Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γυναίκες μπροστά και πίσω από την κάμερα

«Οbscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γυναίκες μπροστά και πίσω από την κάμερα

  • A-
  • A+
Το καθιερωμένο φεστιβάλ LAGFF, που υποστηρίζει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά και τις διεθνείς συνεργασίες, εκφράζει φέτος μια παγκόσμια τάση που άλλοτε μετατρέπεται σε κοινωνικό κίνημα, όπως το MeToo, και άλλοτε σε καλλιτεχνικές εκφράσεις με επίκεντρο τη γυναίκα.

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ

Η γυναικεία παρουσία μπροστά και πίσω από την κάμερα, φέτος, στο 13ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Αντζελες (3-9 Ιουνίου) είναι αξιοσημείωτη. Το ξέρω από πρώτο χέρι ότι πρόκειται για μια αυθόρμητη εξέλιξη, όχι κάτι που το επιδίωξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αρης Κατωπόδης ή η ομάδα προγράμματος.

13ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Αντζελες (3-9 Ιουνίου)

Απλά... έτυχε. Κι όμως, πιστεύω ότι το γεγονός εκφράζει ένα μεγαλύτερο πλαίσιο, μια παγκόσμια τάση, που άλλοτε μετατρέπεται σε κοινωνικό κίνημα (Me Too, Time’s Up Now) και άλλοτε σε καλλιτεχνικές εκφράσεις.

Χαρακτηριστική είναι η ταινία του Νίκου Labot «Η δουλειά της», η οποία θα προβληθεί την Κυριακή 9 Ιουνίου, πριν από την τελετή λήξης. Μια 37χρονη γυναίκα με δύο μικρά παιδιά, παντρεμένη με έναν άνδρα που παραπαίει ανάμεσα στην ανεργία και την ανάγκη να διατηρήσει τη θέση του ως οικογενειάρχη, αναγκάζεται να βγει στην αγορά και να δουλέψει σαν καθαρίστρια.

Αυτό όμως που σε άλλους θα φαινόταν καταδίκη, για την ηρωίδα του Labot είναι ευλογία: «Εγώ πάλι» δηλώνει, «θα 'θελα να γεράσω εδώ μέσα», εννοώντας τον χώρο της εργασίας της. Μια λεπτή, ανεπαίσθητη, όμως αληθινή αλλαγή συμβαίνει μέσα της, καθώς οι δύσκολες συνθήκες τής επιτρέπουν αναπάντεχα να βρει την αρχή της ανεξαρτησίας της.

«Μελτέμι» του Βασίλη Δογάνη

Το «Μελτέμι» του Ελληνογάλλου Βασίλη Δογάνη, που θα ανοίξει το φεστιβάλ στο Egyptian Theatre την Τετάρτη 5 Ιουνίου, καταπιάνεται με το θέμα της προσφυγικής κρίσης, ιδωμένο όμως μέσα από τη ματιά μιας νεαρής γυναίκας. Η ταινία της Τώνιας Μισιαλή, «Παύση», τολμά να αγγίξει το ταμπού θέμα της εμμηνόπαυσης, ακολουθώντας μια γυναίκα που παλεύει βουβά ώστε να αντεπεξέλθει στις αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα της και στην ψυχή.

Στο ντοκιμαντέρ «Οbscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη, πρωταγωνιστεί η Λουάνα Μουνίζ, μια δυνατή φωνή στη Βραζιλία για τα δικαιώματα των τρανς ατόμων. Το ντοκιμαντέρ της Εύης Καραμπάτσου, «The last daughter», μια χιλιανή παραγωγή, μιλάει για την αδιάρρηκτη σχέση μητέρας με κόρη.

Αλλά και οι ταινίες μικρού μήκους δεν πάνε πίσω σε γυναικεία θέματα. Μέσα σε 13 λεπτά, η «Λεωφόρος Πατησίων» του Θανάση Νεοφώτιστου καταπιάνεται με το αιώνιο θέμα σύγκρουσης της γυναίκας ανάμεσα στη μητρότητα και την επαγγελματική σταδιοδρομία. Το ίδιο ισχύει και με τις «37 Μέρες» της Νικολέτας Λεούση, μια κραυγή αντίστασης στα στερεότυπα που αφορούν την εγκυμοσύνη και την εργασία. Μια ακόμα γυναίκα γεννιέται μέσα από τη μοιραία πτώση του συζύγου της στο «Για χρόνια πλάγιαζα νωρίς» του Ιάκωβου Παναγόπουλου, ενώ η Αρτεμις Αναστασιάδου, στην 20λεπτη ταινία της «Ι am MacKenzie», παρακολουθεί τη μεταμόρφωση ενός κοριτσιού σε γυναίκα.

«Ολυμπία», ντοκιμαντέρ για την Ελληνοαμερικανίδα ηθοποιό Ολυμπία Δουκάκη

Σε ειδική ίσως κατηγορία συγκαταλέγονται τα ντοκιμαντέρ «Ολυμπία» και «ΛΠ», για την Ελληνοαμερικανίδα ηθοποιό Ολυμπία Δουκάκη και την πρωτοποριακή προσωπικότητα στον κόσμο της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής Λένα Πλάτωνος αντίστοιχα, με την εξαίρεση ότι και τα δύο προβάλλουν δύο γυναίκες που κατάφεραν να ξεπεράσουν τα εμπόδια του φύλου τους σε ανδροκρατούμενες κοινωνίες και εποχές. Παράλληλα, η Ελληνοαμερικανίδα παραγωγός Μαριάν Μητρόπουλος εμπνεύστηκε μια ηρωίδα του '21, που παραιτείται από το δικαίωμα μιας νέας γυναίκας στον έρωτα για να πρωτοστατήσει στον Αγώνα του έθνους για την ελευθερία («Οι Βράχοι της Ελευθερίας»).

Πέρα από τα θεματικά σχήματα του προγράμματος, ο αριθμός των γυναικών αποτελεί περίπου το μισό του συνόλου των φετινών δημιουργών. Οι Ιωάννα Βάρσου («Chimera»), Ειρήνη Βιανέλλη («The Leaf of the Poplar»), Φαίδρα Δεριζιώτη/Rucha Dhayarkar/Lorene Friesenbichler/Antonia Piña («From the same thread»), Αγγελική Ιωακειμίδου («Forest Red»), Μαρία Λάφη («Hοly Boom»), Ζακλίν Λέντζου («Hector Malot»), Καρίνα Λογοθέτη («Βουρβουρού»), Κατερίνα Μιχαλοπούλου/Ελένη Πολιτοπούλου («How many hugs?»), Aliki Theofilopoulos («War and Trees»), Ιωάννα Τσινιβίδη («Ιnverse»), Oliwia Twardowska («Αve Eva»), Κούλα και Κατίνα Σοσιάδης («Epiphany») συμμετέχουν στο φεστιβάλ με ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, όπως και κινουμένων σχεδίων.

ΣΙΝΕΜΑ
«Θα ήθελα να κάνω ταινία για τη δικιά μου Ελλάδα»
«Μην ξεχνάτε ότι είμαι πολύ νέα σκηνοθέτις, αλλά ηθοποιός μιας κάποιας ηλικίας», είπε χθες χαμογελαστή, με τα ωραία ελληνικά της, κι ας έψαχνε πότε πότε καμιά λέξη, η πανέμορφη Βαλέρια Γκολίνο. Ηρθε για ακόμα...
«Θα ήθελα να κάνω ταινία για τη δικιά μου Ελλάδα»
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Δέκα καλοί λόγοι για να πάμε Κρουαζέτ
Το φετινό Φεστιβάλ Κανών ξεκινά στις 14 Μαΐου και τελειώνει στις 25, για να προλάβει τις… ευρωεκλογές. Κι αν, στη διάρκειά του, θ’ ανακαλύψουμε σίγουρα απρόσμενα μικρά ή μεγαλύτερα αριστουργήματα, αυτά είναι...
Δέκα καλοί λόγοι για να πάμε Κρουαζέτ
ΣΙΝΕΜΑ
Συνεχίζονται οι προβολές ταινιών μικρού μήκους στην Ταινιοθήκη
Θα προβληθούν ταινίες των Γεραμπίνη, Γρηγοράκη, Νάκου, Παπαγεωργίου, Παπαδουλάκη, Σακαρίδη και Σκούρα με πρωταγωνιστές σημαντικούς ηθοποιούς, όπως οι Καραζήσης, Μουρίκης και Σκουλά.
Συνεχίζονται οι προβολές ταινιών μικρού μήκους στην Ταινιοθήκη
ΣΙΝΕΜΑ
Στα 51 πέθανε ο σκηνοθέτης Τζον Σίνγκλετον
Σε ηλικία μόλις 51 ετών πέθανε ο Τζον Σίνγκλετον, ένας από τους πλέον γνωστούς σκηνοθέτες, αφού η οικογένειά του αποφάσισε να αφαιρέσει τη μηχανική υποστήριξη.
Στα 51 πέθανε ο σκηνοθέτης Τζον Σίνγκλετον
ΣΙΝΕΜΑ
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας τιμά τον δημιουργό, που πέθανε πριν από πέντε μήνες, με πλήρη ρετροσπεκτίβα του έργου του στο «Ιντεάλ». Εναρξη με τον «Τελευταίο Αυτοκράτορα», που θα προβληθεί σε...
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας