Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πανόραμα του ταραγμένου 20ού αιώνα

«A Tree Remembers» του Κώστα Φολλά

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πανόραμα του ταραγμένου 20ού αιώνα

  • A-
  • A+

Από τη Μικρασιατική Καταστροφή ώς τις φρικαλεότητες των ναζί. Εξι σκηνοθέτες από την Πολωνία, την Τουρκία, το Ισραήλ και την Ελλάδα παρουσιάζουν τις ταινίες τους και συναντούν το κοινό στη Λέσβο

Πιστό στην παράδοσή του να υποστηρίζει το ιστορικό ντοκιμαντέρ, το 7ο Φεστιβάλ AegeanDocs, που ξεκινά σήμερα στη Λέσβο (1 έως 6 Οκτωβρίου), συνέθεσε ένα μεγάλο αφιέρωμα στη μνήμη.

7ο Φεστιβάλ AegeanDocs (1-6 /10)

Εξι σκηνοθέτες από την Πολωνία, την Τουρκία, το Ισραήλ και την Ελλάδα θα παρουσιάσουν το Πανόραμα του ταραγμένου 20ού αιώνα. Εξι ιστορικές ταινίες από χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και την Ελλάδα, τις οποίες οι ίδιοι θα είναι εκεί για να τις συζητήσουν με το κοινό σε ειδικές συναντήσεις στο Δημοτικό Θέατρο -οι προβολές θα γίνονται σε τρεις αίθουσες.

Η ταινία «The Case of Johanna Langefeld» (91') των Wladek Jurkow και Gerburg Rohde-Dahl (Πολωνία/Γερμανία) διηγείται και εξετάζει τι συνέβη στην Κρακοβία το 1946, όταν πρώην κρατούμενοι των ναζί βοήθησαν μια αξιωματούχο των SS να αποδράσει από τις φυλακές.

«The Case of Johanna Langefeld» των Wladek Jurkow και Gerburg Rohde-Dahl (Πολωνία/Γερμανία)

 

Στο «A Tree Remembers» (86') o Kώστας Φολλάς καταγράφει την ιστορία του Λίντιτσε, ενός χωριού στην Τσεχία, το οποίο οι ναζί ισοπέδωσαν και εξαφάνισαν –κυριολεκτικά– στο πλαίσιο των αντιποίνων για τη δολοφονία του επικεφαλής του προτεκτοράτου Βοημίας και Μοραβίας, Ράινχαρντ Χάιντριχ, στην Πράγα το 1942. Ωστόσο, το μικρό τσεχικό χωριό όχι μόνο δεν σβήστηκε από τον χάρτη, όπως επιθυμούσε ο Αδόλφος Χίτλερ, αλλά αποτελεί πλέον παγκόσμιο σύμβολο στον αγώνα κατά του φασισμού.

Το «The books of Curses» (65') του Yuri Goroulev (Ισραήλ) έχει στο κέντρο του ένα χαμένο ημερολόγιο, στο οποίο καταγράφονται οι μεγαλύτερες φρικαλεότητες εναντίον των Εβραίων. Είναι λέξεις που δεν γεννούν καμιά ελπίδα, αλλά μόνο πόθο για εκδίκηση. Ο σκηνοθέτης θέτει το ερώτημα αν μπορεί κανείς να ξεφύγει από την κατάρα της εκδίκησης, ζώντας την ευλογία μιας αναγεννημένης ζωής.

«The books of Curses» του Yuri Goroulev (Ισραήλ)

Η ταινία «Children of the Same Home» (58') των Hasan και Κurtulus Ozgen (Τουρκία) αναφέρεται στους σιωπηλούς μάρτυρες της Μικρασιατικής Καταστροφής και της ανταλλαγής των πληθυσμών. Εχουν κι αυτοί βαθιά τραύματα, γιατί, όταν εγκαταλείπεις βίαια ένα σπίτι, δεν αφήνεις μόνο έναν τόπο αλλά μια κουλτούρα που τη νιώθεις από τη γλώσσα που σε ενώνει με τους γείτονες. Είναι η άλλη πλευρά της Ιστορίας που συνεχίζεται ακόμα και τώρα στην ανατολική πλευρά του Αιγαίου.

Ο ακαταπόνητος και σημαντικός Ελληνας ντοκιμαντερίστας Σταύρος Ψυλλάκης έσκυψε πάνω σε έναν σημαντικό και ενδιαφέροντα συγγραφέα και μουσικό, τον Γιώργο Μανιάτη, που έφυγε από τη ζωή πέρυσι (1939-2018). Στην ταινία του «Για χωρίς λόγους-Συναντήσεις με τον Γιώργο Μανιάτη» (98') δεν κάνει βιογραφία, αναζητά την περιπέτεια της ψυχής του, μιας συνείδησης σε διαρκή εγρήγορση, εμπρηστικής και αυτοπυρπολούμενης. Λεγεωνάριος στην Αλγερία στα 18 του χρόνια ο Μανιάτης, όριζε τον εαυτό του ως «δημόσιο κίνδυνο». Και έλεγε «αλλάζει τη ζωή, όποιος αλλάζει ζωή».

«Για χωρίς λόγους- Συναντήσεις με τον Γιώργο Μανιάτη» του Σταύρου Ψυλλάκη

 

Τέλος, δύο καθηγήτριες της μέσης εκπαίδευσης, η Ιουλία Σαράντου και η Δέσποινα Βερρή, με τη συνεργασία των μαθητών τους από το Εσπερινό Γυμνάσιο-Λυκειακές Τάξεις της Μυτιλήνης, ξεδιπλώνουν στο ντοκιμαντέρ «Στου Απελλή» τη συναρπαστική ιστορία του χώρου που υπήρξε στέκι του Μυριβήλη και των διανοουμένων της Λεσβιακής Ανοιξης.

ΣΙΝΕΜΑ
Ο Γ. Σακαρίδης είναι ο νέος διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας
Νέα εποχή για το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, καθώς ο βραβευμένος σκηνοθέτης Γιάννης Σακαρίδης παίρνει το τιμόνι, μετά τον πρόωρο χαμό τού επί σειρά ετών καλλιτεχνικού διευθυντή Αντώνη Παπαδόπουλου.
Ο Γ. Σακαρίδης είναι ο νέος διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας
ΣΙΝΕΜΑ
Εντεκα ταινιούλες μέσα από το σπίτι
Αίθουσες κλειστές, κινηματογραφικά γυρίσματα γιοκ. Σκληρή εποχή και για το σινεμά διεθνώς. Να, όμως, που ακόμα και έγκλειστοι στο σπίτι οι σκηνοθέτες...
Εντεκα ταινιούλες μέσα από το σπίτι
ΣΙΝΕΜΑ
Eναρξη με τρομοκρατική επίθεση, κορονοϊό, αλλά και γυναικεία δημιουργικότητα
Η Berlinale του 2020 έχει πολλά συστατικά που την κάνουν να ξεχωρίζει. Είναι επετειακή, είναι η πρώτη με τη νέα της διοίκηση, είναι το φεστιβάλ που στο ξημέρωμά του, έμαθε για την πολύνεκρη επίθεση στην πόλη...
Eναρξη με τρομοκρατική επίθεση, κορονοϊό, αλλά και γυναικεία δημιουργικότητα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι «Ορνιθες» της Στέγης γέννησαν ένα φιλμ
Την παγκόσμια πρεμιέρα της κάνει σήμερα στο Διεθνές Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, στο τμήμα «Voice», η ταινία του Μπάμπη Μακρίδη «Ορνιθες (ή πώς να γίνεις πουλί)», μια παραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση σε συνεργασία με...
Οι «Ορνιθες» της Στέγης γέννησαν ένα φιλμ
ΣΙΝΕΜΑ
Το animation εισβάλλει στο ντοκιμαντέρ
Το πρώτο παγκοσμίως ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο υβριδικό είδος, που αναπτύσσεται ραγδαία, θα γίνει στη Θεσσαλονίκη. Από την εποχή του «Βαλς με τον Μπασίρ», ο δρόμος άνοιξε και τα κινούμενα σχέδια κάθε είδους...
Το animation εισβάλλει στο ντοκιμαντέρ
ΣΙΝΕΜΑ
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
Με μότο «Femi­nine, sunny & blue» ξεκινά την Τετάρτη, και θα καταλάβει για πέντε μέρες τον ιστορικό κινηματογράφο Babylon, στο Mitte του Βερολίνου, το 5o Hellas Filmbox Berlin, το φεστιβάλ ελληνικών ταινιών...
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας