Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνικές ταινίες δίνουν χρώμα στα γενέθλια

«Winona» του Αλέξανδρου Βούλγαρη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελληνικές ταινίες δίνουν χρώμα στα γενέθλια

  • A-
  • A+
60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (31 Οκτωβρίου-10 Νοεμβρίου)

Δεκαεφτά ελληνικές ταινίες θα κάνουν την επίσημη πρώτη προβολή τους στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πρωτοεμφανιζόμενων ή έμπειρων δημιουργών, κάτι που δείχνει ότι το μη διαγωνιστικό ελληνικό τμήμα (αν και απονέμονται αρκετά βραβεία από ανεξάρτητους φορείς, όχι όμως το ίδιο το Φεστιβάλ) θα φοράει κι αυτό φέτος τα καλά του, ευθυγραμμιζόμενο με τον εορταστικό, επετειακό χαρακτήρα της διοργάνωσης. Τρεις από τις δεκαεφτά ταινίες θα εκπροσωπήσουν τη χώρα μας στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα, πάντα πρώτες ή δεύτερες των δημιουργών τους -θα ανακοινωθούν την ερχόμενη Δευτέρα. Αλλες δύο ελληνικές ταινίες θα συμμετάσχουν σε νέο διαγωνιστικό τμήμα, που επίσης θα αποκαλυφθεί σύντομα.

Ο Παναγιώτης Πορτοκαλάκης μεταφέρει στην οθόνη το μυθιστόρημα του δημοσιογράφου και συγγραφέα Ηλία Μαγκλίνη «Η ανάκριση», σκληρό και τολμηρό θέμα που εξερευνά πληγές της δικτατορίας, από αυτές που συνήθως χώνουμε κάτω από το χαλί. Στον «Απόστρατο» του Ζαχαρία Μαυροειδή, ένας τριαντάρης επιχειρηματίας στα όρια της χρεοκοπίας, μετακομίζει στο σπίτι του πεθαμένου παππού του, απόστρατου αξιωματικού, και σταδιακά ταυτίζεται μαζί του.

«Ανάκριση» του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη

Οι γυναίκες έχουν καταλάβει τον κόσμο και έχουν εκτελέσει τους άνδρες στο «Γεννημένος 8η Μαρτίου» του Λυμπέρη Διονυσόπουλου, με μόνο έναν μισογύνη να έχει επιζήσει. Αντίθετα, στο «Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό» του Γιώργου Γεωργόπουλου, ένα επιτυχημένο στέλεχος εμπορικής είναι φορέας σεξουαλικά μεταδιδόμενου ιού, θανατηφόρου μόνο για τις γυναίκες.

Ενα ζευγάρι προσκαλεί στο σπίτι του έναν φίλο για να περάσει τη νύχτα μαζί τους στο «Δεν ακούμε τα τραγούδια» του Τάκη Παπαναστασίου. Στην «Εξορία» του Βασίλη Μαζωμένου ένας άνδρας που μάταια πασχίζει να εγκαταλείψει τη χώρα μέσα σε μια βάρκα και παραλίγο να πνιγεί, ρίχνεται σε έναν αγώνα επιβίωσης.

«Ζίζοτεκ» του Βαρδή Μαρινάκη

Ο Βαρδής Μαρινάκης επιστρέφει με την ταινία «Ζίζοτεκ», όπου ένα εννιάχρονο αγόρι, εγκαταλειμμένο από τη μητέρα του δίπλα στα σύνορα Ελλάδας-Βουλγαρίας, βρίσκει καταφύγιο στην καλύβα απομονωμένου, ιδιότροπου μεσήλικα. Το «Θολάμι» του Βασίλη Νούλα βασίζεται στο ομώνυμο διήγημα του Νίκου Κάσδαγλη για την ταραχώδη διαδρομή της Δέσποινας, μέλους τρομοκρατικής οργάνωσης, που έχει διαπράξει ένα φόνο.

Τέσσερις συγκάτοικοι στο Βερολίνο αναζητούν νόημα και ταυτότητα και προσπαθούν να πολεμήσουν την αδικία στο «Μολύβι Μαχαίρι Σκυτάλη» του Κωνσταντίνου Κακογιάννη. Μια ελληνο-ιαπωνική κινηματογραφική οπερέτα, που ζωντανεύει τον μύθο της αρπαγής της Περσεφόνης μπροστά στα μάτια ενός γκρουπ γυναικών από την Ιαπωνία, είναι η «Περσεφόνη» του Κώστα Αθουσάκη.

Ο Σταύρος Παμπαλλής στην ταινία «Πολιορκία στην οδό Λίπερτυ» καταγράφει τις προσπάθειες μιας οικογένειας να σώσει το μόνο πράγμα που της έχει απομείνει, το σπίτι της. Ενας μυθομανής αναγκάζεται να αποδείξει στους φίλους του την ύπαρξη ενός «απόρρητου» πυραύλου στον «Πύραυλο» του Στέφανου Σιταρά.

«Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή

Ο Αγγελος Σπάρταλης στο «@9: Στα εννιά» φαντάζεται ένα εννιάχρονο κορίτσι-φάντασμα, που καταλαμβάνει τα κατασχεθέντα από τις τράπεζες διαμερίσματα του κέντρου της Αθήνας και επιτίθεται στους μεσίτες και στους νέους αγοραστές. Μοναχική και ιδιόρρυθμη ταμίας σουπερμάρκετ αναγκάζεται να πάρει υπό την προστασία της το δεκάχρονο κορίτσι του διπλανού διαμερίσματος, ύστερα από τη μυστηριώδη εξαφάνιση του πατέρα του στο «Cosmic Candy» της Ρηνιώς Δραγασάκη.

Μεταφυσική αλληγορία το «Entwined», πρώτη μεγάλου μήκους του Μίνωα Νικολακάκη, για έναν νεαρό γιατρό που κάνει το αγροτικό του σε απομακρυσμένο χωριό και ερωτεύεται μια κοπέλα που πάσχει από σπάνια ασθένεια. Στη «Winona», την πέμπτη του ταινία, ο Αλέξανδρος Βούλγαρης (The Boy) αιχμαλωτίζει με αισθησιασμό σε φιλμ 16mm τέσσερις γυναίκες που απολαμβάνουν τον ήλιο και τη θάλασσα σε μια παραλία.

Τέλος, την ελληνική πρεμιέρα του θα κάνει στη Θεσσαλονίκη, λίγες μέρες πριν βγει στις αίθουσες και το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» του Σύλλα Τζουμέρκα, που ξεκίνησε τη διεθνή καριέρα του από το Βερολίνο και τη συνεχίζει ακάθεκτο.

Στο ελληνικό πρόγραμμα και το «Meltem» του Βασίλη Δογάνη, που κέρδισε πρόσφατα βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στις «Νύχτες Πρεμιέρας», αλλά και δύο ταινίες ελληνικού ενδιαφέροντος (στην ενότητα «Ξεπερνώντας τα σύνορα»): το «Αύριο περνάω απέναντι» της Σεπιντέ Φαρσί (Ελλάδα, Γαλλία, Ολλανδία, Βέλγιο) για τη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στη Μαρία, αστυνομικό στη Λέσβο, και Σύρο πρόσφυγα και το «Common Birds» των Σίλβια Μαλιόνι και Γκραέμ Τόμσον, μια ματιά στη σύγχρονη Ελλάδα, εμπνευσμένη από τον Αριστοφάνη και γυρισμένη στα αρχαία ελληνικά.

Δύο συγκινητικές προβολές έχει προγραμματίσει η διοργάνωση στη μνήμη δύο αγαπημένων του ελληνικού σινεμά που πέθαναν πρόσφατα: Τον «Κήπο του Θεού» του Τάκη Σπυριδάκη και το «Στη σκιά του φόβου» του Γιώργου Καρυπίδη. Ενώ, πάρτι γενεθλίων γαρ, θα προβληθούν οι ταινίες που βραβεύτηκαν στην 1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου, το 1960: το «Ποτάμι» του Κούνδουρου, η «Μανταλένα» του Δημόπουλου, το «Εγκλημα στα παρασκήνια» του Κατσουρίδη, ο «Μακεδονικός γάμος» του Τ. Κανελλόπουλου και το «Μια του κλέφτη» του Δ. Ιωαννόπουλου.

Συνολικά η Θεσσαλονίκη φέτος θα φιλοξενήσει 27 ταινίες μεγάλου μήκους και 16 μικρού (τις βραβευμένες στη Δράμα).

ΣΙΝΕΜΑ
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και...
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Δώδεκα φρέσκες ελληνικές ταινίες
Εστω και χωρίς δικό τους διαγωνιστικό τµήµα µε κριτικές επιτροπές και τέτοια επίσηµα, έστω και µόνο µε βραβεία από τρίτους, ανεξάρτητους από το φεστιβάλ φορείς (κοινό, ΠΕΚΚ, Fipresci, ΕΡΤ, ΕΚΚ κ.ά.) οι...
Δώδεκα φρέσκες ελληνικές ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
Ενα φεστιβάλ οφείλει να συστήνει στους θεατές νέα, άγνωστα αλλά σημαντικά ονόματα για την κινηματογραφική τέχνη. Τι μεγαλύτερο δώρο από αυτό στους σινεφίλ; Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το κάνει αυτό χρόνια τώρα με...
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
ΣΙΝΕΜΑ
Απέραντο γαλάζιο
Προικισμένο από πέρυσι από τον Ορέστη Ανδρεαδάκη με διάφορα ανεξάρτητα βραβεία το μη διαγωνιστικό Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, κομμάτι ξεχωριστό αλλά σημαντικό μέσα στο διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,...
Απέραντο γαλάζιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας