Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σκοτεινές ιστορίες με κατάμαυρο χιούμορ

Ζάζι Μπιτς, Χοακίν Φίνιξ, πρωταγωνιστές στον «Joker» του Τοντ Φίλιπς (δεξιά)

Photo by Joel C Ryan/Invision/AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σκοτεινές ιστορίες με κατάμαυρο χιούμορ

  • A-
  • A+
76ο Φεστιβάλ Βενετίας

Ο πολυμήχανος Στίβεν Σόντερμπεργκ έκανε πάλι το θαύμα του με το νέο του φιλμ, παραγωγής Netflix, που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στη μεγάλη οθόνη στο Φεστιβάλ Βενετίας, φέρνοντας στο κόκκινο χαλί ένα πολυπρισματικό καστ με πρωτοστάτες, με 23 υποψηφιότητες και 3 Οσκαρ ανάμεσά τους, τη Μέριλ Στριπ και τον Γκάρι Ολντμαν. Η ταινία, έντονα στιλιζαρισμένη και με πληθωρικό σατιρικό χιούμορ, παρακολουθεί μια μεσόκοπη χήρα που διερευνά μια υπόθεση ασφαλιστικής απάτης: η έρευνά της θα την οδηγήσει σε δύο συνέταιρους δικηγόρους στην πόλη του Παναμά, που μοιάζουν αποφασισμένοι να κοροϊδέψουν την ανθρωπότητα.

Καθώς το «The Laundromat» μεταφέρει με τον δικό του τρόπο στην οθόνη τη διαβόητη υπόθεση των Panama Papers, η Μέριλ Στριπ, στη συνέντευξη Τύπου για την ταινία, έσπευσε να τονίσει τη σπουδαιότητά της: «Αυτή η ταινία», είπε η ηθοποιός, «είναι αστεία και διασκεδαστική, αλλά είναι και πολύ, πολύ, πολύ σημαντική. Ζούμε σε μια στιγμή όπου ο κύκλος των ειδήσεων τρέχει με μεγάλες ταχύτητες κι εμείς τρέχουμε να προλάβουμε τα γεγονότα. Η ταινία είναι ένας αστείος τρόπος ν’ αφηγηθεί κανείς ένα πικρό αστείο, ένα αστείο εις βάρος μας. Είναι ένα έγκλημα με θύματα, πολλά από τα οποία είναι δημοσιογράφοι. Ο λόγος που τα Panama Papers κυκλοφόρησαν στον κόσμο ήταν η δουλειά δημοσιογράφων. Πέθανε κόσμος εξαιτίας αυτής της υπόθεσης».

Την επίσημη πρεμιέρα του στο φεστιβάλ έκανε και ο «Joker» του Τοντ Φίλιπς επιβεβαιώνοντας τον χαρακτήρα της Mostra ως προάγγελο της οσκαρικής σεζόν. Η ταινία αποτελεί μια νέα, αυτόνομη εξιστόρηση της γένεσης του αρχετυπικού Κακού, εχθρού τού Μπάτμαν: περισσότερο προσεγγίζει τον Αρθουρ Φλεκ, τον αντικοινωνικό νεαρό που πέρασε τα τρυφερά χρόνια του φροντίζοντας τη μητέρα του, με το όνειρο να γίνει stand-up κωμικός, ώσπου η κοινωνία τον τιμώρησε κι εκείνος αποφάσισε να εκδικηθεί. Σκοτεινή και με έμφαση σε μια ανάλυση, κομιξική και κινηματογραφική, της γέννησης και της εξάπλωσης της βίας, η ταινία, η οποία δίνει στον Ρόμπερτ ντε Νίρο την ευκαιρία να συναντήσει έναν δεύτερο αλλά καθηλωτικό ήρωά του που θυμίζει τον «Βασιλιά της Κωμωδίας», αναδεικνύει το ιδιαίτερο, τεράστιο ταλέντο του Χοακίν Φίνιξ, που κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο και συζητιέται ήδη για τα επικείμενα Οσκαρ με ενθουσιασμό.

Ενθουσιασμός δεν είναι ακριβώς η λέξη που χαρακτηρίζει και τον ίδιο τον Χοακίν Φίνιξ στην εμπειρία του με τον μύθο του Τζόκερ. Στη συνέντευξη Τύπου για την ταινία ο ηθοποιός εξήγησε, ομολογουμένως με ανάλαφρο πια τρόπο, ότι στη διάρκεια της προετοιμασίας «άρχισε να τρελαίνεται», εν μέρει επειδή έπρεπε να χάσει 23 κιλά: «Το πρώτο πράγμα ήταν η απώλεια βάρους, με αυτό ξεκίνησα. Απ’ ό,τι αποδείχτηκε, αυτό επηρεάζει αρκετά την ψυχολογία σου».

Επιπλέον όμως ο Φίνιξ, προσπαθώντας να τραβήξει άλλα, δικά του μονοπάτια από τους προηγούμενους, κάποιους απ’ αυτούς θρυλικούς, Τζόκερ της οθόνης σαν τον Τζακ Νίκολσον και τον Χιθ Λέτζερ (άντε και τον Τζάρεντ Λέτο), χρειάστηκε ν’ αναμετρηθεί με τον εαυτό του: «Πρόκειται για έναν φανταστικό ήρωα και δεν ήθελα να μπορεί ένας ψυχίατρος να αναγνωρίσει τι είδους άνθρωπος είναι. Προσεγγίσαμε και το τι φάρμακα θα μπορούσε να παίρνει και τι θέματα θα μπορούσε να έχει, αλλά θεώρησα πως καλύτερα θα ήταν να τα αποφύγουμε όλα αυτά. Θέλαμε να έχουμε την ελευθερία να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, κάθε μέρα νιώθαμε πως ανακαλύπταμε νέες πτυχές του ήρωα και της προσωπικότητάς του, ακόμα και μέχρι την τελευταία στιγμή».

Στον αντίποδα ό,τι ζοφερού, η τελετή της βράβευσης της Τζούλι Αντριους με τον Τιμητικό Χρυσό Λέοντα του 76ου Φεστιβάλ Βενετίας έφερε μόνο χαρά και αναμνήσεις τραγουδιών.

Ο διευθυντής του φεστιβάλ, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, μίλησε για την 84χρονη σήμερα Βρετανίδα σταρ με τρόπο αληθινά συγκινητικό: «Πέρα από τις διαφορετικές ερμηνείες που μπορούν να δοθούν στις δύο πιο διάσημες ταινίες της, τη “Μέρι Πόπινς” και τη “Μελωδία της Ευτυχίας” (και υπογραμμίζοντας την παραβατική αξία των ηρωίδων της και όχι τον προφανή συντηρητισμό τους), πρέπει να θυμόμαστε ότι η Αντριους σκόπιμα προσπάθησε να αποφύγει να εγκλωβιστεί στο πρότυπο των ταινιών για όλη την οικογένεια. Δέχτηκε ρόλους που ήταν διαφορετικοί, δραματικοί, προκλητικοί και γεμάτοι ειρωνεία. Για παράδειγμα, στο “The Americanization of Emily” του Αρθουρ Χίλερ και σε πολλές ταινίες που σκηνοθέτησε ο σύζυγός της Μπλέικ Εντουαρτς, με τον οποίο ανέπτυξε μια πολύ βαθιά και μακρόχρονη, μια εκπληκτική καλλιτεχνική συνεργασία, ένα θαυμάσιο παράδειγμα ανθρώπινης και επαγγελματικής αφοσίωσης σε ένα γοητευτικό έργο που στάθηκε πιο ψηλά από την εμπορική επιτυχία των μεμονωμένων ταινιών τους. Αυτό το Χρυσό Λιοντάρι είναι η δίκαιη αναγνώριση μιας εξαιρετικής καριέρας, η οποία έχει συνδυάσει αξιοθαύμαστα τη λαϊκή επιτυχία με την καλλιτεχνική φιλοδοξία, χωρίς ποτέ να υποκύπτει σε εύκολους συμβιβασμούς».

Με τη σειρά της η γεμάτη ενέργεια, σθένος και γλυκύτητα Τζούλι Αντριους είπε στον ευχαριστήριο λόγο της: «Οποτε βρίσκομαι σ’ ένα τέτοιο κινηματογραφικό φεστιβάλ, θυμάμαι τη δύναμη του κινηματογράφου να μας συνδέει και να μας ενώνει όλους. Και νιώθω ευλογημένη που πέρασα τόσο χρόνο της επαγγελματικής ζωής μου στο σινεμά, είμαι το τυχερό κορίτσι που του ζήτησαν να παίξει αυτούς τους υπέροχους ρόλους. Ταυτόχρονα θέλω να αναγνωρίσω από αυτή τη σκηνή το υπέρογκο ταλέντο των νέων ανθρώπων του κινηματογράφου, να τους ζητήσω να μείνουν πιστοί στο όραμά τους και τα όνειρά τους γιατί η ανταμοιβή και το πνεύμα της κοινότητας είναι κέρδη ανυπολόγιστης αξίας. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω το κοινό, εδώ και σ’ όλο τον κόσμο, που επιμένει στην αξία του κινηματογράφου –η δική σας υποστήριξη κρατά τη μαγεία στη ζωή για όλους μας».

ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
Η 74η Μόστρα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ολοκλήρωσε τη διοργάνωσή της για το 2017 απονέμοντας τα βραβεία της. Μπορεί να μη λάνσαρε τις ηχηρές ταινίες που θα καθορίσουν τη χρονιά, αλλά τουλάχιστον...
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
ΣΙΝΕΜΑ
Οι «Νύχτες Πρεμιέρας» τίμησαν τον Κ. Γαβρά - Όλα τα βραβεία
Τον Κώστα Γαβρά τίμησε το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» απονέμοντάς του το βραβείο «Γιώργος Τζιώτζιος» -θεσπίστηκε στη μνήμη του ιδρυτή και εμπνευστή της διοργάνωσης- για το...
Οι «Νύχτες Πρεμιέρας» τίμησαν τον Κ. Γαβρά - Όλα τα βραβεία
ΣΙΝΕΜΑ
Βαρουφάκης και άλλοι σταρ στο κόκκινο χαλί του «Ενήλικοι στο Δωμάτιο» του Γαβρά
Το νέο φιλμ του Κώστα Γαβρά έκανε τη δημοσιογραφική και επίσημη πρεμιέρα στο 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου o σκηνοθέτης παρέλαβε το τιμητικό βραβείο Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker της...
Βαρουφάκης και άλλοι σταρ στο κόκκινο χαλί του «Ενήλικοι στο Δωμάτιο» του Γαβρά
ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
Ο θρίαμβος του Κεκάτου, το ταξικό «κατηγορώ» του Τζουν-χο, ο πόνος και η δόξα του Αλμοδόβαρ
Το Φεστιβάλ Κανών για το 2019 ολοκληρώθηκε με την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων του: μια διοργάνωση στην ταυτότητα της περσινής και σε μάλλον βελτιωμένη έκδοση, με έμφαση στο σινεμά του δημιουργού...
Ο θρίαμβος του Κεκάτου, το ταξικό «κατηγορώ» του Τζουν-χο, ο πόνος και η δόξα του Αλμοδόβαρ
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας