Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες

«Ο κομφορμίστας» (1970)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες

  • A-
  • A+
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας τιμά τον δημιουργό, που πέθανε πριν από πέντε μήνες, με πλήρη ρετροσπεκτίβα του έργου του στο «Ιντεάλ». Εναρξη με τον «Τελευταίο Αυτοκράτορα», που θα προβληθεί σε τρεις διαστάσεις.

Πέντε μήνες μετά τον θάνατό του, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, ο μεγάλος αντικομφορμίστας του παγκόσμιου κινηματογράφου, θα γιορταστεί στην καρδιά της Αθήνας, στον κινηματογράφο «Ιντεάλ», με μια πλήρη ρετροσπεκτίβα των ταινιών μυθοπλασίας του.

Την οργανώνει το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, που έχει εξασφαλίσει για όλες τις ταινίες «μεγαλοπρεπείς», όπως τις λέει, κόπιες των 35mm. Με μια εξαίρεση: «Ο τελευταίος Αυτοκράτορας» θα είναι ψηφιακός και θα προβληθεί σε τρεις διαστάσεις (3d) για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ανοίγοντας την Πέμπτη, 2 Μαΐου, στις 19.30, το αφιέρωμα (διάρκεια ώς 8 Μαΐου).

Ο Μπερτολούτσι πέθανε πέρυσι στις 26 Νοεμβρίου από καρκίνο. Ηταν 77 χρόνων και είχε προλάβει να φτάσει και να παραμείνει στην κορφή όχι μόνο του ιταλικού ή του ευρωπαϊκού σινεμά, αλλά και του παγκόσμιου με ταινίες παθιασμένες, τολμηρές, νεωτερικές, ακόμα και ελκυστικές για το πλατύ κοινό. Πολιτικός, ερωτικός, πνευματικός, πάλεψε με φόρμες και ιστορίες.

Δούλεψε με μεγάλους ηθοποιούς. Λατρεύτηκε και ενόχλησε -κυρίως με τον τρόπο που φέρθηκε στα γυρίσματα του «Τελευταίου τανγκό στο Παρίσι» στη Μαρία Σνιντερ, αν είναι, βέβαια, ακριβείς οι καταγγελίες της ηθοποιού, ότι ούτε αυτός ούτε ο Μάρλον Μπράντο την είχαν ενημερώσει για τη σκηνή του βουτύρου και την έκαναν να νιώσει ταπεινωμένη.

Είναι αλήθεια πως οι ταινίες του Μπερτολούτσι, ακόμα και της πρώτης του περιόδου, φαντάζουν πρόσφατες -κι ας μην είναι- αφού ποτέ δεν έπαψαν να παίζονται και να ξαναπαίζονται.

«1900» (1976)

Το αφιέρωμα στο «Ιντεάλ» είναι, όμως, μια καλή ευκαιρία να δει κανείς τις λιγότερο γνωστές δουλειές του, τις τρεις πρώτες ταινίες του, πριν από την εκτίναξή του με τη «Στρατηγική της αράχνης» και τον «Κομφορμίστα»: τον «Βίαιο θάνατο», το κινηματογραφικό του ντεμπούτο, βασισμένο σε διήγημα του Παζολίνι, για τη δολοφονία μιας πόρνης στις όχθες του Τίβερη, που πολλοί θεώρησαν ότι έμοιαζε με το «Ρασομόν» του Κουροσάβα, μια ταινία που ο Μπερτολούτσι, όμως, αρνήθηκε ότι είχε δει.

Το γυρισμένο στην Πάρμα με επιρροές από τη γαλλική νουβέλ βαγκ «Πριν την επανάσταση», μια ταινία για τη νέα γενιά της Ιταλίας που ψάχνει τον δρόμο της ανάμεσα στον καθολικισμό των γονιών της και τον μαρξισμό της εποχής. Τον «Σωσία», που στηρίχτηκε στην ομώνυμη νουβέλα του Ντοστογιέφσκι.

Είναι ευκαιρία να ανακαλύψει και τις τελευταίες του ταινίες, που δεν είχαν μεγάλη εμπορική επιτυχία. Τότε που μετά την παγκόσμια φρενίτιδα (και τα εννέα Οσκαρ) για τον «Τελευταίο αυτοκράτορα», τη συνεργασία του με Αμερικανούς σταρ (Μάλκοβιτς, Γουίνγκερ) σε υπαρξιακές περιπέτειες («Τσάι στη Σαχάρα») και την ανατολική του φάση με τον «Μικρό Βούδα», επέστρεψε σταδιακά σε μικρότερες, πιο προσωπικές ταινίες. Μέχρι το κύκνειο άσμα του, το «Εγώ και εσύ», που παρουσίασε στις Κάνες το 2012, καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι μετά από εγχείρηση στη σπονδυλική του στήλη.

«Tσάι στη Σαχάρα» (1990)

Αναλυτικά οι ταινίες της ρετροσπεκτίβας είναι οι: «Βίαιος θάνατος» (1962), «Πριν την επανάσταση» (1964), «Σωσίας» (1968), «Η στρατηγική της αράχνης» (1970), «Ο κομφορμίστας» (1970), «Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι» (1972), «1900» (1976), «To φεγγάρι» (1979), «Η τραγωδία ενός γελοίου ανθρώπου» (1981), «Ο τελευταίος αυτοκράτορας» (1987), «Tσάι στη Σαχάρα» (1990), «Ο μικρός Βούδας» (1993), «Κλεμμένη ομορφιά» (1996), «Η πολιορκία μιας γυναίκας» (1998), «Οι ονειροπόλοι» (2003) και «Εγώ και εσύ» (2012).

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, που όλο και εντείνει την παρέμβασή του στη διάρκεια όλου του χρόνου, για το αφιέρωμα σε Μπερτολούτσι συνεργάστηκε κυρίως με την Πρεσβεία της Ιταλίας, η οποία έχει αναλάβει εδώ και λίγο καιρό την πρωτοβουλία «Tempo Forte Italia - Ελλάδα 2019», με σκοπό να μεταφέρει «περισσότερη Ιταλία στην Ελλάδα και περισσότερη Ελλάδα στην Ιταλία».

Η ρετροσπεκτίβα θα εμπλουτιστεί με εκλεκτούς προσκεκλημένους-ες, που θα προλογίσουν τις ταινίες, με συζητήσεις κ.λπ. Το πλήρες πρόγραμμα θα ανακοινωθεί σύντομα.

🔺 Info: Εισιτήρια: 5 ευρώ. Κάρτες διαρκείας των 6 προβολών: 19 ευρώ. Είσοδος ελεύθερη με την επίδειξη της κάρτας τους σε ανέργους και άτομα με αναπηρία. Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr. Στο «Ιντεάλ» θα διατίθενται εισιτήρια από την Πέμπτη 2 Μαΐου, ακόμα και για την πρεμιέρα (Πανεπιστημίου 46, τηλ: 2103826720). Περισσότερη ενημέρωση στα www.cinemagazιne.gr και www.aiff.gr

ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
Ενα φεστιβάλ οφείλει να συστήνει στους θεατές νέα, άγνωστα αλλά σημαντικά ονόματα για την κινηματογραφική τέχνη. Τι μεγαλύτερο δώρο από αυτό στους σινεφίλ; Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το κάνει αυτό χρόνια τώρα με...
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
ΣΙΝΕΜΑ
Στη μεγάλη οθόνη του Καστελόριζου
Είναι ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ που για την ώρα, αποτελεί γεγονός κυρίως για τον τόπο στον οποίο γίνεται. Και δικαίως. Διότι το Καστελόριζο δεν είναι απλώς ιδιαίτερα όμορφο. Είναι πολύ απομακρυσμένο,...
Στη μεγάλη οθόνη του Καστελόριζου
ΣΙΝΕΜΑ
Απέραντο γαλάζιο
Προικισμένο από πέρυσι από τον Ορέστη Ανδρεαδάκη με διάφορα ανεξάρτητα βραβεία το μη διαγωνιστικό Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, κομμάτι ξεχωριστό αλλά σημαντικό μέσα στο διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,...
Απέραντο γαλάζιο
ΣΙΝΕΜΑ
Σινεμά χωρίς όρια
Καινούργιες και κλασικές ταινίες, καινοτόμες δράσεις και φυσικά εξαιρετικά μουσικά ντοκιμαντέρ έχει εξασφαλίσει το νέο φεστιβάλ που διοργανώνει ο αγαπημένος μουσικός σταθμός της πόλης.
Σινεμά χωρίς όρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας