Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Streaming: ένα ηφαίστειο που κοχλάζει

Ο διευθυντής της Αpple, Τιμ Κουκ

AP Photo/Tony Avelar
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Streaming: ένα ηφαίστειο που κοχλάζει

  • A-
  • A+
Χάνει την παντοκρατορία του το Netflix; Εκτός από το Αmazon Prime που αναπτύσσεται γοργά σε όλο τον κόσμο, την Disney+ που μπορεί να αξιοποιήσει τον δικό της κατάλογο ταινιών, ανακοινώθηκε με τυμπανοκρουσίες και η ίδρυση της Αpple TV+. Στίβεν Σπίλμπεργκ, Στιβ Καρέλ, Τζένιφερ Ανιστον είναι ανάμεσα στα «γερά χαρτιά» της νέας πλατφόρμας κι όπως υπερηφανεύεται η Οπρα Γουίνφρεϊ, «οι συσκευές της Αpple βρίσκονται σε ένα δισεκατομμύριο τσέπες!»

Οπως όταν η τηλεόραση εκτόπισε, παροδικά τουλάχιστον, τη σκοτεινή αίθουσα· όπως όταν τα video clubs απείλησαν την κινηματογραφική διανομή· όπως όταν το dvd άφησε τις βιντεοκασέτες να σκονίζονται· όπως όταν η ψηφιακή τεχνολογία σάρωσε τις δυσκίνητες κάμερες και το κοστοβόρο φιλμ, την επεξεργασία και το αμετάβλητο της εικόνας του.

Το σινεμά ως τέχνη κι ως προϊόν κατανάλωσης έχει περάσει μεγάλες κρίσεις στη μικρή ιστορία του και τώρα βιώνει μία ακόμα. Την οποία, φυσικά, θ’ αντιπαρέλθει και θα βγει απ’ αυτή ζωντανό και λίγο αλλαγμένο: αυτή την περίοδο αναζητείται ο τρόπος.

Η βαθιά τομή ήρθε με τις streaming υπηρεσίες και, κατά κύριο λόγο, με την αυτοκρατορία του Netflix. Το Φεστιβάλ Κανών, το σπουδαιότερο και καθοριστικότερο φεστιβάλ κινηματογράφου στον κόσμο, θ’ ανακοινώσει το πρόγραμμά του πριν από το Πάσχα.

Νέες πλατφόρμες διεκδικούν το παγκόσμιο κοινό και το μερίδιο της αγοράς

Οι φήμες θέλουν τον διευθυντή Τιερί Φρεμό να βρίσκεται ακόμα σε συζητήσεις με το Netflix, αλλά όλα δείχνουν ότι φέτος, για δεύτερη χρονιά, οι ταινίες της πλατφόρμας streaming θ’ αποκλειστούν ξανά, όχι μόνο από το Διαγωνιστικό Τμήμα αυτή τη φορά, αλλά κι απ’ ολόκληρο το επίσημο πρόγραμμα.

Οπως έκανε πέρσι, έτσι και φέτος, το Φεστιβάλ Κανών θα προωθήσει την επιλογή του ως μια αδιάσειστη απόδειξη της πίστης του στο σινεμά του δημιουργού – κι είναι εν μέρει αλήθεια κι έδωσε και στην περσινή διοργάνωση έναν επιπλέον αέρα ανακάλυψης, μια διάσταση καλλιτεχνικής εξερεύνησης ευπρόσδεκτη και καθησυχαστική.

Η Οπρα Γουίνφρεϊ και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ στην παρουσίαση της πλατφόρμας

Ενα μέρος της αλήθειας, βέβαια, είναι κι ότι οι μεγάλοι, γιγαντιαίοι θα έλεγε κανείς, τίτλοι παραγωγής του Netflix για φέτος, το «The Irishman» του Μάρτιν Σκορσέζε, με πρωταγωνιστές τους Ρόμπερτ Ντε Νίρο και Αλ Πατσίνο και το «The Laundromat» του Στίβεν Σόντερμπεργκ, με τη Μέριλ Στριπ και τον Γκάρι Ολντμαν, δεν θα είναι έτοιμοι για πρεμιέρα στην Κρουαζέτ τον Μάιο, έτσι κι αλλιώς. Κι έτσι το Φεστιβάλ Κανών μπορεί με άνεση να «αρκεστεί» στις νέες, κινηματογραφικότατες ταινίες του Κουέντιν Ταραντίνο, του Τζιμ Τζάρμους, του Ανγκ Λι.

Την ίδια ώρα, από την τελετή απονομής των φετινών Οσκαρ και μετά, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ έχει αναλάβει... ακτιβιστική δράση ζητώντας τον αποκλεισμό ταινιών παραγωγής του Netflix από την οσκαρική κούρσα. Ο Σπίλμπεργκ ξεκίνησε την κατά μέτωπο επίθεσή του παραλαμβάνοντας ένα τιμητικό βραβείο από το αμερικανικό Σωματείο Ηχοληπτών, λέγοντας: «Ελπίζω ότι όλοι μας πραγματικά συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι η μεγαλύτερή μας προσφορά ως κινηματογραφιστών είναι να χαρίζουμε στο κοινό την εμπειρία της αίθουσας. Πιστεύω ακράδαντα ότι η κινηματογραφική αίθουσα θα πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει για πάντα. Δεν υπάρχει άλλη εμπειρία τόσο συναρπαστική όσο το να πηγαίνεις σε μα μεγάλη, σκοτεινή αίθουσα κινηματογράφου, μαζί με ανθρώπους που δεν γνωρίζεις και ν’ αφήνεις το σινεμά να σε περιβάλλει. Αυτό είναι κάτι στο οποίο όλοι μας, πραγματικά, πιστεύουμε».

Σε απάντηση, κι ενώ ο Στίβεν Σπίλμπεργκ βρίσκεται ήδη σε «διπλωματικές» συζητήσεις με τον διευθυντή περιεχομένου του Netflix, Τεντ Σαράντος, η εταιρεία –θα μπορούσαμε να την πούμε και στούντιο, πια, δεδομένης της ισχύος της και του μεριδίου της στην κινηματογραφική αγορά – εξέδωσε μια λακωνική, πανέξυπνη δήλωση:

«Αγαπάμε το σινεμά. Να μερικά ακόμη πράγματα που αγαπάμε: Να δίνουμε πρόσβαση σε ανθρώπους που δεν έχουν πάντα τα χρήματα για να πάνε σινεμά ή ζουν σε πόλεις που δεν έχουν σινεμά. Να δίνουμε δυνατότητα σε όλους, παντού, ν’ απολαμβάνουν εξόδους ταινιών ταυτόχρονα. Να προσφέρουμε στους δημιουργούς περισσότερους τρόπους να μοιραστούν την τέχνη. Κι όλα αυτά δεν αποκλείουν το ένα το άλλο».

Βέβαια, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, εκτός από αριστουργηματικός κινηματογραφικός δημιουργός είναι και διοικητικό στέλεχος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών –ένας παραπάνω λόγος να «τρομάξει», πέρα από ιδεολογικές και κοινωνιολογικές ανησυχίες, από το τεράστιο budget που χρησιμοποίησε το Netflix στην οσκαρική προώθηση του «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν, καθώς κι από την παράβαση της άτυπης ή επίσημης συμφωνίας που θέλει οι ταινίες να έχουν ένα διάστημα 90 ημερών αποκλειστικής προβολής στα σινεμά, πριν προβληθούν σε οποιοδήποτε άλλο μέσο.

Η ανακοίνωση της Amblin, της εταιρείας παραγωγής του Στίβεν Σπίλμπεργκ, φαντάζει σχεδόν... μαφιόζικη: «Ο Στίβεν θεωρεί μείζονος σημασίας τη διαφορά μεταξύ κινηματογραφικής διανομής και streaming. Θα χαρεί εάν δει και άλλα μέλη να συμφωνούν μαζί του στο επόμενο διοικητικό συμβούλιο της Ακαδημίας».

Το Netflix, ωστόσο, δεν θα είναι για πολύ ο παντοκράτορας του streaming και γρήγορα, μέσα στην επόμενη χρονιά, θα χρειαστεί να στήσει ανταγωνιστική στρατηγική. Εκτός από το Amazon Prime, που αναπτύσσεται γοργά στην παγκόσμια αγορά, εκτός από την Disney+ που, όσο χρόνο κι αν της πάρει, θα έχει ν’ αξιοποιήσει ολόκληρο τον κατάλογο ταινιών της Disney και της Fox, η γέννηση μιας ακόμα streaming υπηρεσίας απορρόφησε τα media τον τελευταίο καιρό.

Το Apple TV+ ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες: για την ακρίβεια, ανακοινώθηκε ότι... θα ανακοινωθεί το φθινόπωρο! Σε μια εντυπωσιακή λόγω των συμμετεχόντων παρουσίαση, ο CEO της Apple, Τιμ Κουκ, συνοδευόμενος από τους Στίβεν Σπίλμπεργκ, Οπρα Γούινφρεϊ, Στιβ Καρέλ, Τζένιφερ Ανιστον, Ρις Γουίδερσπουν, αποκάλυψαν τη νέα πλατφόρμα, το περιεχόμενο της οποίας θα γεμίσουν οι ίδιοι, όλοι με εκτόπισμα μεγατόνων στον χώρο της ψυχαγωγίας. Το κύριο έρεισμα της Apple TV+ το διατύπωσε η ίδια η Οπρα: «Φίλοι, οι συσκευές της Apple βρίσκονται σ’ ένα δισεκατομμύριο τσέπες. Ενα δισεκατομμύριο!».

Περισσότερα για την υπηρεσία θα μάθουμε τη νέα σεζόν, ωστόσο η ανακοίνωση ότι η Apple TV+ θα διαθέσει 1 δισ. δολάρια για πρωτότυπες σειρές σ’ ένα χρόνο, μοιάζει «ασήμαντη» μπροστά στα 15 δισ. που θα επενδύσει σε πρωτότυπο περιεχόμενο το Netflix φέτος. Δεν είναι άξιο απορίας ότι την ώρα της ανακοίνωσης της Apple TV+, η Apple είδε τη μετοχή της να πέφτει κατά 1,5%.

Φυσικά, η Apple είναι μια εταιρεία-κολοσσός κι έχει όλο τον χρόνο, τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό για να ξαναλλάξει τις ισορροπίες ώς το φθινόπωρο, όταν θα παρουσιάσει όντως, πέρα από εντυπωσιακές ομιλίες, το περιεχόμενό της. Το μόνο σίγουρο είναι πως τα προϊόντα του Netflix θα απουσιάζουν από αυτό.

Οπως δήλωσε, με τη χαρακτηριστική του θαυμαστή αλαζονεία o CEO του Netflix, Τεντ Χέιστινγκς, «θέλουμε ο κόσμος να βλέπει το περιεχόμενό μας στη δική μας υπηρεσία». Λίγα λόγια και σταράτα.

ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
Αυλαία για την 69η Berlinale και όλα τα φλας πάνω στην υπέροχη Ζιλιέτ Μπινός, πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, η οποία μίλησε για #metoo και Γουάινστιν. Εφαρμόζοντας την ισότητα των φύλων, η διοργάνωση...
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
ΣΙΝΕΜΑ
Σέξι θρίλερ στη διχασμένη Ιερουσαλήμ και ο κλασικός εκδικητής Λίαμ Νίσον
Μια παλαιστινιακή ταινία, βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, με τη μορφή του θρίλερ (με πολιτικές και κοινωνικές παραμέτρους φυσικά), καταφέρνει να μιλήσει πολύ καλύτερα από όποιο δράμα για τη σημασία και...
Σέξι θρίλερ στη διχασμένη Ιερουσαλήμ και ο κλασικός εκδικητής Λίαμ Νίσον
ΣΙΝΕΜΑ
Ερωτικό θρίλερ με έμπνευση Μουρακάμι
Η νέα ταινία του Νοτιοκορεάτη δημιουργού, ενός από τους πιο τολμηρούς, ιδιοσυγκρασιακούς και μαζί ρομαντικούς της εποχής μας, είναι από εκείνες που, καιρό αφού τις δεις, τις σκέφτεσαι με θαυμασμό, μελαγχολία,...
Ερωτικό θρίλερ με έμπνευση Μουρακάμι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας