Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ταινίες επίγνωσης και έκκλησης σε δράση

«Lillian» του Αντρέας Χόρβαθ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ταινίες επίγνωσης και έκκλησης σε δράση

  • A-
  • A+
Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης διάλεξε για κεντρικό θέμα των 14 ταινιών του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος το «Οverview Εffect», αυτό το καταπληκτικό συναίσθημα που κατακλύζει τους αστροναύτες όταν βλέπουν τη Γη από το Διάστημα, κάνοντάς τους να συνειδητοποιούν την ομορφιά της, αλλά και το παράλογο των συγκρούσεων που την ταλανίζουν.

Είναι οι θεατές του σινεμά κάτι σαν... αστροναύτες; Μην ψάχνετε καμιά περίπλοκη απάντηση ή ακόμα και απόρριψη της ίδιας της ερώτησης. Το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (31 Οκτωβρίου-10 Νοεμβρίου), το οποίο από τότε που ανέλαβε τα ηνία του ο Ορέστης Ανδρεαδάκης προσπαθεί να συνδέει (και να ψάχνει) τις ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος με βάση ένα θέμα, μια ιδέα -συνήθως από βιβλία ή άλλη τέχνη-, φέτος κατέφυγε στο Διάστημα. Και ανακήρυξε ως θέμα του το «Overview Effect», ήτοι το φαινόμενο της Πανοραμικής Εντύπωσης.

60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1987 από τον συγγραφέα Φρανκ Γουάιτ για να περιγράψει τα πρωτόγνωρα συναισθήματα που βιώνουν οι αστροναύτες όταν αντικρίζουν τη Γη από το Διάστημα. Προσπαθώντας να αναλύσουν την εμπειρία τους, οι αστροναύτες αναφέρουν ότι κάτι αλλάζει μέσα τους. Κάνουν λόγο για μια έκρηξη επίγνωσης. Σημειώνουν ότι τους κατακλύζει ένα αίσθημα ολότητας και ενότητας. Παράλληλα, η ομορφιά της Γης τούς κάνει να σκεφτούν τις ανισότητες, τη φτώχεια και τις συγκρούσεις που επικρατούν στην επιφάνειά της.

Να τες οι αναλογίες με το σινεμά, με τα αισθήματα που προκαλεί στους θεατές. Η Εβδομη Τέχνη προκαλεί κάτι σαν «οverview effect», επηρεάζει τον «τρόπο που κοιτάζουμε τη Γη, τη ζωή, τους εαυτούς μας από μακριά», όπως λέει ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. «Αυτά που μοιάζουν να μας χωρίζουν στη Γη εξαφανίζονται όταν τα κοιτάμε από απόσταση. Το γεγονός ότι οι αστροναύτες δεν μπορούν να δουν σύνορα, ταξικές, κοινωνικές, πολιτισμικές ή θρησκευτικές διαφορές τούς κάνει να συνειδητοποιήσουν τη σκληρή πραγματικότητα της ζωής στη Γη. Το overview effect δεν προκαλεί μόνο μια γνωστική μετάλλαξη, αλλά αποτελεί και μια έκκληση για δράση».

«Song Without A Name» της Μελίνα Λεόν

Δεκατέσσερις συνολικά θα είναι οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος. Κάποιες ανακοινώθηκαν κιόλας, ήδη με διεθνείς διακρίσεις, όντας το εντυπωσιακό ντεμπούτο των σκηνοθετών τους.

■ Το «Monos» του Αλεχάντρο Λάντες (Κολομβία/Αργεντινή/Ολλανδία/Δανία) προβλήθηκε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βερολίνου και κέρδισε Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Σάντανς. Μια ομάδα εφήβων ζει απομονωμένη στη ζούγκλα με αυστηρούς κανόνες και με τελετουργικά, επικίνδυνα «παιχνίδια» με όπλα, που αυξάνουν την παράνοιά της.

■ Το συγκινητικό «Song Without a Name» της Μελίνα Λεόν (Περού) θα το αγαπήσουν όσοι λάτρεψαν το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν. Η Χεορχίνα, μια νεαρή γυναίκα, έρχεται αντιμέτωπη με την απαγωγή της νεογέννητης κόρης της. Η τροχιά της θα διασταυρωθεί με έναν δημοσιογράφο που προσπαθεί να ρίξει φως σε κύκλωμα πώλησης βρεφών στο Περού της δεκαετίας του 1980.

«Patrick» του Τιμ Μίελαντς

■ Το «Patrick» του Τιμ Μίελαντς (Βέλγιο), βραβείο σκηνοθεσίας στο Κάρλοβι Βάρι. Ο 38χρονος Πάτρικ ζει με τους γονείς του σε μια κατασκήνωση γυμνιστών, αλλά κανένας δεν τον συμπαθεί. Οταν ο πατέρας του πεθαίνει, ο Πάτρικ πρέπει να αρχίσει να παίρνει αποφάσεις, μόνο που έχει χάσει το αγαπημένο του σφυρί...

■ Το «Fire Will Come» του Ολιβερ Λάσε (Ισπανία/Γαλλία/Λουξεμβούργο), βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα «Ενα Κάποιο Βλέμμα» των Κανών. Ενας εμπρηστής βγαίνει από τη φυλακή και επιστρέφει σε ένα μικρό χωριό της Γαλικίας, όπου μένει η ηλικιωμένη μητέρα του. Η ζωή κυλά ήρεμα μέχρι τη στιγμή που μια τεράστια φωτιά καταστρέφει την περιοχή.

■ Το «Lillian» του Αντρέας Χόρβαθ (Αυστρία) προβλήθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάνες. Μια Ρωσίδα μετανάστρια, που ζει στη Νέα Υόρκη, όταν η βίζα της λήγει, θα αποφασίσει να πραγματοποιήσει ένα ταξίδι με τα πόδια μέχρι το σπίτι της.

Το «Overview Effect» δεν βρίσκεται μόνο πίσω από τις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού, βγαίνει και έξω από τη μεγάλη οθόνη. Οι ταινίες του τμήματος αποτελούν και φέτος πηγή έμπνευσης για μια πρωτότυπη έκθεση. Το Φεστιβάλ ανέθεσε σε νέους Ελληνες εικαστικούς να δουν ο καθένας από μια ταινία του Διαγωνιστικού και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν. Τα έργα θα παρουσιαστούν στο MOMus - Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης).

Συμμετέχουν οι: Αλέξης Βασιλικός, Γιώργος Γεροντίδης, Χρήστος Δεληδήμος, Μαριάννα Ιγνατάκη, Kalos - Klio (Χρήστος Καλός και Κλειώ Τανταλίδη), Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, Πάνος Κομπής, Μανώλης Λεμός, Βιργινία Μαστρογιαννάκη και Ηλίας Μαμαλιόγκας, Κωνσταντίνος Πάτσιος, Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Παύλος Τσάκωνας, Δέσποινα Φλέσσα και Ζωή Χατζηγιαννάκη.

Η θεματική του Διεθνούς Διαγωνιστικού συνομιλεί και με το κεντρικό θέμα της φετινής 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (12/10/2019 – 16/02/2020), με τίτλο «Στάση».

ΣΙΝΕΜΑ
Από τον πάγκο στο γήπεδο
Το είπαν και το έκαναν. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβαν τα καθήκοντά τους στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η Ελίζ Ζαλαντό (γενική διευθύντρια) και ο Ορέστης Ανδρεαδάκης (διευθυντής) είχαν στόχο να...
Από τον πάγκο στο γήπεδο
ΣΙΝΕΜΑ
Τα παιδιά της Συνθήκης του Δουβλίνου
Ζουν παράνομα, η μια χώρα μετά την άλλη τούς διώχνει. Τέσσερις ταινίες της διοργάνωσης αποτυπώνουν το μεγάλο πρόβλημα των νεαρών προσφύγων, που ενώ ονειρεύονται την Ευρώπη, αυτή τους γυρνάει την πλάτη.
Τα παιδιά της Συνθήκης του Δουβλίνου
ΣΙΝΕΜΑ
Ελληνικό κόκκινο χαλί
Μια πολύ καλή χρονιά είναι η φετινή για το ελληνικό τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Για την 56η διοργάνωση (6-15 Νοεμβρίου) ο Δημήτρης Εϊπίδης είχε την τύχη να εξασφαλίσει την πρεμιέρα...
Ελληνικό κόκκινο χαλί
ΣΙΝΕΜΑ
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
Το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανέθεσε στον γνωστό σκηνοθέτη και μουσικό The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης) να βουτήξει στα 80s και να επιλέξει δέκα ταινίες γεμάτες τρόμο, τρυφερότητα, χιούμορ,...
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
ΣΙΝΕΜΑ
Οι θεατές στην αφίσα
Μια τόσο μεγάλη γιορτή σαν τα εξήντα χρόνια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θέλει ανασκούμπωμα πολύ καιρό πριν, θέλει ωραίες ιδέες και...
Οι θεατές στην αφίσα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Ελληνες κάνουν ρεκόρ
Ογδόντα μία ελληνικές ταινίες θα προβληθούν στη φετινή διοργάνωση με πλούτο θεμάτων, από τη μετανάστευση και τα δικαιώματα των γκέι μέχρι την τέχνη και το ποδόσφαιρο. Θα τιμηθεί και η μνήμη του Γιώργου...
Οι Ελληνες κάνουν ρεκόρ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας