Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νταφόε και Πάτινσον σε καταιγίδα υπαρξιακού τρόμου

«Ο Φάρος» του Ρόμπερτ Έγκερς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νταφόε και Πάτινσον σε καταιγίδα υπαρξιακού τρόμου

  • A-
  • A+

Ο φάρος ★★★½☆☆

(The Lighthouse, Καναδάς, ΗΠΑ, 2019, 109')

  • Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Εγκερς
  • Ηθοποιοί: Ρόμπερτ Πάτινσον, Γουίλεμ Νταφόε

Στη μόλις δεύτερη ταινία του, μετά το μερακλίδικο «Η μάγισσα», ο Ρόμπερτ Εγκερς παρουσιάζει ένα φιλμ υπαρξιακού τρόμου και καθηλωτικής εμμονής, σπάζοντας, την ίδια στιγμή, τα όρια των χαρακτηρισμών.

Στο βάθος της απόγνωσης του 19ου αιώνα, σε κάποιο απομονωμένο νησί έξω από τη Νέα Αγγλία, ο ωριμότερος Τόμας Γουέικ και ο νιόφερτος Εφρέμ Γουίνσλοου έχουν το πόστο του φαροφύλακα και μοναδική ευθύνη να διατηρούν τη ζεστή λάμπα αναμμένη μέσα στο αφιλόξενο κι ερημικό τοπίο. Η αποστολή τους θα διαρκέσει έναν μήνα, ή για πάντα, καθώς τα σύννεφα συγκεντρώνονται πυκνά, προειδοποιώντας για μια άνευ προηγουμένου καταιγίδα.

Το φιλμ του Εγκερς είναι απολύτως και σκόπιμα εστέτ: το ασπρόμαυρό του είναι εξπρεσιονιστικό, με κοντράστ γεμάτα νοήματα, σ’ ένα ιδιότυπο, σχεδόν τετράγωνο κάδρο (σε μια αναλογία 1.19:1 και μια αισθητική που δίκαια οδήγησε τον διευθυντή φωτογραφίας, Τζάριν Μπλάσκι, σε υποψηφιότητα για Οσκαρ), ο λόγος του επιτηδευμένος (χρόνια έχουμε ν’ ακούσουμε στο σινεμά τόσο… δημιουργικά χυδαίες βρισιές και κατάρες), η ιστορία του μια παραβολή του Προμηθέα, όπως τη διάβασε ο Λάβκραφτ, στολισμένη με όλους τους συμβολισμούς του «Moby Dick».

Με τους Νταφόε και Πάτινσον σε δύο δεξιοτεχνικές ερμηνείες (ναι, και ο δεύτερος), η ταινία κυλά μ’ έναν αυξανόμενο βαθμό ψυχολογικού τρόμου, εγκλωβισμού, δέους, δυσπιστίας, αηδίας, σεξουαλικής παροξυσμικής φαντασίωσης, για να φτάσει στον ύψιστο συλλογισμό τού ποιοι είμαστε, του εάν ο ένας εξερευνά τον άλλον ή ο εαυτός τον εαυτό. Και αυτά σ’ ένα περιβάλλον όπου η υγρασία διαπερνά τα πάντα και το ρούμι ποτίζει το κορμί και το μυαλό φέρνοντάς το σε προοδευτική παράνοια, σε μια καλύβα που αρχίζει να θυμίζει καράβι σε φουρτούνα. Και αν ο Εγκερς κερδίζει το στοίχημα της απόλαυσης, είναι επειδή την έμπνευσή του την ξεδιπλώνει με μελέτη και τόλμη – και επειδή τις προφανείς αναφορές του δεν τις τιμά σεβάσμια, αλλά τις γλεντά δημιουργικά.

ΔΑΝΑΟΣ, ΕΛΛΗ, ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ

Cosmic Candy★★½☆☆☆

(Ελλάδα, 2019, 100')

  • Σκηνοθεσία: Ρηνιώ Δραγασάκη
  • Ηθοποιοί: Μαρία Κίτσου, Μάγια Πιπερά, Κίμων Κουρής, Δημήτρης Λάλος

Η Αννα είναι ένα τριαντάχρονο κορίτσι: εσωστρεφής, ψυχαναγκαστική, πειθαρχημένη, δεν διαχειρίζεται εύκολα τα συναισθήματά της, ούτε τους ανθρώπους, γι’ αυτό προτιμά να νιώθει την ένταση μόνο σε μικρές ελεγχόμενες δόσεις, ανοίγοντας ένα φακελάκι Cosmic Candy κι αφήνοντας τις εκρηκτικές μικροσκοπικές καραμέλες να σκάσουν στο στόμα της.

Οταν, όμως, η Αννα αναλάβει, αναγκαστικά, την προστασία της 11χρονης Πέρσας, της εγκαταλειμμένης μικρής γειτόνισσάς της που κάνει τη ζωή της άνω-κάτω κυριολεκτικά και μεταφορικά, τα δύο κορίτσια θα προσπαθήσουν, θέλοντας και μη, να ενηλικιωθούν μαζί, σε μια περιπετειώδη διαδρομή με το αυτοκίνητο.

Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Ρηνιώς Δραγασάκη (με παγκόσμια πρεμιέρα στο Fantastic Fest του Τέξας και βραβευμένη στη Θεσσαλονίκη), είναι, ταυτόχρονα, η πρώτη πρωταγωνιστική ερμηνεία της Μαρίας Κίτσου στο σινεμά.

Γεμάτη ποπ αναφορές, ντυμένη στα χρώματα της τσιχλόφουσκας για να «καμουφλάρει» γλυκά μια εσωτερική μελαγχολία, η ταινία κινείται στο μεταίχμιο του ρεαλισμού και της φαντασίας, καταφέρνοντας το πρώτο με ειλικρίνεια και στοργή, φορτώνοντας το δεύτερο με περισσότερη προσπάθεια και πολυπλοκότητα απ’ όσο χρειάζεται, δίνοντας ένα ντεμπούτο γεμάτο, μεν, από τη λαίμαργη πληθωρικότητα της πρώτης φοράς, αλλά πάντως φρέσκο, προσιτό και… κοριτσίστικο.

The Gentlemen ★★½☆☆☆

(ΗΠΑ, 2019, 113')

  • Σκηνοθεσία: Γκάι Ρίτσι
  • Ηθοποιοί: Μάθιου ΜακΚόναχεϊ, Τσάρλι Χάναμ, Μισέλ Ντόκερι, Χιου Γκραντ, Κόνι Φάρελ, Χένρι Γκόλντινγκ, Τζέρεμι Στρονγκ, Εντι Μαρσάν

Αμερικανός με σπουδές στην Οξφόρδη και εγγύτητα με την καλή κοινωνία (και την πάρα πολύ κακή) του Λονδίνου, ο Μίκι έχει χτίσει τη μεγαλύτερη αυτοκρατορία μαριχουάνας στην πόλη. Η επιθυμία του να πουλήσει και να επαναπατριστεί πυροδοτεί διεκδικήσεις και… εκδικήσεις, από την κάθε πλευρά της λονδρέζικης κοινότητας του εγκλήματος.

Ο Γκάι Ρίτσι, αφήνοντας για λίγο στο πλάι το κομψό χιούμορ ενός «Σέρλοκ Χολμς» ή ενός «The Man from U.N.C.L.E.», επιστρέφει στο σύμπαν του «Δύο καπνισμένες Κάννες» και της «Αρπαχτής», δηλαδή στο κόκνεϊ Λονδίνο του εγκλήματος και της τεστοστερόνης. Η αδρεναλίνη της σκηνοθεσίας του είναι ανεβασμένη, το στιλιζάρισμα χτυπάει κόκκινο, η αφήγηση ξεδιπλώνεται επιτηδευμένα σε δεκάδες κύκλους και ανατροπές, το diversity διαπερνά κωμικά όλα τα στρώματα των απατεώνων, σ’ ένα φιλμ εξαιρετικά γρήγορο και διασκεδαστικό –ώσπου να περάσει η ενέργειά του και να διαπιστώσεις ότι η πολυπλοκότητά του, αυτή τη φορά, ντύνει ένα σεναριακό τίποτα με πολλά στρώματα υπέροχων κοστουμιών και προφορών.

Πρόβατα εναντίον λύκων ★★☆☆☆

(Volki i ovtsy. Khod sviney, Ρωσία, 2019, 85')

  • Σκηνοθεσία: Βλαντίμιρ Νικολάεφ

Ρωσικό animation, μεταγλωττισμένο στα ελληνικά, συνέχεια της πρώτης περιπέτειας των ευτυχισμένων προβάτων που γνωρίσαμε πριν από δύο χρόνια. Στο ειδυλλιακό χωριό ζουν τώρα αρμονικά πρόβατα και λύκοι – μαζί έχουν, όμως, να αντιμετωπίσουν μια νέα απειλή, στη μορφή δύο «επισκεπτών», μιας αλεπούς και μιας προβατίνας. Χαριτωμένο παιδικό animation που καλύπτει τουλάχιστον δύο βασικές απαιτήσεις, ένα ελαφρώς φευγάτο σκίτσο κι ένα γελαστό μήνυμα ενότητας.

Το απίθανο ταξίδι ενός φακίρη ★½☆☆☆☆

(The Extraordinary Journey of the Fakir, Γαλλία, Ινδία, Σιγκαπούρη, Βέλγιο, ΗΠΑ, 2018, 92')

  • Σκηνοθεσία: Κεν Σκοτ
  • Ηθοποιοί: Ντανούς, Μπερενίς Μπεζό

Ο Ατζά μεγαλώνει φτωχικά στη Μουμπάι, μαθαίνοντας από νωρίς να τα βγάζει πέρα με «μαγικές» απατεωνιές. Ο ριψοκίνδυνος χαρακτήρας του θα τον οδηγήσει σε μια μεγάλη ταξιδιωτική περιπέτεια, ξεκινώντας από ιερές αγελάδες και φτάνοντας ώς το αγαπημένο του Ικέα στο Παρίσι, έναν έρωτα στον Πύργο του Αϊφελ, μια φιλία με Σομαλούς πρόσφυγες, ένα χορευτικό ρεσιτάλ στη Ρώμη, μια σύγκρουση με την ιταλική μαφία, μια πτήση με αερόστατο χωρίς προορισμό, ώσπου ο Ατζά να συνειδητοποιήσει ποιο είναι αυτό που έχει στ’ αλήθεια σημασία στη ζωή. Και να το διδάξει σε μικρούς παραβάτες στην πατρίδα του. Κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου best seller, ένα πολυπολιτισμικό αλαλούμ με «ανθρωπιστικό» μήνυμα, διατυπωμένο με τον αφελέστερο δυνατό τρόπο.

Χαλβάη 5-0 ½☆☆☆☆☆

(Ελλάδα, 2020, 90')

  • Σκηνοθεσία: Μάνος Καμπίτης
  • Ηθοποιοί: Μάρκος Σεφερλής, Ελένη Καστάνη, Γιάννης Ζουγανέλης, Γιώργος Αγγελόπουλος

Ενας μεγαλοβιομήχανος χαλβά βρίσκεται δολοφονημένος στη βίλα του. Πέντε οι ύποπτοι, μηδέν τα στοιχεία. Υπεύθυνος διερεύνησης, ο αστυνόμος Μπέκρας. Ο γνώριμος Σεφερλής, από τον μόνιμο τηλεοπτικό σκηνοθέτη του, σε μια «κωμωδία» εξαντλητικά σεξιστική, ρατσιστική και, τελικά, ούτε καν αστεία.

ΣΙΝΕΜΑ
Από τη βασιλική οικογένεια της Βρετανίας ώς την Ελλάδα του Εμφυλίου
Τα σινεμά της Ελλάδας είναι κλειστά μέχρι νεωτέρας – μας λείπουν, ανυπομονούμε να ξανανοίξουν, αλλά προς το παρόν βολευόμαστε με εναλλακτικές για το σπίτι. Παρακάτω πέντε επιλογές γι’ αυτήν την εβδομάδα.
Από τη βασιλική οικογένεια της Βρετανίας ώς την Ελλάδα του Εμφυλίου
ΣΙΝΕΜΑ
 Ο κλέφτης, τα κρυμμένα λάφυρα και ένας θαυματουργός άγιος
Λεπτοδουλεμένη και χαριτωμένη, η ταινία του Αλά Εντίν Αλτζέμ «Το θαύμα του άγνωστου αγίου» μοιάζει διαρκώς να πνίγει ένα περιπαικτικό γελάκι προς τους ανθρώπους –την ανθρωπότητα μάλλον– που παρατηρεί.
 Ο κλέφτης, τα κρυμμένα λάφυρα και ένας θαυματουργός άγιος
ΣΙΝΕΜΑ
Εμπνευσμένα πολιτικά animation
Μπορεί οι νέες ταινίες που βγαίνουν σήμερα να μοιάζουν πολλές για τα τόσο μειωμένα εισιτήρια των ημερών, αλλά οι επιλογές που προσφέρει η εβδομάδα είναι ενδιαφέρουσες, πολυσυλλεκτικές κι αξίζουν τον κόπο.
Εμπνευσμένα πολιτικά animation
ΣΙΝΕΜΑ
Αμερικανική ιστορία κακοδικίας και αυταρχισμού
Ο Ααρον Σόρκιν, εμπνέεται, για τη δεύτερη σκηνοθετική δουλειά του, από την πραγματική ιστορία της δίκης των 7 του Σικάγου, για να επικρίνει τη σημερινή αμερικανική κυβέρνηση με τον χαρακτηριστικό του τρόπο.
Αμερικανική ιστορία κακοδικίας και αυταρχισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας