Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενας 15χρονος μαφιόζος σταρ

«Η Μεγάλη Νύχτα της Νάπολης» του Κλαούντιο Τζιοβανέζι

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας 15χρονος μαφιόζος σταρ

  • A-
  • A+

Η μεγάλη νύχτα της Νάπολης  ★★½☆☆☆

(La Paranza dei Bambini, Ιταλία, 2019, 105’)

 • σκηνοθεσία: Κλαούντιο Τζιοβανέζι
 • ηθοποιοί: Φραντσέσκο ντι Νάπολι, Βιβιάνα Απρέα, Αλφρέντο Τουρίτο, Αρ Τεμ, Καρμίνε Πίτσο

Η νέα ταινία του Κλαούντιο Τζιοβανέζι (του επιτυχημένου τηλεοπτικού «Gomorrha») φέρνει στην οθόνη το νέο best seller του Ρομπέρτο Σαβιάνο, στερώντας του τη δύναμη μιας καθόδου από τη γη στην κόλαση, αλλά γεμίζοντάς το εφηβική ομορφιά και αλόγιστο πάθος.

Ο 15χρονος Νικόλα (ο πρωταγωνιστής με το εμβληματικό όνομα Φραντσέσκο ντι Νάπολι έχει την ακτινοβολία του σταρ ήδη από το πρώτο πλάνο) ζει σε μια εργατική γειτονιά της Νάπολης με τις τρεις «οικογένειές» του. Η μια είναι η νεαρή, χήρα μητέρα του, που προσπαθεί να τα βγάλει πέρα για τον Νικόλα και τον μικρό αδελφό του. Η δεύτερη είναι οι φίλοι του, η αγοροπαρέα του: μαζί βολτάρουν με τα μηχανάκια, κλείνουν τραπέζι με μπουκάλι στο κλαμπ, μιλάνε στα κορίτσια, κάνουν αλητείες. Κι η τρίτη είναι η μαφία, όχι απρόσωπη, αλλά αποτελούμενη από θείους, γείτονες, γονείς φίλων, εκείνη που κρατά τους δυνατότερους δεσμούς απ’ όλες, χωρίς επιλογή.

Ο Νικόλα μοιάζει να γεννήθηκε παραδομένος στη μοίρα του: τα παιδιά της Σανιτά μόνο στη μαφία μπορούν να κάνουν «καριέρα», μόνο σ’ αυτή θα στραφούν αν θέλουν να διεκδικήσουν μια καλή ζωή και μ’ αυτή τη μοιρολατρία και με την αίσθηση του κατεπείγοντος που, έτσι κι αλλιώς, επιβάλλει η ηλικία του, βουτά κι εκείνος στα σκαλοπάτια της ιεραρχίας με τα μούτρα. Το τίμημα που θα πληρώσει είναι ένα: η εφηβεία του.

Ο Τζιοβανέζι κάνει μια ταινία μαγικού κάλλους. Ο πρώτος έρωτας με το Καλάσνικοφ στο χέρι, ένα τσούρμο παιδιά με λυγερά κορμιά και καθαρά βλέμματα, φωτογραφία λουσμένη στον ήλιο του καλοκαιριού ή στο μυστήριο που στήνουν οι λάμπες του δρόμου στα δαιδαλώδη δρομάκια και στα μισογκρεμισμένα σπίτια της Νάπολης.

Παραδόξως, ενώ καταφέρνει το δύσκολο, να βγάλει συναίσθημα και κίνητρα μόνο από τις εικόνες του, χάνει το παιχνίδι στα εύκολα. Παίρνοντας μια ιστορία εφήβων που γίνονται ιερείς της βίας και πρίγκιπες του οργανωμένου εγκλήματος πριν καλά καλά αφήσουν το χέρι της μητέρας τους, συνδέει φωτογενή πλάνα χωρίς την αγωνία, τον ρυθμό, την ένταση που εξ ορισμού περιέχει το θέμα του. Κι έτσι παρουσιάζει ένα φιλμ που κόβει την ανάσα με τις αισθαντικές διαδρομές του κι όπου τα παιδιά που θυσιάζονται σ’ ένα βρόμικο σύστημα δείχνουν, κυρίως, έτοιμα να φωτογραφηθούν.

ΑΘΗΝΑΙΑ, ΑΛΙΚΗ ΔΡΟΣΙΑ, ΑΜΙΚΟ, ΑΤΛΑΝΤΙΣ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΔΙΑΝΑ, ΕΛΛΗ, ΗΛΕΚΤΡΑ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ, ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ

Τρομακτικές ιστορίες στο σκοτάδι ★★½☆☆☆

(Scary Stories to Tell in the Dark, ΗΠΑ, 2019, 108’)

  • σκηνοθεσία: Αντρέ Εβρενταλ
  • ηθοποιοί: Ζόι Μάργκαρετ Κολέτι, Μάικ Γκάρζα, Ντιν Νόρις

Μια παρέα εφήβων καλούνται να ξεπεράσουν, ένας ένας, τις φοβίες τους: είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Με παραγωγό το fan-boy Γκιγέρμο ντελ Τόρο, η ταινία διασκευάζει ιστορίες από τα βιβλία του Αλβιν Σουάρτς, κλασικές ιστορίες του μακάβριου τρόμου. Το αποτέλεσμα είναι απολύτως συμβατικό σεναριακά, αλλά οι ιστορίες ανεβάζουν την αδρεναλίνη μόνο και μόνο από τα locations, τη φωτογραφία και τη σκηνοθεσία, πρόθυμη να δημιουργήσει φαντάσματα και ξαφνιάσματα εκεί όπου δεν υπάρχουν.

Blinded by the light

(Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, 2019, 118’)

  • σκηνοθεσία: Γκούριντερ Τσάντα
  • ηθοποιοί: Βιβέικ Κάλρα, Κουλβίντερ Γκιρ, Μίρα Γκανάτρα

Ο Τζαβέντ μεγαλώνει στην Αγγλία του ’87, στο εργατικό Λούτον, με τους Πακιστανούς γονείς του. Είναι έφηβος, κάνει όνειρα για έρωτες και για ανεξαρτησία, αλλά η ανισότητα και η προκατάληψη τον συναντούν σε κάθε γωνία, του δρόμου ή του διαδρόμου του σχολείου. Ο Τζαβέντ θέλει να γίνει ποιητής, αλλά η πραγματικότητα και η αδεξιότητα της ηλικίας του τον προσγειώνουν ασταμάτητα. Οταν ένας συμμαθητής του του αποκαλύψει τον γκουρού με την κιθάρα που ακούει στο όνομα Μπρους Σπρίνγκστιν, ο Τζαβέντ θα βρει το κάλεσμά του.

Η Γκούριντερ Τσάντα, που ενθουσίασε το 2002 με το «Κάν’ το όπως ο Μπέκαμ» κι από τότε χαμήλωσε τη φιλοδοξία της, γράφει και σκηνοθετεί μια ταινία με διασκεδαστική σύλληψη (οι στίχοι του Σπρίνγκστιν κηρύσσουν την ισότητα, τη δικαιοσύνη και σε προτρέπουν να γίνεις ο καλύτερος εαυτός σου), που παραμένει ώς το τέλος χαριτωμένη και προβλέψιμη σε ίσες δόσεις. Τα τραγούδια του Αφεντικού που κατακλύζουν την ταινία είναι το μόνο πραγματικά αυθεντικό στοιχείο της, άλλωστε «ο Μπρους είναι η μόνη αλήθεια σ’ αυτόν τον σκατόκοσμο» και ποιος θα φέρει αντίρρηση;

Απρόσμενος έρωτας ★★½☆☆☆

(El amor menos pensado, Αργεντινή, 2018, 136’)

  • σκηνοθεσία: Χουάν Βέρα
  • ηθοποιοί: Ρικάρντο Νταρίν, Μερσέντες Μοράν

Ο Μάρκος και η Ανα, παντρεμένοι εδώ και 25 χρόνια, βλέπουν το σπίτι τους να αδειάζει όταν φεύγει ο ενήλικος πια γιος τους και με την ίδια ταχύτητα και φυσικότητα αδειάζει και η σχέση τους. Αποφασίζουν, λιγόλογα, να χωρίσουν και δοκιμάζουν και οι δύο την εργένικη ζωή. Εκείνο που στην αρχή μοιάζει συναρπαστικό, σταδιακά ξεθωριάζει και δίνει τη θέση του σε μια απρόσμενη νοσταλγία. Στερεοτυπική κομεντί που εξελίσσεται ακριβώς όπως φαντάζεται κανείς από την αρχή, κερδίζει γοητεία χάρη στους μαγνητικούς πρωταγωνιστές της και ιδιαίτερα τον τόσο ευέλικτο και γοητευτικό, πάντα, Ρικάρντο Νταρίν.

Αναμνήσεις ★★½☆☆☆

(Ricordi?, Ιταλία, Γαλλία, 2018, 106’)

  • σκηνοθεσία: Βαλέριο Μιέλι
  • θοποιοί: Λούκα Μαρτινέλι, Λίντα Καρίντι

Εκείνος κι Εκείνη «ξαναζούν» τον έρωτά τους, μέσα από στιγμές αναμνήσεων από κάθε του περίοδο. Φέρνοντας αναπόφευκτα στο μυαλό το «5 φορές το 2» του Φρανσουά Οζόν και αποδεικνύοντας την αδυναμία του στη σύγκριση, η ταινία του Μιέλι κινείται μεταξύ ονειρικού ρομαντισμού και σοβαροφανούς γλυκαμάρας, εναλλάξ κερδίζοντας και χάνοντας το στοίχημα, ακριβώς όπως μια μακροχρόνια σχέση.

Εντμόντ: ένας απρόβλεπτος συγγραφέας ★★½☆☆☆

(Edmond, Γαλλία, Βέλγιο, 2018, 110’)

  • σκηνοθεσία: Αλέξις Μιχάλικ
  • ηθοποιοί: Τομά Σολιβερές, Ολιβέ Γκουρμέ, Ματίλντ Σενιέ

Στο Παρίσι του 1897, ο νεαρός συγγραφέας Εντμόντ πιέζεται από κάθε πλευρά: είναι σύζυγος, είναι πατέρας, είναι συγγραφέας χωρίς έμπνευση. Οταν του ανατίθεται να γράψει ένα έργο για τον σπουδαίο Κονστάν Κοκελέν, η καρδιά του αναθαρρεί. Βέβαια για να τηρήσει τη συμφωνία, πρέπει και να παραδώσει το έργο: και, προς το παρόν, το μόνο που έχει στα χέρια του είναι ο τίτλος: «Σιρανό ντε Μπερζεράκ». Παραλληλίζοντας τα τέλη του 19ου αιώνα με τη σημερινή ζωή ενός καλλιτέχνη που βάλλεται από παντού και βασισμένη στην πραγματική ιστορία του Εντμόντ Ροστάν, η ταινία συνδυάζει, για καλό και για κακό, το γαλλικό πνεύμα με μια έντονη αίσθηση καρικατούρας και (καλογραμμένης, έστω), φλυαρίας.

Η ζωή του Τζον Φ. Ντόνοβαν ★★☆☆☆

(The Death and Life of John F. Donovan, Καναδάς, ΗΠΑ, 2018, 123’)

  • σκηνοθεσία: Ξαβιέ Ντολάν
  • ηθοποιοί: Κιτ Χάρινγκτον, Νάταλι Πόρτμαν, Σούζαν Σαράντον

Ο Τζον Φ. Ντόνοβαν, σούπερ σταρ ηθοποιός, πεθαίνει ξαφνικά, στη μέγιστη ακμή του. Μόνο ένα αγόρι, ο 11χρονος Ρούπερτ, γνωρίζει τι συνέβη πραγματικά: αλληλογραφούσε μυστικά με τον Τζον για πέντε χρόνια. Μία δεκαετία μετά, ο Ρούπερτ είναι επιτυχημένος ηθοποιός κι έχει έρθει η ώρα να αφηγηθεί το παρελθόν του, την επικοινωνία του με τον Τζον και να μιλήσει για τους συμβιβασμούς που απαιτεί η δόξα.

Το enfant gate του φεστιβαλικού κυκλώματος κάνει την πρώτη αγγλόφωνη ταινία του, συγκεντρώνει ένα επώνυμο καστ (μείον την Τζέσικα Τσαστέιν που έπαιξε και κόπηκε στο μοντάζ), διαλέγει ένα αβανταδόρικο και οικείο στον ίδιο θέμα και καταλήγει μ’ ένα σενάριο τόσο χαοτικό όσο η ίδια η σκέψη του Τζον Φ. Ντόνοβαν λίγο πριν πεθάνει.

ΣΙΝΕΜΑ
Η Ντενέβ, μόνη στις αίθουσες
Μία είναι η καινούργια ταινία που θα διεκδικήσει την προσοχή του κοινού αυτήν την εβδομάδα: μια χαρακτηριστικά γαλλικής ατμόσφαιρας, δραματική κομεντί, μ’ ένα θαυμάσιο καστ, ένα υπέροχο σπίτι και μια ελαφριά...
Η Ντενέβ, μόνη στις αίθουσες
ΣΙΝΕΜΑ
Η Κατρίν Ντενέβ θα κάνει μόνη γενέθλια...
Δεν είναι πως τα σινεμά αδειάζουν – αντίθετα, προσπαθούν να προσκαλούν τους θεατές για δύο ώρες μακριά από τη ζοφερή επικαιρότητα και... μακριά από τον διπλανό τους!
Η Κατρίν Ντενέβ θα κάνει μόνη γενέθλια...
ΣΙΝΕΜΑ
Γκανγκστερική σάτιρα με τη μανιέρα του Γιάννη Οικονομίδη
Μια πενταετία μετά το «Μικρό ψάρι», ο Γιάννης Οικονομίδης επιστρέφει με μια γκανγκστερική κωμωδία, στην καρδιά της έξυπνη, στη φόρμα της εγκλωβισμένη στη σκηνοθετική μανιέρα που ο δημιουργός της μοιάζει...
Γκανγκστερική σάτιρα με τη μανιέρα του Γιάννη Οικονομίδη
ΣΙΝΕΜΑ
Η ιστορία της γενοκτονίας των Μάγιας
Η Γουατεμάλα του 2018 είναι μια χώρα ταραγμένη για δεκαετίες – όλοι παρακολουθούν εναγωνίως τη δίκη των στρατιωτικών που πυροδότησαν τον εμφύλιο πόλεμο τις δεκαετίες ’60-’90, που οδήγησε και στη γενοκτονία των...
Η ιστορία της γενοκτονίας των Μάγιας
ΣΙΝΕΜΑ
Eναρξη με τρομοκρατική επίθεση, κορονοϊό, αλλά και γυναικεία δημιουργικότητα
Η Berlinale του 2020 έχει πολλά συστατικά που την κάνουν να ξεχωρίζει. Είναι επετειακή, είναι η πρώτη με τη νέα της διοίκηση, είναι το φεστιβάλ που στο ξημέρωμά του, έμαθε για την πολύνεκρη επίθεση στην πόλη...
Eναρξη με τρομοκρατική επίθεση, κορονοϊό, αλλά και γυναικεία δημιουργικότητα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι εσπρεσιέρες του Παπάγου και το μέλι της Βόρειας Μακεδονίας
Η ελληνική σκεπτόμενη κομεντί που έχει τη δυνατότητα να αγγίξει κάθε γενιά και να απευθυνθεί στο ευρύ κοινό χωρίς να το υποτιμά και ένα ντοκιμαντέρ μπορεί να μιλήσει σε βάθος για τα πιο φλέγοντα ανθρώπινα...
Οι εσπρεσιέρες του Παπάγου και το μέλι της Βόρειας Μακεδονίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας