Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βραβεία... εκτός θέματος

Χρυσή Αρκτος στον Ναντάβ Λαπίντ

AP Photo/Markus Schreiber
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βραβεία... εκτός θέματος

  • A-
  • A+

Σε ένα Φεστιβάλ, όπως αυτό της Berlinale, που στην πεντάδα των σπουδαιότερων, σημαντικότερων στον κόσμο, έχει πάρει την ταυτότητα του πιο πολιτικού, πιο αιχμηρού, πιο τολμηρού, η Τελετή Απονομής των Βραβείων που επέλεξε η Κριτική Επιτροπή με πρόεδρο τη Ζιλιέτ Μπινός έμοιαζε εκτός θέματος.

Την ίδια ημέρα που έφυγε από τη ζωή ο εμβληματικός Ευρωπαίος ηθοποιός Μπρούνο Γκανς, στον οποίο αφιερώθηκε μόλις μία φωτογραφία στην οθόνη κι ένα χειροκρότημα από το όρθιο κοινό, την ίδια εποχή που τα ζητήματα της ανισότητας, των ανθρώπινων δικαιωμάτων βρίσκονται σε κάθε συζήτηση, συμπεριλαμβανομένων των καλλιτεχνικών, η Berlinale αφιέρωσε τον περισσότερο χρόνο της τελετής της στον αποχαιρετισμό του Ντίτερ Κόσλικ, του καλλιτεχνικού διευθυντή της διοργάνωσης που, ύστερα από 18 χρόνια στη θέση κι έχοντας ασφαλώς ανεβάσει την ανταγωνιστικότητα του Φεστιβάλ, παραδίδει τη σκυτάλη στον Κάρλο Τσατριάν, ώς τώρα καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ του Λοκάρνο.

AP Photo/Markus Schreiber

Τον αποχαιρετιστήριο λόγο εκφώνησε η υπουργός Πολιτισμού και Επικοινωνίας της Γερμανίας, Μόνικα Γκρούτερς, μην αναφέροντας τίποτε για την πολιτιστική πορεία της χώρας, παρά «δωρίζοντας» στον Κόσλικ μια αρκουδίτσα (το έμβλημα της πόλης του Βερολίνου και του Φεστιβάλ) στον ζωολογικό κήπο, και με ένα γιγαντιαίο λούτρινο αρκουδάκι από την κριτική επιτροπή, ο Κόσλικ έτρεξε από δω, έτρεξε από κει, έσφιξε χέρια, χαιρέτησε το πλήθος που τον περίμενε ντυμένος με το δικό του χαρακτηριστικό κόκκινο κασκόλ και πλατύγυρο καπέλο κι η βραδιά πέρασε ανώδυνα, αδιάφορα και άστοχα.

Απ’ όσους πήραν το βήμα, ελάχιστοι είπαν κάτι σημαντικό. Η Ζιλιέτ Μπινός, στην έναρξη της τελετής, αναφέρθηκε στην απαγόρευση από την κινεζική κυβέρνηση στο «One Second» του Ζανγκ Γιμού, επιλεγμένο στο Διαγωνιστικό Τμήμα, να ταξιδέψει εκτός Κίνας. «Χρειαζόμαστε καλλιτέχνες», είπε κομψά αλλά δηκτικά η Μπινός, «που θα μας βοηθήσουν να ερμηνεύσουμε την Ιστορία μας και τα συναισθήματά μας».

Ο Φρανσουά Οζόν, τιμώμενος με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για το «Grace à Dieu», με θέμα τη σεξουαλική κακοποίηση στα στρώματα της Καθολικής Εκκλησίας, μίλησε, αν όχι ακριβώς καταγγελτικά, σίγουρα αιχμηρά: «Αυτή η ταινία αναφέρεται σ’ ένα θέμα βγαλμένο από την πραγματικότητα, που με αφορά πολύ, την προστασία των παιδιών και την κατάχρηση εξουσίας σε ισχυρούς οργανισμούς και θεσμούς. Δεν ξέρω αν το σινεμά αλλάζει τον κόσμο, αλλά μας βοηθά να τον καταλάβουμε. Κι έτσι, αντί, όπως ίσως θα έπρεπε, να ευχαριστήσω την Κριτική Επιτροπή και το Φεστιβάλ, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Θεό».

Παραλαμβάνοντας το βραβείο Σεναρίου για τη διασκευή του βιβλίου του, «Πιράνχας», ο καταδιωκόμενος από τη Μαφία Ρομπέρτο Σαβιάνο, του περίφημου «Γόμορρα», δήλωσε: «Γράφοντας το σενάριο κάναμε αντίσταση. Το να λέμε την αλήθεια στη χώρα μας, στην Ιταλία, έχει γίνει πολύ σύνθετο πράγμα».

AP Photo/Markus Schreiber

Βραβευμένος με τη Χρυσή Αρκτο της Berlinale για το «Synonymes», συμπαραγωγή Ισραήλ, Γαλλίας και Γερμανίας, μία από τις πιο παλιομοδίτικες, σοβαροφανείς και, εν ολίγοις, αφόρητες ταινίες του Φεστιβάλ, ο Ισραηλινός Ναντάβ Λαπίντ αφιέρωσε την ταινία στη μητέρα του και μοντέζ του που έφυγε από τη ζωή ακριβώς με την ολοκλήρωση του φιλμ.

«Η ταινία αυτή μπορεί να χαρακτηριστεί στο Ισραήλ σκανδαλώδης, ίσως σκανδαλίσει ακόμα και στη Γαλλία», είπε ο Λαπίντ, «αλλά για μένα είναι μια ταινία που γιορτάζει το σινεμά και ελπίζω ότι ο κόσμος θα καταλάβει πως μεταξύ αδελφών δεν υπάρχει μόνο η οργή, η εχθρότητα και το μίσος, αλλά υπάρχει αγάπη και ισχυρά συναισθήματα».

Γλυκιά η επιλογή της βράβευσης του πρωταγωνιστικού ζεύγους του «Αντίο, γιε μου» του Κινέζου Γουάνγκ Ζιαοσουάι, παρότι μοιάζει και μ’ έναν ελαφρύ πλεονασμό, μια και υπήρχαν πραγματικά κι άλλες θαυμάσιες ερμηνείες στις ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος. Ενδιαφέρουσα η βράβευση με την Αρκτο Κινηματογραφικής Πρωτοπορίας της Γερμανίδας Νόρα Φίνγκσαϊντ για το ντεμπούτο της, «System Crasher», από τις ελάχιστες αληθινά ενδιαφέρουσες δουλειές που είδαμε φέτος.

Αντίθετα, μοιάζει άστοχο το πώς αγνοήθηκαν στα βραβεία ταινίες σαν το «A Tale of Three Sisters» του Τούρκου δημιουργού Εμίν Αλπέρ (και ελληνική συμπαραγωγή), αλλά και το θαυμάσιο, επίκαιρο και δυναμικό «God Exists, Her Name is Petrunya» της Τεόνα Στρουγκάρ Μιτέβσκα από τη Βόρεια Μακεδονία. Κι αν η Berlinale του Ντίτερ Κόσλικ τελειώνει σ’ ένα καλλιτεχνικό low, περιμένουμε με ανυπομονησία την επόμενη, επετειακή, με νέα διεύθυνση, 70ή διοργάνωση του Φεστιβάλ.

Τα βραβεία

◢ Χρυσή Αρκτος: «Synonymes» του Ναντάβ Λαπίντ, Γαλλία, Γερμανία, Ισραήλ

◢ Αργυρή Αρκτος - Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «Grace à Dieu» του Φρανσουά Οζόν, Γαλλία

◢ Αργυρή Αρκτος Alfred Bauer Κινηματογραφικής Πρωτοπορίας: «The System Crasher» της Νόρα Φίνγκσαϊτ, Γερμανία

◢ Καλύτερη Σκηνοθεσία: Ανγκελα Σάνελεκ, «I Was at Home, But», Γερμανία

◢ Καλύτερη Ηθοποιός: Γιονγκ Μέι για το «Αντίο, γιε μου» του Γουάνγκ Ζιαοσουάι, Κίνα

◢ Καλύτερος Ηθοποιός: Γουάνγκ Τζινγκτσούνγκ για το «Αντίο, γιε μου» του Γουάνγκ Ζιαοσουάι, Κίνα

◢ Βραβείο Σεναρίου: Μαουρίτσιο Μπράουτσι, Κλάουντιο Τζιοβανέζι, Ρομπέρτο Σαβιάνο για το «Πιράνχας» του Κλάουντιο Τζιοβανέζι, Ιταλία

◢ Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος: Ράσμους Βίντεμπεκ, για τη φωτογραφία του «Out Stealing Horses» του Χανς Πέτερ Μόλαντ, Νορβηγία

◢ Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ: «Talking About Trees», Σουχαΐμπ Γκασμελμπαρί, Σουδάν

◢ Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας: «Oray», Μεχμέτ Ακίφ Μπουγιουκαταλάι, Γερμανία

   

ΣΙΝΕΜΑ
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
Η φετινή Berlinale, στην 69η διοργάνωσή της, ανοίγει την αυλαία της στις 7 Φεβρουαρίου και για 10 ημέρες θα διεκδικήσει την προσοχή του διεθνούς κινηματογραφικού κοινού με ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα… εσωστρεφές....
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι στον Κουαρόν, διπλή διάκριση για τον Λάνθιμο
Καμιά παράλειψη, κανένα στραβο­πάτημα στα φετινά βραβεία του 75ου Φεστιβάλ Βενετίας, το οποίο διαμορφώνει την κινηματογραφική χρονιά που έρχεται με εξαιρετικές ταινίες. Αργυρό Λέοντα απέσπασε ο Ελληνας...
Χρυσό Λιοντάρι στον Κουαρόν, διπλή διάκριση για τον Λάνθιμο
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσός Αλέξανδρος στα σουηδικά «Κοράκια»
Γεμάτες αίθουσες, ένα θαυμάσιο, ανταγωνιστικό και μάχιμο Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα και επιλεγμένοι, αξιόλογοι προσκεκλημένοι συνέθεσαν φέτος τη ζωντανή εικόνα του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου...
Χρυσός Αλέξανδρος στα σουηδικά «Κοράκια»
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
Η 74η Μόστρα, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ολοκλήρωσε τη διοργάνωσή της για το 2017 απονέμοντας τα βραβεία της. Μπορεί να μη λάνσαρε τις ηχηρές ταινίες που θα καθορίσουν τη χρονιά, αλλά τουλάχιστον...
Χρυσό Λιοντάρι σε παραμύθι του Γκιγέρμο ντελ Τόρο
ΣΙΝΕΜΑ
Φαβορί ο Καουρισμάκι για Χρυσή Αρκτο
Δέκα στιγμιότυπα που ξεχώρισαν στη φετινή διοργάνωση, η οποία ρίχνει αυλαία την Κυριακή. Μια ανάσα, λοιπόν, προτού ολοκληρωθεί το 67ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, κάνουμε μικρή επανάληψη σε...
Φαβορί ο Καουρισμάκι για Χρυσή Αρκτο
ΣΙΝΕΜΑ
Βραβεία ενάντια στον ρατσισμό και τη βία
Το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης πρόβαλε 214 ταινίες ενώ υποδέχτηκε 1.550 καλεσμένους και περισσότερους από 80.000 θεατές. Τα βραβεία του είχαν σθεναρό, νεανικό και ανθρωπιστικό χαρακτήρα, με την ουσιαστική...
Βραβεία ενάντια στον ρατσισμό και τη βία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας