Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αίθουσες γεμάτες κόσμο, εικόνες και ιδέες
MOTION TEAM| ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αίθουσες γεμάτες κόσμο, εικόνες και ιδέες

  • A-
  • A+
Το φεστιβάλ δίνει το στίγμα του με το αφιέρωμα στη Βρετανή σκηνοθέτιδα Τζοάνα Χογκ, με την πρώτη ταινία από τη Βόρεια Μακεδονία μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών («Υπάρχει Θεός, το όνομά της είναι Πετρούνια», της Μιτέφσκα) αλλά και το φιλμ-σοκ της χρονιάς, «The Painted Bird» του Μαρχούλ.

Μέρα με τη μέρα παίρνει φόρα το 60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Επετειακό, γιορτάζοντας τις 60 διοργανώσεις από εκείνη την πρώτη «Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου» τον Σεπτέμβριο του 1960, δήλωσε με την έναρξή του την επιθυμία του να τιμά το παρελθόν, αλλά να κοιτάζει προς το μέλλον.

Το κόμικς «Φεστιβάλ» (των Γ. Γούση, Π. Πανταζή και Γ. Ζάχαρη, που προς το παρόν πωλείται στα πωλητήρια του Φεστιβάλ και μετά τη λήξη του θα διανεμηθεί στα βιβλιοπωλεία) «δάνεισε» τους ήρωές του, την Ντάρια και τον Σωτήρη, στην τελετή έναρξης: εκείνοι ήταν οι οικοδεσπότες της βραδιάς σε μια τελετή μοντέρνα και απλή, ακόμα και συγκινητική.

Η τελετή φιλοξένησε, σ’ ένα βίντεο που γέμισε την οθόνη, τη Λένα Σαββίδη, την 91χρονη σήμερα κριτικό κινηματογράφου, συγγραφέα, εκδότρια, σύζυγο του Γ.Π. Σαββίδη των εκδόσεων Ερμής, αδελφή του Χρήστου Λαμπράκη, που ήταν μέλος της πρώτης κριτικής επιτροπής του πρώτου φεστιβάλ. «Να μην γκρινιάζουμε, με την γκρίνια μόνο χαλάμε τη ζωή μας» συμβούλευσε καθηλωτικά η υπέροχη κυρία.

Καθώς οι μεγάλες ταινίες του διεθνούς διαγωνιστικού και του ελληνικού προγράμματος έρχονται σιγά σιγά στο πρόγραμμα, κάποια πρόσωπα είναι εκείνα που δίνουν το στίγμα της αρχής του φεστιβάλ.

Η Τζοάνα Χογκ, η Βρετανή σκηνοθέτις που εντυπωσίασε με τη φετινή ταινία της «Souvenir» στην Berlinale όπου έκανε πρεμιέρα, έχει την τιμητική της με αφιέρωμα σε όλο το έργο της. «Πάντα υπάρχουν αμφιβολίες» εξήγησε η Χογκ μιλώντας για το ξεκίνημα της καριέρας της στο σινεμά, «αλλά είχα ήδη 12 χρόνια δουλειάς στην τηλεόραση. Βέβαια τότε σκηνοθετούσα σενάρια άλλων και ίσως σε εκείνο τον τομέα να είχα περισσότερες αμφιβολίες, γιατί πολεμούσα ένα σύστημα που δεν με άφηνε να κάνω εκείνα που ήθελα. Ηθελα να πω τα δικά μου λόγια, να χρησιμοποιήσω τη δική μου φωνή. Ημουν σίγουρη ότι έκανα το σωστό και ποτέ δεν αμφέβαλα αν έπρεπε να κάνω εκείνη την ταινία εκείνο το διάστημα».

Μιλώντας άλλωστε για την πρωταγωνίστρια του «Souvenir», την εύθραυστη Ονορ Σουίντον-Μπερν, που δεν είναι άλλη από την κόρη της Τίλντα Σουίντον, στενής φίλης της σκηνοθέτιδος, η Χογκ εξήγησε: «Τώρα πια δεν μπορώ να φανταστώ άλλη σε αυτό τον ρόλο, αλλά μου πήρε καιρό να την εντοπίσω. Γνώριζα την Ονορ ως κόρη της φίλης μου και σκεφτόμουν ότι δεν βάζουμε παιδιά φίλων σε ταινίες. Σε μια τυχαία συνάντησή μας σε πλατφόρμα τρένου, κάτι που είπε η Ονορ με έκανε να σκεφτώ ότι μπορεί να παίξει στην ταινία, ταίριαζε σε αυτό που είχα στο μυαλό μου».

Μια άλλη ταινία από τη φετινή Berlinale δέσποσε στις πρώτες μέρες του φεστιβάλ, στο βαλκανικό τμήμα. Η ταινία της Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέφσκα, «Υπάρχει Θεός, το όνομά της είναι Πετρούνια», από τη Βόρεια Μακεδονία, είναι συμβολικά η πρώτη ταινία από τη χώρα που προβάλλεται στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών – παρότι γυρίστηκε αρκετούς μήνες πριν από αυτή. Κι έτσι, ασυναίσθητα, κάθε φορά που ακουγόταν στη διάρκεια του φιλμ η λέξη «Μακεδονία» στην αίθουσα ήταν αισθητή μια μικρή ανάσα, μια ελάχιστη έκπληξη.

Ωστόσο και το κοινό του φεστιβάλ αποδείχτηκε, στις ερωταποκρίσεις με τη δημιουργό που ακολούθησαν την προβολή, ώριμο και ανοιχτόμυαλο, αλλά και η Τεόνα: «Νομίζω ότι αυτή η ταινία, με αφορμή το έθιμο της ρίψης του σταυρού στα νερά μιας πόλης για τη γιορτή του Σταυρού, θα μπορούσε να έχει γίνει στην Ελλάδα ή σε όποια χώρα των Βαλκανίων. Οσα μας ενώνουν είναι τόσο πιο πολλά απ’ όσα μας χωρίζουν» είπε με ευθύτητα.

Την ενδεχομένως ταινία-σοκ της χρονιάς φιλοξένησαν οι αίθουσες του φεστιβάλ, το «The Painted Bird» του Βάτσλαβ Μαρχούλ. Η ταινία διασκευάζει το ομότιτλο βιβλίο του Γέρζι Κοζίνσκι (κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Μεταίχμιο), συγγραφέα Πολωνοεβραίου, επιζήσαντα του Β' Παγκόσμιου και φίλου του Ρομάν Πολάνσκι.

Η ιστορία ενός μικρού αγοριού που προσπαθεί να ξεφύγει από τη λαίλαπα του πολέμου, διαρκεί τρεις ώρες σχεδόν, απευθύνεται μόνο σε γερά στομάχια και καθαρές συνειδήσεις και χτίζεται σιγά σιγά σαν νέος «Γιος του Σαούλ», μόνο ακόμα πιο απαιτητικό, ίσως κι ακόμα πιο καθαρτικό.

Κι όσο οι αίθουσες γεμίζουν κόσμο και τα μάτια και το μυαλό νέες εικόνες και ιδέες, από κάθε γωνιά του κέντρου της πόλης ξεπροβάλλουν εικόνες, στιγμιότυπα του φεστιβάλ που μετρά 60 χρόνια, υπενθυμίζει την ιστορία του, αλλά ρίχνει την έμφασή του στο να δημιουργήσει καινούργια.

ΣΙΝΕΜΑ
Ελεύθερη κατάδυση για το ελληνικό σινεμά
Μέσα σε κλίμα αναβρασμού για τα τεκταινόμενα τον τελευταίο καιρό στον χώρο του κινηματογράφου ξεκίνησε η φετινή γιορτή του σινεμά στη Θεσσαλονίκη. Ομως οι ευρηματικές ταινίες των σκηνοθετών μας και οι...
Ελεύθερη κατάδυση για το ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Κάτι τρέχει στα Βαλκάνια
Οι σημερινές βαλκανικές ταινίες συνδέονται με τρεις κρίκους: τη γεωγραφική εγγύτητα που είναι και πολιτικά φορτισμένη, την περιορισμένη κρατική χρηματοδότηση και την ολοένα αυξανόμενη αναγνώρισή τους στα...
Κάτι τρέχει στα Βαλκάνια
ΤΕΧΝΕΣ
Χρυσός Αλέξανδρος στον Ολιβερ Λάσε
60ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – Τελετή λήξης και βραβεία ● Το δυνατό διεθνές διαγωνιστικό πρόγραμμα ● Κάποιες από τις πιο ενδιαφέρουσες ελληνικές ταινίες της σεζόν που έρχεται ● Η...
Χρυσός Αλέξανδρος στον Ολιβερ Λάσε
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
Το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανέθεσε στον γνωστό σκηνοθέτη και μουσικό The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης) να βουτήξει στα 80s και να επιλέξει δέκα ταινίες γεμάτες τρόμο, τρυφερότητα, χιούμορ,...
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας