Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Θέλω να καταδείξω πώς ο άνθρωπος βιώνει τη δική του ανεξαρτησία»

Φλοράν Μαρσί 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Θέλω να καταδείξω πώς ο άνθρωπος βιώνει τη δική του ανεξαρτησία»

  • A-
  • A+
Εδώ και 30 χρόνια ο γνωστός ντοκιμαντερίστας διασχίζει πεδία συγκρούσεων ανά τον κόσμο και καταγράφει με την κάμερά του πολέμους, ξεσηκωμούς, απελευθερώσεις, αγώνες, αλλά και τις πιο καταφανείς στερήσεις της εποχής μας. Τον συναντήσαμε με την ευκαιρία του 10ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου, όπου προβάλλονται οι ταινίες του, λίγο πριν δώσει masterclass.

Γι’ αυτό αγαπάμε και στηρίζουμε φεστιβάλ όπως το Πρωτοποριακού Κινηματογράφου που ήδη είναι εν εξελίξει (μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου). Γιατί χωρίς αυτά θα ήταν πολύ δύσκολο ή και απίθανο να έρθουμε σε επαφή με έργα κινηματογραφιστών, όπως ο Φλοράν Μαρσί.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, βέβαια, χάριν της Ταινιοθήκης, όχι μόνο θα προβληθεί σχεδόν το σύνολο του έργου του (7 από τις 10 ταινίες του), αλλά είναι και ο ίδιος παρών. Ως καλεσμένος του Φεστιβάλ μάς μίλησε για τον τρόπο που βλέπει τον κόσμο, πώς διαμορφώνει τις πολύ ιδιαίτερες ταινίες του αλλά και διαμορφώνεται μέσα από αυτές.

Ο Φλοράν Μαρσί είναι 51 ετών, έχει δύο παιδιά, κατάγεται από την Αβινιόν της Ν. Γαλλίας και ως μαθητής είχε ιδιαίτερη κλίση προς τις θετικές επιστήμες. Τίποτε, ωστόσο, από τα παραπάνω πραγματολογικά στοιχεία δεν θα μπορούσε να προϊδεάζει τον θεατή για τις ταινίες του. Ηδη στα 21 του βρέθηκε στη Ρουμανία, όπου ως φωτογράφος κατέγραψε την αλλαγή του καθεστώτος.

Από τότε και για τα επόμενα τριάντα χρόνια, ο ίδιος, παρότι αυτοδίδακτος και χωρίς ιδιαίτερη αγάπη για το σινεμά («δεν μου αρέσει καν ο κινηματογράφος» μας είπε συγκεκριμένα.

«Εμαθα μόνος μου, όμως, τον τρόπο καταγραφής των γεγονότων και τις κινηματογραφικές τεχνικές –από κάμερα έως μοντάζ– γιατί έγινε το εργαλείο της δουλειάς μου»), αποφάσισε πως θέλει να αναβιώσει ουσιαστικά εποχές παλαιότερων πολεμικών ανταποκριτών (επί Χέμινγουεϊ κ.ά.) και να καταγράφει πληροφορίες και γεγονότα εντελώς ανεξάρτητα και απολύτως βιωμένα τη στιγμή που συμβαίνουν – με όποιο ρίσκο.

Πράγματι, ο Φλοράν Μαρσί, πολλές φορές και με κίνδυνο της σωματικής τους ακεραιότητας, διασχίζει πολεμικά μέτωπα και πεδία συγκρούσεων ανά τον κόσμο και καταγράφει με την κάμερά του από γενικευμένες πολεμικές συρράξεις (Αφγανιστάν, Τσετσενία, Σουδάν, Λιβύη κ.ά.) μέχρι μικρότερης έντασης ξεσηκωμούς αλλά και περιστατικά ακραίων στερήσεων.

Ο ίδιος δεν αποδέχεται καμία ταμπέλα: ούτε δημοσιογράφου ούτε φωτορεπόρτερ ούτε πολεμικού ανταποκριτή ή ντοκιμαντερίστα. «Δεν κάνω γεωπολιτικές ταινίες» εξηγεί. «Ούτε είμαι από τους εκατοντάδες δημοσιογράφους που με ένα κινητό στο χέρι καταγράφουν μια από τις πολλαπλές πραγματικότητες ενός συμβάντος. Κάνω μια διαφορετική δουλειά: προσπαθώ να έχω μια παγκόσμια προσέγγιση. Οσο το δυνατόν πιο αντικειμενική και έγκυρη. Αυτό δεν είναι πάντα δυνατό, βέβαια, καθώς η ταχύτητα μετάδοσης της πληροφορίας πλέον, οι νέες τεχνολογίες αλλά και ο ίδιος ο “χειριστικός” χαρακτήρας της όποιας είδησης και από τη μεριά του καταγραφέα και του καταγραφόμενου αλλά και του μέσου μετάδοσης δεν το επιτρέπουν πάντα. Στόχος και επιθυμία μου είναι να καταδείξω την ανθρώπινη φύση (όσον με αφορά, συνήθως αυτό γίνεται σε ακραίες συνθήκες) και πώς μπορεί ο άνθρωπος να βιώσει τη δική του ανεξαρτησία. Θέλω να δείξω την ψυχή μιας επανάστασης, την ενέργεια που υπάρχει πίσω από έναν πόλεμο, και όχι να γίνω “προκαθορισμένος” παρατηρητής μέσω ενός πρακτορείου ή ακολουθώντας έναν στρατό. Γι’ αυτό και για να κάνω 2 ώρες ταινία για τη Λιβύη γύρισα 300 ώρες με την κάμερα. Γι’ αυτό και λειτουργώ με πλήρη ανεξαρτησία, χωρίς χρηματοδότη. Γι’ αυτό και κάνω σχεδόν πάντα μόνος μου τα πάντα – από editing έως μοντάζ. Γι’ αυτό και είναι δύσκολο για μένα –και οικονομικά– αλλά και επιθυμητό το να κινούμαι ελεύθερα, πέρα από τις καθιερωμένες –δημοσιογραφικές ή άλλες– συμβάσεις. Το κίνητρό μου είναι πάντα συναισθηματικό: ένας άνθρωπος, μια προσωπικότητα. Αυτόν πάω να συναντήσω. Αυτός θέλω να με εμπιστευτεί. Δεν πάω ποτέ με σκοπό να γυρίσω μια ταινία, πόσω μάλλον να έχω και έτοιμο σενάριο...».

Η αλήθεια είναι ότι ο Φλοράν Μαρσί είναι πολύ γνωστός για τον ριζοσπαστικό τρόπο που χρησιμοποιεί τη νέα ψηφιακή οπτικοακουστική τεχνολογία σαν μια δική του απάντηση τόσο στην «προπαγάνδα των ΜΜΕ» όσο και «στην οικονομία της ταχύτητας»: «Ζούμε σε μια εποχή που ενώ μπορούμε να έχουμε άμεση και φθηνή πρόσβαση σε χιλιάδες πληροφορίες για χιλιάδες θέματα, δεν έχουμε τον χρόνο να τις φιλτράρουμε. Αυτό είναι ένα μέγα παράδοξο: μπορούμε να μάθουμε, αλλά δεν μπορούμε να ξέρουμε αν όσα μάθαμε είναι πραγματική γνώση ή διαστρέβλωση αυτής».

Μετά τα όσα μας είπε, δεν είναι διόλου τυχαίο πως στην ερώτηση «τι θεωρεί ο ίδιος avant garde», απαντά: «Είναι η ριζοσπαστική ματιά στα πράγματα. Η ματιά που δεν μένει στην επιφάνεια. Η ματιά με τις πολλαπλές οπτικές. Αυτή προσδοκώ να ’ναι και η δική μου».

📍 Info: Ο Φλοράν Μαρσί, στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, θα δώσει masterclass αύριο 15.30-17.00, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Αίθουσα Β - Ιερά Οδός 48, Κεραμεικός), με θέμα: «Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της τεχνητής νοημοσύνης, μπορούν ακόμη οι εικόνες να είναι επαναστατικές;». Αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ: 10aagff.tainiothiki.gr

ΣΙΝΕΜΑ
Καστελόριζο, το ντοκιμαντέρ γιορτάζει
5ο Διεθνές Φεστιβάλ «Πέρα από τα σύνορα» ● Διαγωνιστικό τμήμα με 24 ντοκιμαντέρ, 18 μεγάλου/μεσαίου και 6 μικρού μήκους, αλλά κι ένα χορταστικό «Πανόραμα» ● Ταινίες από 18 χώρες, και την Ελλάδα.
Καστελόριζο, το ντοκιμαντέρ γιορτάζει
ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο Γιώργος του Κέδρου» online από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Ο Γιώργος του Κέδρου, το ντοκιμαντέρ που ξεκίνησε το 1972 ο Γιώργος Κολόζης και ολοκλήρωσε ο γιος του Γιάννης το 2020 στο νησί της Δονούσας, θα προβληθεί διαδικτυακά για περιορισμένες προβολές (400) από το...
«Ο Γιώργος του Κέδρου» online από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
ΣΙΝΕΜΑ
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ online
Να κι ένας θεσμός που πρωτοπορεί και σε θέματα ευθύνης και στους τρόπους λειτουργίας σε συνθήκες κορoνοϊού. Το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ήταν το πρώτο που ανακοίνωσε την αναβολή του, χωρίς αχ, βαχ...
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ online
ΣΙΝΕΜΑ
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
Ούτε φιλιά, ούτε αγκαλιές, ούτε καν χειραψίες, αλλά ένα κλίμα ανησυχίας σημάδεψε, αλλά δεν καθόρισε τελικά, τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πέφτει πάνω στον κορονοϊό,...
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
ΣΙΝΕΜΑ
Και του χρόνου, με υπέροχες ταινίες!
Η «Εφημερίδα των Συντακτών», η εφημερίδα μας, με αφορμή και τα 7α γενέθλιά της, δημιούργησε αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα: ακόμη μια κοινότητα. Κοινότητα αλληλεγγύης, ομορφιάς, αλήθειας, συνεργατικότητας,...
Και του χρόνου, με υπέροχες ταινίες!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας