Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι Φοίνικες ενώνουν Κεν Λόουτς με Ελτον Τζον

Ελτον Τζον και Τάρον Έτζερτον στο βραδινό πάρτι

Photo by Arthur Mola/Invision/AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι Φοίνικες ενώνουν Κεν Λόουτς με Ελτον Τζον

  • A-
  • A+

ΑΠΟΣΤΟΛΗ: 72ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΩΝ

Αν κάτι είναι αληθινά συναρπαστικό σ’ ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ είναι η αποκάλυψη ενός ολόκληρου κόσμου που λίγο γνωρίζεις ή εντελώς αγνοείς. Κι αν κάτι επιβεβαιώνει το κύρος του είναι η δυνατότητά του, μαζί με πρωτο-εμφανιζόμενους δημιουργούς, να φιλοξενεί κάποιους από τους διασημότερους ανθρώπους του σύμπαντος του entertainment. Κι όλα αυτά μαζί συνέβησαν μόλις τις δύο πρώτες μέρες του φετινού Φεστιβάλ Κανών.

◢ Η Ματί Ντιόπ είναι 37 χρόνων, μια όμορφη δημιουργός από τη Σενεγάλη, ανιψιά του σπουδαιότερου κινηματογραφικού δημιουργού της χώρας της, του Τζιμπρίλ Ντιόπ Μαμπέτι, που είχε διαγωνιστεί και ο ίδιος στις Κάνες το 1992 με την ταινία του «Υαινες». Ταυτόχρονα, η Ντιόπ είναι η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτις από την Αφρική που φιλοξενείται στην ιστορία του Διαγωνιστικού Τμήματος του φεστιβάλ. Η ταινία της «Atlantique» είναι ακριβώς αυτό που θα έλπιζε να δει κανείς από ένα φρέσκο, ορμητικό ντεμπούτο, γεμάτο αδυναμίες αλλά και γοητεία.

Η ιστορία τοποθετείται στο σημερινό Ντακάρ και παρακολουθεί την Αντά, ένα λυγερό κορίτσι διχασμένο ανάμεσα στον έρωτά της για τον εργάτη Σουλεϊμάν και τον αρραβώνα της με τον πλούσιο Ομάρ, ανάμεσα στα εφηβικά όνειρά της και τις αυστηρές μουσουλμανικές αρχές της οικογένειάς της, ανάμεσα στους ζωντανούς και τα πνεύματα των νεκρών που ζουν μαζί στη σενεγαλέζικη συνείδηση. Μια πανέμορφη ανθρωπολογική έκθεση, συνυφασμένη με ιστορία μυστηρίου, δίνει τα καλύτερα δείγματα για το μέλλον του σινεμά της Ντιόπ. Οσο για την εμφάνιση της ομάδας της στο κόκκινο χαλί, ήταν η πιο θεαματική ώς τώρα, γεμάτη νεανική φρεσκάδα και ομορφιά.

◢ Η Γουαάντ αλ-Κατέμπ και το ντοκιμαντέρ της «For Sama» άφησαν ολόκληρη την αίθουσα της προβολής με δάκρυα στα μάτια. Η νεαρή ντοκιμαντερίστα, βραβευμένη ήδη στο Hot Docs, κατέγραψε τη ζωή της, την επαναστατικότητά της, τον έρωτα και τον γάμο της, τη γέννηση της πρώτης της κόρης, στη διάρκεια λίγων χρόνων, την ώρα που η πόλη της, το Χαλέπι, εξαφανίστηκε σταδιακά από τον χάρτη. Συγκλονιστικό στην αμεσότητά του, το φιλμ έφερε τους δημιουργούς του στο κόκκινο χαλί με ξεκάθαρο μήνυμα γραμμένο σε χαρτόνι: «Σταματήστε να βομβαρδίζετε τα νοσοκομεία». Και η αλ-Κατέμπ, μαζί με την επίσημη τουαλέτα της, καρφίτσωσε στο πέτο ένα ασημένιο «Syria», υπενθύμιση για όσα ο κόσμος τόσο εύκολα ξεχνά.

Ο Κεν Λόουτς με την πρωταγωνίστριά του Ντέμπι Χάνιγουντ

Photo by Joel C Ryan/Invision/AP

◢ Δύο χρόνια μετά το σοκαριστικό «Tesnota / Οι δικοί μου άνθρωποι», ο Ρώσος Κάντεμιρ Μπαλάκοφ παρουσίασε το ομορφότερο, πιο δημιουργικά σκηνοθετημένο και πιο επώδυνο δράμα τού ώς τώρα προγράμματος. Το «Beanpole», βαθιά αντιπολεμικό, εκτυλίσσεται στο Λένινγκραντ του 1945, στην πόλη με τα κατεστραμμένα κτίρια και τους ακόμα πιο κατεστραμμένους ανθρώπους, με κεντρική ηρωίδα την Ιγια, μια ψιλόλιγνη κοπέλα, σαν «beanpole», σαν στέκα που ξεχωρίζει ανάμεσα σ’ όλους. Καθώς η Ιγια φροντίζει τους τραυματίες του πολέμου στο τοπικό νοσοκομείο, η σχέση της με τον θάνατο γίνεται όλο και πιο σαρωτικά στενή – και η ταινία μια τολμηρή καταγραφή του ανθρώπινου ενστίκτου επιβίωσης σ’ ένα κομμάτι της ρωσικής ιστορίας που λίγο εμφανίζεται στο σινεμά.

◢ «Sorry we missed you», η νέα ταινία του Κεν Λόουτς που θεωρητικά θα μπορούσε να τον ανακηρύξει πρώτο σκηνοθέτη που τιμάται με τρεις Χρυσούς Φοίνικες στην ιστορία του σινεμά. Αλλά μάλλον όχι, μια και το φιλμ του Λόουτς, πιστό στις ανθρωπιστικές και σοσιαλιστικές αξίες του, σε τίποτα δεν ξεχωρίζει μέσα στη φιλμογραφία του δημιουργού του. Αυτή τη φορά, ο Λόουτς καταπιάνεται με μια βρετανική οικογένεια βιοπαλαιστών. Οταν ο σύζυγος αποφασίζει να πάρει το σύστημα στα χέρια του και να αναλάβει το δικό του franchise ταχυμεταφορών, η ψευδαίσθηση της αυτονομίας και αυτάρκειας θα φέρει το μεγαλύτερο πλήγμα στον ίδιο και τους δικούς του. Προβλέψιμο, άνευρο, στερεοτυπικό, το φιλμ ωστόσο έχει, όπως πάντα οι ταινίες του Λόουτς, μια πηγαία τρυφερότητα για τους ήρωές του και ένα μάτσο αφοπλιστικά φυσικές ερμηνείες.

Η όμορφη δημιουργός από τη Σενεγάλη Ματί Ντιόπ 

Photo by Arthur Mola/Invision/AP

◢ Την ίδια στιγμή που ο Κεν Λόουτς παρουσίαζε στον Τύπο τη νέα του ταινία, ο συμπατριώτης του, Ελτον Τζον, βάδιζε στο κόκκινο χαλί ως ορισμός του glam. Την πρεμιέρα της έκανε η ταινία «Rocketman», μια μυθοπλαστική βιογραφία του μουσικού, τον οποίο ερμηνεύει ο Τάρον Ετζερτον. Ο Ελτον Τζον έφερε τη λάμψη του στις Κάνες και για τους λίγους και τυχερούς, στο πάρτι που ακολούθησε την πρεμιέρα, τραγούδησε ζωντανά στη σκηνή, αλλά και σε ντουέτο με τον Ετζερτον, τον ηθοποιό που πλάθει το πορτρέτο του στην οθόνη: ποτέ, άλλωστε, ο Ελτον Τζον δεν δίστασε να αγκαλιάσει το δικό του προφίλ, τα νέα ρεύματα, την απόλαυση και μια ιδιαίτερη -σ’ εκείνον- επίμονη ακεραιότητα.

ΣΙΝΕΜΑ
Ο θρίαμβος του Κεκάτου, το ταξικό «κατηγορώ» του Τζουν-χο, ο πόνος και η δόξα του Αλμοδόβαρ
Το Φεστιβάλ Κανών για το 2019 ολοκληρώθηκε με την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων του: μια διοργάνωση στην ταυτότητα της περσινής και σε μάλλον βελτιωμένη έκδοση, με έμφαση στο σινεμά του δημιουργού...
Ο θρίαμβος του Κεκάτου, το ταξικό «κατηγορώ» του Τζουν-χο, ο πόνος και η δόξα του Αλμοδόβαρ
ΣΙΝΕΜΑ
Σκοτεινές ιστορίες με κατάμαυρο χιούμορ
Πώς τα πήγε στην παγκόσμια πρεμιέρα της η νέα ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ με πρωταγωνιστές τους Μέριλ Στριπ και Γκάρι Ολντμαν; Γιατί ο «Joker», του Τοντ Φίλιπς με τον Χοακίν Φίνιξ, ενθουσίασε και σήκωσε...
Σκοτεινές ιστορίες με κατάμαυρο χιούμορ
ΣΙΝΕΜΑ
Βαρουφάκης και άλλοι σταρ στο κόκκινο χαλί του «Ενήλικοι στο Δωμάτιο» του Γαβρά
Το νέο φιλμ του Κώστα Γαβρά έκανε τη δημοσιογραφική και επίσημη πρεμιέρα στο 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου o σκηνοθέτης παρέλαβε το τιμητικό βραβείο Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker της...
Βαρουφάκης και άλλοι σταρ στο κόκκινο χαλί του «Ενήλικοι στο Δωμάτιο» του Γαβρά
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσός Αλέξανδρος στη «Συνήγορο» από το Ισραήλ
Ολοκληρώθηκε το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απονέμοντας το μεγάλο βραβείο του στη «Συνήγορο», την ταινία των Ρέιτσελ Λι Τζόουνς και Φιλίπ Μπελές, αιχμηρή και επιβλητική, που ήδη έχει αρχίσει να...
Χρυσός Αλέξανδρος στη «Συνήγορο» από το Ισραήλ
ΣΙΝΕΜΑ
Βραβεία... εκτός θέματος
Η σοβαροφανής ταινία «Synonymes» του Ισραηλινού Ναντάβ Λαπίντ πήρε το μεγάλο βραβείο, κι ενώ περιμέναμε ένα τολμηρό, πολιτικό φινάλε, ο χρόνος σπαταλήθηκε στον αποχαιρετισμό του καλλιτεχνικού διευθυντή της...
Βραβεία... εκτός θέματος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας