Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Screamin' Jay Hawkins: I Put a Spell on Me

Screamin' Jay Hawkins: I Put a Spell on Me

  • A-
  • A+
Μία από τις κλασικές, πλέον, μουσικές ταινίες τεκμηρίωσης, θα ανοίξει τη δεύτερη μέρα του EFSYNEMA, με θέμα «Μουσικά Ντοκιμαντέρ» (Παρασκευή 15/11, στις 20.00). Πρόκειται για την τελευταία εκ βαθέων προσέγγιση του πρωτοπόρου Screamin' Jay Hawkins, λίγο πριν πεθάνει -το ντοκιμαντέρ του επίσης πρωτοπόρου Νίκου Τριανταφυλλίδη βγήκε στους κινηματογράφους μόλις ένα χρόνο μετά τον θάνατο του τραγουδιστή. 

Η ζωή και η μουσική καριέρα του εκκεντρικού μαύρου μπλουζίστα Σκρίμιν Τζέι Χόκινς, δημιουργού του τραγουδιού «I put a spell on you», μέσα από αφηγήσεις του ιδίου, αλλά και επώνυμων καλλιτεχνών. 

Μουσικός των μπλουζ και του ροκ ή μήπως μάγος βουντού; Ο πρωτοπόρος Screamin' Jay Hawkins εκμυστηρεύεται την ιστορία της ζωής του και ρίχνει τα ξόρκια του, σε ένα ντοκιμαντέρ που ξεκλειδώνει τις πιο προσωπικές στιγμές του.

Οι Τζιμ Τζάρμους, Ερικ Μπάρτον, Μπο Ντίντλεϊ,  Άρθουρ Μπράουν και Ντιαμάντα Γκαλάς αποκαλύπτουν, μεταξύ άλλων, την πορεία ενός καλλιτέχνη σε τεντωμένο σχοινί. 

Στοιχεία παραγωγής 

Σκηνοθεσία: Νίκος Τριανταφυλλίδης

Σενάριο: Νίκος Τριανταφυλλίδης

Φωτογραφία: Χρήστος Καραμάνης

Μοντάζ: Γιάννης Σακαρίδης

Έτος: 2001

Διάρκεια: 102΄

Έγχρωμη: Ναι

Χώρα: Ελλάδα

Γλώσσα: Αγγλικά

Μουσική:  Screamin' Jay Hawkins

Παραγωγή: Νίκος Τριανταφυλλίδης

Λεπτομέρειες για την ταινία

♦ Ο θάνατος του μουσικού κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, εκτός του ότι ήταν οδυνηρός για τον σκηνοθέτη, άλλαξε και τη δομή της ταινίας. Το αρχικό φινάλε δεν ήταν ο θάνατος, αλλά το θέμα μιας όπερας που ο Hawkins ήθελε να κάνει. Ο θάνατός του ωστόσο ήταν τελείως απρόσμενος μιας και ήταν γεμάτος ζωή! «Αν όλοι είχαμε ένα δράμι από την ενέργειά του, θα ήμασταν καλύτεροι άνθρωποι. Δυστυχώς δεν είμαστε» είχε πει ο ίδιος ο Νίκος Τριανταφυλλίδης στο 3ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (Μάρτιος 2001) που είχε προβληθεί η ταινία για πρώτη φορά.
♦ Για το πώς κατάφερε να πάρει τις συνεντεύξεις από τους διάσημους καλλιτέχνες. «Ολοι λειτούργησαν με αγάπη και ανιδιοτέλεια, κάτι που ευτυχώς υπάρχει ακόμη στον κινηματογράφο» είχε δηλώσει τότε ο σκηνοθέτης. 
♦ Για το ντοκιμαντέρ και την άνθισή του δήλωσε ικανοποιημένος. Τέλος, είπε ότι η συγκεκριμένη ταινία ήταν μια πολύ ακριβή παραγωγή -κόστισε γύρω στα 60 εκατομμύρια δραχμές (ήταν λίγο πριν μπούμε στην ευρωζώνη)- και είχε δηλώσει αισιόδοξος για τη διανομή της στις αίθουσες. Δυστυχώς, και ο ίδιος ο σκηνοθέτης έφυγε από τη ζωή, το ίδιο απρόσμενα με τον πρωταγωνιστή του, τον Ιούνιο του 2016. Ωστόσο μένουν οι εξαιρετικές ταινίες του να μας θυμίζουν πως κάποια πράγματα (και οι άνθρωποι που τα δημιουργούν) μένουν αξέχαστα. 

Βιογραφικό σκηνοθέτη

Ο Νίκος Τριανταφυλλίδης γεννήθηκε στο Σικάγο των Ηνωμένων Πολιτειών στις 9 Σεπτεμβρίου 1966. Γιος του ηθοποιού και ανατρεπτικού καλλιτέχνη Βασίλη Τριανταφυλλίδη (Χάρρυ Κλυνν) μπολιάστηκε από μικρός με το μικρόβιο της τέχνης.

Σπούδασε κοινωνιολογία και επικοινωνία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών και συνέχισε τις σπουδές του στη Διεθνή Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Η πτυχιακή του ταινία «Dogs Licking My Heart» («Τα Σκυλιά Γλείφουν Την Καρδιά Μου») με τον μουσικό Μπλέιν Ρέινινγκερ και τον Παναγιώτη Θανασούλη κέρδισε το Πρώτο Βραβείο Μυθοπλασίας στο 7ο Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας το 1993.

Είναι η χρονιά που ο Νίκος Τριανταφυλλίδης σκηνοθέτησε σε ασπρόμαυρο super 8 mm φιλμ το video clip του «Δεν Χωράς Πουθενά» του συγκροτήματος Τρύπες που τον έκανε ιδιαίτερα γνωστό στο μουσικό περιβάλλον και το κοινό. 

Για τις Τρύπες σκηνοθέτησε και μια ταινία μικρού μήκους από την συναυλία τους στο ιστορικό club Marquee του Λονδίνου.

Λίγο αργότερα, το 1995, ήρθε η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του «Ράδιο Μόσχα» με τη συμμετοχή του πατέρα του, Χάρρυ Κλυνν, αλλά και του Ντίνου Ηλιόπουλου. Η ταινία ξεχώρισε για την cult ματιά της και βραβεύτηκε με το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη στα Κρατικά Βραβεία του ΥΠΠΟ ενώ ταξίδεψε σε πολλά διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Ακολούθησε για λογαριασμό της ΕΤ2 η τηλεταινία «Το Παλτό», μια ελεύθερη διασκευή του ομώνυμου διηγήματος του Νικολάι Γκόγκολ από τον ίδιο και την Ευγενία Λυρούδια με τους Ντίνο Ηλιόπουλο και Βασίλη Διαμαντόπουλο.

Δύο χρόνια αργότερα με αφορμή την επετειακή συναυλία των Tuxedomoon για τα δέκα τους χρόνια στο Θέατρο Λυκαβηττού, ο Νίκος Τριανταφυλλίδης γύρισε το ντοκιμαντέρ «No Tears».

Σειρά είχε το 199 η ταινία «Μαύρο Γάλα» σε συνεργασία με τον συγγραφέα Χρήστο Χωμενίδη και το ντοκιμαντέρ για τον Σκρίμιν Τζέι Χόκινς «Ι put a spell on me» με την κινηματογράφηση των τελευταίων εμφανίσεων του περίφημου αμερικανού μουσικού και ερμηνευτή, που πέθανε δύο μήνες αργότερα.

Το ντοκιμαντέρ απέσπασε το Πρώτο Βραβείο στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης και το Δεύτερο Κρατικό Βραβείο Ταινίας Τεκμηρίωσης στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στα πλαίσια των Κινηματογραφικών Βραβείων Ποιότητας του ΥΠΠΟ.

Ο Νίκος Τριανταφυλλίδης «έγραψε» και στο ραδιόφωνο μέσα από τις συχνότητες των TOP FM, BBC World Service, 902 Αριστερά στα FM και Στο Κόκκινο 105,5.

Το 2002 δημιούργησε και λειτούργησε τη μουσική σκηνή Gagarin 205 στην οδό Λιοσίων.

Τελευταίες του καταθέσεις, η ταινία «Οι Αισθηματίες» και η τηλεοπτική σειρά «Τα Στέκια - Ιστορίες Αγοραίου Πολιτισμού» που προβλήθηκε από την κρατική τηλεόραση.

Φιλμογραφία σκηνοθέτη 

2016: 90 χρόνια ΠΑΟΚ - Νοσταλγώντας το Μέλλον (ντοκιμαντέρ)

2014-2015: Τα Στέκια - Ιστορίες Αγοραίου Πολιτισμού (σειρά ντοκιμαντέρ) σενάριο, σκηνοθεσία, καλλιτεχνική διεύθυνση

2014: Οι αισθηματίες (μυθοπλασία) σενάριο, σκηνοθεσία

2001: Screamin' Jay Hawkins - Ι put a spell on me (ντοκιμαντέρ) σκηνοθεσία, παραγωγή

1999: Μαύρο γάλα (μυθοπλασία) σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή

1998: Tuxedomoon, no tears (ντοκιμαντέρ) σκηνοθεσία, παραγωγή, μοντάζ

1997: Το παλτό (τηλεταινία μυθοπλασίας) σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή

1995: Ράδιο Μόσχα (μυθοπλασία) σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή

1993: Dogs licking my heart (μυθοπλασία) σενάριο, σκηνοθεσία, εκτέλεση παραγωγής, μοντάζ

1992: Momus, amongst women only (Μώμος μόνος μεταξύ γυναικών, ντοκιμαντέρ) σενάριο, σκηνοθεσία

ΣΙΝΕΜΑ
Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες
Η πρόταση της Ελλάδας για τα Οσκαρ 2020, είναι το ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου και θα είναι η ταινία έναρξης του 1ου ΕfSynEMA σήμερα.
Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες
ΣΙΝΕΜΑ
4 Μαύρα Κουστούμια
Η ταινία «4 Μαύρα Κοστούμια» κλείνει το 1ο EfSynEMA, σε μια βραδιά αφιέρωμα για τον αγαπημένο μας, πρόσφατα εκλιπόντα εξαιρετικό ηθοποιό, σκηνοθέτη και φίλο, Τάκη Σπυριδάκη.
4 Μαύρα Κουστούμια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Lemon ή η καλύτερη παράσταση που είδαμε έως τώρα
Η παράσταση «Lemon» που παρουσιάζεται στο ιστορικό, θρυλικό πλέον ξενοδοχείο Μπάγκειον στην Ομόνοια έχει τρία πράγματα που θεωρητικά θα την έκαναν την παράσταση της χρονιάς. Χρειάζεται ένα ακόμη.
Lemon ή η καλύτερη παράσταση που είδαμε έως τώρα
ΣΙΝΕΜΑ
Φαουέγια
Το ντοκιμαντέρ ακολουθεί τη Φαουέγια, η οποία περιπλανιέται στους δρόμους τής Αθήνας σέρνοντας το αυτοσχέδιο καρότσι της.
Φαουέγια
ΣΙΝΕΜΑ
Αφιέρωμα στον Τάκη Σπυριδάκη
To 1o EFSYNEMA, το 1ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της «Εφ.Συν.» με αφορμή τα 7α γενέθλιά της, ολοκληρώνεται σήμερα, έπειτα από έξι γεμάτες μέρες. Μέρες γεμάτες εξαιρετικές ταινίες, διαφορετικές θεματικές,...
Αφιέρωμα στον Τάκη Σπυριδάκη
ΣΙΝΕΜΑ
Κραυγή στη νύχτα
Η τρίτη μέρα του 1ου EFSYNEMA είναι αφιερωμένη στη Γυναίκα στο Φιλμ Νουάρ -όχι απλά Φιλμ Νουάρ.
Κραυγή στη νύχτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας