Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Βενεζουέλα όπως πραγματικά είναι

Ο Αρης Χατζηστεφάνου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Βενεζουέλα όπως πραγματικά είναι

  • A-
  • A+
Το νέο ντοκιμαντέρ του Αρη Χατζηστεφάνου, «Make the economy scream», έχει θέμα του τη χώρα της Λατινικής Αμερικής και κάνει πρεμιέρα την Τρίτη στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Την επόμενη εβδομάδα βγαίνει -επιτέλους- το νέο ντοκιμαντέρ του δικού μας Αρη Χατζηστεφάνου και έχει ως θέμα του τη Βενεζουέλα. Πιο επίκαιρο δεν θα μπορούσε να είναι. Λέγεται «Make the economy scream» και κάνει πρεμιέρα την Τρίτη 5 Μαρτίου, στο 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Αμέσως μετά βγαίνει και στις κινηματογραφικές αίθουσες, στις 7 Μαρτίου στο «Τριανόν» στην Αθήνα και από τις 14 Μαρτίου στο «Μακεδονικόν» στη Θεσσαλονίκη, ενώ ήδη προγραμματίζεται η μετάδοσή του από ξένους τηλεοπτικούς σταθμούς. Εννοείται πως θα υπάρχει και στο διαδίκτυο για όσους θέλουν να το παρακολουθήσουν on demand.

Το ντοκιμαντέρ καταγράφει την προσωπική περιπλάνηση του Αρη, από την Ελλάδα στις παραγκουπόλεις του Καράκας και από τα σύνορα της Κολομβίας πίσω στην Ευρώπη. «Η Βενεζουέλα διέρχεται μια εξαιρετικά δύσκολη φάση για τρεις λόγους» μας λέει ο ίδιος. «Τους εξής:

  • α) τις αμερικανικές κυρώσεις που έχουν στοιχίσει στην εθνική οικονομία δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια και μετριούνται πλέον σε ανθρώπινες ζωές,
  • β), τα δομικά προβλήματα που παρέλαβε (και δεν επέλυσε) ο Τσάβες, όπως η απόλυτη εξάρτηση από το πετρέλαιο και,
  • γ), σημαντικά λάθη που έγιναν κυρίως στη νομισματική πολιτική από το 2012.

Το μόνο που δεν φταίει είναι ο σοσιαλισμός, όπως λένε. Γιατί η Βενεζουέλα δεν ήταν ποτέ μια σοσιαλιστική χώρα. Ακόμη και σήμερα, όμως, η κατάσταση για εκατομμύρια ανθρώπους στις παραγκουπόλεις του Καράκας είναι καλύτερη από εκείνη που παρέλαβε ο Τσάβες το 1999».

• Είναι δικτάτορας ο Μαδούρο;

«Είναι αστείο να αποκαλούμε δικτάτορες πολιτικούς όπως ο Τσάβες και ο Μαδούρο που πραγματοποίησαν τουλάχιστον 25 εκλογικές αναμετρήσεις σε 20 χρόνια. Ακόμη και ενέργειες που εύλογα θεωρούνται αμφισβητούμενες, όπως η δημιουργία συντακτικής συνέλευσης με την οποία αντικατέστησε την ελεγχόμενη από την αντιπολίτευση εθνοσυνέλευση, προβλέπονταν από το Σύνταγμα. Μάλιστα το συγκεκριμένο εργαλείο σκόπευε να το χρησιμοποιήσει και η αντιπολίτευση για να ανατρέψει τον Τσάβες, αρχικά, και τον Μαδούρο στη συνέχεια. Αν αποκαλούμε δικτάτορα τον Μαδούρο, για αμφισβητούμενες αλλά συνταγματικές αποφάσεις του, πρέπει να το κάνουμε και για τον Λουκά Παπαδήμο και τον Μάριο Μόντι ή για τους Ισπανούς πρωθυπουργούς που κρατούν πολιτικούς κρατούμενους στην καρδιά της Ευρώπης και απαγορεύουν τη διεξαγωγή δημοψηφισμάτων. Προφανώς υπάρχουν προβλήματα με την κατάσταση των αστικών και πολιτικών δικαιωμάτων στη Βενεζουέλα αλλά είναι μικρότερης έντασης σε σχέση με χώρες όπως η Κολομβία, η Βραζιλία ή η Ονδούρα».

Το «Make the economy scream» έχει ως αφετηρία τη φράση με την οποία ο Ρίτσαρντ Νίξον έδωσε εντολή στη CIA να διαλύσει την οικονομία της Χιλής πριν από το πραξικόπημα του Πινοσέτ και φτάνει μέχρι την προσπάθεια του Χουάν Γουαϊδό και των ΗΠΑ να ανατρέψουν την κυβέρνηση της Βενεζουέλας. Και, φυσικά, όπως και όλα τα προηγούμενα ντοκιμαντέρ της σειράς (Debtocracy, Catastroika, Fascism Inc, και This is not a coup), χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τους θεατές του. «Δουλεύαμε για ενάμιση χρόνο και πολλές φορές αναγκαστήκαμε να πετάξουμε μεγάλα κομμάτια του ντοκιμαντέρ λόγω των καταιγιστικών εξελίξεων» επισημαίνει ο Αρης.

Το «Make the economy scream» στο 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

«Η Βενεζουέλα μπορεί να αποδειχθεί πραγματική "κόλαση" για μια κινηματογραφική παραγωγή, κυρίως εάν ο προϋπολογισμός σου προέρχεται από τις συνεισφορές των θεατών σου και πρέπει να σκεφτείς πώς θα ξοδέψεις και το τελευταίο ευρώ. Η Βενεζουέλα είναι όμως και μια μαγική χώρα, στην οποία οι άνθρωποι μπορούν να σου λύσουν σε μια στιγμή και τα πιο δύσκολα προβλήματα. Σε κάθε περίπτωση η χρηματοδότηση από τον κόσμο ήταν ο μόνος τρόπος να έχουμε απόλυτη ελευθερία κινήσεων».

• Τι προβλέπεις ότι θα γίνει στο άμεσο μέλλον στη Βενεζουέλα;

«Το γεγονός ότι η πρώτη φάση του αμερικανικού πραξικοπήματος απέτυχε, καθώς ο στρατός δεν συντάχθηκε με τον Γουαϊδό, όπως αφελώς πίστευαν στην Ουάσινγκτον, ενδέχεται να προκαλέσει κλιμάκωση της επιθετικότητας των ΗΠΑ. Ας μην ξεχνάμε ότι οι προηγούμενες χώρες με μεγάλα αποθέματα πετρελαίου (Ιράκ, Λιβύη) που αμφισβητούσαν την κυριαρχία του δολαρίου στην αγορά ενέργειας ισοπεδώθηκαν από αμερικανικά βομβαρδιστικά και οι ηγέτες τους εκτελέστηκαν. Αν προσθέσουμε και το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις Τσάβες και Μαδούρο έδειξαν ότι μπορείς να κάνεις μια στοιχειωδώς φιλολαϊκή πολιτική, ακόμη και στις πιο δύσκολες οικονομικές συνθήκες, καταλαβαίνουμε γιατί και η Ευρωπαϊκή Ενωση συντάχθηκε από την πρώτη στιγμή με τους πραξικοπηματίες. Δεν θέλουν απλώς το πετρέλαιο. Θέλουν να εξαφανίσουν οποιονδήποτε αμφισβητεί το νεοφιλελεύθερο μοντέλο λιτότητας».


Info: Το σενάριο και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Αρης Χατζηστεφάνου και το μοντάζ ο Αρης Τριανταφύλλου. Το post pProduction έκανε ο Θάνος Τσάντας, ενώ μουσική έγραψε ο Ερμής Γεωργιάδης.

ΣΙΝΕΜΑ
Από τη Βενεζουέλα στην Ισπανία μέσω της μεγάλης οθόνης
Δεκατρείς ταινίες πρόσφατης παραγωγής, αρκετές από αυτές με βραβεία σε μεγάλα φεστιβάλ, προβάλλονται στη θερινή «Λαΐδα». Οι ταινίες είναι μία και μία - πολλές έχουν βραβευτεί σε μεγάλα φεστιβάλ. Επιπλέον...
Από τη Βενεζουέλα στην Ισπανία μέσω της μεγάλης οθόνης
ΣΙΝΕΜΑ
Μουσικά ντοκιμαντέρ με πολλά αστέρια
Δεκατρία χρόνια μετά, θεωρείται το μεγαλύτερο φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ στον κόσμο με διοργάνωση σε περισσότερες από δεκαπέντε πόλεις, από την Πόλη του Μεξικού μέχρι το Βερολίνο και από το Σαντιάγο μέχρι...
Μουσικά ντοκιμαντέρ με πολλά αστέρια
ΣΙΝΕΜΑ
Γυναίκες μπροστά και πίσω από την κάμερα
Η γυναικεία παρουσία μπροστά και πίσω από την κάμερα, φέτος, στο 13ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Λος Αντζελες (3-9 Ιουνίου) είναι αξιοσημείωτη. Το ξέρω από πρώτο χέρι ότι πρόκειται για μια αυθόρμητη...
Γυναίκες μπροστά και πίσω από την κάμερα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Δέκα καλοί λόγοι για να πάμε Κρουαζέτ
Το φετινό Φεστιβάλ Κανών ξεκινά στις 14 Μαΐου και τελειώνει στις 25, για να προλάβει τις… ευρωεκλογές. Κι αν, στη διάρκειά του, θ’ ανακαλύψουμε σίγουρα απρόσμενα μικρά ή μεγαλύτερα αριστουργήματα, αυτά είναι...
Δέκα καλοί λόγοι για να πάμε Κρουαζέτ
ΣΙΝΕΜΑ
Συνεχίζονται οι προβολές ταινιών μικρού μήκους στην Ταινιοθήκη
Θα προβληθούν ταινίες των Γεραμπίνη, Γρηγοράκη, Νάκου, Παπαγεωργίου, Παπαδουλάκη, Σακαρίδη και Σκούρα με πρωταγωνιστές σημαντικούς ηθοποιούς, όπως οι Καραζήσης, Μουρίκης και Σκουλά.
Συνεχίζονται οι προβολές ταινιών μικρού μήκους στην Ταινιοθήκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας