Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με καρφιά για ρατσισμό, Brexit και πρίγκιπα Χάρι

Ο Σαμ Μέντες με τους παραγωγούς της ταινίας «1917» (βραβείο καλύτερης ταινίας)

Photo by Joel C Ryan/Invision/AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με καρφιά για ρατσισμό, Brexit και πρίγκιπα Χάρι

  • A-
  • A+
Αναμενόμενα τα βραβεία της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, με τον Βρετανό Σαμ Μέντες και το αντιπολεμικό του φιλμ «1917» να θριαμβεύει. Ο αποκλεισμός από τις υποψηφιότητες σκηνοθετριών και έγχρωμων ηθοποιών, που είχε προκαλέσει σάλο, έκανε τον Χοακίν Φίνιξ, που βραβεύτηκε για τον «Τζόκερ», να ξεσπάσει από τη σκηνή του Royal Albert Hall.

Τα φετινά Bafta ήταν απολύτως αναμενόμενα, χωρίς εκπλήξεις, μόνο κάτι μικρούλες και κακές. Θα αποτελούσαν έναν βαρετό, ρουτινιασμένο σταθμό προς τα Οσκαρ της επόμενης Κυριακής αν η πολιτική και άλλη συγκυρία και κυρίως οι αμαρτίες του ίδιου του θεσμού της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης δεν έδιναν πάσα στους σταρ της τελετής για μερικές πότε σημαντικές πότε φοβερά αστείες αντιδράσεις.

Το Brexit, oι περιπέτειες της βασιλικής οικογένειας της Αγγλίας, το φιάσκο του μιούζικαλ «Cats», η στροφή των Bafta προς τη... βιωσιμότητα και την ανακύκλωση, αλλά πάνω από όλα το ότι φέτος τα βραβεία ήταν τόσο μα τόσο «λευκά» (ούτε ένας έγχρωμος ηθοποιός ανάμεσα στους υποψηφίους) και ανδροκρατικά (ούτε μία σκηνοθέτρια στην τελική πεντάδα), άναψαν ελαφρώς τα πνεύματα.

Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ, πρόεδρος της Ακαδημίας, με την Κέιτ Μίντλετον

 

Jeff Gilbert/Pool via AP

Μπορεί να επισκίασαν ακόμα και τον θρίαμβο του «1917» του Σαμ Μέντες με τις 7 νίκες – όχι γιατί είναι Βρετανός ο σπουδαίος σκηνοθέτης, αλλά γιατί ο λαμπρός δρόμος της αντιπολεμικής, τολμηρής κατασκευαστικά ταινίας του, που άνοιξε προς κάποια έκπληξη τις Χρυσές Σφαίρες, τον πάει σφαίρα και προς την κυριαρχία του στα Οσκαρ. Και, μεταξύ μας, μάλλον είναι και δίκαιο, αφού το πήραμε πια απόφαση ότι το ακατανόητο σνομπάρισμα του «Ιρλανδού» –όχι στις υποψηφιότητες, μόνο στα βραβεία– είναι κάτι σαν επιδημία.

Ενώ, λοιπόν, ανεβοκατέβαιναν στη σκηνή του Royal Albert Hall τα ίδια και τα ίδια πρόσωπα της σεζόν των κόκκινων χαλιών (από τον Χοακίν Φίνιξ και τη Ρενέ Ζελβέγκερ μέχρι τη Λόρα Ντερν και τον Μπονγκ Τζουν-χο με τη διερμηνέα του), κατά χρονολογική σειρά συνέβησαν τα εξής ωραία για να γελάσει η αίθουσα με την καρδιά της, να συγκινηθεί και να εκδηλωθεί – και οι θεατές στις τηλεοράσεις τους ανά τον κόσμο να ανασηκωθούν από την ξάπλα τους.

Η υπέροχη Αυστραλή κωμική ηθοποιός Ρέμπελ Γουίλσον που έκλεψε την παράσταση

Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP

■ Ο Μπραντ Πιτ, ακόμα και απών (το βραβείο του για β' ανδρικό ρόλο στο «Κάποτε στο... Χόλιγουντ» το παρέλαβε η Μάργκο Ρόμπι), έκανε το θαύμα του. «Γεια σου, Βρετανία, άκουσα ότι μόλις έγινες εργένισσα... Καλώς ήρθες στο κλαμπ. Σου εύχομαι τα καλύτερα για τη συμφωνία του διαζυγίου», είπε για το Brexit. Και ανακοίνωσε ότι βαφτίζει τη μάσκα-βραβείο του «Χάρι... γιατί είναι απολύτως ενθουσιασμένος που θα το πάρει μαζί του στις ΗΠΑ». Πρώτη σειρά στην αίθουσα καθόταν ο πρίγκιπας Ουίλιαμ, πρόεδρος της Ακαδημίας, με τη σύζυγό του. Δεν ήταν η μόνη αμήχανη στιγμή τους, αν και ο Ουίλιαμ στάθηκε αργότερα στο ύψος του.

Aπό τις πιο συγκινητικές στιγμές ήταν η απονομή του Bafta ντοκιμαντέρ στην ταινία «Για τη Σάμα» της Ουάαντ αλ Κάτεμπ από τη Συρία, γυρισμένη στο Χαλέπι που βομβαρδιζόταν και αφιερωμένη στην κορούλα της, Σάμα, που έκλεψε στα Baftas την παράσταση. Στη φωτ., ο σύζυγος της σκηνοθέτιδας, γιατρός ακτιβιστής Χάμζα αλ Κάτεμπ, η ίδια, ο Βρετανός συν-σκηνοθέτης της Εντουαρντ Γουάτς και η Σάμα, που έχει πια μεγαλώσει. «Μην ξεχνάτε τη Συρία», είπε παίρνοντας το βραβείο της

Photo by Joel C Ryan/Invision/AP

■ Το επόμενο βέλος για την τραυματισμένη βασιλική οικογένεια ήρθε από την υπέροχη Αυστραλή κωμική ηθοποιό Ρέμπελ Γουίλσον, που –μόνο ο Θεός ήξερε γιατί– έδινε το βραβείο σκηνοθεσίας. Οπως πάντα, όμως, ο παντοδύναμος κάτι παραπάνω ήξερε, αφού η Ρέμπελ αναδείχτηκε στο πρόσωπο της βραδιάς. Ξεκίνησε με πλάκα για τους ρόγιαλ: «Είναι πραγματικά τέλειο που είμαι εδώ στο Ρόγιαλ Αντριου... Ρόγιαλ Χάρι... Ρόγιαλ Φιλ... ω, σ’ αυτό το ρόγιαλ μέρος...» Συνέχισε με αστεία για την απόφαση των Bafta να γίνουν φέτος όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινα, καλώντας τους σταρ να φορέσουν κάτι παλιό, κάτι δανεισμένο ή κάτι τέλος πάντων από οικολόγους σχεδιαστές σαν τη Στέλα ΜακΚάρτνεϊ (μέχρι και η Κέιτ Μίντλετον εμφανίστηκε με τουαλέτα του Αλεξάντερ ΜακΚουίν που την είχε φορέσει και το 2012!).

«Το μισό μου φόρεμα είναι από την εποχή που δεν κέρδισα τον τίτλο της Μις Αυστραλία και το άλλο μισό από μια κηδεία, που πήγα πρόσφατα για τις “Γάτες”», είπε η (και) πρωταγωνίστρια του άτυχου μιούζικαλ. Εκεί, όμως, που έσκισε, ήταν όταν αναφέρθηκε στους πέντε υποψηφίους για το βραβείο σκηνοθεσίας (Μέντες, Σκορσέζε, Φίλιπς, Ταραντίνο, Μπονγκ Τζουν-χο) με τη φαρμακερή ατάκα: «Κοιτάω αυτά τα σπάνια, τολμηρά ταλέντα, που είναι υποψήφιοι και δεν πιστεύω ότι θα μπορούσα να κάνω αυτά που κάνουν. Ειλικρινά, δεν έχω τα αρχίδ...α».

Ρενέ Ζελβέγκερ (Α’ γυναικείου ρόλου), Χοακίν Φινιξ (Α’ ανδρικού ρόλου) και Λόρα Ντερν (Β’ γυναικείου ρόλου)

■ Ο Σαμ Μέντες παραλαμβάνοντας το βραβείο του παρέκαμψε τη φεμινιστική κριτική. Αντίθετα ο Χοακίν Φίνιξ, στην πιο βαρυσήμαντη στιγμή της βραδιάς, με το βραβείο α' ανδρικού ρόλου στα χέρια, συστρατεύτηκε στην κατακραυγή για τα #BaftasSoWhite. «Αντικρουόμενα συναισθήματα», του δημιουργεί η βράβευσή του, είπε.

«Πολλοί συνάδελφοί μου, που το αξίζουν, δεν έχουν το ίδιο προνόμιο. Στέλνουμε ένα πολύ καθαρό μήνυμα στους έγχρωμους ανθρώπους: “εδώ δεν είστε καλοδεχούμενοι”. Ντρέπομαι, αλλά είμαι κι εγώ μέρος του προβλήματος, γιατί δεν σιγουρεύομαι ότι οι ταινίες στις οποίες δουλεύω δεν κάνουν αποκλεισμούς. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πλήρως τον συστηματικό ρατσισμό. Εμείς, που δημιουργήσαμε και επωφεληθήκαμε από αυτό το σύστημα καταπίεσης, είμαστε υποχρεωμένοι και να το ξηλώσουμε».

■ Στο πλευρό του «Τζόκερ» στάθηκε ο πρίγκιπας Ουίλιαμ. Δίνοντας στην παραγωγό του «Ε.Τ.» και του «Πολέμου των Αστρων», Κάθλιν Κένεντι, την υψηλότερη διάκριση της Βρετανικής Ακαδημίας, το Bafta Fellowship, πήρε σαφή θέση υπέρ μιας πλήρους αλλαγής των βραβείων. Υποσχέθηκε ότι θα γίνουν κινήσεις που θα εξασφαλίζουν την πολυμορφία τους, αλλά και την ανακάλυψη και τη στήριξη των νέων ταλέντων.

Τα βραβεία

◢ Καλύτερης ταινίας: «1917»

◢ Σκηνοθεσίας: Σαμ Μέντες («1917»)

◢ Α' ανδρικού ρόλου: Χοακίν Φινιξ («Τζόκερ»)

◢ Α' γυναικείου ρόλου: Ρενέ Ζελβέγκερ («Τζούντι»)

◢ Ξενόγλωσσης ταινίας: «Παράσιτα»

◢ Β' ανδρικού ρόλου: Μπραντ Πι («Κάποτε στο... Χόλιγουντ»)

◢ Β' γυναικείου ρόλου: Λόρα Ντερν («Ιστορία γάμου»)

◢ Πρωτότυπου σεναρίου: «Παράσιτα»

◢ Διασκευασμένου σεναρίου: «Τζότζο»

◢ Ντοκιμαντέρ: «For Sama»

◢ Κινούμενων σχεδίων: «Klaus»

◢ Φωτογραφίας: Ρότζερ Ντίκινς «1917»

◢ Μοντάζ: «Kοντρα σε όλα»

◢ Κοστούμια: «Μικρές Κυρίες»

◢ Σκηνικά: «1917»

◢ Ηχος: «1917»

◢ Μουσική: «Τζόκερ», Χίλντουρ Γκουντναντότιρ

◢ Μακιγιάζ και κομμώσεις: «Βόμβα»

◢ Κάστινγκ: «Τζόκερ»

◢ Οπτικά εφέ: «1917»

◢ Kαλύτερη βρετανική ταινία: «1917»

◢ Βρετανικό ντεμπούτο: «Bait» του Μαρκ Τζένκιν

◢ Ανερχόμενος σταρ: Μάικλ Γουόρντ

◢ Τιμητικό βραβείο: Αντι Σέρκις

ΣΙΝΕΜΑ
Μονομαχία «Ευτυχίας» και «Θάλασσας των Σαργασσών»
Διαδικτυακά, στις 14 Απριλίου θα δώσει φέτος τα βραβεία της η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. «Θα γιορτάσουμε όταν θα μπορεί να γιορτάσει και η χώρα», είπε online, o πρόεδρός της Γιώργος Τσεμπερόπουλος.
Μονομαχία «Ευτυχίας» και «Θάλασσας των Σαργασσών»
ΣΙΝΕΜΑ
«Η κρίση ήταν αφορμή διαλόγου με το παρελθόν»
Ενας νέος της εποχής σαν όλους τους άλλους, με τα πάρτι, τους φίλους, τους έρωτες και τα άγχη. Κυρίως, αυτά. Της κρίσης και της ανεργίας. Να προσπαθεί να ξεκινήσει μια start up με εσπρεσιέρες, να αναγκάζεται...
«Η κρίση ήταν αφορμή διαλόγου με το παρελθόν»
ΣΙΝΕΜΑ
Η εκδίκηση των υποτίτλων
Τα «Παράσιτα» του Κορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο έγραψαν Ιστορία. Είναι η πρώτη ξενόγλωσση ταινία στην ιστορία του θεσμού που πήρε όχι μόνο το Οσκαρ διεθνούς ταινίας, αλλά και το μεγαλύτερο βραβείο της βραδιάς. Το...
Η εκδίκηση των υποτίτλων
ΣΙΝΕΜΑ
Οταν η Τζένιφερ (ξανα)συνάντησε τον Μπραντ
Κατά τα αλλά, τα βραβεία του SAG, που αφορούν φυσικά μόνο ερμηνείες σε μεγάλη και μικρή οθόνη, ακολούθησαν την πεπατημένη. Ο Χοακίν Φίνιξ και η Ρενέ Ζελβέγκερ πήραν τα βραβεία α' ρόλου για «Τζόκερ» και «Judy»,...
Οταν η Τζένιφερ (ξανα)συνάντησε τον Μπραντ
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Βρετανοί προτιμούν «Τζόκερ», λευκούς και άνδρες
Είτε τα μέλη της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης δεν πτοούνται από την πολιτική ορθότητα ή είναι ρατσιστές και εχθροί της πολυπολιτισμικότητας και ποικιλίας. Ηδη, με το που ανακοινώθηκαν οι...
Οι Βρετανοί προτιμούν «Τζόκερ», λευκούς και άνδρες
ΣΙΝΕΜΑ
Δύο ταινίες μας στην Μπερλινάλε
Το ελληνικό σινεμά πετάει προς το Φεστιβάλ Βερολίνου (20 Φεβρουαρίου-1 Μαρτίου), που το 2020 κλείνει και τα 70 χρόνια του. Δύο ταινίες, οι πρώτες των δημιουργών τους, επιλέχτηκαν για το παράλληλο και σημαντικό...
Δύο ταινίες μας στην Μπερλινάλε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας