Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενας σύγχρονος Ουγκό στο παρισινό γκέτο

«Οι Άθλιοι» του Λοτζ Λι

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας σύγχρονος Ουγκό στο παρισινό γκέτο

  • A-
  • A+

Οι άθλιοι ★★★☆☆

(Les misérables, Γαλλία, 2019, 102')

♦ Σκηνοθεσία: Λατζ Λι

♦ Ηθοποιοί: Νταμιέν Μπονάρ, Αλέξις Μανέντι, Ντζιμπρίλ Ζονγκά

Στο παρισινό γκέτο του Μονφερμέιγ, τρεις αστυνομικοί κάνουν περίπολο: ο λευκός Κρις που περηφανεύεται για το παρατσούκλι του, «το ροζ γουρούνι», ο Γκουάντα, με γονείς Αφρικανούς μετανάστες, και ο νιόφερτος από την επαρχία Στεφάν, που προσπαθεί να εμμένει στους κανόνες. Η μαφία της περιοχής και η αστυνομία λειτουργούν σε μια «τακτοποιημένη», βρόμικη συνεργασία εκτός συστήματος. Οταν, όμως, ένα παιδί τραυματίζεται σε μια καταδίωξη –και η εμπλοκή είναι βιντεοσκοπημένη–, η κάθε πλευρά, των Αρχών και του υποκόσμου της εξαθλίωσης, θα προσπαθήσει να επιβληθεί με τη βία.

Πρώτη ταινία μυθοπλασίας του ντοκιμαντερίστα Λατζ Λι (βασισμένη στη δική του μικρού μήκους που βραβεύτηκε στο Κλερμόν Φεράν, τιμημένη κι αυτή στις Κάνες και πρόταση της Γαλλίας για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας του 2020), οι δικοί του «Αθλιοι» έχουν το στιβαρό πλεονέκτημα ότι ανασαίνουν μαζί με τους ήρωες: γέννημα θρέμμα του Μονφερμέιγ κι ο ίδιος, ο Λι γνωρίζει το τερέν του και τις αιχμές του στο πετσί του, και αυτήν την αυθεντικότητα, την οργή και την ορμή καταφέρνει να τις αποτυπώσει στο φιλμ του. Επικαλούμενος τον εμβληματικό τίτλο του Ουγκό, επιχειρεί μια σύγχρονη θεώρηση της σχέσης της εξουσίας με τους «πληβείους», μια υπενθύμιση των σκονισμένων ιδεών της ελευθερίας και της ισότητας, σ’ ένα σενάριο –και, κυρίως, έναν ρυθμό– που δεν φοβάται να αποτυπώσει τα γκρίζα της πραγματικότητας, την ωμότητα της σκληρότητας. Από αυτόν τον παθιασμένο σίφουνα, του ξεφεύγει σίγουρα η ισορροπία της δραματουργίας· αυτό εδώ δεν είναι, δυστυχώς, το νέο «Μίσος», οι ήρωές του αλλά και το γεμάτο αδρεναλίνη τελευταίο μέρος εγκλωβίζονται στα στερεότυπα και σε μια χειριστική συναισθηματική υπερβολή. Εστω κι έτσι, αυτή ακριβώς, με τη δύναμη της νεότητάς της και με την πολιτική της ακρίβεια, είναι η ταινία που χρειάζεται σήμερα η Γαλλία, αλλά και η Ευρώπη της ανισότητας και της κοινωνικής αστάθειας: αυτήν ο Λι επιλέγει να την κάνει λαχανιασμένο σινεμά.

ΑΣΤΥ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΔΙΑΝΑ ΜΑΡΟΥΣΙ

«Κόντρα σε Όλα» του Τζέιμς Μάνγκολντ

Κόντρα σε όλα ★★★☆☆

(Ford v Ferrari, ΗΠΑ, Γαλλία, 2019, 152')

♦ Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μάνγκολντ

♦ Ηθοποιοί: Κρίστιαν Μπέιλ, Ματ Ντέιμον

Ο Κάρολ Σέλμπι, ο υπερφιλόδοξος σχεδιαστής αυτοκινήτων, και ο οδηγός αγώνων Κεν Μάιλς (του οποίου αν δεν γνωρίζετε την ιστορία, καλύτερα να αποφύγετε να τη μάθετε πριν δείτε την ταινία) αποφασίζουν να κάνουν μια παράτολμη κίνηση: να κατασκευάσουν για τη Ford ένα αυτοκίνητο που θα είναι ικανό να νικήσει τη Ferrari στον 24ωρο αγώνα του Λε Μαν του 1966. Στο σχέδιό τους θα βρουν αντιπάλους την αυτοκινητοβιομηχανία, την ίδια την τεχνολογική εξέλιξη και τους προσωπικούς τους εφιάλτες.

Δύο χρόνια μετά το θαυμάσια σκοτεινό «Λόγκαν», ο Τζέιμς Μάνγκολντ μεταφέρεται στη σκληρή λάμψη των αγώνων αυτοκινήτων και… δεν κάνει σχεδόν τίποτα. Αποτυπώνει ομορφιά και εντάσεις πιστά αλλά και φλύαρα, επιλέγει μια πολυεπίπεδη πραγματική ιστορία και την απλοποιεί. Ωστόσο, η αδρεναλίνη του κόσμου των αγώνων, οι δύο πρωταγωνιστές σε μεγάλη φόρμα και ο ίδιος ο βρυχηθμός των μηχανών, που, όπως πάντα, θυμίζουν επαναλαμβανόμενα ότι η μοίρα μας δεν εξαρτάται πάντα από εμάς, αρκούν για μια συναρπαστική εμπειρία, έστω κι αν από τη μνήμη φεύγει με ρυθμό… 20.000 αλλαγών ταχυτήτων.

«Last Christmas» του Πολ Φιγκ

Last Christmas

(Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, 2019, 103')

♦ Σκηνοθεσία: Πολ Φιγκ

♦ Ηθοποιοί: Εμίλια Κλαρκ, Χένρι Γκόλντινγκ, Εμα Τόμσον

Η Κέιτ είναι το κορίτσι των λάθος αποφάσεων. Αυτές την έχουν οδηγήσει, παραμονές Χριστουγέννων, χωρίς παρέα, χωρίς σκοπό, με την γκρίνια της μαμάς της, να δουλεύει ως… ξωτικό για τον Αγιο Βασίλη στο τοπικό πολυκατάστημα. Μόνο που εκεί θα γνωρίσει τον Τομ. Μήπως αυτός είναι ο καταλύτης για ν’ αλλάξει η ζωή της; Λίγο Τζορτζ Μάικλ, λίγο χιόνι, λίγο Brexit, στη ρομαντική κομεντί που λανσάρει τη φετινή εορταστική περίοδο.

«Χωρίς Οικογένεια» του Αντουάν Μπλοσιέ

Χωρίς οικογένεια ★★½☆☆☆

(Rémi sans famille, Γαλλία, 2018, 105')

♦ Σκηνοθεσία: Αντουάν Μπλοσιέ

♦ Ηθοποιοί: Ντανιέλ Οτέιγ, Μαλόμ Πακέν, Βιρζινί Λεντουαγέν, Ζακ Περέν, Λιντιβίν Σανιέ

Ο μικρός Ρεμί, ορφανός, χάνει τη θετή μητέρα του και μπαίνει υπό την προστασία του μυστηριώδους Βιταλίς, ενός θιασάρχη περιοδεύοντος θεάτρου. Γυρίζοντας τη Γαλλία, χωρίς οικογένεια, θα γνωρίσει τη ζωή, αλλά και το μυστικό της καταγωγής του, μέσα από μια σειρά απρόσμενες φιλίες.

Το εμβληματικό εφηβικό μυθιστόρημα του Εκτόρ Μαλό, σε μια συμβατική αλλά τρυφερή κινηματογραφική μεταφορά.

«Ένας Καλός Ψεύτης» του Μπιλ Κόντον

Ενας καλός ψεύτης ★★★☆☆

(The Good Liar, ΗΠΑ, 2019, 109')

♦ Σκηνοθεσία: Μπιλ Κόντον

♦ Ηθοποιοί: Ελεν Μίρεν, Ιαν ΜακΚέλεν

Ενας μεσήλικας επαγγελματίας απατεώνας, ο Ρόι Κόρτνεϊ, γνωρίζει σε dating site την πλούσια χήρα Μπέτι ΜακΛις και τη βάζει στο στόχαστρο: σκοπεύει να τη γοητεύσει και να την ξαφρίσει. Παρότι ο Ρόι είναι έμπειρος στους κανόνες του… κακού, η προθυμία και η ζεστασιά της Μπέτι μοιάζει να τον συγκινούν απρόσμενα και μάλλον καταστροφικά για τα σχέδιά του.

Βασισμένος στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Νίκολας Σερλ, ο Μπιλ Κόντον σκηνοθετεί ξανά τον Ιαν ΜακΚέλεν (μετά τα «Gods and Monsters» και «Ο κύριος Χολμς»), σε μια πραγματική συνάντηση γιγάντων με την Ελεν Μίρεν. Η σκηνοθεσία του μοιάζει πιο μπαρόκ απ’ όσο σηκώνει η ιστορία, το σενάριο περιπλέκεται, με χιούμορ ωστόσο, σε μονοπάτια αχρείαστα δαιδαλώδη, αλλά οι δύο πρωταγωνιστές αρκούν για να κρατήσουν την ενέργεια στα ύψη και το χαμόγελο ικανοποίησης στα μάτια.

NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON ΟΠΕΡΑ, TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΖΕΑ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, NANA CINEMAX, ΟΣΚΑΡ ΑΧΑΡΝΩΝ, ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ, ΣΙΝΕΡΑΜΑ, ΣΠΟΡΤΙΓΚ, ΦΟΙΒΟΣ

«Μια Ευτυχισμένη Γυναίκα» του Ντόμινικ Σάβατζ

Μια ευτυχισμένη γυναίκα ★★½☆☆☆

(Escape, Ην. Βασίλειο, 2017, 101')

♦ Σκηνοθεσία: Ντόμινικ Σάβατζ

♦ Ηθοποιοί: Τζέμα Αρτερτον, Ντόμινικ Κούπερ

Η Τάρα ζει μια ζωή τακτοποιημένη, ομαλή, που όμως δεν είναι η δική της: η ρουτίνα της στρέφεται γύρω από τον άντρα της, τα παιδιά της. Αναζητώντας απεγνωσμένα μια νέα αρχή, αγοράζει ένα εισιτήριο χωρίς επιστροφή για το Παρίσι – αλλά ο αποχωρισμός μιας ολόκληρης ζωής δεν ορίζεται από τη γεωγραφία.

Μια χαμηλών τόνων, αλλά εύστοχης συναισθηματικής νοημοσύνης ταινία, που αναδεικνύει, περισσότερο από το μάλλον τραβηγμένο σενάριό της, την υποκριτική δεινότητα της, έτσι κι αλλιώς πανέμορφης, Τζέμα Αρτερτον, που βρέθηκε και υποψήφια για BAFTA για την ερμηνεία της.

ΣΙΝΕΜΑ
«Ο Κεν Λόουτς ήταν ο ήρωάς μου»
Ντέμπι Χάνιγουντ: Πώς η 47χρονη εκπαιδευτικός ξαφνικά έγινε η πρωταγωνίστρια στη νέα ταινία «Δυστυχώς, απουσιάζατε», του σπουδαίου Βρετανού σκηνοθέτη
«Ο Κεν Λόουτς ήταν ο ήρωάς μου»
ΣΙΝΕΜΑ
Αγιογραφία Βαρουφάκη από Γαβρά και Χοακίν Φίνιξ για Οσκαρ
Ο Κώστας Γαβράς την πίστη που ο ίδιος νιώθει, στην ταινία «Ενήλικοι στην αίθουσα» δεν καταφέρνει στιγμή να τη μετουσιώσει κινηματογραφικά σε κάτι παραπάνω από ένα μονόπλευρο «λυσάρι» της ταραγμένης πολιτικής...
Αγιογραφία Βαρουφάκη από Γαβρά και Χοακίν Φίνιξ για Οσκαρ
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
H Ζιλιέτ Μπινός χαμένη στα ψέματα του Facebook
Διασκευάζοντας το μυθιστόρημα της Καμίλ Λοράνς, ο Σαφί Νεμπού δοκιμάζει μια διατριβή στην πρόσφορη υποκρισία των social media. Στήριγμα η παρουσία και η ερμηνεία της Ζιλιέτ Μπινός, που μπορεί να κάνει κάθε...
H Ζιλιέτ Μπινός χαμένη στα ψέματα του Facebook
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας