Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αρώματα από τη μεγάλη οθόνη

Ιβ Μοντάν και Φρανσουάζ Φαμπιάν στο «Trois places pour le 26» του Ζακ Ντεμί

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αρώματα από τη μεγάλη οθόνη

  • A-
  • A+

Στα εικοστά του γενέθλια το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδας έρχεται και πάλι μέσα στην άνοιξη, χωρίς περιττή γκλαμουριά, αλλά με πολλές, καλές, καινούργιες ταινίες που αποδεικνύουν την ευρωστία και το εύρος της πιο ισχυρής ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας και μπορούν να της εξασφαλίσουν νέους Ελληνες φίλους.

Σε Αθήνα (2-10 Απριλίου) και Θεσσαλονίκη (11-17 Απριλίου). Οι ταινίες, πέρα από τη Γαλλία, προέρχονται από ακόμα εννιά χώρες, γιατί εδώ μιλάμε για «γαλλοφωνία» και το εννοούμε: Βέλγιο, Ελβετία, Καναδάς, Λίβανος, Μαρόκο, Λουξεμβούργο, Τσεχία, Ελβετία, Τυνησία.

Επιπλέον, για ακόμα μία χρονιά, η διοργάνωση ξεφεύγει από το σινεμά, φτάνει με κινηματογραφικά μέσα στην άλλη μεγάλη γαλλική βιομηχανία, της ομορφιάς. Αν πέρυσι τιμήθηκε η haute couture και συγκεκριμένα ο οίκος Ντιόρ, φέτος το φεστιβάλ αφιερώνει μια θεματική ενότητα στο «άρωμα». Θα προβληθούν, δηλαδή, πέντε κλασικές ταινίες που σε κάποια στιγμή της πλοκής τους αναδεικνύουν ένα άρωμα.

Στη «Βιολέτ Νοζιέρ» του Σαμπρόλ (1978) η Στεφάν Οντράν ψαχουλεύοντας την τσάντα της κόρης της, Ιζαμπέλ Ιπέρ, βρίσκει ένα «Vol de Nuit» της Γκερλέν. Στο «Τελευταίο Μετρό» του Τριφό (1980), η Κατρίν Ντενέβ φορά «Arpege» του Λανβέν.

📚📚Στο «La Boum» του Πινοτό (1980) η Μπριζίτ Φοσέ δοκιμάζει το «Empreinte» του Κουρέζ. Στο «Garde a vue» του Κλοντ Μιλέρ (1981) η Ρόμι Σνάιντερ παίρνει δώρο ένα «Nahema» της Γκερλέν. Και στο «Trois places pour le 26» του Ντεμί η Ματίλντα Μέι δουλεύει σε αρωματοποιείο. Του αφιερώματος θα προηγηθεί μάστερ κλας με θέμα «Αρωμα, μόδα, μια γαλλική ιδιαιτερότητα» της Ελιζαμπέτ ντε Φεϊντό, διδάκτορος Ιστορίας με ειδικότητα στα αρώματα και με εμπειρία σε μεγάλους οίκους αρωματοποιίας.

Το φεστιβάλ θα ανοίξει με τo διασκεδαστικό θρίλερ «Το πρόβλημά μου είσαι εσύ» του Πιερ Σαλβαντορί, όπου νεαρή αστυνομικός (Αντέλ Ανέλ) ανακαλύπτει πως ο πεθαμένος σύζυγός της, ήρωας του αστυνομικού σώματος, ήταν απόλυτα διεφθαρμένος. Ταινία λήξης είναι το «Μυστήριο του κυρίου Πικ» του Ρεμί Μπεζανσόν με τον Φαμπρίς Λουκινί στον ρόλο ενός κριτικού λογοτεχνίας, που προσπαθεί να εξιχνιάσει μια εκδοτική απάτη, το μπεστ σέλερ που υποτίθεται έχει γράψει πεθαμένος πιτσαδόρος.

Η «Λευκή Κάρτα» της φετινής χρονιάς δόθηκε στο «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών», παράλληλο τμήμα του Φεστιβάλ των Κανών, που γιόρτασε τον Μάιο τα 50 του χρόνια.

Την τιμητική τους έχουν δύο Γάλλοι σκηνοθέτες, που έχουν διακριθεί εκεί, ο Μπρουνό Ντιμόν και ο Φιλίπ Φοκόν (με συνολικά τρεις πρόσφατες ταινίες τους).

Αντέλ Ανέλ και Πιο Μαρμέ στο «To πρόβλημά μου είσαι εσύ» του Πιερ Σαλβαντορί

Δύο ακόμα τμήματα έχει η διοργάνωση, το Πανόραμα Γαλλόφωνου Κινηματογράφου (με 24 ταινίες) και το Διαγωνιστικό Τμήμα (εννέα ταινίες). Τα βραβεία είναι δύο, του Κοινού και της Κριτικής Επιτροπής, που έχει πρόεδρο τον διάσημο σκηνοθέτη και συγγραφέα Νταβίντ Φοενκινός (μυθιστορήματά του κυκλοφορούν και στα ελληνικά με πιο πρόσφατο το «Σαρλότ» από την Εστία) και μέλη την ηθοποιό Ελένη Ράντου, τη σκηνοθέτιδα και καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης Μαριάννα Κάλμπαρη, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» Λουκά Κατσίκα και τον σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.

Τα παιδιά για μία ακόμα χρονιά έχουν τη δική τους γωνιά. Σε συνεργασία με το νεοσύστατο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας διοργανώνονται εργαστήρια κινηματογράφου με τίτλο «Ο έξυπνος θεατής» (για παιδιά από 6 ετών).

Το φεστιβάλ, στηρίζοντας πάντα τα ελληνικά ταλέντα, ανέθεσε στο δημιουργικό γραφείο Τypical Organisation for Standards and Order τη δημιουργία του εικαστικού του, που παίζει με τη γεωμετρία των σχημάτων (παραπομπή στην κινηματογραφική οθόνη και στα XXά γενέθλιά του), αλλά συγχρόνως ταξιδεύει τον θεατή στο «αιθέριο, το άυλο και τη φινέτσα του αρώματος». Οσο για το τρέιλερ της διοργάνωσης, το υπογράφει ο Θανάσης Νεοφωτίστου, νέα ανακάλυψη, που η ταινία του μικρού μήκους «Λεωφόρος Πατησίων» ξεκίνησε από το Φεστιβάλ Βενετίας.

⫸ Info: Αίθουσες: Αθήνα: Δαναός, Αστορ, Αμφιθέατρο Γαλλικού Ινστιτούτου. Θεσσαλονίκη: Παύλος Ζάννας. Ολο το πρόγραμμα του 20ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου

ΣΙΝΕΜΑ
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας τιμά τον δημιουργό, που πέθανε πριν από πέντε μήνες, με πλήρη ρετροσπεκτίβα του έργου του στο «Ιντεάλ». Εναρξη με τον «Τελευταίο Αυτοκράτορα», που θα προβληθεί σε...
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
«Με γεμίζει η ζωή και όχι η καριέρα»
Χρόνια πολλά στο σινεμά και στο θέατρο, ξεχωριστή πάντα παρουσία, λάμπει αυτή την εβδομάδα στη μεγάλη οθόνη, στην ταινία του Νίκου Labot «H δουλειά της», που της χάρισε βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης....
«Με γεμίζει η ζωή και όχι η καριέρα»
ΣΙΝΕΜΑ
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
Οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και...
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Δυο γυναίκες κι ένα θρίλερ στους βάλτους
Από το μεγάλο ταξίδι των χελιών ξεκίνησε η ταινία του «Το θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών», που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Βερολίνου. Συμπαραγωγή τεσσάρων ευρωπαϊκών χωρών, αφηγείται πώς μια αυτοκτονία σε μικρή...
Δυο γυναίκες κι ένα θρίλερ στους βάλτους
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας