Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνική τραγωδία στη σύγχρονη εποχή
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελληνική τραγωδία στη σύγχρονη εποχή

  • A-
  • A+
Αυτές τις μέρες το συνεργείο έχει «καταλάβει» το Μέγαρο Μουσικής για τις ανάγκες της ταινίας «Ενήλικοι στο δωμάτιο», με αφετηρία το βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη και τις σκληρές διαπραγματεύσεις για την απεμπλοκή από τα μνημόνια. Τον πρώην υπουργό Οικονομικών υποδύεται ο Χρήστος Λούλης.

Από τη Δευτέρα 4 Μαρτίου, με διακριτικότητα, ο Κώστας Γαβράς γυρίζει στην Ελλάδα, στην Αθήνα, δέκα σχεδόν χρόνια μετά το «Παράδεισος στη Δύση», μια ελληνική ταινία. Μια ταινία που υπάρχει κάθε λόγος να συζητηθεί, να προκαλέσει μεγάλη περιέργεια, ακόμα και ενόχληση και πολιτικό θόρυβο. Συνηθισμένο, βέβαια, αυτό για τις δουλειές του μεγάλου και τολμηρού σκηνοθέτη, αλλά αυτή τη φορά το θέμα της είναι πολύ κοντινό μας, πολύ δικό μας, χθεσινό, σημερινό. Μας δίχασε και μας διχάζει. Και είμαστε και σε προεκλογική περίοδο.

Η νέα ταινία του Κώστα Γαβρά αφορά τη φοβερή εκείνη πρώτη περίοδο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με τις σκληρές διαπραγματεύσεις στην Ε.Ε. και την προσπάθεια απεμπλοκής από τα μνημόνια. Και μόνο ο τίτλος της λέει πολλά, αν όχι όλα: «Ενήλικοι στο δωμάτιο» («Adults in the Room»).

Το γνωστό βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη, όσο κι αν ένα σενάριο είναι λεπτή και πολύπλοκη υπόθεση, που τραβάει τους δικούς της δρόμους, είναι η βάση της ταινίας. Το όνομα, πάντως, του πρώην υπουργού Οικονομικών δεν αναφέρεται καν στην προσεκτική επιστολή, με την οποία ενημερώνει ο Κώστας Γαβράς τον ελληνικό Τύπο. Δεν θα ακουστεί ούτε στην ταινία. Οπως δεν θα ακουστεί το όνομα Τσίπρας ή Ντάισελμπλουμ ή Γιούνκερ και Μέρκελ. «Ονόματα δεν λέμε», δηλώνει κατηγορηματικά ο διεθνής Ελληνας διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Αρβανίτης, που, πανευτυχής, συνεργάζεται πρώτη φορά με τον Γαβρά, και μάλιστα σε μια τόσο δύσκολη και ελληνική ταινία.

Στον ρόλο του Γ. Βαρουφάκη ο Χρήστος Λούλης και της συζύγου του η Βαλέρια Γκολίνο

Κάποιος όμως θα παίζει όλους αυτούς. Τον ρόλο του «Γιάνη Βαρουφάκη» έχει αναλάβει ο κορυφαίος θεατρικός ηθοποιός Χρήστος Λούλης, ο οποίος πρωταγωνιστεί αυτή την εποχή στον «Μισάνθρωπο» του Χουβαρδά στο Εθνικό Θέατρο. Κανένα πρόβλημα, τα γυρίσματα στην Αθήνα θα συνεχιστούν έως το Πάσχα. Αυτές τις μέρες το συνεργείο έχει «καταλάβει» το Μέγαρο Μουσικής.

Ο Κώστας Γαβράς γυρίζει στην Αθήνα τη νέα του ταινία

Από εκεί και πέρα, στα της ταινίας, ο λόγος ανήκει στον Γαβρά, ο οποίος, έχοντας συναίσθηση ότι αγγίζει «επικίνδυνες» περιοχές, κλείνει την επιστολή του με μια προσωπική φράση: «Χάρη σε όλους εσάς, έχω μια τεράστια πρόκληση μπροστά μου: να μη σας απογοητεύσω».

Η ταινία, πάντα σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, είναι «η ιστορία μιας χώρας και του λαού της, παγιδευμένων σε ένα δίκτυο εξουσίας: ο φαύλος κύκλος των συναντήσεων του Eurogroup, που επέβαλε τη δικτατορία της λιτότητας στην Ελλάδα. Πίσω από τις κλειστές πόρτες, παίζεται μια ανθρώπινη τραγωδία. Μια αρχαία ελληνική τραγωδία στη σύγχρονη εποχή».

Φρόντισε, όμως, πολύ περισσότερα να αποκαλύψει στη συναρπαστική αυτοβιογραφία του «Πήγαινε εκεί όπου είναι αδύνατο να πας» (εκδόσεις Gutenberg). Οι τελευταίες σελίδες είναι αφιερωμένες στο σχέδιό του να γυρίσει επιτέλους μια ταινία «πάνω στην Ευρώπη και την Ελλάδα», ενώ μάζευε, όπως γράφει, για καιρό, «υλικό», κυρίως οπτικοακουστικό, μαρτυρίες και ντοκιμαντέρ. Ενα άρθρο του Γιάνη Βαρουφάκη στην «Guardian», που του έστειλε η σύζυγός του Μισέλ Ρέι, με το επιγραμματικό σχόλιο «εδώ υπάρχει υλικό για μια ταινία», ήταν η αφορμή για όλα.

Ακολούθησε μια ομιλία του Βαρουφάκη στη Γαλλία, μια «πρωτοφανής αφήγηση» για τα όσα είχε ζήσει πίσω από κλειστές πόρτες, και ο Κώστας Γαβράς πείστηκε. Ο σκηνοθέτης ζήτησε να τον συναντήσει, τον βρήκε συμπαθητικό, απλό, περιποιητικό και με μεγάλη ευρύτητα πνεύματος. «Ο σκεπτικισμός μου απέναντί του διαλύθηκε», καταλήγει ο σκηνοθέτης.

Στη συνέχεια παρακολούθησε από πολύ κοντά τη συγγραφή του βιβλίου «Adults in the Room», αφού ο Γιάνης Βαρουφάκης τού έστελνε τα χειρόγραφα κάθε κεφαλαίου που τελείωνε. «Ξέρω ότι σ’ αυτόν τον όγκο των στοιχείων κρύβεται μια ταινία. Αλλά πώς να τη βγάλω στο φως;», τελειώνει ο Κώστας Γαβράς την αυτοβιογραφία του, Ιούνιο του 2017. Να που ήρθε η ώρα.

Η ταινία θα ολοκληρωθεί στις 25 Μαΐου (δώδεκα εβδομάδες γυρισμάτων). Μετά την Αθήνα θα πάνε στο Παρίσι και στη συνέχεια Ρίγα, Βρυξέλλες, Φρανκφούρτη και Λονδίνο. Ο Κώστας Γαβράς εκφράζει τη χαρά του που γυρίζει στην Αθήνα και μπορεί να μιλάει ελληνικά με το «εξαιρετικό» του συνεργείο: τον Γιώργο Αρβανίτη, τον Σπύρο Λάσκαρη (καλλιτεχνικός διευθυντής), τον Αγη Παναγιώτου (κοστούμια), τους δύο βοηθούς σκηνοθέτη, Αρσένη Πολυμενόπουλο και Χρήστο Χουλιάρα και τους υπόλοιπους τεχνικούς.

Αναφέρεται στην επιστολή τους στις αθηναϊκές τοποθεσίες, «τόσο υπέροχες όσο η ζεστασιά και η φιλοξενία των ανθρώπων». Αλλά δεν ξεχνά το πρόγραμμα του ΕΚΟΜΕ, με το οποίο στηρίζονται οικονομικά οι ξένες παραγωγές που γυρίζονται στην Ελλάδα, ευχαριστεί το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και προσωπικά τους Νίκο Παππά και Λευτέρη Κρέτσο, που εκαναν «σπουδαία δουλειά θέτοντάς το σε εφαρμογή σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα».

Γνωστοί Ελληνες και ξένοι ηθοποιοί παίζουν στην ταινία. Κατ’ αρχάς ο κορυφαίος Γερμανός Ούλριχ Τούκουρ, με τον οποίο ο Γαβράς συνεργάζεται για τέταρτη φορά, και οι Νταν Σούρμανς, Ζοσιάν Πανσόν, Ορελιάν Ρεκουάν, Βίνσεντ Νέμεθ, Κορνίλιους Ομπόνια, Χένρικ Μπιρτς και Φραντσέσκο Ακουαρόλι. Από την Ελλάδα οι Αλέξανδρος Μπουρδούμης (Τσίπρας), Δημήτρης Τάρλοου (Τσακαλώτος), Χρήστος Στέργιογλου, Θάνος Τοκάκης, Θέμης Πάνου (Λαφαζάνης) και άλλοι. Μια μικρή, ειδική εμφάνιση θα κάνει η Βαλέρια Γκολίνο.

Οπως πάντα στο πλευρό του βρίσκεται η «προσωπική του παραγωγός» και σύζυγός του Μισέλ Ρέι. Συμπαραγωγός στο ελληνικό σκέλος της ταινίας, αλλά και διανομέας της ταινίας στην Ελλάδα, είναι η ODEON. Ο Κώστας Λαμπρόπουλος έχει τη διεύθυνση εκτέλεσης παραγωγής. Στη Γαλλία συμπαραγωγοί είναι η France Télévisions και η Wild Bunch, που έχει και τα δικαιώματα παγκόσμιας διανομής. Την ταινία στηρίζει και το Canal Plus.

ΣΙΝΕΜΑ
Θύμα του διχασμού μας και ο Γαβράς
Ο σκηνοθέτης θα πάρει πίσω μέρος των εξόδων της ταινίας «Ενήλικοι στο δωμάτιο», που γυρίζει στην Ελλάδα, συγκεκριμένα 629 χιλιάδες ευρώ. Από πολλούς θεωρήθηκε ευνοϊκή μεταχείριση από την κυβέρνηση και κρατική...
Θύμα του διχασμού μας και ο Γαβράς
ΣΙΝΕΜΑ
Εσβησε η φωνή του «Que sera sera»
Δεν ήταν όμορφη, ούτε καν πολύ χαριτωμένη και ιδιαίτερη. Ηταν όμως το απλό, ξανθό, αισιόδοξο κορίτσι με την ωραία φωνή, που παίζοντας σε μιούζικαλ και ροζ κωμωδίες την καλή μαμά και σύζυγο έκανε την Αμερική...
Εσβησε η φωνή του «Que sera sera»
ΣΙΝΕΜΑ
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας τιμά τον δημιουργό, που πέθανε πριν από πέντε μήνες, με πλήρη ρετροσπεκτίβα του έργου του στο «Ιντεάλ». Εναρξη με τον «Τελευταίο Αυτοκράτορα», που θα προβληθεί σε...
Ολος ο Μπερτολούτσι σε δεκαέξι ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Ασανσέρ για ανθρώπους υπό πίεση
Ο σκηνοθέτης της «Χρυσομαλλούσας» επιστρέφει στο σινεμά με την «Επαφή». Ενα μπλακάουτ στην Αθήνα μετατρέπει σε εγκλείστους εννέα διαφορε­τικούς ανθρώπους. Και το καπάκι που κλείνει και ελέγχει φοβίες και...
Ασανσέρ για ανθρώπους υπό πίεση
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του, πετράδες της Ηπείρου
Στην ταινία του «Τα δάκρυα του βουνού» ο έμπειρος σκηνοθέτης Στέλιος Χαραλαμπόπουλος επιχειρεί μια μεταφορά του ομηρικού έπους στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Και δίνει μια ποιητική, συγκινητική αλληγορία...
Ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του, πετράδες της Ηπείρου
ΣΙΝΕΜΑ
Πέθανε η 90χρονη με τη νεανική καρδιά
Κορυφαία σκηνοθέτις, φωτογράφος και εικαστικός, η Γαλλίδα με το «μισό ελληνικό αίμα» από τον Σμυρνιό πατέρα της θεωρείται προάγγελος της Νουβέλ Βαγκ, ενώ άφησε μεγάλες ταινίες και ντοκιμαντέρ. Ηταν όρθια και...
Πέθανε η 90χρονη με τη νεανική καρδιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας