. Ανήκει στον σκηνοθέτη.

Συνήθως δεν βλέπω τις ταινίες μου, ώστε να μην έχω την ευκαιρία να μετανιώσω για κάτι... Είναι μια παράξενη διαδικασία αφού οι θεατές αντιδρούν σε μια ταινία ένα-δύο χρόνια μετά, όταν πια έχω ξεκοπεί από αυτήν, έχοντας μόνο τη μνήμη του γυρίσματος και όχι του τελικού προϊόντος.

• Εννοείτε ότι δεν θεωρείτε και την ερμηνεία του ρόλου σας 100% δική σας;

Ναι, δεν θα μπορούσα να απαιτήσω 100% ιδιοκτησία του ρόλου, αυτό θα ήταν ψευδαίσθηση. Είμαι μόνο ένα μέρος της. Μπορεί να παίζεις μόνος σε ένα δωμάτιο αλλά ακόμα και τότε εξαρτάσαι από τον φωτισμό, τον διάλογο, την οπτική κάποιου άλλου, στον οποίο μπορείς να έχεις εμπιστοσύνη, τα σκηνικά, τα κοστούμια...

• Αν βραβευτείτε λοιπόν για την ερμηνεία σας, θα πείτε ότι το βραβείο σάς ανήκει μόνο μερικώς;

Ακριβώς. Αρκεί να συνειδητοποιήσεις την καλή σου τύχη που εκπροσωπείς μία ολόκληρη ομάδα ανθρώπων. Αυτός εξάλλου είναι και ο σκοπός του βραβείου – να εκπροσωπήσεις χίλιους άλλους χάρη στους οποίους υλοποιήθηκε μια ταινία.

• Καταταχθήκατε στον στρατό στην αρχή της ενήλικης ζωής σας, μετά την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου. Πώς κι έγινε αυτό; Πώς γίνεται ο στρατιώτης ηθοποιός ή ο ηθοποιός στρατιώτης;

Πάντα ήθελα να γίνω ηθοποιός και νομίζω ότι ο στρατός ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να έχω (γέλια) [...] Γιατί απομονώνεσαι ανάμεσα σε μια ομάδα από άνδρες που νιώθουν φοβερά αγχωμένοι. Ετσι έμαθα πώς να χειρίζομαι το γύρισμα, πώς να ενεργώ εκ μέρους όλης της ομάδας.

Στον στρατό, όπως και στον κινηματογράφο, έχεις έναν ρόλο μέσα στην ομάδα, ενώ όλοι δουλεύουν για μία κοινή αποστολή, κάτι που ξεπερνάει το άτομο. Και αν ο αρχηγός της ομάδας είναι καλός ηγέτης και ξέρει τι κάνει, τότε κι εσύ αισθάνεσαι απαραίτητος, ενώ, αν δεν είναι καλός ηγέτης, αισθάνεσαι κίνδυνο ή πως σπαταλάς άσκοπα τον χρόνο σου.

• Εχετε πολύ έντονη προσωπικότητα. Ποιες δραστηριότητες σας ηρεμούν;

Η δουλειά μου (γέλια). Για μένα, η δουλειά και η ζωή δεν είναι τόσο διαφορετικά πράγματα. Αλλά και η οικογένειά μου με ηρεμεί.

• Βλέπετε τη ζωή σαν παιχνίδι πού και πού;

Παιχνίδι; Οχι, μόνο δουλειά! (γέλια) Μα φυσικά... Δεν θεωρώ ότι έχω έντονη προσωπικότητα. Απλά δεν μου αρέσει να σπαταλώ τον χρόνο. Η ευκαιρία να συμμετέχεις στη δημιουργία μιας ταινίας είναι απίστευτη εξαρχής. [...] Οταν κάποιος πληρώνει εκατομμύρια δολάρια, όταν απομονώνεσαι για ένα διάστημα, όταν αυτό που πρόκειται να κάνεις θα απαθανατιστεί [...] καλό είναι να το αξίζει.

Εκεί δεν μπορείς να κρύψεις τίποτα, πρέπει να τα δώσεις όλα. Γιατί ποτέ δεν ξέρεις πού θα φτάσει η ταινία και ποιους θα επηρεάσει. Αυτή, άλλωστε, ήταν και η δική μου εμπειρία όταν μεγάλωνα σε μια μικρή πόλη της Ιντιάνα βλέποντας ταινίες του Σκορσέζε, του Φελίνι και του Γκοντάρ και αφήνοντας τη φαντασία μου να καλπάζει. Οταν έχεις μια τέτοια ευκαιρία, λοιπόν, δεν θα έπρεπε να προσπαθήσεις να της δώσεις τον καλύτερό σου εαυτό; Αν αυτό σας φαίνεται κάτι έντονο, σας λέω πως δεν είναι αυτή η πρόθεσή μου.

 

ΣΙΝΕΜΑ
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
Οσκαρ 2020 - Οι υποψηφιότητες: Με 11 υποψηφιότητες η ταινία του Τοντ Φίλιπς ηγείται της κούρσας, ενώ η ξενόγλωσση του Μπονγκ Τζουν-χο διεκδικεί Οσκαρ σε 6 κατηγορίες, δείχνοντας τη διεθνή κατεύθυνση των...
Η επιτυχία του «Joker», ο θρίαμβος των «Παράσιτων»
ΣΙΝΕΜΑ
Μέντες, Ταραντίνο οι μεγάλοι νικητές, Σκορσέζε ο μεγάλος χαμένος
Χρυσές Σφαίρες 2020: Ο μεγάλος κινηματογραφικός νικητής της βραδιάς ήταν το «1917» του Σαμ Μέντες ● Οι εκκλήσεις για βοήθεια στην Αυστραλία είχαν τον πρώτο λόγο.
Μέντες, Ταραντίνο οι μεγάλοι νικητές, Σκορσέζε ο μεγάλος χαμένος
ΣΙΝΕΜΑ
Ατολμα βραβεία, παρά τις αιχμηρές υποψηφιότητες
Οι επαναστατικές επιλογές της Ακαδημίας εξαντλήθηκαν στο ασπρόμαυρο, μεξικανικό «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν, ενώ πριμοδότησε το «αντιρατσιστικό» μα παρωχημένο «Πράσινο Βιβλίο» του Φαρέλι και το εξωραϊσμένο...
Ατολμα βραβεία, παρά τις αιχμηρές υποψηφιότητες
ΣΙΝΕΜΑ
Η τελετή σε νούμερα
Πόσες από τις 10 υποψηφιότητές της θα κερδίσει η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου και πόσες το «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν που διαγωνίζεται για ισάριθμα βραβεία; Θα κερδίσει η Lady Gaga το ένα από τα δύο Οσκαρ...
Η τελετή σε νούμερα
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
Μεγάλη επιτυχία, ιστορικό ρεκόρ για Ελληνα σκηνοθέτη. Ο Γιώργος Λάνθιμος κατάφερε το αδιανόητο με την «Ευνοούμενη», που διεκδικεί Οσκαρ στις περισσότερες, συνολικά 10 κατηγορίες, μαζί με το «Ρόμα» του Αλφόνσο...
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
Χλιαρά βραβεία σε μια χλιαρή τελετή, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, αφήνοντας την απογοήτευση στο φαβορί «A Star Is Born», που από τις 5 υποψηφιότητες κέρδισε μόνο...
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας