Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
 Καθαρόαιμο γουέστερν από τον Ζακ Οντιάρ 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

 Καθαρόαιμο γουέστερν από τον Ζακ Οντιάρ 

  • A-
  • A+

Οι Αδελφοί Σίστερς  ★★★★☆

(The Sisters Brothers, Γαλλία, Ισπανία, Ρουμανία, Βέλγιο, ΗΠΑ, 2018, 122΄) 

  • σκηνοθεσία: Ζακ Οντιάρ 
  • ηθοποιοί: Τζον Σι Ράιλι, Χοακίν Φίνιξ, Τζέικ Τζίλενχαλ, Ριζ Αχμεντ 

Τρία χρόνια μετά το «Dheepan» και τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες, ο Ζακ Οντιάρ μεταφέρει το σινεμά του στην Αμερική. Εχοντας, σε όλη του την πορεία, εξερευνήσει τα τραύματα στον σύγχρονο ευρωπαϊκό πολιτισμό, μεταφέρεται στον «αντίποδά» του, στην Αμερική, φυλάσσοντας την ψυχή του για τον άνθρωπο σε κάθε ήπειρο και καταλήγοντας μ’ ένα ακόμα, απρόβλεπτο αριστούργημα που του χάρισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας. 

Ο Οντιάρ διασκευάζει, μαζί με τον Τομά Μπιντεγκέν, το μυθιστόρημα του Πάτρικ Ντεγουίτ κι επιλέγει η πρώτη του αγγλόφωνη ταινία να είναι, ταυτόχρονα, ένα καθαρόαιμο γουέστερν. Το ότι σκηνοθετικά ξετρελαίνεται με τα ανοιχτά αμερικανικά τοπία (φωτισμένα με τη χαρακτηριστικά ζεστή, ηλιόλουστη, συναισθηματική σφραγίδα του Μπενουά Ντεμπί, υπεύθυνου για όλες τις ταινίες του Γκασπάρ Νοέ) είναι προφανές από την αρχή ώς το τέλος. Από την εναρκτήρια σκηνή με το απόλυτο σκοτάδι που διακόπτεται μόνο από τη λάμψη και τον ήχο πυροβολισμών, σε μια συνοπτική αναπαράσταση της τεράστιας ανθρώπινης μοναξιάς στη Δύση, μέχρι το γεμάτο γη, χώμα και πρωινό φως, γλυκόπικρο φινάλε του. 

Η ιστορία εκτυλίσσεται 1850, σε μια διαδρομή από το Ορεγκον στο Σαν Φρανσίσκο και παρακολουθεί τους αδελφούς Σίστερς, σκληροτράχηλους πληρωμένους δολοφόνους με υπαρξιακές ανησυχίες, καθώς αναζητούν έναν χρυσοθήρα που τους έχει ανατεθεί να σκοτώσουν, υπό την εποπτεία ενός αμφιβόλων συμφερόντων κατασκόπου. 

Η ματιά πάνω στην αισθητική και το ήθος του γουέστερν είναι γοητευτικά φιλτραρισμένη μέσα από το πρίσμα του πρόθυμου Ευρωπαίου παρατηρητή. Η ταινία είναι γεμάτη γάργαρο, πνευματώδες χιούμορ, αλλά χωρίς κυνισμό, πασπαλισμένη με κλεφτές ματιές στη θαυμαστή εξέλιξη του πολιτισμού στη Νέα Ηπειρο, σαν το φαινόμενο που λέγεται «οδοντόβουρτσα». Οι διάλογοι είναι κωμικά λόγιοι, σε αντιδιαστολή με τους τραχείς ήρωες, τους παράδοξα αξιολάτρευτους μέσα στις αδυναμίες τους και την προσπάθειά τους για… αυτοβελτίωση. 

Σε μια ιστορία διατυπωμένη σαν μια παραβολή, σαν παραμύθι, γεμάτη γιους που παλεύουν ν’ αποκαθηλώσουν τους πατεράδες τους, η ανθρώπινη πλεονεξία, η εξάρτηση από την εξουσία, το καλό και το κακό και η τιμωρία του αποκτούν τη βαρύτητα του θρύλου και την ελαφρότητα της καθημερινότητας. Κι αν αμαρτίαι γονέων παιδεύουσι τέκνα, με τον ίδιο τρόπο ο σημερινός πολιτισμός υποφέρει από τις αμαρτίες του χτεσινού. Ακόμα και τα προφητικά βήματα για μια δημοκρατική, σοσιαλιστική κοινωνία, ή η πρόβλεψη της οικολογικής καταστροφής, σκονίζονται από το ύφος του παραμυθιού, του γραφικού ιδεαλισμού, μέσα στις συναισθηματικές μελωδίες του Αλεξάντρ Ντεσπλά. 

Με αφορμή ένα κουαρτέτο ανδρών που αναζητούν χρυσό στη Δύση, και μαζί συγχώρεση για τις αμαρτίες του κόσμου, με λόγο σκωπτικό, που ταλανίζει το αμερικανικό όνειρο και καρδιά τρυφερή για το ζοφερό μέλλον μας, ο Οντιάρ κάνει μια θαυμαστή ταινία για τη συντροφικότητα και την «επιστροφή στο σπίτι», για την –μη φοβηθούμε να το πούμε– αγνή αγάπη που διακρίνεται, ακόμα και σήμερα, κάτω από στρώματα βίας και αίματος και ενοχών σ’ έναν κόσμο που αναζητά σ’ έναν χειρόγραφο χάρτη τη σωτηρία. 

ODEON STARCITY, ODEON ΕΜΠΑΣΣΥ, TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΒΑΝΑ, ΑΤΛΑΝΤΙΣ, ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΙΛΙΟΝ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΣΙΝΕ ΧΟΛΑΡΓΟΣ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ 

Η χήρα ★★★☆☆  

(Greta, Ιρλανδία, ΗΠΑ, 2018, 98΄) 

  • σκηνοθεσία: Νιλ Τζόρνταν 
  • ηθοποιοί: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Κλόι Γκρέις Μόρετς, Μάικα Μονρό 

Μπορεί ο Νιλ Τζόρνταν να έχει δεκαετίες να πιάσει δημιουργικά ύψη ταινιών σαν το «Παιχνίδι των λυγμών» ή το «Τέλος μιας σχέσης», όμως η «Χήρα» του είναι ένα απολαυστικό, γαργαλιστικό και πανέμορφο ψυχολογικό θρίλερ. Η νεαρή, αθώα Φράνσις έχει μόλις μετακομίσει στο Μανχάταν και προσπαθεί να επουλώσει το τραύμα της απώλειας της μαμάς της. Οταν βρει μια κομψή γυναικεία τσάντα ξεχασμένη σ’ ένα βαγόνι του μετρό, θ’ αναζητήσει την ιδιοκτήτριά της για να την επιστρέψει – κι εκεί θα γνωρίσει τη Γαλλίδα Γκρέτα, χήρα, μικροκαμωμένη, ευάλωτη, δεινή πιανίστα και ζεστή οικοδέσποινα που, με τη σειρά της, νιώθει μοναξιά τώρα που η κόρη της έφυγε για το Παρίσι. Οι δυο γυναίκες θα χτίσουν τη δική τους σχέση μητέρας - κόρης, μόνο που η Γκρέτα κρύβει εφιαλτικά μυστικά στο πορτάκι πίσω από το πιάνο. 

Αν το σενάριο ξετυλίγεται σ’ ένα κωμικό ντελίριο υπερβολής, το φιλμ μετρά στα ατού του την εξαιρετική φωτογραφία του Σέιμους ΜακΓκάρβεϊ, με τα βαθιά χρώματα και την πολυτελή υφή της χρυσής εποχής του αμερικανικού έγχρωμου σινεμά, τον παιχνιδιάρικο ρυθμό που καλύπτει με μπρίο κάθε σεναριακή αδυναμία και, κυρίως, τη σαρωτική, ξεκαρδιστική και ανατριχιαστική ερμηνεία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, που, με πρόσωπο σχεδόν ανέκφραστο σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, κάνει μια μεγαλειώδη απόδοση της εμμονής με εξαιρετικό χιούμορ και αδάμαστη ενέργεια. 

ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΝΟΙΞΗ, ΑΡΤΕΜΙΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΖΕΑ, ΙΝΤΕΑΛ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΟΝΑΡ, ΟΣΚΑΡ, ΣΙΝΕΡΑΜΑ 

Οι αγώνες μας ★★★☆☆  

(Nos batailles, Βέλγιο, Γαλλία, 2018, 98΄) 

  • σκηνοθεσία: Γκιγιόμ Σενέζ 
  • ηθοποιοί: Ρομέν Ντιρίς, Λετισιά Ντος, Λορ Καλαμί 

Ο Ολιβιέ δίνει καθημερινά αγώνα στο εργοστάσιο όπου δουλεύει, όχι μόνο για να πληροί τις υποχρεώσεις του, αλλά και για να υπερασπίζεται, συνδικαλιστικά, τα δικαιώματα των εργατών που παλεύουν μέσα στην οικονομική κρίση. Μόνο που, όταν η γυναίκα του εγκαταλείψει απροειδοποίητα το σπίτι για πάντα, ο Ολιβιέ θα αναγκαστεί να φροντίσει ταυτόχρονα για τα δυο του παιδιά, τον 9χρονο Ελιοτ και την 6χρονη Ροζ, και να βρει μια ισορροπία στη νέα του ζωή, που δεν του αφήνει κανένα περιθώριο αναπνοής. 

Ο πληθυντικός στον τίτλο της ταινίας του Βέλγου Γκιγιόμ Σενέζ κρύβει όλη της τη σημασία: στο απαιτητικό σήμερα, ο καθένας, μεγάλος και μικρός, υποχρεώνεται να δίνει ασταμάτητα τον δικό του αγώνα για να συγκρατήσει γύρω του έναν στοιχειώδη ιστό κανονικότητας. Γραμμένη με εξαιρετική συναισθηματική νοημοσύνη, φωτισμένη χαμηλά, σκοτεινά, διαρκώς στα εσωτερικά του εργοστασίου και του σπιτιού, η ταινία αποφεύγει κάθε μελόδραμα, αντίθετα σκορπίζει και ζεστασιά και χιούμορ, ακόμα και αγωνία, παγιδεύοντας τα σωματικά και ψυχικά τραύματα, τις μικρές στιγμές τεράστιας απόγνωσης, την τρυφερότητα της ανθρώπινης φύσης και δίνοντας στον Ρομέν Ντιρίς έναν από τους πιο διακριτικούς και δυνατούς ρόλους του. 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ, ΔΑΝΑΟΣ, ΔΙΑΝΑ, ΕΛΛΗ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΣΙΝΕΑΚ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ 

Arctic ★★½☆☆☆ 

(Ισλανδία, 2018, 98΄) 

  • σκηνοθεσία: Τζο Πένα 
  • ηθοποιοί: Μαντς Μίκελσεν, Μαρία Θέλμα Σμαραντότιρ 

Στην καρδιά της Αρκτικής, στο μεγάλο λευκό τίποτα, ο Οβεργκαρντ βρίσκεται ολομόναχος, μετά την πτώση του αεροπλάνου του. Ψύχραιμος κι ευρηματικός σε επίπεδα… Μαγκάιβερ, έχει φτιάξει το καταφύγιό του και στέλνει τακτικά σήματα SOS. Το αεροπλάνο της σωτηρίας θα έρθει, αλλά θα συντριβεί: τώρα ο Οβεργκαρντ πρέπει να προστατεύσει τον εαυτό του, αλλά και την ετοιμοθάνατη πιλότο. Μαζί θα ξεκινήσουν μια οδύσσεια με τα πόδια, στο εκτυφλωτικό χιόνι όπου χτυπά αμείλικτα ο σκληρός ήλιος, προσπαθώντας να νικήσουν δύσκολους αντιπάλους – τον χρόνο και τη Φύση. 

Ο επιδέξιος Βραζιλιάνος Τζο Πένα σκηνοθετεί ένα εξαιρετικά φωτογενές, μοναχικό θρίλερ στην Ισλανδία, που μοιάζει τόσο απαιτητικό στην κατασκευή του όσο ο άθλος του Οβεργκαρντ. Το «Arctic» δεν φτάνει την αγωνία ενός «Touching the Void», ούτε τη φιλοσοφική διάσταση του «All Is Lost», αλλά ανεβάζει την αδρεναλίνη βάζοντας τον ήρωά του να ξεπερνά διαδοχικές «πίστες» αυξανόμενης δυσκολίας και, το κυριότερο, έχει στο επίκεντρό του το εκφραστικό βλέμμα του Μαντς Μίκελσεν, το μόνο εμφανές σημείο του μέσα σε απανωτά στρώματα ρούχων που, παρ’ όλα αυτά, καταφέρνει να παρασύρει και να σαγηνεύει τον θεατή. 

ODEON STARCITY, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΑΝΔΟΡΑ, ΑΝΟΙΞΗ, ΑΣΤΟΡ, ΔΙΑΝΑ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ, ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ, ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ 

Σκιά ★★½☆☆☆ 

(Ying, Κίνα, Χονγκ Κονγκ, 2018, 116΄) 

  • σκηνοθεσία: Ζανγκ Γιμού 
  • ηθοποιοί: Ντενγκ Τσάο, Σουν Λι, Ζενγκ Κάι, Γκουάν Ζιαοτόνγκ 

Ο Ζανγκ Γιμού, του «Σήκωσε τα κόκκινα φανάρια», του «Ηρωα», των «Ιπτάμενων στιλέτων», είναι ο δημιουργός που, προοδευτικά, ανεβαίνει σκαλοπάτια εικαστικού μεγαλείου και, πραγματικά, η νέα του ταινία κόβει την ανάσα με την ευρηματικότητα και την ομορφιά της. 

Κατά την παράδοση, «Σκιά» λεγόταν, την εποχή των Τριών Βασιλείων της Κίνας, ο σωσίας που αναλάμβανε τον ρόλο του άρχοντα, του ευγενούς, όταν εκείνος βρισκόταν σε κίνδυνο. Αυτός είναι ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, ο αποκαλούμενος «Αρχοντας όλου του κόσμου», γύρω από τον οποίο περιστρέφονται οι μοίρες ενός βασιλιά χωρίς βασίλειο, ενός αρχιστράτηγου χωρίς στρατηγική και των γυναικών του παλατιού που μοιάζουν να μην έχουν θέση στο σύμπαν τους. 

Ο Γιμού, επενδύοντας στη φιλοσοφία του γιν και του γιανγκ, φτιάχνει μια ταινία έγχρωμη, όπου, όμως, όλο το ντεκόρ και τα κοστούμια κινούνται στο μαύρο, το άσπρο και το γκρι: ένας ασπρόμαυρος καμβάς για να αναδεικνύει το απαλό ροζ του δέρματος και το βαθύ κόκκινο του αίματος. Πάνω σ’ αυτόν τον καμβά ξετυλίγεται μια ιστορία δολοπλοκίας, η ασυδοσία της εξουσίας, αλλά και μαγικά χορογραφημένες σκηνές πάθους ή μάχης. Μόνο που, μέσα σ’ αυτό τον θησαυρό κινηματογραφικού κάλλους, η ιστορία, όταν γυμνωθεί, μοιάζει εξαιρετικά απλοϊκή και σχηματική. 

NOVACINEMA ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ, NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, ODEON ΟΠΕΡΑ, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΝΑΝΑ CINEMAX

ΣΙΝΕΜΑ
 Θρίλερ μυστηρίου από τον Αγγελο Φραντζή και η τραγική πτώση μιας γαλλικής απεργίας
Από τη σύγκρουση ενός ζευγαριού στη σύγκρουση της λογικής και της πίστης, των δυο ομογενών δυνάμεων που ιστορικά ταλανίζουν την ανθρώπινη σκέψη, στην ταινία του Αγγελου Φραντζή. Η ταινία «Σε πόλεμο» είναι...
 Θρίλερ μυστηρίου από τον Αγγελο Φραντζή και η τραγική πτώση μιας γαλλικής απεργίας
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Ιαν ΜακΚέλεν μεταμορφώνεται στον... εαυτό του 
Η επιθυμία κάθε ηθοποιού είναι να «φορέσει» μια μάσκα, έναν ρόλο, μια εικόνα. Ο Ιαν ΜακΚέλεν μεταμορφώνεται στον… εαυτό του, σ’ ένα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ, βγαλμένο από μια 14ωρη συνέντευξη μπροστά στην...
Ο Ιαν ΜακΚέλεν μεταμορφώνεται στον... εαυτό του 
ΣΙΝΕΜΑ
«Δεν υπάρχει λογοκρισία στη σημερινή Ρωσία»
Αλεξέι Γκερμάν: Ο γνωστός σκηνοθέτης μιλά για τον «Εξόριστο συγγραφέα» Σεργκέι Ντοβλάτοφ στην εποχή του Μπρέζνιεφ αλλά και για το σινεμά στην εποχή του Πούτιν
«Δεν υπάρχει λογοκρισία στη σημερινή Ρωσία»
ΣΙΝΕΜΑ
Μια εμμονική δασκάλα και οι ρομαντικοί Ταβιάνι
Η Λίσα Σπινέλι είναι μια γυναίκα που ακροβατεί στο χείλος του γκρεμού. Σύζυγος και μητέρα στο εργατικό προάστιο του Στάτεν Αϊλαντ, έχει δυο παιδιά στην εφηβεία που αδιαφορούν γι’ αυτήν, έναν περιποιητικό...
Μια εμμονική δασκάλα και οι ρομαντικοί Ταβιάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας