• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C -1.2°C / 5.7°C
    1 BF
    72%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    0°C -3.5°C / 2.4°C
    0 BF
    64%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.0°C / 5.7°C
    2 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -8°C -8.1°C / -8.1°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    -5°C -5.1°C / -5.1°C
    1 BF
    86%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    1°C -3.0°C / 1.8°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -6°C -6.6°C / -2.1°C
    1 BF
    79%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.6°C / 4.6°C
    2 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.9°C / 7.8°C
    4 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -4.1°C / -0.1°C
    1 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 8.5°C
    4 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 6.6°C
    4 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 7.0°C
    2 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -6°C -6.1°C / -2.5°C
    0 BF
    79%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    1°C -2.5°C / 1.7°C
    1 BF
    77%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 1.8°C / 5.4°C
    2 BF
    49%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C -0.6°C / 5.9°C
    1 BF
    67%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -4.7°C / 1.6°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C -2.3°C / 2.5°C
    1 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -6°C -6.2°C / -6.2°C
    1 BF
    69%

Ο Κώστας Γαβράς στα γυρίσματα της ταινίας «Το Κεφάλαιο» με πρωταγωνιστή τον Γκαντ Ελμαλέχ

Οι ταινίες της οργής

  • A-
  • A+

Τι συμβαίνει στην τέχνη τις περιόδους των μεγάλων κρίσεων; Οι καλλιτέχνες σιωπούν ή βγαίνουν μπροστά καταγράφοντας μέσω των έργων τους την εποχή τους;

Τις κοινωνικές αλλαγές, τις πνευματικές ανησυχίες, τις πολιτικές πρακτικές, τις οικονομικές μεταβολές;

Και ο κινηματογράφος τι ρόλο έπαιξε στο παρελθόν αλλά και πώς ανιχνεύει σήμερα τη διογκούμενη οικονομικο-κοινωνική και πολιτική κρίση που εξαπλώνεται στον δυτικό κόσμο;

Μπορούμε να μιλάμε για ανάκαμψη εντός πολιτικού και ακτιβιστικού κινηματογράφου;

 

Οι συνεργάτες της Ταινιοθήκης της Ελλάδος ετοιμάζονται πυρετωδώς για το αφιέρωμα που συνδιοργανώνουν με το Ινστιτούτο Γκαίτε, το Ιδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ και το Cine Doc με τίτλο «Εικόνες της Κρίσης» (16 έως τις 24 Μαΐου).

Θα επιχειρήσει να παρουσιάσει την αναπαράσταση της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής κρίσης στον κινηματογράφο, από την περίοδο του βωβού σινεμά της δεκαετία του ’20 έως σήμερα μέσα από ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ. Η διοργάνωση συμπίπτει χρονικά με το 68ο Διεθνές Φεστιβάλ Κανών (13-23/5) και αυτό δυσκολεύει τα πράγματα για τους προσκεκλημένους.

Ετσι δεν θα έρθει τελικά ο Κώστας Γαβράς (παρ΄ότι το ήθελε πολύ) αφού θα βρεθεί στην Κρουαζέτ. Ωστόσο είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να δούμε από κοντά τον αριστερό, βαθιά πολιτικοποιημένο και πολυβραβευμένο Βρετανό σκηνοθέτη Κεν Λόουτς.

Οι θεατές θα δουν ταινίες και των δύο τους αφού στις προβολές περιλαμβάνονται: «Το Τσεκούρι» (2005) και «Το Κεφάλαιο» (2012) του Κ. Γαβρά (με την τελευταία επέστρεψε στον πολιτικό κινηματογράφο και άσκησε δηλητηριώδη κριτική στο διεθνές οικονομικό τραπεζικό σύστημα). Επίσης τα ντοκιμαντέρ του Κ. Λόουτς «Which side are you on?» (1985), «The spirit of ‘45» (2013) και η ταινία μυθοπλασίας «Το μερίδιο των Αγγέλων» (2011).

Το πρόγραμμα των ταινιών και των προσκεκλημένων βρίσκεται υπό διαμόρφωση, ωστόσο περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες ταινίες που το κοινό δεν βλέπει συχνά στη μεγάλη οθόνη.

Ανάμεσά τους είναι η «Κοινωνική Σαπίλα» του Στέλιου Τατασόπουλου (1932) που θα προβληθεί σε ειδική εκδήλωση με ζωντανή μουσική από τον Κωνσταντίνο Βήτα. Η κόπια της έχει αποκατασταθεί πλέον στα εργαστήρια της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, καθώς η πρωτότυπη καταστράφηκε από τους χίτες.

Είναι βωβή και θεωρείται η πρώτη με κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενο στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Ο Στ. Τατασόπουλος είχε γράψει το σενάριο στο Παρίσι όταν παρακολουθούσε μαθήματα υποκριτικής στη σχολή «Cine Essor» και την κινηματογράφησε επιστρέφοντας στην Αθήνα το 1931.

Στο επίκεντρο βρίσκεται ένας φοιτητής που αφήνει τις σπουδές του λόγω οικονομικών δυσκολιών. Γίνεται καπνεργάτης και ηγείται των συνδικαλιστικών κινητοποιήσεων...

 

Επίσης θα προβληθούν «Το έγκλημα του κυρίου Λανz» του Ζαν Ρενουάρ (1936), «Τα σταφύλια της οργής» του Τζον Φορντ (1940), «Ο Ελληνας γείτονας» (1969) και «Η μάνα Κιούστερς ανεβαίνει στον ουρανό» (1975) του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, η τελευταία επιτυχία των αδελφών Νταρντέν «Δύο μέρες, μία νύχτα» (2014) κ.ά.

Σκοπός του αφιερώματος είναι να καταγράψει μέσα από τις ταινίες τις όποιες μεταβολές προκύπτουν στη βιομηχανία του κινηματογράφου στη διάρκεια μιας τόσο έντονης οικονομικο-κοινωνικο-πολιτικής κρίσης. Να προτείνει αφενός ενδεχόμενες εναλλακτικές χρηματοδότησης κινηματογραφικών ταινιών από νεότερες γενιές κινηματογραφιστών και να τονίσει τη σπουδαιότητα της ανάκαμψης ενός πολιτικού και ακτιβιστικού σινεμά.

Το αφιέρωμα θα ανοίξει με τη διημερίδα «Αναπαραστάσεις της κρίσης;». Θεωρητικοί του κινηματογράφου, visual artists, κινηματογραφιστές, συγγραφείς, επιμελητές, κοινωνιολόγοι θα επιχειρήσουν να αναλύσουν πώς οι μεγάλες διαμάχες, σχετικά με τη σχέση της τέχνης με την πολιτική, που διεξήχθησαν στην περίοδο του Μεσοπολέμου, επανακαθορίζονται στη διάρκεια της νέας παγκόσμιας οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Πόσο επιδραστικός μπορεί να είναι ο ρόλος του κινηματογράφου και των ψηφιακών τεχνών και πώς επαναπροσδιορίζεται στη νέα ψηφιακή εποχή;

Η εκδήλωση είναι η δέκατη και τελευταία στο πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή» με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (2007-2013).

Η τελευταία φάση του προγράμματος ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2013 και, εκτός από νέες θέσεις εργασίας που δημιούργησε στα δύο χρόνια, παρουσίασε στο κοινό ορισμένα εξαιρετικά αφιερώματα (Ελία Καζάν, Νίκο Παπατάκη, Αντρέι Ταρκόφσκι), ειδικές προβολές animation για παιδιά κ.ά. Μακάρι να υπάρξει και συνέχεια.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Ερχονται Αλεξάντερ Πέιν και Κριστόφ Ζανούσι
Με επίσημους προσκεκλημένους τον Ελληνοαμερικανό σκηνοθέτη και παραγωγό Αλεξάντερ Πέιν και τον Πολωνό σκηνοθέτη και μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου Κριστόφ Ζανούσι, με ευρωπαϊκές...
Ερχονται Αλεξάντερ Πέιν και Κριστόφ Ζανούσι
ΣΙΝΕΜΑ
«Suntan» και «Νήμα» διεκδικούν δυναμικά
Με 11 υποψηφιότητες στις σημαντικότερες κατηγορίες η ταινία «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου προηγείται στις λίστες για τα βραβεία «ΙΡΙΣ» 2017 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) και αμέσως μετά...
«Suntan» και «Νήμα» διεκδικούν δυναμικά
ΣΙΝΕΜΑ
Εφυγε από τη ζωή η εκρηκτική Ζα Ζα Γκαμπόρ
Διάσημη πρωτίστως για τους εννέα γάμους της με ζάμπλουτους άντρες παρά για τους ρόλους της στο σινεμά, η πάλαι ποτέ καλλονή Ζα Ζα Γκαμπόρ από την Ουγγαρία ήταν μια πληθωρική γυναίκα που λάνσαρε στο Χόλιγουντ...
Εφυγε από τη ζωή η εκρηκτική Ζα Ζα Γκαμπόρ
ΣΙΝΕΜΑ
Το ελληνικό σινεμά κατακτά το Βερολίνο
Ξεκινάει η κατάθεση των αιτήσεων για το 2ο Hellas Filmbox Berlin. Εμφαση δίνεται σε παραγωγές που προσεγγίζουν με σύγχρονο τρόπο τα θέματα της ελληνικής πραγματικότητας, ιστορίας και κουλτούρας φωτίζοντας την...
Το ελληνικό σινεμά κατακτά το Βερολίνο
ΣΙΝΕΜΑ
Η Δράμα ψηφίζει σινεμά
Αυτή η διοργάνωση δεν χάνει ποτέ το κέφι της. Κάθε χρόνο γίνεται και πιο φρέσκια και ορμητική. Το νέο κινηματο-γραφικό αίμα της χώρας μας και του κόσμου όλου δίνει το ραντεβού του στις μεγάλες οθόνες της...
Η Δράμα ψηφίζει σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Θρανία στο νησί της Μανταλένας
Ενα ιδιαίτερο φεστιβάλ γίνεται για δεύτερη χρονιά στο γραφικό νησί. Εχει, βέβαια, προβολές καλών ελληνικών ταινιών στο θερινό «Cine Oliaros». Στην πραγματικότητα είναι εκπαιδευτικό κινηματογραφικό πρόγραμμα...
Θρανία στο νησί της Μανταλένας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας