Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εσβησε η φωνή του «Que sera sera»

Με τον Τζειμς Στιούαρτ στο «Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά» του Χίτσκοκ

AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εσβησε η φωνή του «Que sera sera»

  • A-
  • A+
Η Αμερικανίδα σταρ που κυριάρχησε με μιούζικαλ, κομεντί και δίσκους τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, που έπαιξε στο πλευρό του Ροκ Χάτσον και του Τζέιμς Στιούαρτ και μπήκε με ένα τουλάχιστον τραγούδι της στα σπίτια όλου του πλανήτη, πέθανε στα 97 χρόνια της.

Δεν ήταν όμορφη, ούτε καν πολύ χαριτωμένη και ιδιαίτερη. Ηταν όμως το απλό, ξανθό, αισιόδοξο κορίτσι με την ωραία φωνή, που παίζοντας σε μιούζικαλ και ροζ κωμωδίες την καλή μαμά και σύζυγο έκανε την Αμερική των δεκαετιών του ’50 και του ’60 να τη λατρέψει -σχεδόν σαν τον Σινάτρα και τον Ελβις- και να την κάνει πάμπλουτη, την ηθοποιό με το μεγαλύτερο κασέ του Χόλιγουντ.

Ηταν η Αμερικανίδα σταρ, που μπήκε στα σπίτια όλου του κόσμου τραγουδώντας έναν χαρούμενο, σχεδόν παιδικό σκοπό, που στην πραγματικότητα έλεγε κάτι μάλλον πικρό, ότι κανείς δεν μπορεί να ξέρει το μέλλον του, ότι que sera sera, ό,τι είναι να γίνει, θα γίνει. Προερχόταν, άλλωστε, από ένα θρίλερ του Χίτσκοκ, όπου μια μαμά κι ένας μπαμπάς προσπαθούν να σώσουν το παιδί τους από τους απαγωγείς του.

Ντόρις Ντέι (1922-2019)

Ηταν, με άλλα λόγια, η Ντόρις Ντέι. Που πέθανε χθες στα 97 της χρόνια, στο σπίτι της, στο Καρμέλ της Καλιφόρνιας, τριγυρισμένη από λίγους φίλους, αφού ο μοναχογιός της πέθανε πριν από λίγα χρόνια. Η είδηση του θανάτου της μάς έκανε να σιγομουρμουρίσουμε μελωδίες, να θυμηθούμε και να νοσταλγήσουμε τις ταινίες της, ακόμα και τις μέτριες ή κακές, πόσο μάλλον τις λίγες σπουδαίες που είχε κάνει. Οπως το αριστούργημα του Χίτσκοκ «Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά» (1956), αυτό που της χάρισε το τραγούδι «Que sera sera» του Τζέι Λίβινγκστον, αφού μια πρώην διάσημη τραγουδίστρια έπαιζε, που για χάρη του Τζέιμς Στιούαρτ είχε εγκαταλείψει την καριέρα της.

Με τον Ροκ Χατσον στο «Pillow Talk»

Universal Pictures

Δεν ήταν ο μόνος διάσημος παρτενέρ της. Με πρώτο και καλύτερο τον Ροκ Χάτσον, με τον οποίο είχε ταυτιστεί απολύτως και σχηματίσει ένα από τα πιο δημοφιλή κινηματογραφικά ζευγάρια όλων των εποχών (κι ας ήταν αυτός γκέι), η Ντόρις Ντέι είχε παίξει με τον Κλαρκ Γκέιμπλ, τον Κάρι Γκραντ, τον Τζέιμς Γκάρνερ και τον Τζέιμς Κάγκνεϊ - ειδικά στο πλευρό του τελευταίου έκανε ίσως την πιο σημαντική ερμηνεία της καριέρας της, στο μιούζικαλ «Love me or leave me» (1955) του Τσαρλς Βίντορ, μια ελεύθερη μεταφορά της ζωής της τραγουδίστριας της τζαζ Ρουθ Ετινγκ και του θυελλώδους γάμου της με τον γκάνγκστερ Μάρτι Σνάιντερ. Οπως έγραψε χθες στην «Γκάρντιαν» ο κριτικός Πίτερ Μπράντσο, ο Βίντορ τής χάρισε την ευκαιρία να αποδείξει ότι ήταν μια πολύ καλή ηθοποιός, με προσόντα και πλούσιο εσωτερικό κόσμο, πάθη και καημούς. Που στη μεγάλη οθόνη σπανίως έβγαιναν, αλλά η ίδια, στη ζωή της, τους είχε γνωρίσει από πολύ νέα και τους είχε αντιμετωπίσει με δύναμη.

Στα 18 της χρόνια είχε πάρει διαζύγιο από έναν βίαιο σύζυγο και μεγάλωνε μόνη της ένα μικρό παιδί. Οταν το 1968 πέθανε ο τρίτος από τους τέσσερις συζύγους της, ο Μάρτιν Μέλτσερ, ανακάλυψε ότι είχε καταχραστεί όλη της την περιουσία και την είχε δεσμεύσει να γυρίσει ένα τηλεοπτικό σόου. Κι όμως η Ντόρις Ντέι το έκανε, εγκατέλειψε το σινεμά στα 44 χρόνια της, έγινε σταρ της τηλεόρασης με το Doris Day Show και ξανάφτιαξε τα οικονομικά της. Κι όταν έπειτα από πέντε χρόνια αποσύρθηκε από τη σόου μπιζ, αφοσιώθηκε με πάθος στη φροντίδα και προστασία των ζώων ιδρύοντας μη κερδοσκοπικό ίδρυμα που έφερε το όνομά της.

Από γονείς γερμανικής καταγωγής, γεννήθηκε ως Μέρι Αν Κάπελχοφ στο Σινσινάτι του Οχάιο. Ξεκίνησε ως τραγουδίστρια και έγινε διάσημη το 1945 με τον δίσκο «Sentimental journey» συνοδεύοντας τον μύθο της εποχής, Λες Μπράουν, και την ορχήστρα του. Σε λίγα χρόνια έγινε η πιο ακριβοπληρωμένη τραγουδίστρια του κόσμου και μέχρι το τέλος της καριέρας της έβγαλε 29 στούντιο άλμπουμ.

Το σινεμά μπήκε στη ζωή της το 1948 με το μιούζικαλ «Romance on the High Seas» και αποδείχτηκε ότι η μεγάλη οθόνη τής πήγαινε πολύ. Ακολούθησε μια μεγάλη σειρά από οικογενειακές, ρομαντικές κωμωδίες, μουσικές και μη. Μεγάλο χιτ της ήταν η ταινία «Pillow talk» (1959), η πρώτη της με τον Ροκ Χάτσον, που της χάρισε υποψηφιότητα για Οσκαρ β' γυναικείου ρόλου. Από τις μεγαλύτερες, πάντως, επιτυχίες της ήταν το φιλμ «Calamity Jane» (1953). Το στιλ αγοροκόριτσου που είχε η Ντόρις ήταν ό,τι έπρεπε για τον ρόλο της θρυλικής γυναίκας του Φαρ Ουέστ.

ΣΙΝΕΜΑ
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
Το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανέθεσε στον γνωστό σκηνοθέτη και μουσικό The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης) να βουτήξει στα 80s και να επιλέξει δέκα ταινίες γεμάτες τρόμο, τρυφερότητα, χιούμορ,...
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
ΣΙΝΕΜΑ
Ο ποιητής του γέλιου μιας αναρχικής, ελεύθερης Ελλάδας
Ο σπουδαίος δημιουργός από την Τρίπολη, που έγραψε μια μεγάλη πορεία από τις εμπορικές ταινίες της Φίνος Φιλμ στον δικό του, προσωπικό κινηματογράφο, πέθανε στα 82 του χρόνια. Οι κωμωδίες του Σταύρου Τσιώλη...
Ο ποιητής του γέλιου μιας αναρχικής, ελεύθερης Ελλάδας
ΣΙΝΕΜΑ
Ασανσέρ για ανθρώπους υπό πίεση
Ο σκηνοθέτης της «Χρυσομαλλούσας» επιστρέφει στο σινεμά με την «Επαφή». Ενα μπλακάουτ στην Αθήνα μετατρέπει σε εγκλείστους εννέα διαφορε­τικούς ανθρώπους. Και το καπάκι που κλείνει και ελέγχει φοβίες και...
Ασανσέρ για ανθρώπους υπό πίεση
ΣΙΝΕΜΑ
Θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι, αλλά φοβόμαστε
Οχτώ φοιτητές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με όλη την τόλμη της νιότης τους. Και στη μέση μια ερωτική, αντισυμβατική καθηγήτρια, που κατεβαίνει...
Θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι, αλλά φοβόμαστε
ΣΙΝΕΜΑ
«Με γεμίζει η ζωή και όχι η καριέρα»
Χρόνια πολλά στο σινεμά και στο θέατρο, ξεχωριστή πάντα παρουσία, λάμπει αυτή την εβδομάδα στη μεγάλη οθόνη, στην ταινία του Νίκου Labot «H δουλειά της», που της χάρισε βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης....
«Με γεμίζει η ζωή και όχι η καριέρα»
ΣΙΝΕΜΑ
Τα παιδιά της Neverland καταγγέλλουν τον Τζάκσον
Δύο νέοι άντρες, στα 30 τους, περιγράφουν στον φακό τις απίστευτες σεξουαλικές περιπέτειές τους στα χέρια του Μάικλ Τζάκσον, όταν ήταν και οι δύο παιδάκια κάτω από δέκα χρόνων. Οι φαν του σταρ τούς απειλούν με...
Τα παιδιά της Neverland καταγγέλλουν τον Τζάκσον

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας