• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.6°C / 15.8°C
    1 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.1°C / 14.0°C
    1 BF
    86%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.0°C / 15.7°C
    2 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.0°C / 13.3°C
    0 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 7.3°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.6°C / 14.6°C
    1 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.4°C / 18.8°C
    4 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.9°C / 14.9°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 18.5°C
    6 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    1 BF
    69%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.5°C / 11.2°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 15.8°C / 20.8°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 16.0°C
    2 BF
    100%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.0°C / 14.4°C
    2 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.7°C / 14.0°C
    1 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    0 BF
    89%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα τέσσερα κορίτσια της Γκέργουιγκ και του Τhe Boy

  • A-
  • A+

Μικρές κυρίες ★★★½☆☆

(Little Women, ΗΠΑ, 2019, 135’)

  • σκηνοθεσία: Γκρέτα Γκέργουιγκ
  • ηθοποιοί: Σίρσα Ρόναν, Εμα Γουότσον, Φλόρενς Πιου, Ελάιζα Σκάνλεν, Τίμοθι Σαλαμέ, Λόρα Ντερν

Καθώς οι αδελφές Μαρτς ενηλικιώνονται, έτσι κι η Γκρέτα Γκέργουιγκ, ως σκηνοθέτις, περνά από τη δροσιά και τη χάρη του «Lady Bird» σε μια αληθινά σημαντική σύγχρονη διασκευή. Με έξι υποψηφιότητες για Οσκαρ (Καλύτερης Ταινίας, Σεναρίου, Α΄ και Β΄ Γυναικείου Ρόλου, Κοστουμιών και Μουσικής), είναι αδιανόητο ότι η ενορχηστρώτρια κι εμπνεύστρια όλων Γκέργουιγκ δεν είναι υποψήφια για το Βραβείο Σκηνοθεσίας.

Οι «Μικρές κυρίες», βασισμένες στο κλασικό μυθιστόρημα ωρίμανσης και γυναικείας χειραφέτησης της Λουίζα Μέι Αλκοτ, ζουν στον απόηχο του αμερικανικού εμφυλίου, σ’ ένα σπίτι με λίγα υλικά αγαθά, αλλά γεμάτο αγάπη, αλτρουισμό και δημιουργικότητα. Η δυναμική Τζο ονειρεύεται να γίνει συγγραφέας, η μειλίχια Μεγκ προσβλέπει σε μια πιο άνετη ζωή, η ανταγωνιστική Εϊμι προσπαθεί να επιβληθεί κι η μικρή Μπεθ να επιβιώσει. Απέναντί τους, στο πλούσιο σπίτι του παππού του, ο Λόρι θα αποτελέσει για τα τέσσερα κορίτσια, εναλλάξ, πηγή ενθουσιασμού και απόγνωσης.

Με ένα θαυμαστό γυναικείο καστ, που συναγωνίζεται την κινηματογραφική βερσιόν της Τζίλιαν Αρμστρονγκ του 1994, η Γκρέτα Γκέργουιγκ καταφέρνει μια συναρπαστική ισορροπία μεταξύ του αυθεντικού υλικού και του… εκμοντερνισμού του. Από τα στοιχεία και το ύφος του βιβλίου δεν παραμερίζει ούτε τον έντονο θρησκευτικό, υπερβατικό χαρακτήρα της αυταπάρνησης, ούτε τη μεταπολεμική εξαθλίωση και μεταμέλεια. Στη δομή της, επιλέγει να ξεκινήσει από το «σήμερα» της ιστορίας, την ενήλικη ανεξάρτητη Τζο, που ζει μόνη στη μεγάλη πόλη, και να χτίσει την ταινία με διαδοχικά φλας μπακ στην εποχή της αθωότητας.

Είναι, όμως, ο διευθυντής φωτογραφίας Γιορίκ Λε Σο («Είμαι ο έρωτας», «Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί»), ολόκληρη η ομάδα της «εικόνας» της ταινίας και η ενδυματολόγος Τζάκλιν Ντάραν, που, υλοποιώντας το όραμα της Γκέργουιγκ, καταφέρνουν να στήσουν μια ταινία εποχής απόλυτα σημερινή: προοδευτικά τα γενικά πλάνα, που αποτυπώνουν το παρελθόν, το στιλιζάρισμα, το «σινεμά», προχωρούν σε κοντινά, από τα οποία τα χρονικά χαρακτηριστικά λείπουν κι αναδύονται οι άνθρωποι, τα πρόσωπα, τόσο σημερινά όσο τίποτα.

Κι από την άλλη πλευρά, η Γκέργουιγκ μπολιάζει το σενάριό της, διακριτικά και μ’ έναν χαμογελαστό κυνισμό, με αναφορές στις σημερινές γυναικείες διεκδικήσεις, σε μια μεταμοντέρνα απόφαση και σε μια σιωπηλή συμφωνία με τον θεατή να «διαμορφώσει» την εξέλιξη της ιστορίας της όπως οι συμβάσεις και οι συμβιβασμοί με τους ιθύνοντες του κόσμου των αντρών επιβάλλουν. Ολα αυτά, όμως, η Γκέργουιγκ τα ενσωματώνει μ’ έναν τρόπο φυσικό κι οργανικό, σχεδόν αθέατα, διατηρώντας στην επιφάνεια εκείνα που στ’ αλήθεια έχουν σημασία: την κοριτσίστικη υφή, το εφηβικό χτυποκάρδι, τη φιλοδοξία της νιότης, τον αγνό ρομαντισμό και μια διάφανη γυναικεία δύναμη που συγκινεί και συνεπαίρνει και οδηγεί όχι στο χτες, αλλά στο αύριο.

CINERAMA, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΙΓΛΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΑΡΤΕΜΙΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ, ΑΤΛΑΝΤΙΣ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΔΙΑΝΑ, ΖΕΑ, ΙΝΤΕΑΛ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΟΝΑΡ, ΟΝΕΙΡΟ, ΟΣΚΑΡ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ, ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ, ΣΙΝΕ ΧΟΛΑΡΓΟΣ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΦΟΙΒΟΣ

Winona ★★★½☆☆

(Ελλάδα, 2019, 88’)

  • σκηνοθεσία: The Boy
  • ηθοποιοί: Ανθή Ευστρατιάδου, Σοφία Κόκκαλη, Ηρώ Μπέζου, Δάφνη Πατακιά

Τρία χρόνια μετά το «Νήμα», ο The Boy (κατά κόσμον Αλέξανδρος Βούλγαρης), του οποίου η ψυχή φιλοξενεί σίγουρα ένα κορίτσι, συνεχίζει το δικό του σινεμά, αυτό που συνδέει εσωστρέφεια με ποπ αναμνήσεις, συναισθηματικά μυστικά με χιουμοριστική καφρίλα, που μιλά μια δική του γλώσσα, αλλά δεν χρειάζεται κανέναν διερμηνέα.

Η «Winona» είναι μια ταινία που βλέπεται με χαμόγελο, με γοερό κλάμα, με γυαλιά και αυτοκόλλητες καρδούλες κολλημένες στα χείλη – κινείται στον παράδρομο του μυστηρίου κι η λύση της είναι λίγο μεταφυσική και λίγο κοινό βίωμα. Τέσσερα κορίτσια, όμορφα και δροσερά, κι ένας αγαπησιάρης σκύλος περνούν μια μέρα στην παραλία. Κάνουν μπάνιο, φοράνε ωραία μαγιό κι αντηλιακά, λένε… κοριτσίστικα, κάνουν διαγωνισμούς Γούντι Αλεν, μοιράζονται μυστικά κι αναμνήσεις, φτύνουν η μία την άλλη στο πρόσωπο, κάνουν πατητές, δακρύζουν.

Παίρνει ώρα για να καταλάβεις τη μελαγχολία αυτής της πανέμορφης (και συναρπαστικά φωτισμένης από τον Σίμο Σαρκετζή) ταινίας, όπου τέσσερις μαγικές ηθοποιοί, οι Ανθή Ευστρατιάδου, Σοφία Κόκκαλη, Ηρώ Μπέζου και Δάφνη Πατακιά, η καθεμιά στα καλύτερά της, γεμίζουν την οθόνη σε τέτοια υπέροχα κοντινά που θέλεις να πλησιάσεις και να φιλήσεις το δέρμα τους. Αλλά όταν, σταδιακά, συνειδητοποιήσεις και τι κρύβεται κάτω από τα… κύματα γλυκύτητας, συμβαίνει αυτή η υπέροχη συγκυρία, όπου ταυτίζεις με μια ταινία ενός ανθρώπου που δεν γνωρίζεις τις πιο προσωπικές σου μνήμες.

Αρπακτικά πτηνά και η φαντασμαγορική χειραφέτηση της Χάρλεϊ Κουίν

(Birds Of Prey and The Fantabulous Emancipation Of One Harley Quinn, ΗΠΑ, 2020, 109’)

  • σκηνοθεσία: Κάθι Γιαν
  • ηθοποιοί: Μάργκο Ρόμπι, Μέρι Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Γιούαν ΜακΓκρέγκορ

Η Χάρλεϊ Κουίν παρατάει τον Τζόκερ, μαζί και την «Ομάδα Αυτοκτονίας», και φτιάχνει τη δική της συμμορία, με μέλη αποκλειστικά κακά κορίτσια. Πρώτη τους αποστολή, να διασώσουν μια κοπέλα που έχει πέσει θύμα άρχοντα του εγκλήματος. Εάν το «Suicide Squad» του 2016, η πρώτη απόπειρα της DC να ενώσει όλους τους ήρωές της σε μια ταινία, άφησε ένα καλό, αυτό ήταν η παρουσία της Μάργκο Ρόμπι ως θεοπάλαβης αντι-υπερ-ηρωίδας – κι όπως είναι φυσικό, οδήγησε στην ολόδική της ταινία.

Η αόρατη ζωή της Ευρυδίκης Γκουσμάο ★★★½☆☆

(A Vida Invisivel, Βραζιλία, Γερμανία, 2019, 139’)

  • σκηνοθεσία: Καρίμ Αϊνούζ
  • ηθοποιοί: Γιούλια Στόκλερ, Κάρολ Ντουάρτε

Στο Ρίο Ντε ζανέιρο της δεκαετίας του ’50 μεγαλώνουν δύο αδελφές, η Γκίντα και η Ερίντιτσε. Αγαπημένες αλλά αντίθετες προσωπικότητες, η πρώτη ατίθαση κι ερωτική, ονειρεύεται να φύγει μακριά με τον αγαπημένο της Ελληνα ναυτικό Γιώργο, η δεύτερη εσωστρεφής και πειθαρχημένη, στοχεύει να σπουδάσει πιάνο στην Αυστρία. Οι συνθήκες θα τις χωρίσουν κι οι δύο αδελφές θα περάσουν τις επόμενες δεκαετίες πιστεύοντας η καθεμιά πως η άλλη ζει τη μεγάλη ζωή που η ίδια δεν κατάφερε να αποκτήσει.

Βασισμένος στο ομότιτλο βιβλίο της Μάρτα Μπατάλα, ο Βραζιλιάνος δημιουργός κάνει μια ταινία (βραβείο στο Ενα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Κανών) πληθωρική, βαμμένη στα ζεστά χρώματα του καύσωνα, του σταρένιου δέρματος, των γυναικείων κομπινεζόν και της ιδρωμένης απόγνωσης. Το φιλμ του είναι ένα παραδοσιακό μελόδραμα, ενδεχομένως μεγαλύτερο απ’ όσο χρειάζεται, με ένα φινάλε που προσγειώνει την ιστορία απότομα σ’ ένα άχρωμο παρόν.

Ομως οι δυο ηρωίδες του φλέγονται από ζωή κι αποτυπώνουν με τρόπο ειλικρινή και σπαρακτικό την ασημαντότητα της γυναικείας ζωής στο μεταπολεμικό σύμπαν, αλλά και το σθένος των γυναικών να υπερβούν τη μοίρα τους. Η Γκίντα κι η Ερίντιτσε γίνονται προσωπικότητες εθιστικές, ρουφούν μέσα τους συνειδήσεις και, με δυο εκπληκτικές ερμηνείες, κρεμούν ολόγυρά τους τα συστατικά της ανθρώπινης φύσης, εκτεθειμένα, σαν τα εσώρουχά τους που στεγνώνουν στον ήλιο και τον ζεστό αέρα.

Φως στο σκοτάδι ★★★½☆☆

(Light of My Life, ΗΠΑ, 2019, 119’)

  • σκηνοθεσία: Κέισι Αφλεκ
  • ηθοποιοί: Κέισι Αφλεκ, Ανα Πνιόφσκι

Ενας πατέρας κι η μικρή κόρη του πρέπει να διανύσουν μια γεμάτη απειλές διαδρομή και να υπερνικήσουν εμπόδια, σ’ έναν φουτουριστικό κόσμο όπου, εξαιτίας μιας πανδημίας, το γυναικείο φύλο έχει αφανιστεί. Πατώντας πάνω σ’ ένα γνώριμο κινηματογραφικό είδος, χωρίς εκρηκτική πρωτοτυπία αλλά με μια αφοπλιστική εσωτερικότητα, με μια… πατρική προστατευτικότητα, τρυφερότητα και χιούμορ, ο Κέισι Αφλεκ στήνει μια ταινία επιβίωσης σ’ έναν δυστοπικό κόσμο του κοντινού μέλλοντος.

Ο τρόπος να το κάνει αυτό είναι να μεταφράσει τον κινηματογραφικό λυρισμό σε ρεαλιστική, προσγειωμένη δράση. Η σκηνοθεσία του προκαλεί αγωνία υπαρξιακή, μέσα από τους εκτενείς, συναρπαστικούς διαλόγους μπαμπά και κόρης και την επισταμένη τους προσπάθεια να είναι διαρκώς έτοιμοι για μια ενδεχόμενη διαφυγή. Λιτή αλλά εξαιρετικά καλογραμμένη, η ταινία υμνεί τη γυναίκα χωρίς ποτέ να κηρύττει, έχει ένα πνευματικό βάθος χωρίς στιγμή να γίνεται σοβαροφανής, τολμά μια πολυδιάστατη αλληγορία, χωρίς να βγαίνει από τα όρια ενός κινηματογραφικού είδους που χωρά σκέψη αλλά δεν περιφρονεί την ψυχαγωγία.

Κι είναι, ταυτόχρονα, μια συγκινητική ιστορία καταδίωξης ενός κοριτσιού που, θέλοντας και μη, κυρίως μη, επωμίζεται τον ρόλο της μητέρας όλων, επειδή αυτό ορίζει η φύση. Ελαφρώς παραγνωρισμένη, μία από τις ομορφότερες ταινίες της περασμένης χρονιάς.

Οι Monos ★★★☆☆

(Monos, Κολομβία, Αργεντινή, Ολλανδία, Γερμανία, Σουηδία, Ουρουγουάη, ΗΠΑ, Ελβετία, Δανία, 2019, 102’)

  • σκηνοθεσία: Αλεχάντρο Λάντες
  • ηθοποιοί: Σοφία Μπουεναβεντούρα, Χουλιάν Γκιράλντο, Κάρεν Κουιντέρο, Τζούλιαν Νίκολσον

Στην κορυφή ενός βουνού, εκεί όπου η λάσπη γίνεται ένα με τα σύννεφα, ζει μια ομάδα οκτώ παιδιών. Το αυστηρό τελετουργικό της καθημερινότητάς τους περιλαμβάνει ανταγωνιστικά παιχνίδια, σωματική άσκηση, ξυπνήματα ερωτικού πειραματισμού και την προστασία δύο πλασμάτων: μιας αγελάδας που πρέπει, πάση θυσία, να κρατηθεί στη ζωή και μιας ενήλικης γυναίκας, κρατούμενης στο έλεός τους.

Στο δεύτερο μεγάλου μήκους φιλμ του, μετά το (φωτογραφημένο από τον Θύμιο Μπακατάκη) «Porfirio», ο Βραζιλιάνος Αλεχάντρο Λάντες (με μοντέρ, αυτή τη φορά, τον Γιώργο Μαυροψαρίδη) κάνει μια ταινία τίποτε λιγότερο από μαγική, τουλάχιστον στο πρώτο μέρος της. Ενα τοπίο εξωπραγματικό παίρνει ζωή από τη σωματικότητα, την ορμή, τη δύναμη και την οργή των νεαρών ηθοποιών της, σ’ ένα φιλμ που φέρνει αυτόματα στον νου τον «Αρχοντα των μυγών», μεταξύ παιχνιδιού, φαντασίας και τρόμου.

Οταν, στο δεύτερο μέρος, η ιστορία μπαίνει στο ρεαλιστικό πολιτικό πλαίσιο ενός ανταρτοπόλεμου με παιδιά-στρατιώτες, η πολιτική σκέψη του Λάντες δεν μοιάζει αρκετά στιβαρή ώστε να αποφύγει τον (επιπόλαιο, αλλά σίγουρα αθέμιτο) εξωραϊσμό της βίας, ένα φάουλ που δύσκολα κανείς αγνοεί, παρά την ιδιαίτερη, καθηλωτική ενέργεια της ταινίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Ασιάτης Ρομέρ και το βαλκανικό χάος ενός... Παλαβού Πορνό
Ο παραγωγικότατος Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης Χονγκ Σανγκ-σου συνεχίζει με τη «Γυναίκα που Έφυγε» το χαμηλών τόνων, γεμάτο νοήματα, παρατηρητικότητα κι ευαισθησία σινεμά του.
Ο Ασιάτης Ρομέρ και το βαλκανικό χάος ενός... Παλαβού Πορνό
ΣΙΝΕΜΑ
Νέο γαλλικό νουάρ με διαβολεμένο χιούμορ
Επτά νέες προτάσεις για τα θερινά σινεμά που επαναλειτουργούν και δύο επανεκδόσεις από Νίκολας Ρέι και Μπλέικ Έντουαρντς για αυτή την εβδομάδα.
Νέο γαλλικό νουάρ με διαβολεμένο χιούμορ
ΣΙΝΕΜΑ
Σεξουαλικά ιντερνετικά εγκλήματα με θύματα ανήλικα κορίτσια
Τα σινεμά της Ελλάδας είναι κλειστά μέχρι νεωτέρας – μας λείπουν, ανυπομονούμε να ξανανοίξουν, αλλά προς το παρόν βολευόμαστε με εναλλακτικές για το σπίτι. Φρέσκες επιλογές γι’ αυτήν την εβδομάδα.
Σεξουαλικά ιντερνετικά εγκλήματα με θύματα ανήλικα κορίτσια
ΣΙΝΕΜΑ
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
Σε κάθε σπουδαίο σκηνοθέτη «επιτρέπονται» και μία και πολλές αποτυχίες κι αυτή εδώ μάλλον είναι η χειρότερη, ώς τώρα, ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν – και πάλι καλύτερη από πολλές αποτυχίες λιγότερο δημιουργικών,...
Το «Tenet» δεν ήταν μια καλή αρχή...
ΣΙΝΕΜΑ
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
Λες κι ο Κριστόφ Ονορέ («Chansons d’ amour», «Plaire, aimer et courir vite») έχει οικειοθελώς επωμιστεί το βάρος τού να παρατείνει στις επόμενες δεκαετίες τη γαλλική παράδοση του ρομαντισμού, του έρωτα που...
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας