Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...

Από αριστερά: Ρομπέν Καμπιγιό, Ενκι Μπιλάλ, Αλεχάντρο Ινιάριτου, Γιώργος Λάνθιμος και Πάβελ Παβλικόφσκι

Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...

  • A-
  • A+
Η βράβευση του εμβληματικού Γάλλου ηθοποιού Αλέν Ντελόν, με τις ακροδεξιές απόψεις, πυροδότησε τις συζητήσεις με τον διευθυντή του φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό. Στην Κριτική Επιτροπή, ο Αλεχάντρο Ινιάριτου και ο Γιώργος Λάνθιμος μοιράστηκαν το πάθος τους για το σινεμά.

Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.

«Οι Κάνες βρίσκονται πάντα υπό κριτική», δήλωσε ο Φρεμό. «Τα ΜΜΕ ζητούν από τις Κάνες να κάνουν πράγματα που δεν ζητούν από τα άλλα φεστιβάλ. Σε κοινωνικά, πολιτικά ζητήματα, οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες».

Η συζήτηση προέκυψε, επειδή ακριβώς, κατά την άποψη του Τύπου, οι Κάνες δεν είναι τέλειες, παρότι φέτος μοιάζει να κάνουν μια μεγάλη προσπάθεια στην ισότιμη κοινωνική και φυλετική εκπροσώπηση.

Πρώτο «αγκάθι», η επιλογή του φεστιβάλ να απονείμει φέτος το τιμητικό βραβείο του, την Carosse d’ Or, στον εμβληματικό Γάλλο ηθοποιό και πανέμορφο άντρα Αλέν Ντελόν, παρά το γεγονός ότι έχει υπάρξει λαλίστατος ως προς τις ρατσιστικές και φασιστικές πεποιθήσεις του.

«Τιμάμε τον Αλεν Ντελόν ως καλλιτέχνη και αποτίνουμε φόρο τιμής στα επιτεύγματά του στην κινηματογραφική βιομηχανία, που δεν έχουν να κάνουν καθόλου με τις πολιτικές του απόψεις ή τη φιλία του με τον Ζαν-Μαρί Λεπέν», απάντησε ο Φρεμό. «Σήμερα είναι πολύ δύσκολο να τιμήσεις κάποιον, γιατί υπάρχει μια αστυνομία “πολιτικής” που σε περιμένει στη γωνία. Είναι δύσκολο να κρίνεις τον Ντελόν με τα μάτια κάποιου που ζει σήμερα στον κόσμο. Οι Κάνες καταδικάζουν συγκεκριμένες δηλώσεις αλλά είναι υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης. Θα τιμήσουμε τον ηθοποιό με εκατό τοις εκατό ενθουσιασμό».

Εχοντας υποστεί, στο κοντινό παρελθόν, κριτική ως ανδροκρατούμενο, τόσο ως προς τους εργαζομένους του όσο κι ως προς τις ταινίες του επίσημου προγράμματος, το φεστιβάλ φέτος, για πρώτη φορά, έκανε μια επίσημη καταμέτρηση.

Σύμφωνα μ’ αυτήν, το 26% των ταινιών μεγάλου μήκους που κατατέθηκαν ήταν σκηνοθετημένες από γυναίκες. Στις μικρού μήκους ταινίες το ποσοστό ανεβαίνει στο 32%, ενώ στις σπουδαστικές ταινίες φτάνει το 44%. Αρα, όπως σημειώνει και το φεστιβάλ, τα νούμερα αντιπροσωπεύουν τρεις διαφορετικές γενιές σκηνοθετών και προβλέπουν, αισιόδοξα, τον όλο και πιο σημαντικό ρόλο που θα παίζουν οι γυναίκες σκηνοθέτες στο μέλλον.

Μιλώντας για νούμερα, να σημειώσουμε ότι φέτος στο φεστιβάλ υποβλήθηκαν 4.240 μικρού μήκους ταινίες. Από αυτές, επιλέχθηκαν 11 μόνο για το Διαγωνιστικό Τμήμα (με τον Πάνο Χ. Κούτρα στην Κριτική Επιτροπή), μεταξύ των οποίων το «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς» του Βασίλη Κεκάτου.

Η συνέντευξη Τύπου της Κριτικής Επιτροπής του Επίσημου Διαγωνιστικού Τμήματος Μεγάλου Μήκους κινήθηκε σε πιο… τρυφερό, αλλά όχι λιγότερο πολιτικό κλίμα.

Πρόεδρος της Επιτροπής είναι ο Μεξικανός σκηνοθέτης Αλεχάντρο Ινιάριτου και μέλη ο Ελληνας σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος, ο Πολωνός σκηνοθέτης Πάβελ Παβλικόφσκι, η Αμερικανίδα ηθοποιός Ελ Φάνινγκ, η Αμερικανίδα σκηνοθέτης Κέλι Ράιχαρντ, η ηθοποιός Μαϊμούνα Ν'Ντιάγε από την Μπουρκίνα Φάσο, η Ιταλίδα σκηνοθέτης Αλίτσε Ρορβάχερ, ο Γάλλος σκηνοθέτης Ρομπέν Καμπιγιό και ο γιουγκοσλαβικής καταγωγής Γάλλος κομίστας και σκηνοθέτης Ενκι Μπιλάλ.

Παίρνοντας τον λόγο, ο Αλεχάντρο Ινιάριτου μίλησε με πάθος για τη «φανταστική ομάδα εκλεκτών συναδέλφων και φίλων» της Κριτικής Επιτροπής: «Μαζί θα βρούμε τον τρόπο προσέγγισης, μαζί θα ανταποκριθούμε απέναντι σε μια τέτοια ευθύνη. Θα ήθελα να δούμε τι θα μας αγγίξει, τι θα μας προκαλέσει, τι θα μας ενοχλήσει... Δεν μου αρέσει ο όρος “κρίνω”. Δεν ήρθαμε για να κρίνουμε τις ταινίες ή τους συναδέλφους μας. Ηρθαμε για να εκτεθούμε στο σινεμά του κόσμου και να επηρεαστούμε και να μάθουμε από αυτό. Οι διαγωνισμοί είναι πάντα κάτι το πολύ περίεργο. Ο ανταγωνισμός στο σινεμά είναι κάτι τόσο ξένο. Εμείς είμαστε εδώ γιατί το αγαπάμε και το υπηρετούμε με πάθος...».

Ο Ινιάριτου μίλησε με πυγμή και απευθυνόμενος στον πρόεδρο των ΗΠΑ και τους ομοϊδεάτες του: «Ναι, χαίρομαι για τη θέση που παίρνει το φεστιβάλ Κανών να με τοποθετήσει στην προεδρία της Κριτικής Επιτροπής σε καιρούς που ο πλανητάρχης θεωρεί ότι οι Μεξικανοί είμαστε κατώτεροι, ανεπιθύμητοι. Οι μετανάστες είναι άνθρωποι που προσπαθούν να ξεφύγουν από αβάσταχτες συνθήκες ζωής, διακινδυνεύουν τις ζωές τους και τις ζωές των παιδιών τους στην έρημο κι όλα αυτά για να επιβιώσουν. Κι ο Ντόναλντ Τραμπ και οι όμοιοί του κυβερνούν με ρητορική μίσους, με ψέματα και θυμό που αναμοχλεύει τον φόβο στην καρδιά της αμερικανικής κοινωνίας. Ολοι ξέρουμε πώς τελειώνει μια τέτοια ιστορία. Με επιστροφή στο 1939. Το είδαμε, το ζήσαμε. Το ξεχάσαμε;».

Ο Γιώργος Λάνθιμος, από την άλλη πλευρά, βρέθηκε στην Κριτική Επιτροπή του Φεστιβάλ Κανών, 10 χρόνια αφότου παρουσίασε εδώ τον «Κυνόδοντα». «Πέρασαν 10 χρόνια ήδη;», είπε γελώντας. «Οταν παρουσίαζα με τρεμάμενη φωνή τον “Κυνόδοντα”, δεν ήξερα τι σημαίνει ακριβώς το Φεστιβάλ Κανών. Δεν είχα ποτέ μία τέτοιου είδους εμπειρία για να συγκρίνω. Σίγουρα λοιπόν, η τελευταία δεκαετία ήταν ένα πολύ μεγάλο ταξίδι για μένα. Βέβαια, και στα χρόνια που ακολούθησαν, το άγχος, το βάρος, το τρέμουλο δεν έφυγαν ποτέ, με ακολουθούσαν σε κάθε νέα ταινία. Γι' αυτό και είμαι πολύ χαρούμενος κι εξαιρετικά ανακουφισμένος που φέτος επισκέπτομαι το φεστιβάλ από αυτή την τιμητική θέση: να δω ταινίες συναδέλφων κι όχι να παρουσιάσω τις δικές μου...».

Οσο για το τι θεωρεί ότι θα του προσφέρει αυτή η νέα εμπειρία, ο Λάνθιμος εξήγησε: «Οταν μπαίνεις σε μια τέτοια κριτική επιτροπή, που τα μέλη της έχουν τόσο διαφορετικές προσλαμβάνουσες, άλλη εμπειρία της ζωής και ταυτόχρονα είναι όλοι δημιουργοί σαν και σένα, η ελπίδα είναι ότι αυτή θα είναι μία μεγάλη ευκαιρία για να μάθεις πράγματα και να δεις το σινεμά με άλλα μάτια».

ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
Αυλαία για την 69η Berlinale και όλα τα φλας πάνω στην υπέροχη Ζιλιέτ Μπινός, πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, η οποία μίλησε για #metoo και Γουάινστιν. Εφαρμόζοντας την ισότητα των φύλων, η διοργάνωση...
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
ΣΙΝΕΜΑ
Ξεχωριστές στιγμές με γουέστερν και τον Νταφό ως Βαν Γκογκ
Το κλασικό αμερικανικό είδος ευτύχησε σε χέρια απρόβλεπτα, σαν του Γάλλου Οντιάρ και γνώριμα σαν των αδελφών Κοέν, ενώ η ερμηνεία του Γουίλεμ Νταφό στην ταινία του Τζούλιαν Σνάμπελ είναι από τις δημιουργικές...
Ξεχωριστές στιγμές με γουέστερν και τον Νταφό ως Βαν Γκογκ
ΣΙΝΕΜΑ
Τόλμη και Βενετία
Το Φεστιβάλ Βενετίας ξεκινά την Τετάρτη 29 Αυγούστου, αλλά η συζήτηση γι’ αυτό έχει θεριέψει από τη στιγμή που ανακοίνωσε το πρόγραμμά του, πριν από έναν μήνα. Ετσι κι αλλιώς τα τελευταία χρόνια η Mostra έχει...
Τόλμη και Βενετία
ΣΙΝΕΜΑ
Διακριτική ελληνική παρουσία και κοκτέιλ γνωριμίας με... τσίπουρο
Στο φετινό Φεστιβάλ Κανών, το ελληνικό σινεμά δεν έχει μια τρανταχτή παρουσία, για παράδειγμα μια ελληνική ταινία στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα. Εχει μια παρουσία, ωστόσο, «σφαιρική». Από τη νεότερη γενιά η...
Διακριτική ελληνική παρουσία και κοκτέιλ γνωριμίας με... τσίπουρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας