Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Ρενέ Ζελβέγκερ, alter ego της Τζούντι Γκάρλαντ

«Judy» του Ρούπερτ Γκουλντ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ρενέ Ζελβέγκερ, alter ego της Τζούντι Γκάρλαντ

  • A-
  • A+

Judy ★★★☆☆

(Ην. Βασίλειο, 2019, 118΄)

♦ σκηνοθεσία: Ρούπερτ Γκουλντ
♦ ηθοποιοί: Ρενέ Ζελβέγκερ, Τζέσι Μπάκλεϊ, Φιν Γουίτροκ

Μια μέτρια ταινία με μια συγκλονιστική ερμηνεία, ικανή να διαλύσει κάθε αντίσταση, είναι η νέα αυτή εκδοχή ενός πορτρέτου της Τζούντι Γκάρλαντ στον τελευταίο χρόνο της ζωής της, βασισμένη στο θεατρικό έργο του Πίτερ Κουίλτερ.

Η μεγάλη σταρ βρίσκεται στη δύση της καριέρας της, το 1968: η προσωπική της ζωή, το (νέο) διαζύγιο, η επιμέλεια των παιδιών της, την ταλαιπωρούν εξίσου με τη συνειδητοποίηση ότι περνά, λίγο-λίγο, στα αζήτητα. Μια πρόταση να τραγουδήσει σε μια σειρά παραστάσεων στο Λονδίνο τής προσφέρει ένα... ουράνιο τόξο για να πιαστεί και θα το κάνει με μια ελπίδα για μια νέα δόση χαράς, έρωτα, επιτυχίας. Οσο η Τζούντι επιμένει να ζει και να δουλεύει, όσο οι θεατές την αποζητούν και γεμίζουν την αίθουσα, τόσο η βιομηχανία την απορρίπτει: είναι αλκοολική, είναι εθισμένη στα χάπια, η φωνή της έχει χάσει κάτι από τη δύναμή της, δεν είναι πια νέα, για τα δεδομένα του entertainment της εποχής. Είναι 47 ετών και δουλεύει, ήδη, 45 χρόνια.

Με αγάπη, συνέπεια και πάθος στήνει την ταινία του ο κυρίως θεατρικός σκηνοθέτης Ρούπερτ Γκουλντ (υποψήφιος για Τόνυ φέτος για το «Ink»), αλλά η κινηματογραφική απειρία του τον προδίδει σ’ ένα τόσο πληθωρικό εγχείρημα. Καταπιάνεται με τα σωστά θέματα, την ηλικία του stardom, τη μοναξιά, τον εθισμό, την ακατανίκητη ανάγκη μιας performer για επιβεβαίωση, αλλά τα χειρίζεται μάλλον στερεοτυπικά.

Η σύνδεση της Γκάρλαντ μ’ ένα gay ζευγάρι είναι σχηματικός τρόπος να διατυπωθεί η διάστασή της ως gay icon, τα φλας μπακ στην εποχή όπου, παιδάκι ακόμα, ζούσε ουσιαστικά μέσα στο στούντιο της MGM, με τον Λούις Μπ. Μέγερ ως ψυχαναγκαστικό και καταπιεστικό πατέρα, είναι άνισα και μάλλον διασπαστικά της προσοχής, η συναισθηματική φόρτιση, που προκύπτει έτσι κι αλλιώς, υπογραμμίζεται έντονα και πιεστικά.

Μέσα, ωστόσο, σ’ αυτό το καλοπροαίρετο και αδέξιο πλαίσιο, η Ρενέ Ζελβέγκερ, χωρίς την παραμικρή ανάγκη ενίσχυσης από σκηνοθεσία, μακιγιάζ, μαλλιά, ούτε καν σενάριο, δίνει μια ερμηνεία τόσο δυναμική και ταυτόχρονα σπαραχτική, όσο η ίδια η ηρωίδα που ενσαρκώνει. Τραγουδά η ίδια τα τραγούδια της Γκάρλαντ (απόλυτα πειστικά, σ’ αυτήν την περίοδο της καμπής της), παίζει μεταξύ της πραγματικότητας και του φαντασιακού ενός ανθρώπου που αρνείται πεισματικά να εγκαταλείψει, μιας γυναίκας που έχει μάθει ότι πρέπει ν’ ανήκει στο κοινό κι όχι στον εαυτό της, μιας σταρ στην οποία τίποτε δεν έχει δοθεί χωρίς τίμημα.

Λες και σ’ ολόκληρη την αλλόκοτη, ιδιοσυγκρασιακή καριέρα της, η Ζελβέγκερ ωθούνταν μόνο και μόνο για να φτάσει ώς εδώ και να διαλυθεί υπέροχα μπροστά στα μάτια μας. Κι αυτή η ερμηνεία, ολομόναχη, όπως ανέκαθεν ολομόναχη ήταν και η Γκάρλαντ, είναι ικανή να υπερκαλύψει όποιες αδυναμίες της ταινίας, να τιμήσει την ιστορία μιας ξεχωριστής προσωπικότητας και να προκαλέσει μια συναισθηματική έκρηξη τόσο συγκινητική και καθαρτική που κάνει ολόκληρο το φιλμ να μοιάζει με αριστούργημα, έστω κι αν δεν είναι.

TOWN CINEMAS, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΤΛΑΝΤΙΣ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΙΝΤΕΑΛ, ΣΙΝΕΑΚ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΧΟΛΑΡΓΟΣ

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε ★★★☆☆

(Family Romance, LLC, ΗΠΑ, 2019, 89΄)

  • σκηνοθεσία: Βέρνερ Χέρτσογκ
  • ηθοποιοί: Μαχίρο Τανιμότο, Ισι Γιουίτσι

Κανείς δεν συνοψίζει το μεγαλείο και, μαζί, την απόλυτη ισοπέδωση της ανθρώπινης ύπαρξης με τόση ευστοχία και κυνισμό όσο ο Βέρνερ Χέρτσογκ – και σ’ αυτήν εδώ, τη βασισμένη στην πραγματικότητα ταινία μυθοπλασίας του, το κάνει με επιπλέον ευαισθησία και χιούμορ.

Στην Ιαπωνία, των ταχύτατων ρυθμών και της εκσφενδόνισης της τεχνολογικής εξέλιξης, το ανθρώπινο στοιχείο μοιάζει να εκλείπει. Γι’ αυτό, εταιρείες σαν την «Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.» παρέχουν προς ενοικίαση ηθοποιούς που υποδύονται συγγενείς, φίλους, αγαπημένους, σε κοινωνικές ή προσωπικές στιγμές ανθρώπων που χρειάζονται κάποιον δίπλα τους.

Μεταφράζοντας στη δική του γλώσσα μια απολύτως αληθινή πρακτική, χρησιμοποιώντας ως πρωταγωνιστή του τον Ισι Γιουίτσι που κάνει στην πραγματικότητα τη δουλειά του ήρωά του, ο Χέρτσογκ μπορεί να υποσκελίζεται από το ίδιο του το θέμα, αλλά στοχάζεται θαυμάσια πάνω στο εάν σήμερα η ευτυχία είναι εικονική και πού κρύβεται η αληθινή.

ΑΤΛΑΝΤΙΣ, ΤΡΙΑΝΟΝ Filmcenter, ΔΑΝΑΟΣ, ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ Filmcenter, ΔΙΑΝΑ

Γέτι: Ο χιονάνθρωπος των Ιμαλαΐων ★★★☆☆

(Abominable, Κίνα, ΗΠΑ, 2019, 97΄)

  • σκηνοθεσία: Τζιλ Κάλτον, Τοντ Γουίλντερμαν
  • με τις φωνές των: Μαίρης Συνατσάκη, Ιαν Στρατή, Γιώργου Κωνσταντίνου, Δημήτρη Ουγγαρέζου

Στην πυκνοκατοικημένη Σανγκάη, η έφηβη Γι θα βρει στην ταράτσα του σπιτιού της έναν τεράστιο, φοβισμένο Γέτι που κινδυνεύει. Μαζί με τους δύο φίλους της, η Γι θα επιχειρήσει να ταξιδέψει με τον Γέτι στο πιο ψηλό σημείο της Γης για να τον επιστρέψει στην οικογένειά του. Μια εξωτική, γλυκύτατη περιπέτεια από τους δημιουργούς τού «Πώς να εκπαιδεύσετε τον δράκο σας», που φέρνει τη ζεστασιά στην καρδιά του πάγου. Προβάλλεται μόνο μεταγλωττισμένη.

CINERAMA, NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΖΕΑ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΟΝΑΡ, ΟΝΕΙΡΟ ΡΕΝΤΗ, ΟΣΚΑΡ, ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΗΝΗ, ΣΙΝΕ ΧΟΛΑΡΓΟΣ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΦΟΙΒΟΣ, ΩΡΩΠΟΣ

Κρατικά μυστικά ★★½☆☆☆ 

(Official secrets, Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, 2019, 112΄)

  • σκηνοθεσία: Γκάβιν Χουντ
  • ηθοποιοί: Κίρα Νάιτλι, Ματ Σμιθ, Ρέιφ Φάινς

Το 2003, η Κάθριν Γκαν, διερμηνέας εργαζόμενη για τη βρετανική κυβέρνηση, κατηγορείται ότι αποκάλυψε κρατικά μυστικά, σχετιζόμενα με την πρόθεση των ΗΠΑ να εισβάλουν στο Ιράκ. Καθώς καλείται να υπερασπιστεί τον εαυτό της και την ιδεολογία της, η επαγγελματική και προσωπική ζωή της διαλύεται γύρω της. Βασισμένο σε πραγματική ιστορία, σκηνοθετικά συμβατικό πολιτικό και κοινωνικό θρίλερ, διατηρεί όχι μόνο το σασπένς της πλοκής του, αλλά και το κύρος του καστ του, έστω κι αν «προσγειώνει» απότομα στο φινάλε του.

Η μάχη της επικράτησης ★★½☆☆☆

(The current war, ΗΠΑ, 2017, 107΄)

  • σκηνοθεσία: Αλφόνσο Γκόμεζ-Ρεχόν
  • ηθοποιοί: Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Μάικλ Σάνον, Νίκολας Χολτ

Βρισκόμαστε στο 1880 κι ο κόσμος είναι έτοιμος να ηλεκτροδοτηθεί. Το μεγάλο βήμα θα γίνει με μία από δύο μεθόδους: συνεχές ρεύμα, όπως υποστηρίζει ο εφευρέτης Τόμας Εντισον, ή εναλλασσόμενο, όπως θέλει ο επιχειρηματίας Τζορτζ Γουέστινγκχαους, με την πολύτιμη υποστήριξη του Νίκολα Τέσλα.

Ποιος από τους δύο άνδρες θα επικρατήσει; Ο Αλφόνσο Γκόμεζ-Ρεχόν σκηνοθετεί αυτή την πραγματική σύγκρουση… ηλεκτρισμένα, σκαρφιζόμενος κάθε πιθανό τερτίπι του φωτισμού και της κάμερας, χωρίς να κρύψει την απλή αλήθεια: πως πρόκειται για ένα σχηματικό, αδιάφορο σενάριο, βασισμένο σε δύο τεράστιες προσωπικότητες και φωτισμένο από μια χούφτα λαμπερές ερμηνείες.

ΣΙΝΕΜΑ
Σαρωτικός χωρισμός Τζοχάνσον - Ντράιβερ και το κύκνειο άσμα της Ανιές Βαρντά
Το συγκινητικότερο στοιχείο στη νέα ταινία του Νόα Μπόμπακ είναι ο τίτλος της. Αυτή είναι μια ιστορία χωρισμού, διαζυγίου, αλλά κάθε τέτοια είναι η ιστορία μιας σχέσης, πριν διαλυθεί, πριν γίνει ταινία: είναι...
Σαρωτικός χωρισμός Τζοχάνσον - Ντράιβερ και το κύκνειο άσμα της Ανιές Βαρντά
ΣΙΝΕΜΑ
Το τολμηρό αριστούργημα του Μάρτιν Σκορσέζε
Ο «Ιρλανδός» έχει τη γοητεία του σκοτεινού σύμπαντος του Σκορσέζε, αλλά το πηγαίνει ένα βήμα παρακάτω, χωρίς να δώσει στον θεατή του επιλογή. Γι’ αυτήν του την ταινία, που μοιάζει με επίλογο του έπους που...
Το τολμηρό αριστούργημα του Μάρτιν Σκορσέζε
ΣΙΝΕΜΑ
Ενας σύγχρονος Ουγκό στο παρισινό γκέτο
Πρώτη ταινία μυθοπλασίας του ντοκιμαντερίστα Λατζ Λι, οι «Αθλιοι» είναι μια σύγχρονη θεώρηση της σχέσης της εξουσίας με τους «πληβείους», μια υπενθύμιση των σκονισμένων ιδεών της ελευθερίας και της ισότητας,...
Ενας σύγχρονος Ουγκό στο παρισινό γκέτο
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο Κεν Λόουτς ήταν ο ήρωάς μου»
Ντέμπι Χάνιγουντ: Πώς η 47χρονη εκπαιδευτικός ξαφνικά έγινε η πρωταγωνίστρια στη νέα ταινία «Δυστυχώς, απουσιάζατε», του σπουδαίου Βρετανού σκηνοθέτη
«Ο Κεν Λόουτς ήταν ο ήρωάς μου»
ΣΙΝΕΜΑ
Πέδρο Αλμοδόβαρ: η ταινία της ζωής του
Ξεκάθαρα αυτοβιογραφική, παρότι εμπλουτισμένη και με στοιχεία μυθοπλασίας, η νέα ταινία του Αλμοδόβαρ, με πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κανών, είναι η ταινία της ζωής του: όχι η καλύτερη, όχι η ακριβέστερη, αλλά...
Πέδρο Αλμοδόβαρ: η ταινία της ζωής του
ΣΙΝΕΜΑ
Αγιογραφία Βαρουφάκη από Γαβρά και Χοακίν Φίνιξ για Οσκαρ
Ο Κώστας Γαβράς την πίστη που ο ίδιος νιώθει, στην ταινία «Ενήλικοι στην αίθουσα» δεν καταφέρνει στιγμή να τη μετουσιώσει κινηματογραφικά σε κάτι παραπάνω από ένα μονόπλευρο «λυσάρι» της ταραγμένης πολιτικής...
Αγιογραφία Βαρουφάκη από Γαβρά και Χοακίν Φίνιξ για Οσκαρ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας