Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γαλλίδες φεμινίστριες εναντίον Πολάνσκι
AP Photo/Francois Mori
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γαλλίδες φεμινίστριες εναντίον Πολάνσκι

  • A-
  • A+
«Κατηγορώ»: στις αίθουσες μετ' εμποδίων

Με επεισόδια και προβλήματα στην προώθησή της βγήκε στις γαλλικές κινηματογραφικές αίθουσες η νέα και βραβευμένη στη Βενετία (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής) ταινία του Ρομάν Πολάνσκι, «Κατηγορώ», μια μεταφορά στη μεγάλη οθόνη της υπόθεσης Ντρέιφους. Η πρόσφατη καταγγελία της φωτογράφου Βαλεντίν Μονιέ, της πρώτης Γαλλίδας που προστίθεται στα «θύματά» του, ότι το 1975, στα 18 της χρόνια, «γρονθοκοπήθηκε ανηλεώς και βιάστηκε» από τον σκηνοθέτη, άναψε τα αίματα. Η Μονιέ έστειλε επιστολή μέχρι και στην Μπριζίτ Μακρόν.

Το γαλλικό κινηματογραφικό σινάφι, που μέχρι τώρα τον στήριζε, στέκει αμήχανο αν και δεν αποκλείεται να υπάρξουν εξελίξεις, μέχρι και διαγραφή του από τα διάφορα σωματεία και ακαδημίες στις οποίες ανήκει. Δράση, όμως, ανέλαβαν οι φεμινίστριες, που άλλωστε πάντα τον είχαν στην μπούκα του κανονιού και είχαν προσπαθήσει να εμποδίσουν το 2017 μεγάλο αφιέρωμα της Γαλλικής Ταινιοθήκης στο έργο του, αναγκάζοντας τον πρόεδρό της, Κώστα Γαβρά, να δηλώσει: «Σ’ αυτή τη ζωή καλό είναι να συγχωρούμε».

Τότε. Τώρα, όμως; Τα πράγματα σοβάρεψαν με την καταγγελία της Μονιέ. Ετσι, το βράδυ της Τρίτης μια αβάν πρεμιέρα του «Κατηγορώ», στην αίθουσα Le Champo στο Καρτιέ Λατέν, ματαιώθηκε από συγκέντρωση περίπου σαράντα φεμινιστριών. Μπλόκαραν την είσοδο στο σινεμά κρατώντας πλακάτ και φωνάζοντας συνθήματα: «Πολάνσκι βιαστή, αίθουσες συνένοχες», «Σ’ αυτό το σινεμά δοξάζουν τους βιαστές», «Ο Πολάνσκι καταδιώκει τις γυναίκες». Αλλες αβάν πρεμιέρες, όμως, έγιναν κανονικά αν και μουδιασμένα. Είχαν προηγηθεί ματαιώσεις τηλεοπτικών εμφανίσεων του πρωταγωνιστή της ταινίας Ζαν Ντιζαρντέν και της συζύγου του Πολάνσκι, Εμανουέλ Σενιέ, ενώ μια ήδη μαγνητοσκοπημένη συνέντευξη του Λουί Γκαρέλ δεν μεταδόθηκε ποτέ.

Τι τύχη θα έχει στις αίθουσες η ταινία, που θεωρείται εξαιρετική και πάει σφαίρα προς τα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου; Ο Πολάνσκι αρνείται κατηγορηματικά τις κατηγορίες της Βαλεντίν Μονιέ, στην οποία για την ώρα μόνο η ηθοποιός Αντέλ Ενέλ, από τα μεγάλα ονόματα του γαλλικού σινεμά, έχει δημόσια συμπαρασταθεί. Είχε και η ίδια πριν από λίγες μέρες καταγγείλει τον σκηνοθέτη Κριστόφ Ρoυτζιά ότι την είχε παρενοχλήσει σεξουαλικά στα 12 χρόνια της.

ΣΙΝΕΜΑ
Θερμόμετρο, κλακέτα, πάμε
Το ελληνικό σινεμά αλλά και οι συμπαραγωγές με ξένες χώρες ετοιμάζονται. Τα πλατό τους περιμένουν. Με αυστηρά μέτρα προφύλαξης, αλλά και περιορισμούς έκφρασης. Τέσσερις Ελληνες παραγωγοί έχουν τον λόγο.
Θερμόμετρο, κλακέτα, πάμε
ΣΙΝΕΜΑ
Από τη χώρα του Κιαροστάμι στους δρόμους της Αθήνας
Μπορεί κάποιοι να παραξενεύτηκαν. Ποιος είναι αυτός ο Σιαμάκ Ετεμάντι; Ζει στην Ελλάδα από το 1995, έχει κάνει στρατιωτική θητεία και είναι Ελληνας πολίτης, κινηματογραφικά είναι ένας κανονικότατος Ευρωπαίος...
Από τη χώρα του Κιαροστάμι στους δρόμους της Αθήνας
ΣΙΝΕΜΑ
«Και μόνο που κάνουμε ταινίες είναι μια πράξη φωτεινή»
Ο Γιάννης Οικονομίδης παρουσιάζει την πέμπτη ταινία του. Μια γκανγκστερική μαύρη κωμωδία είναι η «Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς», με όλες τις γνωστές εμμονές του, με όλη τη γοητεία και τη μαεστρία του ταλέντου...
«Και μόνο που κάνουμε ταινίες είναι μια πράξη φωτεινή»
ΣΙΝΕΜΑ
«Η κρίση ήταν αφορμή διαλόγου με το παρελθόν»
Ενας νέος της εποχής σαν όλους τους άλλους, με τα πάρτι, τους φίλους, τους έρωτες και τα άγχη. Κυρίως, αυτά. Της κρίσης και της ανεργίας. Να προσπαθεί να ξεκινήσει μια start up με εσπρεσιέρες, να αναγκάζεται...
«Η κρίση ήταν αφορμή διαλόγου με το παρελθόν»
ΣΙΝΕΜΑ
«Η εφηβεία μοιάζει με τον πόλεμο»
Τον ρωτάω αφελώς, είχα αποφύγει να διαβάσω και συνεντεύξεις του για να μείνω μόνο με τη συγκλονιστική αίσθηση που μου άφησε η ταινία του, αν ο τίτλος της «MONOS» έχει απολύτως ελληνικές ρίζες.
«Η εφηβεία μοιάζει με τον πόλεμο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας