Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φυλλομετρώντας το σινεμά της δεκαετίας που πέρασε
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φυλλομετρώντας το σινεμά της δεκαετίας που πέρασε

  • A-
  • A+
«Cinemart» το Σάββατο με την «Εφ.Συν.». Μη χάσετε την ειδική έκδοση, ένα κινηματογραφικό χρονικό (2010-2019) με τις νέες τάσεις και τις ριζικές αλλαγές, τις ταινίες που ξεχώρισαν, ελληνικές και ξένες, τα πρόσωπα που κυριάρχησαν και το box office. Συν οι 30 ταινίες που δεν πρέπει φέτος να χάσουμε.

Το σινεμά δεν έχει μόνο τη δική του ιστορία, κρατάει μέσα του σφιχτά και τρυφερά και τη δική μας. Εχει δίκιο λοιπόν η κριτικός κινηματογράφου της «Εφημερίδας των Συντακτών», Λήδα Γαλανού, που προλογίζοντας την ειδική έκδοση «Cinemart» γράφει: «Ενα πέρασμα, χρόνο χρόνο, από το σινεμά της δεκαετίας είναι αυτό το τεύχος και μαζί ένα φυλλομέτρημα του άλμπουμ της ζωής τα τελευταία δέκα χρόνια». Κι ας μας φαίνεται μόλις χθες που έμπαινε η δεκαετία του 2010 και βλέπαμε τον «Κυνόδοντα» του Λάνθιμου και το «Ο θείος Μπούνμι θυμάται τις προηγούμενες ζωές του» του Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν.

Αυτό το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου, μία μέρα πριν από την απονομή των Οσκαρ, θα κυκλοφορήσει μαζί με την εφημερίδα αυτό το πλήρες, χορταστικό, πλούσια εικονογραφημένο και με άποψη κινηματογραφικό ένθετο, που η Λήδα Γαλανού έγραψε και επιμελήθηκε με όλη τη γνώση και τον ενθουσιασμό της. Είναι ένα κινηματογραφικό χρονικό της δεκαετίας που έφυγε, με τις ταινίες που ξεχώρισαν, ελληνικές και ξένες, τα πρόσωπα που κυριάρχησαν και το box office. Είναι συγχρόνως, έτσι για να μαζέψουμε τις σκέψεις μας και να δούμε την κινηματογραφική δεκαετία πιο καθαρά, και μια αποτίμηση, ένας στοχασμός της Λήδας Γαλανού πάνω σ’ αυτήν, αλλά και σε κάθε χρονιά ξεχωριστά.

«Κανείς δεν καταλαβαίνει τις ριζικές αλλαγές στην Ιστορία όταν τις ζει - κι όμως, η δεκαετία του 2010 θα είναι για πάντα σημείο αναφοράς για δύο από τις καθοριστικότερες αλλαγές στο κινηματογραφικό σύμπαν: το πέρασμα από το φιλμ στο ψηφιακό μέσο και τη μετακίνηση από τη θέαση στην αίθουσα στη streaming προβολή των ταινιών στο σπίτι» γράφει η Λήδα Γαλανού.

Ενδεικτικά, για να σας ανοίξουμε την όρεξη, ιδού ορισμένοι τίτλοι χρονιών με σημασία.

■ «Αποκωδικοποιώντας την ελληνική κρίση» για το 2011, τότε που τα διεθνή φεστιβάλ «παίρνουν αμπάριζα και αξιοποιούν τις νέες ελληνικές ταινίες για να προκαλέσουν συζήτηση για την "ελληνική τραγωδία"».

■ «Woke culture» για το 2013, τότε που κυριαρχεί ο ισλαμιστικός εξτρεμισμός και σαν, λες, από αντίδραση γεννιέται η πρώτη ταινία που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στη Σαουδική Αραβία, και μάλιστα από γυναίκα, τη Χάιφα Αλ Μανσούρ, το φεμινιστικό «Απαγορευμένο ποδήλατο». Ενώ στις ΗΠΑ η ανάγκη για ισότητα και πολυπολιτισμικότητα, αλλά και οι ενοχές απέναντι στο παρελθόν της δουλείας, κάνουν το «12 χρόνια σκλάβος» του Βρετανού Στιβ ΜακΚουίν να κερδίζει το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

■ «Οι δυο μέρες που άλλαξαν την Ιστορία» για το 2015 της επίθεσης στο «Charlie Hebdo» και το «Μπατακλάν».

■ «A Thousand Lives: Be Human» για το 2016, που η Ευρώπη φλέγεται από το προσφυγικό και οι άνθρωποι του σινεμά παίρνουν θέση. Η Βανέσα Ρεντγκρέιβ και η Αντζελίνα Τζολί έρχονται στην Ελλάδα, σε Ελαιώνα και Λέσβο. Ο Αϊ Γουέι Γουέι εκθέτει 14 χιλιάδες πορτοκαλί σωσίβια στη διάρκεια του Φεστιβάλ Βερολίνου. Και το ντοκιμαντέρ «Φωτιά στη θάλασσα» του Τζιανφράνκο Ρόζι αιχμαλωτίζει την κατάσταση στη Λαμπεντούζα, ντόπιους και θαλασσοδαρμένους μετανάστες, με τρυφερότητα και χιούμορ.

■ «#metoo- Η μεγάλη ενοχή» για το 2018 που ξέσπασε το σκάνδαλο Χάρβεϊ Γουάινστιν και άρχισε ο κατήφορός του, τότε που ξεκίνησε «με την ορμητικότητα και την τάση ισοπέδωσης που έχει κάθε νέο, δυναμικό κίνημα» το #metoo.

H ειδική έκδοση ολοκληρώνεται με τις 30 ταινίες που αξίζει να δούμε το 2020.

ΣΙΝΕΜΑ
«Τα Παιδιά της Χελιδόνας» σήμερα με την «Εφ.Συν.»
Σήμερα με την «Εφ.Συν.» η πολυβραβευμένη ταινία του Κώστα Βρεττάκου, που γυρίστηκε το 1987 και εξακολουθεί να είναι ακόμα υπόδειγμα του πώς προσεγγίζει κανείς την Ιστορία και τις αντιφάσεις της.
«Τα Παιδιά της Χελιδόνας» σήμερα με την «Εφ.Συν.»
ΣΙΝΕΜΑ
Κι ήρθαν στον κόσμο ξένοι και καταδικασμένοι
Η πιο αγαπημένη ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου, «Αυτή η νύχτα μένει», ένα ερωτικό δράμα στα σκυλάδικα της επαρχίας, με τον Νίκο Κουρή και την Αθηνά Μαξίμου, είναι η νέα προσφορά της εφημερίδας μας. Ο...
Κι ήρθαν στον κόσμο ξένοι και καταδικασμένοι
ΣΙΝΕΜΑ
Αγιογράφοι, κομπιναδόροι και υπέροχοι
Η κωμωδία των Σταύρου Τσιώλη και Χρήστου Βακαλόπουλου, βραβευμένη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1992, έγινε γρήγορα καλτ. Αγαπιέται ακόμα πολύ, γέννησε μια διάσημη τριλογία και δεν έχει χάσει τίποτα από τη...
Αγιογράφοι, κομπιναδόροι και υπέροχοι
ΣΙΝΕΜΑ
Το χωριό Μπελογιάννης ερημώνει
Συγκίνηση και Ιστορία μαζί στο «Καλή πατρίδα, σύντροφε» του Λευτέρη Ξανθόπουλου, που πήγε στην Ουγγαρία του 1985 για να γυρίσει το πολυβραβευμένο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ του. Η «Εφ.Συν.» προσφέρει την...
Το χωριό Μπελογιάννης ερημώνει
ΣΙΝΕΜΑ
«Στον έρωτα προβάλλουμε στον άλλον τις δικές μας επιθυμίες»
Με την «Εφ.Συν.» αυτό το Σαββατοκύριακο, η βραβευμένη «Νύχτα με τη Σιλένα», το ερωτικό και φανταστικό νουάρ που καθόρισε το ελληνικό σινεμά.
«Στον έρωτα προβάλλουμε στον άλλον τις δικές μας επιθυμίες»
ΣΙΝΕΜΑ
Η «Νύχτα με τη Σιλένα» στην «Εφ.Συν. - Σαββατοκύριακο»
Ένα ερωτικό φιλμ νουάρ του Δημήτρη Παναγιωτάτου (βασισμένο στη νουβέλα του Βασίλη Βασιλικού), προσφέρει αυτό το Σάββατο, 15 Φεβρουαρίου, η «Εφημερίδα των Συντακτών - Σαββατοκύριακο». 
Η «Νύχτα με τη Σιλένα» στην «Εφ.Συν. - Σαββατοκύριακο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας