Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μούσα του Γκοντάρ, θρύλος του σινεμά

Mε τον τότε σύζυγό της Ζαν-Λικ Γκοντάρ

 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μούσα του Γκοντάρ, θρύλος του σινεμά

  • A-
  • A+
Πέθανε στο Παρίσι, στα 79 της χρόνια, η πανέμορφη Δανέζα, Αννα Καρίν, που έκλεψε την καρδιά του σκηνοθέτη, έγινε γυναίκα του και πρωταγωνίστρια εφτά ταινιών του.

Την πρώτη φορά που συνάντησε τον Ζαν-Λικ Γκοντάρ τού γύρισε την πλάτη, απέρριψε την πρότασή του για έναν μικρό ρόλο στο «Με κομμένη την ανάσα» γιατί της ζήτησε να είναι γυμνή. Η έφηβη,18χρονη Δανέζα Χάνα Κάρεν Μπάιερ, που είχε φτάσει στο Παρίσι απένταρη και ανυπότακτη, έγινε, όμως, πολύ γρήγορα η απόλυτη μούσα του τρομερού «παιδιού» της νουβέλ βαγκ, αλλά και σύζυγός του.

Πρωταγωνίστρια εφτά ταινιών του. Εγινε η Αννα Καρίνα (το όνομα της το άλλαξε η σοφή Κοκό Σανέλ), μύθος και σύμβολο όχι μόνο του γαλλικού, αλλά και του παγκόσμιου σινεμά. Γι’ αυτό και ο θάνατός της το Σάββατο, στα 79 της χρόνια από καρκίνο, συγκίνησε αφάνταστα τους σινεφίλ.

«Σήμερα το γαλλικό σινεμά ορφάνεψε, έχασε έναν από τους μύθους του», έγραψε στο τουίτερ ο υπουργός Πολιτισμού Φρανκ Ριστέρ, ενώ η Γαλλική Ταινιοθήκη εξέφρασε την «τεράστια θλίψη της». Η Αννα Καρίνα έσβησε έχοντας στο πλευρό της τον τέταρτο σύζυγό της, Αμερικανό σκηνοθέτη Ντένις Μπέρι.

«Ζούσε τη ζωή της»

 

Είχε ευτυχισμένη προσωπική ζωή και μετά τον Γκοντάρ, όπως και καριέρα, ακόμα και στο τραγούδι, αλλά πάντα η ταύτιση μαζί του την ακολουθούσε. Και όταν το Φεστιβάλ των Κανών τιμώντας την τήν έβαλε στην αφίσα του το 2018, ήταν μια φωτογραφία της με τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό από τα γυρίσματα της ταινίας «Ο τρελός Πιερό», του 1965. Ηταν και η δική της αγαπημένη ταινία από τις εφτά που είχε γυρίσει μαζί του. «Αν διάλεγα μία από όλες, θα κρατούσα τον “Τρελό Πιερό”, ιστορία ενός απόλυτου έρωτα μέσα στην πιο τρελή περιπέτεια και καταδίωξη. Γυρίζοντας τόσα χρόνια στα φεστιβάλ όλου του κόσμου, έχω καταλάβει πως αυτή την ταινία του αγαπάει περισσότερο και το κοινό», μας έλεγε σε συνέντευξή της στην «Εφ.Συν.» τον Μάιο του 2014, τότε που η Ταινιοθήκη της Ελλάδος οργάνωνε το αφιέρωμα «Τώρα Γκοντάρ/Maintenant Godard».

Η ζωή της μοιάζει με παραμύθι. Η μικρή Δανέζα με τα υπέροχα, μεγάλα γκριζογάλανα μάτια, που είχε μια δύσκολη σχέση με τη μητέρα της, ενδυματολόγο στο θέατρο, και έναν ανύπαρκτο στρατιωτικό πατέρα, έφτασε στο Παρίσι το 1955, ανήλικη, αποφασισμένη να γίνει ηθοποιός. Γρήγορα ξεχώρισε, άρχισε να κάνει το μοντέλο.

Δυο χρόνια αργότερα ο Γκοντάρ τη βλέπει σε διαφήμιση του σαπουνιού Palmolive, τη ζητάει για το «Με κομμένη την ανάσα», για μια γυμνή σκηνή, κι αυτή, όπως μας διηγήθηκε... «Ημουνα δεν ήμουνα 18 χρόνων και τρομοκρατήθηκα. Με είχε δει στη διαφήμιση μέσα σε μπανιέρα, σκεπασμένη με αφρό, ένα χέρι μόνο κι ένα πόδι φαίνονταν και νόμιζε ότι θα ήμουν άνετη με το γυμνό. “Μου κάνετε πλάκα;” του είπα. “Τι νομίζετε; Γυμνή ήμουν μόνο στη φαντασία σας. Φορούσα μαγιό”. Και έφυγα».

«Ο τρελλός Πιερό» με τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό

Δεν πρόλαβε να πάει πολύ μακριά. Τρεις μήνες αργότερα ο Γκοντάρ την ξαναζήτησε. «Θα έχει γυμνές σκηνές;» ρώτησε τον σκηνοθέτη που μετά το «Με κομμένη την ανάσα» είχε όλο το Παρίσι στα πόδια του. Οχι, δεν είχε, ήταν μια πολιτική ταινία, «Ο μικρός στρατιώτης» (1960), τολμηρό σχόλιο για τον πόλεμο στην Αλγερία και τα βασανιστήρια και από τις δύο πλευρές, που η γκολική λογοκρισία την κράτησε αρκετά χρόνια στο συρτάρι. Η Αννα Καρίνα έπαιζε την επαναστάτρια Βερόνικα, που υποστηρίζει το FLN. Ο έρωτάς της με τον Γκοντάρ ανθίζει στα γυρίσματα και ακολουθεί τον Μάρτιο του 1961 ο γάμος τους.

Ακολούθησαν ακόμα έξι ταινίες («Η κυρία θέλει έρωτα», που της χάρισε βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βερολίνου, «Ζούσε τη ζωή της», «Bande a part», «Αλφαβίλ», «Συνέβη στην Αμερική» και «Τρελός Πιερό»). Στην τελευταία, ταινία του 1965, ο έρωτας και ο γάμος τους τελείωναν μέσα σε πάθη, ζήλιες, απιστίες, αποβολές και απόπειρες αυτοκτονίας (για την Αννα).

«Ο Γκοντάρ έβαλε στον “Τρελό Πιερό” πολλή από την ένταση που ζούσαμε, η σχέση μας συχνά άλλωστε περνούσε στα σενάριά του. Ηταν ένα απίστευτο πάθος αυτό που μας είχε ενώσει, παρά τις δύσκολες στιγμές. Ημουν ακόμα πολύ νέα, άπειρη και ευάλωτη. Δεν έπαψα ποτέ, παρ’ όλο που και οι δυο συνεχίσαμε τη ζωή μας με ευτυχισμένες σχέσεις, να τον αγαπώ με απόλυτο τρόπο, είναι πάντα από τους λίγους ανθρώπους που εμπιστεύομαι», είχε πει στην «Εφ.Συν.».

«Η κυρία θέλει έρωτα» (με τον Ζαν-Κλοντ Μπριαλί)

 

Παντρεύτηκε άλλες τρεις φορές η Αννα Καρίνα μετά το διαζύγιό τους (1967). Οπως και ανοίχτηκε, από την εποχή μάλιστα του Γκοντάρ, και σε άλλους σκηνοθέτες, τόσο στο σινεμά όσο και στο θέατρο, όσο κι αν οι άλλοι σκηνοθέτες της νουβέλ βαγκ, όπως έλεγε η ίδια, τη φοβούνταν, ήταν η «γυναίκα του Ζαν-Λικ».

Ο Ζακ Ριβέτ τής χάρισε έναν από τους καλύτερους ρόλους της καριέρας της στον «Ερωτα μιας μοναχής» (1966), που με το αντεκκλησιαστικό της θέμα χρειάστηκε παρέμβαση του Μαλρό για να προβληθεί στις Κάνες. Δούλεψε με την Ανιές Βαρντά («Η Κλεό από τις 5 ώς τις 7»), τον Τζορτζ Κιούκορ («Justine», πάνω στο μυθιστόρημα του Ντάρελ), τον Ροζέ Βαντίμ, τον Μπενουά Ζακόμπ, τον Λουκίνο Βισκόντι («Ο Ξένος»), τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ («Κινέζικη Ρουλέτα»).

Η καριέρα της, όμως, χτίστηκε και από τη μουσική. Το 1967 γνώρισε τρελή επιτυχία με το τραγούδι «Sous le soleil exactement», ένα από τα πολλά που έγραψε ο Σερζ Γκενσμπούργκ για το μιούζικαλ «Anna», στο οποίο πρωταγωνιστούσε η ίδια με τον Ζαν-Κλοντ Μπριαλί. Ποτέ δεν έπαψε να βγάζει δίσκους, μόλις πέρυσι βγήκε ο τελευταίος της με τίτλο «Je suis une aventuriere», ενώ σκηνοθέτησε και δύο ταινίες.

ΣΙΝΕΜΑ
Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ
Αντίο στον σπουδαίο Βρετανό ηθοποιό Άλμπερτ Φίνεϊ. Επί πολλές δεκαετίες έπαιξε τα πάντα, εκλεκτικός και την ίδια στιγμή ανοιχτός, πήρε μια μεγάλη θεατρική παράδοση και τη γονιμοποίησε με τις ρίζες του, της...
Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ
ΣΙΝΕΜΑ
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
Σπουδαία ερμηνεύτρια, αισθησιακή και ελεύθερη γυναίκα με μυαλό και προσωπικότητα, η Ζαν Μορό έπαιξε σε ταινίες των μεγαλύτερων σκηνοθετών, από τον Φρανσουά Τριφό και τον Λουί Μαλ μέχρι τον Μικελάντζελο...
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Πέθανε ο σπουδαίος Βρετανός ηθοποιός Ίαν Χολμ
Σε ηλικία 88 ετών έφυγε από τη ζωή ο Ίαν Χολμ, ηθοποιός πολύπλευρος, που έγινε γνωστός από ταινίες όπως «Alien», «Οι δρόμοι της φωτιάς», αλλά και η τριλογία του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών». Είχε παίξει σε έργα...
Πέθανε ο σπουδαίος Βρετανός ηθοποιός Ίαν Χολμ
ΣΙΝΕΜΑ
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
Με μότο «Femi­nine, sunny & blue» ξεκινά την Τετάρτη, και θα καταλάβει για πέντε μέρες τον ιστορικό κινηματογράφο Babylon, στο Mitte του Βερολίνου, το 5o Hellas Filmbox Berlin, το φεστιβάλ ελληνικών ταινιών...
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Ο ποιητής του γέλιου μιας αναρχικής, ελεύθερης Ελλάδας
Ο σπουδαίος δημιουργός από την Τρίπολη, που έγραψε μια μεγάλη πορεία από τις εμπορικές ταινίες της Φίνος Φιλμ στον δικό του, προσωπικό κινηματογράφο, πέθανε στα 82 του χρόνια. Οι κωμωδίες του Σταύρου Τσιώλη...
Ο ποιητής του γέλιου μιας αναρχικής, ελεύθερης Ελλάδας
ΣΙΝΕΜΑ
Πέθανε στα 84 χρόνια του ο Σίμουρ Κασέλ
Ο Τζον Κασαβέτης, όπως έλεγε, του έσωσε τη ζωή, τον βοήθησε να γίνει ηθοποιός, τον πήρε στις ταινίες του, στο ίδιο του το σπιτικό, έγινε φίλος του για μια ολόκληρη ζωή. Ετσι είναι λογικό που προκάλεσε...
Πέθανε στα 84 χρόνια του ο Σίμουρ Κασέλ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας