Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παιχνίδια εξουσίας και ήρωες της διπλανής πόρτας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παιχνίδια εξουσίας και ήρωες της διπλανής πόρτας

  • A-
  • A+

Το πραξικόπημα ★★★☆☆

(Anons, Τουρκία, Βουλγαρία, 2018, 94')

• Σκηνοθεσία: Μαχμούτ Φαζίλ Κοσκούτ
• Ηθοποιοί: Αλί Σεκινέρ Αλιτζί, Ταρχάν Καραγκιόζ, Μουράτ Κιλίτς, Σεντζάν Γκιουλεριούζ

Στο σημείο συνάντησης της «Λούφας και Παραλλαγής» του Νίκου Περάκη και του «Θανάτου του Στάλιν» του Αρμάντο Γιανούτσι, ο Τούρκος δημιουργός, βραβευμένος στο τμήμα των Οριζόντων στο Φεστιβάλ Βενετίας, στήνει μια πολιτική σάτιρα, μια πνευματώδη κωμωδία για το παρελθόν και, κυρίως, το παρόν της αυταρχικής άσκησης εξουσίας στη χώρα του – και στον κόσμο.

Εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα, η ταινία μεταφέρεται σε μόνο ένα βράδυ, αυτό της 22 Μαΐου 1963. Τέσσερις στρατιωτικοί αναλαμβάνουν την αποστολή ν’ ανακοινώσουν, από τον κρατικό ραδιοσταθμό στην Κωνσταντινούπολη, το πραξικόπημα που συντελείται, το ίδιο βράδυ, στην Αγκυρα – μόνο που, στην πίστη τους στο καθήκον, δεν έχουν συνυπολογίσει τη… βραδύτητα των δημοσίων υπαλλήλων που δεν βγαίνουν από τη νόρμα τους ούτε για μια χούντα.

Με τα γεωμετρικά καδραρίσματα και τη «νοσταλγική», αποχρωματισμένη φωτογραφία να σατιρίζουν εξαρχής τη σοβαροφάνεια των ηρώων, με στοιχεία μυστηρίου, φιλμ νουάρ, εκρήξεων βίας, αλλά και μιας συγκρατημένης, βαθιάς, κυνικής κωμωδίας, η ταινία μπορεί να μην αποκτά ποτέ στ’ αλήθεια την πολιτική αιχμή που απαιτεί το θέμα της, αλλά με την απολαυστική φόρμα της σχολιάζει εύστροφα και αποτελεσματικά από τη μία την Τουρκία του Ερντογάν και το βαθύ κράτος της, από την άλλη τα ευκαιριακά παιχνίδια εξουσίας που καθορίζουν, έτσι κι αλλιώς, την ανθρώπινη μοίρα.

ΕΛΛΗ, ΔΑΝΑΟΣ, ΔΙΑΝΑ, ΖΕΑ

Αγάπη είναι ★★½☆☆☆

(C'est ça l'amour, Γαλλία, Βέλγιο, 2018, 98')

  • Σκηνοθεσία: Κλερ Μπιρζέ
  • Ηθοποιοί: Μπουλί Λανέρς, Ζιστίν Λακρουά, Σαρά Ενοσμπέργκ

Ο Μάριο είναι ένας άντρας που δεν φέρνει αντιρρήσεις – απλώς, διαρκώς, προσπαθεί. Οταν η γυναίκα του τον εγκαταλείπει για να δοκιμάσει μια άλλη ζωή, μένει μόνος να μεγαλώνει τις δύο κόρες τους: τη 17χρονη Νίκη, που διεκδικεί την ενηλικίωσή της, και τη 14χρονη Φρίντα, που κατηγορεί τον μπαμπά της για την απουσία της μαμάς.

Η Κλερ Μπιρζέ, που το 2014 είχε συν-σκηνοθετήσει τη φεστιβαλική επιτυχία «Party Girl», κάνει το αυτόνομο ντεμπούτο της, μια ταινία μικρή αλλά με συναισθηματικό βάθος. Δομημένη σε μια σειρά από σκηνές μιας καθημερινότητας που παλεύει να γίνει «κανονική», η ταινία χαράζει ένα ευαίσθητο και αφοπλιστικά ειλικρινές πορτρέτο ενός άντρα που ψάχνει τον δρόμο του ανάμεσα σε γυναίκες που μοιάζει να τον έχουν βρει. Μια οικογένεια ξαναγεννιέται σ’ ένα φιλμ κομψό, τρυφερό και αυθεντικό.

Ο Κορσικανός ★★½☆☆☆

(Une vie violente, Γαλλία, 2017, 107')

  • Σκηνοθεσία: Τιερί ντε Περετί
  • Ηθοποιοί: Ζαν Μικελανζελί, Ανρί-Νοέλ Ταμπαρί, Σεντρίκ Απιετό

Δεκαετία του ’90 και ο Στεφάν ζει και σπουδάζει στο Παρίσι. Η είδηση του θανάτου του στενότερου φίλου του θα τον αναγκάσει να πάει για την κηδεία στη γενέτειρά του, στην Κορσική. Μόνο που αυτή είναι μια απόφαση ζωής και θανάτου: ο Στεφάν καταζητείται στην πατρίδα του, απ’ όταν, από εσωστρεφής μεσοαστός, μεταμορφώθηκε σε βίαιο ακτιβιστή της κορσικανικής ανεξαρτησίας από τη Γαλλία.

Στη δεύτερη ταινία του μετά το «L’apache», που επίσης συμμετείχε στο Φεστιβάλ Κανών, ο Περετί κάνει μια «ιμπρεσιονιστική» καταγραφή του εθνικιστικού ολέθρου. Με ελλειπτικούς διαλόγους, ένα δοκιμιακό voice over και σποραδικά «ενσταντανέ» και μουσική να συμπληρώνουν την αφήγηση, μεταφέρει την αίσθηση του ακραίου ραντικαλισμού, της τραγωδίας της βίας πάνω στα νιάτα μιας, οποιασδήποτε, χώρας, παραμένοντας, ωστόσο, σε μια αίσθηση του Κακού, χωρίς ποτέ να μαθαίνουμε ποιος είναι ο ήρωάς του και χωρίς να μας ενδιαφέρει κάτι περισσότερο από το, όντως επιβλητικά στιλιζαρισμένο, πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο.

Ο αξιαγάπητος κύριος Τροχίδης ★★½☆☆☆

(Raoul Taburin a un secret, Γαλλία, Βέλγιο, 2018, 89')

  • Σκηνοθεσία: Πιερ Γκοντό
  • Ηθοποιοί: Μπενουά Πελβούρντ, Εντουάρ Μπερ, Σουζάν Κλεμάν

Στο Σαν Σερόν, το γραφικό χωριουδάκι της Νότιας Γαλλίας, ο Ραούλ Τροχίδης είναι ο δημοφιλέστερος κάτοικος. Ειδήμων σε ό,τι έχει να κάνει με τα ποδήλατα, έχει αποκτήσει το κύρος του τοπικού ήρωα! Μόνο που, όταν ένας φωτογράφος επισκεφθεί το χωριό για να φωτογραφήσει αυτόν τον μάγο των δύο τροχών, ο κύριος Τροχίδης θ’ αναγκαστεί να του αποκαλύψει το μεγάλο μυστικό του: όσο καλά κι αν το κρύβει, δεν έμαθε ποτέ να κάνει ποδήλατο.

Κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Ζαν-Ζακ Σεμπέ, του δημιουργού του Μικρού Νικόλα, μ’ ένα ιδανικά διασκεδαστικό πρωταγωνιστικό δίδυμο, μια καλόκαρδη, πανέμορφη, γλυκιά μέχρι τελικής πτώσεως παιδική κομεντί για τα μικρά και τα μεγάλα ψέματα της ζωής και την αγάπη για τον αληθινό εαυτό μας και τις αδυναμίες του.

Supa Modo ★★½☆☆☆

(Γερμανία, Κένια, 2018, 74')

  • Σκηνοθεσία: Λικάριον Γουαϊνάινα
  • Ηθοποιοί: Στίσι Γουαγουέρου, Μαριάν Νούνγκο

Η Τζο είναι ένα 9χρονο κοριτσάκι που ζει παράλληλα σε δύο κόσμους. Στη φαντασία της, είναι ένα «super girl», μια παντοδύναμη υπερηρωίδα, ικανή για τα πάντα. Στην πραγματικότητά της, έχει καρκίνο και μόνο λίγους μήνες ζωής. Το όνειρό της είναι να πρωταγωνιστήσει σε μια υπερηρωική ταινία και οι συγχωριανοί της θα βαλθούν να τη βοηθήσουν να το πραγματοποιήσει.

Με τον Τομ Τίκβερ στην παραγωγή, βραβευμένο ως η καλύτερη ταινία του Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, επίσημη πρόταση της Κένιας για το Ξενόγλωσσο Οσκαρ, το φιλμ του Γουαϊνάινα μπορεί να είναι απλοϊκό, αλλά έχει μια τόσο ακαταμάχητη πρωταγωνίστρια και μια τόσο μεγάλη, θαρραλέα καρδιά που δύσκολα του αντιστέκεσαι.

Η δεξιά τσέπη του ράσου ★★½☆☆☆

(Ελλάδα, 2018, 100')

  • Σκηνοθεσία: Γιάννης Β. Λαπατάς
  • Ηθοποιοί: Θοδωρής Αντωνιάδης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης

Ο μοναχός Βικέντιος ζει, όπως ορίζει η επιλογή του, μόνος. Στο μοναστήρι πέρασε, έτσι, ολόκληρη την ενήλικη ζωή του. Οταν η μοναδική συντροφιά του, η σκυλίτσα του, πεθαίνει, ο Βικέντιος θα προσπαθήσει να κρατήσει, υπερβαίνοντας την ίδια τη φύση, ζωντανά τα κουτάβια της και θα αναλογιστεί, μόνος και πάλι με τις σκέψεις του, την πορεία που χάραξε στη ζωή του.

Στην πρώτη του κινηματογραφική δουλειά μυθοπλασίας, ο Γιάννης Λαπατάς μεταφέρει στην οθόνη το ομότιτλο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη του 2009 με πίστη στο μινιμαλισμό κι εξομολογητική διάθεση.

Στηριγμένη στη θαυμάσια, «μοναχική» ερμηνεία του Θοδωρή Αντωνιάδη, η ταινία τολμά, έστω με υπερβολική απλότητα, έστω με έναν λογοτεχνίζοντα μονόλογο εκεί απ’ όπου λείπει ένας ζωντανός διάλογος, έστω με μια ησυχία που δεν κρύβει μέσα της την υπαρξιακή ένταση που θα ευχόταν κανείς να συναντήσει, να κάνει το βήμα σ’ ένα ευαίσθητο, τρυφερό, ανθρωποκεντρικό δράμα που συγκινεί κι αγγίζει καθολικές ευαισθησίες. Μια τόσο λιτή ταινία θα χρειαζόταν μεγαλύτερο budget και μεγαλύτερη πείρα για να επιβληθεί, αλλά η πρόθεσή της είναι ξεκάθαρη και δυνατή.

Teen Spirit

(Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, 2018, 93')

  • Σκηνοθεσία: Μαξ Μινγκέλα
  • Ηθοποιοί: Ελ Φάνινγκ, Ανιέσκα Γκροτσόφσκα, Ρεμπέκα Χολ

Η έφηβη Βάιολετ θέλει να ξεφύγει από τους περιορισμούς της μικρής πόλης όπου ζει, στη Νήσο Γουάιτ. Εισιτήριο είναι ένας διεθνής διαγωνισμός τραγουδιού που θα δοκιμάσει όχι μόνο τις αντοχές, αλλά και την εντιμότητά της. Μια αλλιώτικη, ποπ Σταχτοπούτα, από τον (ηθοποιό, ώς τώρα), Μαξ Μινγκέλα, γιο του Αντονι, γεμάτη τραγούδια, από Αριάνα Γκράντε και Κέιτι Πέρι μέχρι Ανι Λένοξ και Orbital.

ΣΙΝΕΜΑ
Σκανταλιάρες Dames, 342 καρατίων
Είναι τέσσερις από τις σπουδαιότερες και πιο… σκανταλιάρες, οξυδερκείς, ατρόμητες Βρετανίδες ηθοποιούς. Είναι κι οι τέσσερις Dames, παρασημοφορημένες από τη βασίλισσα.
Σκανταλιάρες Dames, 342 καρατίων
ΣΙΝΕΜΑ
Σαν παλιό σινεμά... με νέες ταινίες
Οι εταιρείες διανομής μείωσαν δραστικά τις επαναλήψεις του χειμώνα και βγάζουν στα θερινά πρώτες προβολές, οι οποίες ωστόσο κόβουν λίγα εισιτήρια. Ετσι, στις 22 Αυγούστου, θα έχουν την ευκαιρία να δουν τα...
Σαν παλιό σινεμά... με νέες ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Οταν η εξουσία φέρνει διαφθορά και η εργασιομανία... εγκεφαλικό
Ο Μανουέλ Λόπεζ-Βιντάλ είναι ένας επιφανής Ισπανός πολιτικός, αναγνωρισμένος για το κύρος και τη δράση του (Ο έκπτωτος). Ενα υψηλόβαθμο στέλεχος πολυεθνικής εταιρείας, ο εργασιομανής Αλέν παθαίνει εγκεφαλικό...
Οταν η εξουσία φέρνει διαφθορά και η εργασιομανία... εγκεφαλικό
ΣΙΝΕΜΑ
H Ζιλιέτ Μπινός χαμένη στα ψέματα του Facebook
Διασκευάζοντας το μυθιστόρημα της Καμίλ Λοράνς, ο Σαφί Νεμπού δοκιμάζει μια διατριβή στην πρόσφορη υποκρισία των social media. Στήριγμα η παρουσία και η ερμηνεία της Ζιλιέτ Μπινός, που μπορεί να κάνει κάθε...
H Ζιλιέτ Μπινός χαμένη στα ψέματα του Facebook
ΣΙΝΕΜΑ
Ο αυτόχειρας Αλεξάντερ ΜακΚουίν και η Τζούλιαν Μουρ που ψάχνει σχέση
Δεν χρειάζεται να ενδιαφέρεται κανείς ειδικά για τη μόδα για να νιώσει στο πετσί του αυτό το ντοκιμαντέρ. Χρειάζεται, απλώς, να θυμηθεί την ηθική τόλμη της δεκαετίας του ’90 και να αναγνωρίσει τον βαθμό...
Ο αυτόχειρας Αλεξάντερ ΜακΚουίν και η Τζούλιαν Μουρ που ψάχνει σχέση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας