Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Play it again, Σταύρο

«Η καντίνα», ταινία του 2009

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Play it again, Σταύρο

  • A-
  • A+
Πέθανε ο σκηνοθέτης Σταύρος Καπλανίδης.

Eσωστρεφή και αθόρυβο τον θεωρούσαν όλοι τον Σταύρο Καπλανίδη. Αλλά όταν, μετά τη νεανική του «Les amants terribles» του 1985, επέστρεψε το 2009 στη μυθοπλασία, μια ωραία κωμωδία γύρισε, με λίγη πάντως μελαγχολία, την «Καντίνα», σε σενάριο του Σταύρου Τσιώλη με τον Αλέξανδρο Λογοθέτη. Είναι ο δεύτερος πολυαγαπημένος Σταύρος, που θρηνεί μέσα σε μερικούς μήνες το ελληνικό σινεμά. Ο Σταύρος Καπλανίδης πέθανε τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, σε ηλικία 74 χρόνων, αφού πάλεψε με τον καρκίνο.

Με δρόμο προσωπικό και ταινίες σημαντικές και αναγνωρισμένες στο είδος τους, κυρίως ντοκιμαντέρ, έζησε συγχρόνως μια ωραία, πλούσια περιπέτεια στον χώρο του σινεμά που ξεκίνησε από το Παρίσι, όπου πήγε για σπουδές, έζησε τον Μάη του ’68 και διαμορφώθηκε από συναντήσεις και εμπειρίες -χάρη στη σχέση του με την Ανιές Βαρντά προβλήθηκε, άλλωστε, το 2017 στο Ινστιτούτο Γκέτε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η ταινία της «Ναυσικά» (1970), μια ιδιαίτερη και προσωπική αναφορά της στη χούντα.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 1975 ο Σταύρος Καπλανίδης έκανε το δικό του σινεμά και δούλεψε στο σινεμά των άλλων. Ελλήνων («Μεγαλέξανδρος» του Αγγελόπουλου, «Λούφα και Παραλλαγή» του Περάκη κ.ά.) και ξένων, αφού πολύγλωσσος και γοητευτικός δεν υπήρξε σχεδόν καμία μεγάλη ξένη ταινία που να γυριστεί στη χώρα μας, χωρίς να συμμετέχει κι αυτός από διάφορα πόστα, κυρίως στη διεύθυνση παραγωγής. Ατέλειωτες και συναρπαστικές οι ιστορίες από τις συναντήσεις του με μεγάλους σταρ από τα γυρίσματα της «Fedora» του Μπίλι Γουάιλντερ, του «Εξπρές του Μεσονυχτίου» του Αλαν Πάρκερ, του «Μαντολίνου του Λοχαγού Κορέλι» του Τζον Μάντεν.

Από την άλλη, οι Ελληνες συνομιλητές του ήταν ο Τσιώλης, ο Τορνές, ο Αβδελιώδης. Και ήξερε να τους κλείνει και να τους αναδεικνύει μέσα από το δικό του έργο, αφού τα τρία κινηματογραφικά ντοκιμαντέρ που γύρισε (ανάμεσα στα πολλά τηλεοπτικά), κέρδισαν βραβεία στη Θεσσαλονίκη και θα μείνουν ζωντανά για πολλά χρόνια, έχοντας το καθένα στο κέντρο του μια εμβληματική προσωπικότητα. «Σταύρος Τορνές, ο φτωχός κυνηγός του Νότου»(1994), «Play it again, Χρήστο» (2007, φυσικά για τον Χρήστο Βακαλόπουλο) και «Anna Wich: Φωτογράφος» (2013, για τη Γερμανίδα σύντροφό του, που έκανε την Ελλάδα σπίτι της).

Κατάφερε, έστω και βαριά άρρωστος, με τη βοήθεια του Χρόνη Θεοχάρη, να ολοκληρώσει και να δει πριν φύγει από τη ζωή το τελικό cut του ντοκιμαντέρ «Τέο Ρόμβος από τον Σταύρο Καπλανίδη», που καλύπτει τη φιλία του από τα παιδικά τους χρόνια και την κοινή του διαδρομή με τη γνωστή προσωπικότητα (βιβλιοπώλης, εκδότης) του εναλλακτικού, αναρχικού χώρου των Εξαρχείων. Η ταινία προοριζόταν για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, όπου και ελπίζουμε να προβληθεί τον Μάρτιο.

Τέλος, ο Σταύρος Καπλανίδης ήταν η ψυχή του «The Book’s Journal», υπεύθυνος έκδοσης του περιοδικού από την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του. Η κηδεία του θα γίνει αύριο στις 11 στο Νεκροταφείο Ζωγράφου.

ΣΙΝΕΜΑ
Ο μεγάλος αντικονφορμίστας του παγκόσμιου σινεμά
Στα 77 του χρόνια έφυγε από τη ζωή ο ιδιοφυής δημιουργός που έκλεισε στις διάσημες ταινίες του, από την πιο ιταλική μέχρι την πιο παγκόσμια, τα πιο ετερόδοξα ανθρώπινα ερωτήματα. Για την πολιτική και την...
Ο μεγάλος αντικονφορμίστας του παγκόσμιου σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
Σπουδαία ερμηνεύτρια, αισθησιακή και ελεύθερη γυναίκα με μυαλό και προσωπικότητα, η Ζαν Μορό έπαιξε σε ταινίες των μεγαλύτερων σκηνοθετών, από τον Φρανσουά Τριφό και τον Λουί Μαλ μέχρι τον Μικελάντζελο...
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Με πάθος ερασιτέχνη και ματιά δημιουργού
Από μόνος του μια ολόκληρη σχολή, χωρίς ταμπού και όρια, από τη Μεταπολίτευση και μετά γύρισε δεκαεπτά ταινίες, από μελοδράματα και κωμωδίες έως ρόουντ μούβι. Σημάδεψε το ελληνικό σινεμά και διακρίθηκε στο...
Με πάθος ερασιτέχνη και ματιά δημιουργού
ΣΙΝΕΜΑ
Μοντέλα και Χρυσός Φοίνικας στη Χιλιαδού
Ενας Χρυσός Φοίνικας ανακάλυψε στην Ελλάδα τις ιδανικές τοποθεσίες για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας. Ο μοντέρνος και ανηλεής σαρκαστής της σύγχρονης κοινωνίας Σουηδός Ρούμπεν Οστλουντ θα συνεχίσει τη...
Μοντέλα και Χρυσός Φοίνικας στη Χιλιαδού
ΣΙΝΕΜΑ
Η Φιόνα Σο γυρίζει ταινία στην Ελλάδα
Η Φιόνα Σο, η κορυφαία Ιρλανδέζα ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου, αλλά και σκηνοθέτρια η ίδια σε θέατρο και όπερα, που την έχουμε θαυμάσει δύο φορές σε μεγάλη και μικρή Επίδαυρο σε έργα του Μπέκετ...
Η Φιόνα Σο γυρίζει ταινία στην Ελλάδα
ΣΙΝΕΜΑ
Η Αλβανία επί Χότζα είχε χάσει τα χρώματά της
Μπουγιάρ Αλιμάνι, ο Αλβανός σκηνοθέτης, που έζησε 22 χρόνια στην Αθήνα, αγαπημένο μέλος της κινηματογραφικής μας κοινότητας, συνεχίζει πια από το εξωτερικό. Βγαίνει την Πέμπτη στις αίθουσες η πολυβραβευμένη...
Η Αλβανία επί Χότζα είχε χάσει τα χρώματά της

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας