• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.4°C / 24.0°C
    1 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.3°C / 23.3°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.5°C / 23.2°C
    1 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    1 BF
    49%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.0°C / 23.0°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    1 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 19.9°C
    3 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 17.9°C / 22.9°C
    1 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    1 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    4 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.8°C / 23.9°C
    2 BF
    41%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.5°C / 21.7°C
    1 BF
    49%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.8°C
    1 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.8°C / 23.8°C
    0 BF
    36%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.3°C / 19.9°C
    2 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.7°C / 22.7°C
    2 BF
    83%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    2 BF
    47%

Η πρωταγωνίστρια Στέλα Φυρογένη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μέσα από τα μάτια μιας γυναίκας

  • A-
  • A+
Πολυβραβευμένη και γενναία φεμινιστική η πρώτη δουλειά της Κύπριας σκηνοθέτιδας βγαίνει σήμερα στην Ταινιοθήκη

«Παρ' όλο που την κάναμε market κυρίως για γυναικείο κοινό, δεν είναι μόνο για γυναίκες», λέει κατηγορηματικά η Τώνια Μισιαλή για την «Παύση», την πρώτη της ταινία μεγάλου μήκους, που την έκανε αμέσως γνωστή χάρη σε σημαντικές διακρίσεις (ανάμεσά τους το Βραβείο Fipresci καλύτερης ελληνικής ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) και βγαίνει σήμερα στην Ταινιοθήκη.

Κι όμως, η ταινία είναι άγρια φεμινιστική, μας γυρνάει στην ουσία της γυναικείας καταπίεσης με έναν καθόλου μετριοπαθή τρόπο. Η Κύπρια σκηνοθέτις δεν παίρνει καθόλου αποστάσεις από το θέμα. Ολη η ταινία είναι, όπως η ίδια λέει, «μέσα από μία μόνο ματιά, τη ματιά της ηρωίδας μου. Βλέπουμε τα πράγματα όπως αυτή τα βλέπει και τα αισθάνεται».

Και η ηρωίδα της, η Ελπίδα, τα βλέπει κόκκινα -για να θυμηθούμε και το παλιό σύνθημα των Γαλλίδων φεμινιστριών. Λίγο μετά τα 50, μπαίνει στην εμμηνόπαυση και όλα πια της φαίνονται αβάσταχτα. Μια ζωή σύζυγος, μητέρα και νοικοκυρά, η κόρη της έχει κάνει δική της οικογένεια και έχει μείνει μόνη με τον άνδρα της.

Τώνια Μισιαλή

Και δεν είναι απλώς απόλυτα οικονομικά εξαρτημένη από αυτόν, της έχει τύχει και ο πρώτος λαχνός: ένας άνθρωπος βαρύς, απόλυτος, αφέντης, που δεν χρειάζεται να είναι βίαιος. Διατάζει, απαγορεύει, τρομοκρατεί, ελέγχει με ελάχιστες λέξεις, με ένα βλέμμα. Αλλωστε, στο σπίτι βασιλεύει άκρα σιωπή, αποξένωση και φόβος. Η Ελπίδα τον βλέπει προφανώς σαν τέρας και η σκηνοθέτις φροντίζει να το δείξει μέσα από μια σειρά γκροτέσκο, πανομοιότυπα, επαναλαμβανόμενα πλάνα. Κάθεται στο τραπέζι και τρώει. Τίποτα άλλο.

«Παύση» της Τώνιας Μισιαλή

Τι την έκανε να διαλέξει γυναικείο θέμα για την πρώτη της ταινία; Μια τόσο ακραία καταπιεσμένη γυναίκα μήπως είναι πια λίγο παλιά υπόθεση; Δεν έχουν γίνει βήματα; «Εννοείται ότι έχουν γίνει βήματα από τη νέα γενιά, αλλά πιστεύω ότι στην Ελλάδα και την Κύπρο πολλές γυναίκες ζουν έτσι. Εχω δει πολλές τέτοιες καταστάσεις από μικρή. Η πρώτη ανάλογη μνήμη είναι ο παππούς και η γιαγιά μου.

Αυτός, όλη μέρα καφενείο, ερχόταν το βράδυ, δεν της έλεγε κουβέντα. Και η γιαγιά, απόλυτα εξαρτημένη. Με αυτά μεγάλωσα, το θέμα πάντα με χαλούσε. Και, ναι, υπάρχει μια υπερβολή στην ταινία, συνειδητά αποφάσισα να τα δείξω όλα λίγο εξογκωμένα. Αλλά σας διαβεβαιώ ότι το 80-90% είναι αληθινές ιστορίες. Με πρώτη και καλύτερη τη φράση που λέει η φίλη της ηρωίδας: “Χαίρομαι να ακούω ότι οι άνδρες τους πεθαίνουν”».

Η Ελπίδα, που τρώει το ένα «χαστούκι» μετά το άλλο, φτιάχνει έναν κόσμο φανταστικό. Εκεί είναι τολμηρή. Αντιδρά, σηκώνει τη φωνή, διεκδικεί, κάνει ακόμα και φρικτά πράγματα. Ο θεατής μπλέκεται σ' αυτήν την ωραία σεναριακή συνθήκη.

Η «Παύση» γίνεται και λίγο θρίλερ, σινεμά του φανταστικού. Η σκηνοθέτις, που έχει γράψει και το σενάριο μαζί με την Αννα Φωτιάδου, εξηγεί: «Ξεκίνησα από τη σκέψη: πώς ξεφεύγει αυτή η γυναίκα αφού δεν μπορεί να αντιδράσει; Μόνο στη φαντασία της μπορεί να του ρίξει πιάτο στη μούρη, να του κόψει τα καλώδια της τηλεόρασης, να προχωρήσει σε μικρές και μεγάλες πράξεις εκδίκησης». Στη φαντασία της. Γιατί, όπως λέει η Τώνια Μισιαλή, «ο κοινωνικός περίγυρος, η ύπαρξη της κόρης της, όλα την επαναφέρουν στην τάξη. Αυτές οι γυναίκες δεν επαναστατούν, ούτε καν μιλάνε για τα προβλήματά τους. Και ούτε θα μου άρεσε να δείξω την Ελπίδα να ανοίγει την πόρτα και να φεύγει. Θα ήταν πολύ κλασικό, επαναστατικό και διδακτικό».

Η ταινία δεν έχει παιχτεί ακόμα στην Κύπρο. Θα βγει τον Απρίλιο. Πώς θα αντιδράσουν άραγε οι Κύπριοι άνδρες, που ο εκπρόσωπός τους στην ταινία είναι τόσο βάρβαρος; «Δεν φοβάμαι αντιδράσεις. Και κάποιοι που θα δουν τον εαυτό τους μέσα στην ταινία, θα το κρύψουν».

Εκεί που όλοι θα συμφωνήσουν είναι ότι η πρωταγωνίστρια, η Στέλα Φυρογένη, είναι έξοχη, η καρδιά της ταινίας. Θυμίζει τη Ρόμπιν Ράιτ, ψηλή, γωνιώδης, αθλητική, με ενδιαφέρον πρόσωπο. Η Ελληνίδα ηθοποιός ζει χρόνια στην Κύπρο και «είναι η καλύτερη που έχουμε», λέει η Τώνια Μισιαλή.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Κακοποίηση από γυναίκα
Tο ενδιαφέρον για τη Γουίτνι Χιούστον, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της, κάθε άλλο παρά έχει μειωθεί. Ετσι ακόμα ένα ντοκιμαντέρ για τη μεγάλη τραγουδίστρια της σόουλ, με τίτλο «Whitney», προβλήθηκε χθές στο...
Κακοποίηση από γυναίκα
ΣΙΝΕΜΑ
Σταρ του Bollywood στο πλευρό των γυναικών
Η ντοκιμενταρίστρια Νίνα-Μαρία Πασχαλίδου ταξίδεψε στην Ινδία των ομαδικών βιασμών και γύρισε ταινία για τον Αμίρ Καν, που χρησιμοποιεί τη δόξα του για να πολεμήσει τον μισογυνισμό. Τώρα ξεκινάει τη διεθνή...
Σταρ του Bollywood στο πλευρό των γυναικών
ΣΙΝΕΜΑ
Οι γυναίκες διεκδικούν το κέντρο του σινεμά
Στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης «50/50 Ισότητα και στον κινηματογράφο» προβάλλονται πέντε ταινίες με γυναικείες υπογραφές. Παρουσιάζεται από την Ελεν Αλσον, παραγωγό, σκηνοθέτιδα και στέλεχος του Σουηδικού...
Οι γυναίκες διεκδικούν το κέντρο του σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Πολύ χοντρή για τις Κάνες;
Tα είχαν μαζεμένα στις «σεξιστικές» Κάνες, από τότε που εκδιώχθηκαν από το κόκκινο χαλί κυρίες με ισόπατα παπούτσια, αλλά και γενικά που ταινίες γυναικών δεν πολυφιλοξενεί. Ηρθε και η φετινή αφίσα με την...
Πολύ χοντρή για τις Κάνες;
ΣΙΝΕΜΑ
Ταινίες γυναικών εναντίον της βίας
Την Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Που όχι μόνο δεν εξαλείφεται, αλλά συνεχώς αναβαπτίζεται σε θρησκείες και λοιπές ιδεολογίες. Που, όμως, οι...
Ταινίες γυναικών εναντίον της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
«Το σινεμά που ήθελα να κάνω έσβησε»
Αντρέι Ζουλάφσκι (1940-2016). Ο Αντρέι Ζουλάφσκι πέρασε σαν θύελλα από το σινεμά. Παθιασμένος, ερωτικός, βίαιος, διεστραμμένος, ακραίος. Σήμερα οι ταινίες του έχουν γίνει καλτ. Τις νοσταλγούμε, τις...
«Το σινεμά που ήθελα να κάνω έσβησε»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας