Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα ερωτικό κόμικς για τα 60 χρόνια του

Το ερωτευμένο ζευγάρι του σκηνοθέτη και της κριτικού

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα ερωτικό κόμικς για τα 60 χρόνια του

  • A-
  • A+

Οι προετοιμασίες για τα εξηκοστά γενέθλια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μάς πάνε από έκπληξη σε έκπληξη. Ομολογούμε, πάντως, πως η πιο πρόσφατη είδηση ξεπέρασε όλες τις προσδοκίες, αφού από τη φετινή διοργάνωση (31 Οκτωβρίου-10 Νοεμβρίου) δεν θα μας μείνουν απλώς μνήμες από ταινίες, εκδηλώσεις και εκθέσεις, αλλά κι ένα κόμικς που θα λέγεται «Φεστιβάλ» και θα κλείνει μέσα στα μαυρόασπρα καρεδάκια του παρελθόν, παρόν και μέλλον του θεσμού.

Κατ' αρχάς εντυπωσιάζει η τόλμη της διεύθυνσης του φεστιβάλ να ξεφύγει από τα πατροπαράδοτα εκδοτικά ήθη των επετείων. Να μη διαλέξει, δηλαδή, η κεντρική έκδοση, που θα αναφέρεται στα εξήντα χρόνια του φεστιβάλ, να είναι ένας (ακόμα) τόμος με κείμενα ή φωτογραφίες. Οχι ότι μια συγκεντρωτική ιστορία του θεσμού δεν είναι χρήσιμη (πόσο συχνά, όμως, ανατρέχει κανείς σε κάτι ανάλογο;). Μπορεί, όμως, η ιστορία να ειπωθεί με άλλο τρόπο, πιο δημιουργικό, συναισθηματικό και απολαυστικό.

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Οπως μας λέει ο διευθυντής του φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης, έπειτα από αλλεπάλληλα brainstorming, κατέληξαν σε κάτι διαφορετικό. Σε μια επετειακή έκδοση, που μιλά με τη γλώσσα του κόμικς, μιας τέχνης που τόσο στενά συνδέεται με το σινεμά. Που έχει τη μορφή μιας ερωτικής ιστορίας (άλλη κινηματογραφική αγάπη αυτή). Που εξελίσσεται στους χώρους του φεστιβάλ, αίθουσες, καφέ, πάρτι, λιμάνι, πρωί και βράδυ.

Καρεδάκι με τον Τσιώλη περιπτερά

Που έχει ένα ερωτικό ζευγάρι στο κέντρο της, αλλά που κάνουν υπέροχα, συμβολικά, χαρακτηριστικά περάσματα σχεδόν οι πάντες (είναι, πάντως, τόσοι πολλοί, άντε να διαλέξεις) από τους επώνυμους που έβαλαν και βάζουν το λιθαράκι τους στο φεστιβάλ, σκηνοθέτες, κριτικοί, ηθοποιοί, στελέχη του θεσμού. Από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τον Νάνι Μορέτι και τον Τζάρμους μέχρι τον Τσιώλη, που τον βλέπουμε σε ένα καρέ να είναι περιπτεράς, να πουλάει τσιγάρα και να λέει στην ηρωίδα, «βρε μαναράκι μου, αφού το έκοψες το άτιμο πριν πεντακόσιες δύο μέρες». Από τον Νίκο Νικολαΐδη, αινιγματικό και γοητευτικό σε έναν σταθμό τρένων, μέχρι τον Κούνδουρο, τον Βέγγο και τη Βουγιουκλάκη.

Να και ο Νίκος Νικολαΐδης

Το φεστιβάλ διάλεξε τρεις ταλαντούχους comic artists της νέας γενιάς, τον Γιώργο Γούση, τον Παναγιώτη Πανταζή και τη Γεωργία Ζάχαρη, τους ανέθεσε το έργο, το σενάριο γράφτηκε και ξαναγράφτηκε, η δουλειά ξεκίνησε, πήρε φόρα και τώρα μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές πριν η προσεγμένη έκδοση πάει στο τυπογραφείο (προσοχή, θα τυπωθεί από το ίδιο το φεστιβάλ).

Οι δύο βασικοί ήρωες είναι δύο νέοι, από αυτούς τους κλασικούς φεστιβαλιστές που συνεχώς συναντάς στη Θεσσαλονίκη. Ο Σωτήρης είναι σκηνοθέτης, η Ντάρια κριτικός κινηματογράφου. Οι πορείες τους θα ’λεγε κανείς ότι είναι αποκλίνουσες επαγγελματικά. Ο Σωτήρης ξεκινάει ως ένας ανερχόμενος σκηνοθέτης, η πρώτη του ταινία «τα σπάει» στο φεστιβάλ, αλλά δεν μπορεί να επαναλάβει την ίδια επιτυχία, τα φτερά του κόβονται.

Αντίθετα, η Ντάρια από νεαρή και άσημη κριτικός εξελίσσεται σε κορυφαία προσωπικότητα του χώρου, με επιρροή και κύρος. Ο έρωτάς τους όμως είναι συγκινητικός, δυνατός, με διάρκεια, αλλά και όλα τα σκαμπανεβάσματα μιας σχέσης, χωρισμούς και επανασυνδέσεις. Το τέλος του κόμικς, που μην ξεχνάμε πιάνει μέχρι και το μέλλον του φεστιβάλ (!), είναι ανοιχτό, μας προειδοποιεί ο Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Σαν την ίδια τη διοργάνωση, που έχει περάσει από σαράντα κύματα, αλλά συνεχίζει και αλλάζει. Το κόμικς «Φεστιβάλ» θα βγει σε σχετικά μεγάλο τιράζ και σε δύο εκδόσεις (ελληνική και αγγλική). Θα τιμάται γύρω στα 20 ευρώ. Θα πωλείται αποκλειστικά στους χώρους του φεστιβάλ όσο διαρκεί η 60ή διοργάνωση, αλλά μετά θα μπορούμε να το βρούμε σε πολλά μεγάλα και μικρά βιβλιοπωλεία όλης της Ελλάδας.

ΣΙΝΕΜΑ
Πατάει τα εξήντα με εφηβική ορμή
Eνα φεστιβάλ είναι κυρίως οι ταινίες του, κι από αυτές το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει πολλές – 201 μεγάλες και 59 μικρές από 59 χώρες. Είναι, όμως, και πολλά άλλα ακόμα, που τα ανακοίνωσε η...
Πατάει τα εξήντα με εφηβική ορμή
ΣΙΝΕΜΑ
Δύο ασυμβίβαστοι πρωτοπόροι από Ελλάδα και Γιουγκοσλαβία
Ο ένας, ο Γκρέγκορι Μαρκόπουλος, γεννημένος στο Οχάιο το 1928 από γονείς Ελληνες μετανάστες, κράτησε το σπουδαίο, πρωτοποριακό και πειραματικό του σινεμά σχεδόν ένα μυστικό: δεκάδες ταινίες εμπνευσμένες από τη...
Δύο ασυμβίβαστοι πρωτοπόροι από Ελλάδα και Γιουγκοσλαβία
ΣΙΝΕΜΑ
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
Το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανέθεσε στον γνωστό σκηνοθέτη και μουσικό The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης) να βουτήξει στα 80s και να επιλέξει δέκα ταινίες γεμάτες τρόμο, τρυφερότητα, χιούμορ,...
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
ΣΙΝΕΜΑ
Σινεμά και ανθρώπινα δικαιώματα
Η επιτυχημένη διοργάνωση συνεχίζει να υπηρετεί και να προβάλλει πρωτοπόρους Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες, αλλά φέτος σε ειδικό τμήμα της φιλοξενεί ερευνητικά βίντεο για τις δολοφονίες των Παύλου Φύσσα και...
Σινεμά και ανθρώπινα δικαιώματα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι θεατές στην αφίσα
Μια τόσο μεγάλη γιορτή σαν τα εξήντα χρόνια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θέλει ανασκούμπωμα πολύ καιρό πριν, θέλει ωραίες ιδέες και...
Οι θεατές στην αφίσα
ΣΙΝΕΜΑ
Δάκρυσε και θυμήθηκε τις γυναίκες της ζωής του
Πνιγμένος στα δάκρυα («είχα πολλά χρόνια να πλαντάξω στο κλάμα») ο 83χρονος, αλλά ακμαίος και πάντα γοητευτικός Αλέν Ντελόν, δέχτηκε, το βράδυ της Κυριακής, στις Κάνες έναν Τιμητικό Χρυσό Φοίνικα για το σύνολο...
Δάκρυσε και θυμήθηκε τις γυναίκες της ζωής του

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας