Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ατολμα βραβεία, παρά τις αιχμηρές υποψηφιότητες

Ράμι Μάλεκ (Α΄ Ανδρικός), Ολίβια Κόλμαν (Α΄ Γυναικείος), Ρετζίνα Κινγκ (B΄ Γυναικείος), Μαχερσάλα Αλι (Β΄ Ανδρικός)

Photo by Jordan Strauss/Invision/AP

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ατολμα βραβεία, παρά τις αιχμηρές υποψηφιότητες

  • A-
  • A+
Οι επαναστατικές επιλογές της Ακαδημίας εξαντλήθηκαν στο ασπρόμαυρο, μεξικανικό «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν, ενώ πριμοδότησε το «αντιρατσιστικό» μα παρωχημένο «Πράσινο Βιβλίο» του Φαρέλι και το εξωραϊσμένο «Βohemian Rhapsody» του... αγνοούμενου Σίνγκερ. Από τις πιο συγκινητικές στιγμές της τελετής το κλάμα και τα φιλιά του Λάνθιμου στην Ολίβια Κόλμαν (Α΄ Γυναικείος Ρόλος).

Ηταν η συντομότερη οσκαρική τελετή των τελευταίων χρόνων: από τη μια γιατί φέτος τα Οσκαρ δεν είχαν παρουσιαστή (απ’ όταν αποσύρθηκε ο Κέβιν Χαρτ με την έκθεση παλιότερων ομοφοβικών σχολίων του, δεν προσφέρθηκε αντικαταστάτης) κι από την άλλη γιατί δεν είχαν κανένα «νούμερο», ή αφιέρωμα, ή τσαχπινιά, κάποιο βίντεο που θα έκοβε τη συνεχόμενη ροή υποψηφίων και βραβείων, από εκείνα που συνήθως μας κάνουν να γκρινιάζουμε, αλλά τελικά έχουν τον λόγο ύπαρξής τους.

Αντ’ αυτού, η Ακαδημία φρόντισε, με προφανή επιμονή, οι παρουσιαστές των βραβείων είτε να είναι υπερ-διάσημοι, από την Μπάρμπρα Στρέιζαντ ώς την Τζούλια Ρόμπερτς, είτε να εκπροσωπούν τη «φυλετική και πολυπολιτισμική» νέα ταυτότητά της, επιστρατεύοντας κάθε Αφροαμερικανό και Αφροαμερικανίδα του star system, πολλές φορές χωρίς ουσιαστικό λόγο: Γιατί να παρουσιάσει την «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου η Queen Latifa; Επειδή κατ’ όνομα είναι βασίλισσα;

Ο Πίτερ Φαρέλι πανηγυρίζει για «Το Πράσινο Βιβλίο» (Καλύτερη Ταινία)

Photo by Chris Pizzello/Invision/AP

Ακόμα πιο ενδεικτικά, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου μπορεί να επαναστάτησε με, για τα δεδομένα της, αιχμηρές επιλογές στις υποψηφιότητές της, όπως το ισπανόφωνο, ασπρόμαυρο, μεξικανικό «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν, πρώτη οσκαρική νίκη του Netflix, η ιδιοσυγκρασιακή «Ευνοούμενη» του Λάνθιμου, το ευθαρσώς πολιτικό «BlacKkKlansman» του Σπάικ Λι, αλλά απένειμε το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας (και δύο ακόμη) στο τόσο πιο… βολικό «Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι, μια feelgood, παρωχημένη «αντιρατσιστική» ταινία που απλώς παρατείνει το στερεότυπο του καλοκάγαθου λευκού σωτήρα και που, μάλιστα, έκανε τον Σπάικ Λι να κινηθεί προς την έξοδο της αίθουσας, όταν ανακοινώθηκε.

Μοιρασμένα ήταν τα βραβεία, άλλωστε, χωρίς δυναμική κατεύθυνση: τρία Οσκαρ για το «Black Panther», την πρώτη υπερ-ηρωική ταινία που φτάνει ποτέ στα Οσκαρ, τρία και για το «Ρόμα», σημαντικά, Ξενόγλωσσης Ταινίας, Φωτογραφίας και Σκηνοθεσίας, τέσσερα, τα περισσότερα, για το «Bohemian Rhapsody» του… αγνοούμενου Μπράιαν Σίνγκερ (εκκρεμούν εναντίον του κατηγορίες για σεξουαλική παρενόχληση ανηλίκου και βιασμό), άλλη μια εξωραϊσμένη απόδοση μιας συναρπαστικής ζωής στα άκρα, του Φρέντι Μέρκιουρι και των Queen.

Lady Gaga, Μπράντλεϊ Κούπερ, τραγουδώντας το «Shallow»

από το «Ενα αστέρι γεννιέται» (Καλύτερο Τραγούδι)

Photo by Chris Pizzello/Invision/AP

Σ’ αυτή τη λογική, από τις 10 υποψηφιότητές της, η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου κέρδισε τη μία, αυτή του Α΄ Γυναικείου Ρόλου για την Ολίβια Κόλμαν, μια από τις ομορφότερες στιγμές της απονομής: ο Λάνθιμος γονάτισε μπροστά στην ηθοποιό και τη φίλησε, ενώ έκλαιγαν κι οι δυο και η συμπρωταγωνίστρια Εμα Στόουν από δίπλα κι η Κόλμαν τον ευχαρίστησε ως «τον καλύτερο σκηνοθέτη με την καλύτερη ταινία» και βρήκε χώρο στην ομιλία της να αναφερθεί από την Γκλεν Κλόουζ (στην οποία στοίχισε το δικό της Οσκαρ στην ίδια κατηγορία, βραβείο που ποτέ δεν έχει κερδίσει), το ίνδαλμα της ζωής της, μέχρι τη Lady Gaga στην οποία έστειλε φιλιά, σ’ έναν χείμαρρο συναισθήματος και φλέγματος.

Αλφόνσο Κουαρόν

Photo by Chris Pizzello/Invision/AP

Η ίδια η Lady Gaga τιμήθηκε με Οσκαρ Τραγουδιού για το «Shallow» και η στιγμή όπου εκείνη κι ο σκηνοθέτης-συμπρωταγωνιστής της, Μπράντλεϊ Κούπερ, τραγούδησαν ζωντανά στο πιάνο ήταν από τις πιο συγκινητικές της αδιάφορης τελετής. Κι αν ο Αλφόνσο Κουαρόν, στο τρίτο και στιβαρότερο από τα Οσκαρ που κέρδισε, αυτό της Σκηνοθεσίας, μίλησε τόσο για το Μεξικό όσο και για τις 70 εκατομμύρια οικιακές βοηθούς που δουλεύουν σ’ όλο τον κόσμο χωρίς εργασιακά δικαιώματα, η πιο πολιτική ομιλία της βραδιάς ήρθε από απρόσμενη πλευρά.

Ο Ράμι Μάλεκ, κερδίζοντας το Οσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου, ενσαρκώνοντας τον Φρέντι Μέρκιουρι στο «Bohemian Rhapsody», αφού φίλησε περιπαθώς τη συμπρωταγωνίστρια και κοπέλα του, Λούσι Μπόιντον, είπε από το μικρόφωνο της σκηνής: «Ο μικρός Ράμι Μάλεκ πάλευε με την ταυτότητά του, προσπαθούσε να καταλάβει ποιος είναι και νομίζω το ίδιο βιώνουν όλοι όσοι παλεύουν να βρουν τη δική τους φωνή. Κάναμε μια ταινία για έναν gay άντρα, που ήταν μετανάστης μα έζησε τη ζωή του δίχως να απολογείται. Και το γεγονός ότι γιορτάζουμε τη ζωή του και την ιστορία του απόψε εδώ αποδεικνύει ότι διψάμε για ιστορίες σαν αυτή. Είμαι γιος μεταναστών από την Αίγυπτο, πρώτης γενιάς Αμερικανός κι ένα κομμάτι της ιστορίας μου γράφεται αυτή τη στιγμή. Δεν θα μπορούσα να είμαι περισσότερο ευγνώμων σε όλους εσάς κι όλους όσοι πίστεψαν σε μένα, για αυτή τη στιγμή. Είναι κάτι που θα κρατήσω για όλη την υπόλοιπη ζωή μου».

Από την πλευρά του, ο ανέκαθεν πολιτικά μαχητικός Σπάικ Λι, παραλαμβάνοντας το πρώτο ανταγωνιστικό Οσκαρ της καριέρας του (μετά το τιμητικό του το 2016), ξύπνησε με την ενέργεια και τα λόγια του το κοινό: «Μπροστά σε όλο τον κόσμο, απόψε, τιμώ τους προγόνους μας που έκαναν αυτή τη χώρα ό,τι είναι σήμερα, μαζί με τη γενοκτονία των ιθαγενών της. Ολοι συνδεόμαστε με τους προγόνους μας. Θα ξανακερδίσουμε τη σοφία και τον ανθρωπισμό μας. Θα είναι μια δυνατή στιγμή. Οι εκλογές του 2020 βρίσκονται στην επόμενη γωνία. Ας κινητοποιηθούμε. Ας βρεθούμε στη σωστή πλευρά της Ιστορίας. Κάντε την ηθική επιλογή ανάμεσα στην αγάπη και το μίσος. Κάντε το σωστό!»

91η ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΤΩΝ OΣΚΑΡ

Αναλυτικά τα βραβεία στις βασικές κατηγορίες:

  • ◢ Καλύτερη Ταινία: «Το Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι.
  • ◢ Σκηνοθεσία: Αλφόνσο Κουαρόν για το «Ρόμα».
  • ◢ Α΄ Ανδρικός Ρόλος: Ράμι Μάλεκ για το «Bohemian Rhapsody» του Μπράιαν Σίνγκερ.
  • ◢ Α΄ Γυναικείος Ρόλος: Ολίβια Κόλμαν για την «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου.
  • ◢ Β΄ Ανδρικός Ρόλος: Μαχερσάλα Αλι για το «Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι.
  • ◢ B΄ Γυναικείος Ρόλος: Ρετζίνα Κινγκ για το «Αν η οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει» του Μπάρι Τζένκινς.
  • ◢ Διασκευασμένο Σενάριο: Tσάρλι Γουάχτελ, Ντέιβιντ Ραμπίνοβιτζ, Κέβιν Γουίλμοτ και Σπάικ Λι για το «BlacKkKlansman: H παρείσφρηση» του Σπάικ Λι.
  • ◢ Πρωτότυπο Σενάριο: Νικ Βαλελόνγκα, Μπράιαν Κάρι και Πίτερ Φαρέλι για το «Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι.
  • ◢ Φωτογραφία: Αλφόνσο Κουαρόν για το «Ρόμα».
  • ◢ Κοστούμια: Ρουθ Ε. Κάρτερ για το «Black Panther» του Ράιαν Κούγκλερ.
  • ◢ Μοντάζ: Τζον Οτμαν για το «Bohemian Rhapsody» του Μπράιαν Σίνγκερ.
  • ◢ Μουσική: Λούντβιγκ Γκόρανσον για το «Black Panther» του Ράιαν Κούγκλερ.
  • ◢ Τραγούδι: «Shallow» (Lady Gaga, Μαρκ Ρόνσον, Αντονι Ροσομάντι και Αντριου Γουάιατ) από το «Ενα αστέρι γεννιέται» του Μπράντλεϊ Κούπερ.
  • ◢ Ξενόγλωσση Ταινία: «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν (Μεξικό).
  • ◢ Ντοκιμαντέρ: «Free Solo», Ελίζαμπεθ Τσάι Βασαρχέλι, Τζίμι Τσιν, Ιβαν Χέιζ, Σάνον Ντιλ.

 

ΣΙΝΕΜΑ
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
Μεγάλη επιτυχία, ιστορικό ρεκόρ για Ελληνα σκηνοθέτη. Ο Γιώργος Λάνθιμος κατάφερε το αδιανόητο με την «Ευνοούμενη», που διεκδικεί Οσκαρ στις περισσότερες, συνολικά 10 κατηγορίες, μαζί με το «Ρόμα» του Αλφόνσο...
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
ΣΙΝΕΜΑ
Υποψηφιότητες με… κοινωνική συνείδηση
Ολα είναι έτοιμα για την 90ή Τελετή Απονομής των Βραβείων Οσκαρ που θα γίνει την Κυριακή, 4 Μαρτίου στο Λος Αντζελες. Χθες ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες και «H Μορφή του Νερού», το πολύπλευρο κινηματογραφικό...
Υποψηφιότητες με… κοινωνική συνείδηση
ΣΙΝΕΜΑ
Ρεκόρ για «La La Land», στη μάχη και ο «Αστακός»
Δύο συμμετοχές με χρώμα ελληνικό, οι Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου στο Πρωτότυπο Σενάριο και η φοιτήτρια Δάφνη Ματζιαράκη στις Μικρού Μήκους Ταινίες. Φαβορί, το μιούζικαλ του Ντέιμιεν Σαζέλ, υποψήφιο...
Ρεκόρ για «La La Land», στη μάχη και ο «Αστακός»
ΣΙΝΕΜΑ
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
Στην άκρη οι ταινίες που πάνε για Οσκαρ. Το Χρυσό Λιοντάρι πήγε στον πρωτο­εμφανιζόμενο Βενεζουελάνο Λορέντζο Βίγας και το βραβείο σκηνοθεσίας στον γνωστό Αργεντινό Πάμπλο Τραπέρο. Η δική μας Βαλέρια Γκολίνο...
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Μπραντ Πιτ εκτοξεύεται στο Διάστημα και στα Οσκαρ
Ο Ρόι ΜακΜπράιντ είναι ένας αστροναύτης που επιφορτίζεται με μια καίρια αποστολή: να ταξιδέψει στο Διάστημα, ν’ ανακαλύψει τι απειλεί τη Γη και την ανθρώπινη ύπαρξη...
Ο Μπραντ Πιτ εκτοξεύεται στο Διάστημα και στα Οσκαρ
ΣΙΝΕΜΑ
Βραβεία χωρίς ταμπού
Χρυσός Λέοντας για τον συναρπαστικό «Τζόκερ» του Τοντ Φίλιπς και Αργυρός στο «Κατηγορώ» του Πολάνσκι που μετέφερε με εξαιρετικό τρόπο στην οθόνη την Υπόθεση Ντρέιφους. Η Αργεντινή πρόεδρος της Κριτικής...
Βραβεία χωρίς ταμπού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας