Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αφιέρωμα στον Τάκη Σπυριδάκη

«4 μαύρα κοστούμια» του Ρένου Χαραλαμπίδη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αφιέρωμα στον Τάκη Σπυριδάκη

  • A-
  • A+
1o ΕFSYNEMA στον «Μικρόκοσμο»: σήμερα η βραδιά λήξης

To 1o EFSYNEMA, το 1ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της «Εφ.Συν.» με αφορμή τα 7α γενέθλιά της, ολοκληρώνεται σήμερα, έπειτα από έξι γεμάτες μέρες. Μέρες γεμάτες εξαιρετικές ταινίες, διαφορετικές θεματικές, ενδιαφέρουσες συζητήσεις και κυρίως μέρες γεμάτες γνωριμίες με τον κόσμο της εφημερίδας: τους αναγνώστες της!

Σήμερα Τετάρτη, η λήξη του EFSYNEMA είναι αφιερωμένη στον σπουδαίο ηθοποιό, σκηνοθέτη και υπέροχο άνθρωπο και φίλο, Τάκη Σπυριδάκη, που τόσο γρήγορα έφυγε από κοντά μας τον περασμένο Σεπτέμβρη.

Για πρώτη φορά, με τη βοήθεια της οικογένειάς του καθώς και της οικογένειας του πολύ φίλου και κινηματογραφικού συνοδοιπόρου του Τάκη, Νίκου Νικολαΐδη (ευχαριστούμε θερμά τους Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου και Συμεών Νικολαΐδη), θα προβληθούν για πρώτη φορά οι δύο ταινίες του Τάκη σε αποκατεστημένες ψηφιακά κόπιες: «Ο κήπος του Θεού» και «Βέρα Κρουζ» (στις 18.00). Η βραδιά θα ολοκληρωθεί με τον μουσικό και συνθέτη Κώστα Ανδρέου να ερμηνεύει ζωντανά στο άταστο μπάσο του δύο συνθέσεις που έγραψε ειδικά για τη βραδιά και την προβολή της ταινίας του Ρένου Χαραλαμπίδη «4 μαύρα κουστούμια», με πρωταγωνιστή τον Τάκη Σπυριδάκη, από φιλμ!

Είναι το ελάχιστο που θα μπορούσε να κάνει η «Εφ.Συν.» για τον σπουδαίο αυτό άνθρωπο, φίλο και φίλο της εφημερίδας.

Ευχόμαστε να απολαύσετε και αυτή τη μέρα και δίνουμε ραντεβού για την επόμενη χρονιά με ακόμη ένα EFSYNEMA.

«Το μαύρο κουστούμι του Τάκη»

Του Ρένου Χαραλαμπίδη

Οταν ονειρευόμουν να σκηνοθετήσω στον κινηματογράφο, ονειρευόμουν να παίζει στις ταινίες μου ο θρυλικός Σπυριδάκης! Ηρωας της κινηματογραφικής εφηβείας μου. Ο Αγιος Βασίλης τού σινεμά άκουσε τις επικλήσεις μου. Αν και ανταμώσαμε πολλές φορές στα πλατό, η ταινία όπου μου διέθεσε όλο το ταλέντο του, τις γνώσεις του και θα τολμούσα να πω και την αγάπη του, ήταν τα «4 μαύρα κουστούμια». Γυρίστηκε στις αρχές του καλοκαιριού του 2009. Ακριβώς 10 χρόνια και λίγους μήνες πριν.

Πολλές φορές φιλοσοφούσαμε στα γυρίσματα σχετικά με τον χρόνο που αποκαλύπτει μια ταινία. Θέσαμε ελάχιστη διάρκεια απαιτούμενης ωρίμανσης για να συμβεί η αποκάλυψη τα δέκα χρόνια. Περιμέναμε αυτήν τη δεκαετία σαν παιδιά που περιμένουν να στολίσουν χριστουγεννιάτικο δέντρο. Και είχαμε υποσχεθεί να δούμε την ταινία σε προβολή αυθεντικής κόπιας σε φιλμ. Για να διαπιστώσουμε τι είχαμε κάνει εν κατακλείδι. Τίποτα στον ορίζοντα δεν έδειχνε ότι δεν θα ήταν παρών στην προβολή. Καταθέτω και μια μικρή μου ενοχή γιατί κανονικά η ταινία έπρεπε να προβληθεί το καλοκαίρι. Αλλά η μοίρα είχε ρίξει τα ζάρια και άντε τώρα να εξηγείς.

Η αλήθεια είναι ότι το μαύρο κουστούμι τού πήγαινε πολύ. Και να χορεύει του πήγαινε, αλλά δεν ήθελε να το αποδεχτεί.

Είχε μια ανερμήνευτη κινηματογραφική γοητεία. Πολλές φορές προσπάθησα να την αναλύσω αλλά αντιστεκόταν. Ηθελε να μείνει μυστήριο. Τα γυρίσματα των «Κουστουμιών» ήταν περιπετειώδη. Δεν παραπονέθηκε ποτέ για τίποτα. Τίποτα δεν τον εμποδίζει να μπει στο στοίχημα του κινηματογράφου βάζοντας και τα ρέστα του. Οταν με έβλεπε μπαϊλντισμένο με πλησίαζε απαλά σαν κεραμιδόγατος, με εκείνο το ανερμήνευτο μειδίαμα για να μου σφυρίξει στο αυτί «όλα καλά, ποιητή;».

Πάντα έτοιμος για λήψη. Καβαφικός ηθοποιός. Σαν έτοιμος από καιρό. Ακόμα και αν δεν είχε σενάριο, ένα σιωπηλό του πλάνο θα είχε κάτι να καταθέσει. Σαν να είχε κυλήσει πολύς χρόνος μέσα του. Με μεγάλη δεξιοτεχνία στα κοντινά πλάνα, λες κι είχε καλά μετρημένη την τράπουλα του σινεμά και σε κάθε σφιχτή λήψη τράβαγε από 29. Επαιζε με την κοντρολαρισμένη μανία κερδισμένου χαρτοπαίκτη. Δεν ήταν περαστικός. Το γύρισμα ήταν ο προορισμός του.

Και τώρα, Τάκη, η στιγμή της αποκαλυπτικής προβολής που λέγαμε έφτασε. Χωρίς εσένα. Συγγνώμη που δεν μερίμνησα να γίνει το καλοκαίρι. Δεν το περίμενα. Δεν ήθελα να το περιμένω. Τράβηξες για άλλη μια φορά από 29, ρε μπαγάσα. Ομως για να είμαι όσο μπορώ εντάξει απέναντί σου, η προβολή θα γίνει σε φιλμ, σε έναν κόσμο όπου δεν παίζεται πια φιλμ. Οπως το συζητάγαμε στα γυρίσματα των «Κουστουμιών» μας, κάτω από εκείνο το μοναχικό δέντρο στα Λεύκτρα, στην πεδιάδα των μαχών. Εκεί που οι Σπαρτιάτες για πρώτη φορά ηττήθηκαν από τη λοξή φάλαγγα των Θηβαίων. Πόσο μας συγκινούσε αυτή η «λοξή φάλαγγα»...

Ετοιμάζω το director’s cut για το 2020. Τάκη, θέλω τη γνώμη σου. Δεν δέχομαι δικαιολογίες. Βρες τρόπο.

 

ΣΙΝΕΜΑ
Ξεκίνησε το πρώτο μας Κινηματογραφικό Φεστιβάλ!
Μέσα σε μια ζεστή, λόγω κόσμου και συναισθημάτων, ατμόσφαιρα ξεκίνησε το EFSYNEMA - 7η Χρονιά 7η Τέχνη για 7 ημέρες, με την προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου «Οταν ο Βάγκνερ συνάντησε...
Ξεκίνησε το πρώτο μας Κινηματογραφικό Φεστιβάλ!
ΣΙΝΕΜΑ
Κραυγή στη νύχτα
Η τρίτη μέρα του 1ου EFSYNEMA είναι αφιερωμένη στη Γυναίκα στο Φιλμ Νουάρ -όχι απλά Φιλμ Νουάρ.
Κραυγή στη νύχτα
ΣΙΝΕΜΑ
Αφιέρωμα στον Τάκη Σπυριδάκη
Η λήξη του 1ου EFSYNEMA είναι μια βραδιά ιδιαίτερη. Ιδιαίτερος ήταν και ο άνθρωπος στον οποίο είναι αφιερωμένη. Ο Τάκης Σπυριδάκης δυστυχώς έφυγε πολύ γρήγορα από κοντά μας, μόλις πριν από δύο μήνες.
Αφιέρωμα στον Τάκη Σπυριδάκη
ΣΙΝΕΜΑ
Ταινία-έκπληξη
Το Σάββατο 16 Νοέμβρη, τρίτη μέρα κατά το EFSYNEMA, στις 12 τα μεσάνυχτα, αμέσως μετά τις προβολές δύο εξαιρετικών φιλμ νουάρ και της συζήτησης που θα ακολουθήσει, θα προβληθεί η «ταινία-έκπληξη».
Ταινία-έκπληξη
ΣΙΝΕΜΑ
Screamin' Jay Hawkins: I Put a Spell on Me
Μία από τις κλασικές, πλέον, μουσικές ταινίες τεκμηρίωσης, θα ανοίξει τη δεύτερη μέρα του EFSYNEMA, με θέμα «Μουσικά Ντοκιμαντέρ».
Screamin' Jay Hawkins: I Put a Spell on Me
ΣΙΝΕΜΑ
Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες
Η πρόταση της Ελλάδας για τα Οσκαρ 2020, είναι το ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου και θα είναι η ταινία έναρξης του 1ου ΕfSynEMA σήμερα.
Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας