Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η υπόθεση Ντρέιφους με τη ματιά Πολάνσκι

«Κατηγορώ...!» του Ρομάν Πολάνσκι

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η υπόθεση Ντρέιφους με τη ματιά Πολάνσκι

  • A-
  • A+

Κατηγορώ…! ★★★★½☆

(J’accuse!, Γαλλία, Ιταλία, 2019, 132΄)

♦ σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι
♦ ηθοποιοί: Ζαν Ντιζαρντέν, Λουί Γκαρέλ, Εμανιέλ Σενιέ

Μια από τις πιο εμβληματικές ιστορικές περιπτώσεις κακοδικίας και ρατσισμού επιλέγει ο Ρομάν Πολάνσκι, για να κάνει, έπειτα από καιρό πιο αδύναμων φιλμ, μια στιβαρή, καθηλωτική ταινία για τη σύγχρονη μισαλλοδοξία, που του χάρισε και το Αργυρό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Η Υπόθεση Ντρέιφους είναι ο μίτος της αφήγησης, η καταδίκη, στα τέλη του 19ου αιώνα στη Γαλλία, για εσχάτη προδοσία ως κατασκόπου του λοχαγού Αλφρέντ Ντρέιφους. Η ίδια υπόθεση που ώθησε τον Εμιλ Ζολά να δημοσιεύσει την ανοιχτή επιστολή-καταπέλτη προς τον πρόεδρο Φελίξ Φορ, με τον τίτλο «Κατηγορώ!», για την οποία κι ο ίδιος καταδικάστηκε κι αναγκάστηκε να δραπετεύσει στην Αγγλία.

Στοχεύοντας, με την ταινία του, όχι να κάνει μια απλή μεταφορά των συμβάντων στην οθόνη, αλλά να σχολιάσει την ατομική ευθύνη, ο Πολάνσκι επιλέγει να κρατήσει την οπτική γωνία του αντισυνταγματάρχη Ζορζ Πικάρ (ο Ζαν Ντιζαρντέν σε μια εκπληκτική δραματική ερμηνεία), του ανθρώπου που συμμετείχε καθοριστικά στη σύλληψη του Ντρέιφους αλλά όταν, αργότερα, συνειδητοποίησε τα πραγματικά αίτια της στόχευσης του λοχαγού, έκανε τα πάντα για να τον αθωώσει.

Ο Πικάρ του Πολάνσκι δεν είναι ήρωας, δεν είναι τίποτε παραπάνω από τον «φυσικό αντισημίτη» της διπλανής πόρτας, είναι όμως, ταυτόχρονα, ο ακέραιος, δίκαιος, απλός άνθρωπος που θα υπερασπιστεί την αλήθεια που βλέπει μπροστά στα μάτια του, με προσωπικό τίμημα.

Το φιλμ κινείται με άνεση –και μια κλασική, συμβατική αλλά δυνατή, φόρμα– από το κοινωνικό δράμα στο λεπτοστημένο θρίλερ που δημιούργησε τον όρο «πολανσκικό», αποκτώντας σταδιακά την ένταση που δημιουργεί η ίδια η οχλοκρατία ενός «λαϊκού δικαστηρίου», όχι συμπτωματικά, όχι μακριά, από τη σαρωτική κρίση των social media σήμερα.

Δεν μπορεί κανείς να μη σκεφτεί πως ο Πολάνσκι αναλογίζεται, ταυτόχρονα, τη δική του (ισχύουσα, ωστόσο), καταδίκη και τη δική του σχέση με την κοινή γνώμη – αλλά θα προτιμήσουμε να θεωρήσουμε πως μιλά για τον σύγχρονο αντισημιτισμό, τον ρατσισμό, τη σημερινή αποπομπή του «ξένου» και το κάνει θυμίζοντας πως, καμιά φορά, μια ξεκάθαρη, χωρίς περιστροφές ταινία είναι όλο κι όλο αυτό που χρειάζεται.

NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON ΟΠΕΡΑ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, ΑΒΑΝΑ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΝΙΡΒΑΝΑ CINEMAX, ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ, ΣΙΝΕΡΑΜΑ

Jumanji: Η επόμενη πίστα ★★½☆☆☆

«Jumanji: Η Επόμενη Πίστα» του Τζέικ Κάσνταν

(Jumanji: The Next Level, ΗΠΑ, 2019, 123’)

  • Σκηνοθεσία: Τζέικ Κάσνταν
  • Ηθοποιοί: Ντουέιν Τζόνσον, Τζακ Μπλακ, Κέβιν Χαρτ, Κάρεν Γκίλαν, Οκουαφίνα, Ντάνι ΝτεΒίτο

Δύο χρόνια αφότου το «Jumanji», το αγαπημένο κινηματογραφικό… βιντεοπαιχνίδι ξαναπάτησε το play, οι ήρωες επιστρέφουν, άθελά τους στο σύμπαν του, για μια νέα, ενισχυμένη. Επιπλέον δυσκολίες, αυτή τη φορά, ότι τα avatars τους είναι μπερδεμένα κι ότι στην ομάδα των «παικτών» προστίθενται ο Ντάνι ΝτεΒίτο κι ο Ντάνι Γκλόβερ, δυο παππούδες, πρώην κολλητοί φίλοι που έχουν λογαριασμούς να ξεκαθαρίσουν.

Εξίσου τρυφερό, εξίσου αστείο με την προηγούμενη ταινία, το νέο «Jumanji» απογειώνει τον αυτοσαρκασμό των ηθοποιών (ο Ντουέιν The Rock Τζόνσον απολαμβάνει με έκπληξη όχι μόνο τα πελώρια μούσκουλά του αλλά και το φλογερό του καταλυτικό βλέμμα), προσφέρει κάποιες εντυπωσιακές σκηνές δράσης, όπως μια καταδίωξη σε κινούμενες γέφυρες στην κορυφή παγωμένων βουνών, προσθέτει «δωράκια», σαν την παρουσία του Σκύλου από το «Game of Thrones» που ενδέχεται να είναι ο μόνος πιο δυνατός άνδρας από τον Βράχο στον κόσμο και, ακόμα πιο απολαυστικά, σ’ ένα σύμπαν όπου το 70s ποπ «Baby, I Love Your Way» γίνεται φονικό όπλο, βάζει τον έναν ηθοποιό να υποδύεται τα χαρακτηριστικά του άλλου, με κορωνίδα την Οκουαφίνα ως Ντάνι ΝτεΒίτο να μιλά τρυφερά στον Ντάνι Γκλόβερ μεταμορφωμένο σε άλογο. Διασκεδαστική πίστα για όλους τους παίκτες.

…Για πάντα ★☆☆☆☆

«...Για Πάντα» του Γιάννη Παπαδάκου

(Ελλάδα, 2020, 111; )

  • σκηνοθεσία: Γιάννης Παπαδάκος
  • ηθοποιοί: Γιάννης Τσιμιτσέλης, Κατερίνα Γερονικολού

Ο Πέτρος είναι διάσημος νεαρός σεφ, στον οποίο η ζωή δεν τα έχει φέρει όλα στο πιάτο: τα παιδικά του χρόνια σε ένα περιβάλλον ενδοοικογενειακής βίας τον έχουν κάνει, όχι συνοφρυωμένο, γιατί αυτό είναι ο Γιάννης Τσιμιτσέλης πάντα, αλλά αποστασιοποιημένο, μοναχικό, με πρόβλημα δέσμευσης και μια τάση να κακομεταχειρίζεται (συναισθηματικά) τις γυναίκες και να τις αλλάζει σαν το νερό στα μαυρομάτικα.

Η Ζωή είναι μια ακαταμάχητου κάλλους εναλλακτική μοδίστρα, κατασκευάζει στο μικρό μαγαζάκι της τα ρούχα που ονειρεύονται τα μικρά παιδιά, κάνοντας τη φαντασία τους πραγματικότητα. Οι δυο «μόνοι» άνθρωποι στην (πανέμορφη, γεμάτη καφενεδάκια σε πεζοδρομάκια, ηλιαχτίδες και κρυφά πάρκα) Αθήνα θα ερωτευτούν, αλλά το παρελθόν δεν θ’ αφήσει τη σχέση τους να πάει μπροστά.

Με σκηνοθέτη τον Γιάννη Παπαδάκο των «Bachelor 2» και «Bachelor 3», ο Τσιμιτσέλης όχι μόνο πρωταγωνιστεί, αλλά και διασκευάζει το σενάριο της τουρκικής ταινίας «Issiz Adam», του Τσαγκάν Ιρμάκ, που είχε προβληθεί και στις ελληνικές αίθουσες το 2008, με τον τίτλο «Για πάντα μόνος», σε μια εκδοχή ακόμα πιο συντηρητική.

Η αγάπη για το product placement ακολουθεί την παράδοση των «Bachelor», η σκηνοθεσία και η φωτογραφία «στολίζουν» το ζευγάρι με όλη την γκάμα «ρομαντικών» εργαλείων, από το φλου ώς το slow motion και το τελικό αποτέλεσμα, μια ρομαντική δραμεντί με έντονη εμπορική επιθυμία, μας κάνει, απλώς, να νοσταλγούμε τις ταινίες του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, για πάντα.

ΣΙΝΕΜΑ
Ερωτευμένες γυναίκες στην τρίτη ηλικία
Στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του, με συμμετοχές σε διεθνή φεστιβάλ, ο Φίλιπο Μενεγκέτι επιλέγει μια πρωτότυπη και τρυφερή ιστορία για ν’ αποδείξει ότι το δυο είναι πιο δυνατό κι από το ένα κι από το πολλά.
Ερωτευμένες γυναίκες στην τρίτη ηλικία
ΣΙΝΕΜΑ
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
Λες κι ο Κριστόφ Ονορέ («Chansons d’ amour», «Plaire, aimer et courir vite») έχει οικειοθελώς επωμιστεί το βάρος τού να παρατείνει στις επόμενες δεκαετίες τη γαλλική παράδοση του ρομαντισμού, του έρωτα που...
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
Η πρωτοεμφανιζόμενη Γαλλοτυνήσια σκηνοθέτις παραφράζει το «Ενα ντιβάνι στη Νέα Υόρκη» της Σαντάλ Ακερμάν κι απλοποιεί τα νοήματά του, μεταφέροντας το... εν λόγω ντιβάνι στην Τυνησία πριν από τις εξεγέρσεις του...
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Ρομαντική κομεντί του Κλαπίς και το αριστούργημα του Γκοντάρ
Ο Ρεμί είναι ένας νεαρός εργάτης σε φορτοεκφορτώσεις – οι συνάδελφοί του απολύονται, ο ίδιος προβιβάζεται, αλλά δεν μπορεί ν’ αποτινάξει από πάνω του την ενοχική θλίψη που τον κατακλύζει.
Ρομαντική κομεντί του Κλαπίς και το αριστούργημα του Γκοντάρ
ΣΙΝΕΜΑ
Κατασκοπευτικό θρίλερ με Πενέλοπε Κρουζ και φρέσκες... επαναλήψεις
Ο Ολιβιέ Ασαγιάς, ο Γάλλος δημιουργός που τόσο συχνά έχει διακριθεί για τις ευρωπαϊκές ταινίες του παρουσιάζει το ισπανόφωνο θρίλερ κατασκοπίας «Αβάνα, η πόλη των κατασκόπων».
Κατασκοπευτικό θρίλερ με Πενέλοπε Κρουζ και φρέσκες... επαναλήψεις
ΣΙΝΕΜΑ
Γάτες χωρίς... πέταλα
Για τους θεατές που έχουν ήδη δει το θεατρικό «Cats» η κινηματογραφική μεταφορά, κάνοντας τα πράγματα, αναγκαστικά, πιο… συγκεκριμένα, χάνει πολλά από τη μαγεία της.
Γάτες χωρίς... πέταλα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας