Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια εμμονική δασκάλα και οι ρομαντικοί Ταβιάνι
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια εμμονική δασκάλα και οι ρομαντικοί Ταβιάνι

  • A-
  • A+

Η νηπιαγωγός ★★½☆☆☆

(The Kindergarten Teacher, ΗΠΑ, 2018, 96’)

  • Σκηνοθεσία: Σάρα Κολάντζελο
  • Ηθοποιοί: Μάγκι Τζίλενχαλ, Πάρκερ Σέβακ, Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ

Η Λίσα Σπινέλι είναι μια γυναίκα που ακροβατεί στο χείλος του γκρεμού. Σύζυγος και μητέρα στο εργατικό προάστιο του Στάτεν Αϊλαντ, έχει δυο παιδιά στην εφηβεία που αδιαφορούν γι’ αυτήν, έναν περιποιητικό σύζυγο που ενδιαφέρεται για τα νυχτερινά μαθήματα δημιουργικής γραφής που παρακολουθεί η Λίσα, μια νηπιαγωγός παγιδευμένη στη μέτρια «πρώτη ύλη» των παιδιών με τα οποία έχει να δουλέψει. Ακόμα χειρότερα, παγιδευμένη στη δική της μετριότητα, μιας και γνωρίζει ότι τίποτε απ’ όσα κάνει, δεν το κάνει ιδιαίτερα καλά: το χαμόγελό της κρύβει ελαφρώς την επικείμενη κρίση υστερίας.

Ωσπου η Λίσα ανακαλύπτει στον μικροσκοπικό μαθητή της, τον Τζίμι, ένα πηγαίο ταλέντο στην ποίηση: το αγοράκι δεν μπορεί καλά καλά να μιλήσει, αλλά κάθε τόσο ξεστομίζει αυθορμήτως μεγαλειώδεις κι ευαίσθητους λυρικούς στίχους με τη σοφία των χαϊκού. Η Λίσα θ’ αποφασίσει να τον αναδείξει ως παιδί-θαύμα, έστω κι αν η απόφασή της, με ενδόμυχα κίνητρα ν’ αγγίξει η ίδια την αριστεία, θα την κάνει να ξεπεράσει τον ένα μετά τον άλλο όλους τους κανόνες της παιδαγωγού –ή της λογικής.

Αμερικανικό ριμέικ ισραηλινής ταινίας, η «Νηπιαγωγός» της Κολάντζελο ξεδιπλώνει μια δεινότητα στο να ταξιδεύει τις συναισθηματικές αντιδράσεις του θεατή με το τρενάκι του τρόμου: σε ανηφόρες εμμονής και κατηφόρες ανθρώπινης ήττας, ποτέ δεν είσαι ακριβώς σίγουρος ποιο θα είναι το επόμενο βήμα της Λίσα και ώς πού θα φτάσει το πάθος της για τον Τζίμι και το ταλέντο του. Εστω κι αν, σ’ αυτή την ιλιγγιώδη ψυχολογική πορεία, η Σάρα Κολάντζελο χάνει στην κατεύθυνσή της στο φινάλε της. Σπουδαίο εργαλείο σ’ αυτή τη διαδρομή, το ταλέντο όχι της Λίσα, αλλά της συναρπαστικής Μάγκι Τζίλενχαλ που επενδύει στο απρόσμενο και χτίζει την ηρωίδα της, διαλύοντας κάθε δεδομένο.

Μια προσωπική ιστορία ★★★½☆☆

(Una Questione Privata, Ιταλία, Γαλλία, 2017, 84’)

  • Σκηνοθεσία: Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι
  • Ηθοποιοί: Λούκα Μαρτινέλι, Λορέντζο Ριτσέλμι, Βαλεντίνα Μπελιέ

Το καλοκαίρι του ’43 βρίσκει τον νεαρό Μίλτον να πολεμά στην ιταλική αντίσταση και να ερωτεύεται με πάθος τη Φούλβια. Οταν μαθαίνει ότι η Φούλβια αγαπά τον φίλο και συμπολεμιστή του, Τζόρτζιο, αποφασίζει να του μιλήσει: είναι, όμως, αργά, γιατί ο Τζόρτζιο έχει συλληφθεί από τους φασίστες.

Βασισμένη στην αυτοβιογραφία του Μπέπε Φενόλιο, αυτή είναι μια βαθιά ρομαντική ταινία, με υπέροχη, λιτή αναπαράσταση εποχής και μαγνητικούς ήρωες, αναγκασμένους να ζυγίσουν τις σημαντικότερες αποφάσεις της ζωής τους. Μια ταινία, δηλαδή, φτιαγμένη από τα βασικά συστατικά του σινεμά των αδελφών Ταβιάνι, εδώ στην όχι πιο συναρπαστική μεν, αλλά γοητευτική τελευταία συνεργασία τους, πριν από τον θάνατο του Βιτόριο, το 2018.

Καπερναούμ ★½☆☆☆☆

(Capernaum, Λίβανος, Γαλλία, ΗΠΑ, 2018, 126’)

  • Σκηνοθεσία: Ναντίν Λάμπακι
  • Ηθοποιοί: Ζάιν Αλ Ραφία, Ιορντάνος Σιφεράου

Ο μικρός (και ακαταμάχητα χαριτωμένος) Ζάιν, γύρω στα 12 απ’ ό,τι υπολογίζουν οι γονείς του, κάνει τα πάντα για να συντηρεί την οικογένειά του: δουλεύει, κλέβει, ψυχαγωγεί και φροντίζει τ’ αδέλφια του. Οταν, όμως, οι γονείς της πολυάριθμης οικογένειας πουλήσουν την αδελφή του σ’ έναν έμπορο, για να εξασφαλίσουν το ενοίκιο του σπιτιού, ο Ζάιν θα το σκάσει από το σπίτι και θ’ αναζητήσει την τύχη του στην αφιλόξενη Βηρυτό. Εκεί θα συναντήσει τη λαθρομετανάστρια Ραχήλ και θ’ αναλάβει την ευθύνη του ακόμα πιο μικρού γιου της.

Δυο πανέμορφα παιδιά στην καρδιά του Λιβάνου, της φτώχειας και τη δυστυχίας, γίνονται το ερέθισμα για να «δείξει» η Ναντίν Λάμπακι τη σκοτεινή πλευρά του μάταιου τούτου κόσμου, με τρόπο τόσο επιφανειακό και συναισθηματικά χειριστικό, που έρχεται, λες, στον αντίποδα του «Κλέφτες Καταστημάτων» του Χιροκάζου Κόρε-εντα.

Η ταινία τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο στις Κάνες και βρίσκεται υποψήφια για το Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, ενώ η Λάμπακι («Caramel», «Οταν θέλουν οι γυναίκες») επιβεβαιώνει ότι είναι μια ικανή σκηνοθέτης, που βγάζει ποιητικές εικόνες από δύσκολα εσωτερικά κι ακόμα πιο απαιτητικά εξωτερικά γυρίσματα, με έμφαση σε ερασιτέχνες ηθοποιούς και δη παιδιά. Τόσο πολύ, όμως, η ιστορία της αγγίζει το μελόδραμα και οριακά το exploitation, όπου το όποιο ενδιαφέρον σκεπάζεται από μια δυτικότροπη υπεροψία απέναντι στη φτώχεια και τη δυστυχία, στην καταπίεση των γυναικών και τα παραπεταμένα παιδιά του κόσμου, έναν διδακτισμό που απευθύνεται κυρίως σε όσους δεν παρακολουθούν ποτέ ένα δελτίο ειδήσεων.

Αλίτα: ο άγγελος της μάχης

(Alita: Battle Angel, Καναδάς, Αργεντινή, ΗΠΑ, 2019, 122’)

  • Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Ροντρίγκες
  • Ηθοποιοί: Ρόζα Σαλαζάρ, Μαχέρσαλα Αλί, Κριστόφ Βαλτς, Τζένιφερ Κόνελι, Μισέλ Ροντρίγκες

Η Αλίτα είναι ένα cyborg που έχει τεθεί εκτός λειτουργίας. Οταν «ξυπνήσει», χωρίς μνήμη, σ’ έναν μελλοντικό τόπο που δεν αναγνωρίζει, θα ξεκινήσει μια οδύσσεια για ν’ ανακαλύψει ποια είναι. Η πολυαναμενόμενη κινηματογραφική μεταφορά του διάσημου ιαπωνικού manga, με τον Ρόμπερτ Ροντρίγκες στη σκηνοθεσία και τον Τζέιμς Κάμερον στην παραγωγή.

Η ταινία Lego 2

(The Lego Movie 2: The Second Part, ΗΠΑ, Αυστραλία, Δανία, Νορβηγία, 2019, 106’)

  • Σκηνοθεσία: Μάικ Μίτσελ

Με τις φωνές των: Κρις Πρατ, Ελίζαμπεθ Μπανκς, Γουίλ Αρνετ. Στα ελληνικά: Τζίνη Παπαδοπούλου, Σταύρος Σιούλης, Ντορίνα Θεοχαρίδου

Εχουν περάσει πέντε χρόνια από τότε που όλα κυλούσαν ήρεμα στο Μπρίκσμπεργκ. Τώρα όμως οι πολίτες του αντιμετωπίζουν μια τεράστια νέα απειλή: οι εισβολείς LEGO DUPLO®, από το Διάστημα, καταστρέφουν τα πάντα στο πέρασμά τους με αστραπιαία ταχύτητα. Ο αγώνας για να τους νικήσουν και να αποκαταστήσουν το σύμπαν της LEGO θα στείλει τους Εμετ, Λούσι, Μπάτμαν και την υπόλοιπη παρέα σε απομακρυσμένους, ανεξερεύνητους κόσμους. Νέα LEGO-περιπέτεια, γεμάτη ενέργεια, ατίθασο χιούμορ και κολλητικά τραγούδια.

Ερωτας χωρίς τέλος

(Sin Fin, Ισπανία, 2018, 96’)

  • σκηνοθεσία: Σέζαρ Εστέμπαν Αλέντα, Χοσέ Εστέμπαν Αλέντα

Ο Χαβιέρ θέλει να ξαναδώσει στην αγάπη του, τη Μαρία, όρεξη για ζωή και θέρμη για τη σχέση τους. Γι’ αυτό θα ταξιδέψει πίσω στον χρόνο, στο πρώτο τους ραντεβού, για να ξαναχαράξει τη μοίρα τους. Ισπανικό ρομάντζο με ισόποσες δόσεις επιστημονικής φαντασίας.

 

ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
Αυλαία για την 69η Berlinale και όλα τα φλας πάνω στην υπέροχη Ζιλιέτ Μπινός, πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, η οποία μίλησε για #metoo και Γουάινστιν. Εφαρμόζοντας την ισότητα των φύλων, η διοργάνωση...
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
ΣΙΝΕΜΑ
Σέξι θρίλερ στη διχασμένη Ιερουσαλήμ και ο κλασικός εκδικητής Λίαμ Νίσον
Μια παλαιστινιακή ταινία, βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, με τη μορφή του θρίλερ (με πολιτικές και κοινωνικές παραμέτρους φυσικά), καταφέρνει να μιλήσει πολύ καλύτερα από όποιο δράμα για τη σημασία και...
Σέξι θρίλερ στη διχασμένη Ιερουσαλήμ και ο κλασικός εκδικητής Λίαμ Νίσον
ΣΙΝΕΜΑ
Μαχητικές γυναίκες και το διασημότερο κωμικό δίδυμο
Σε μια εποχή ταραγμένη για τη Γαλλία και την Ευρώπη, ο Μισέλ Οσελό, ο σπουδαίος animator και δημιουργός του «Κιρίκου», ζωγραφίζει κι αφηγείται έναν πανέμορφο ύμνο στον δυτικό πολιτισμό και, μαζί, στη γυναικεία...
Μαχητικές γυναίκες και το διασημότερο κωμικό δίδυμο
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
Χλιαρά βραβεία σε μια χλιαρή τελετή, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, αφήνοντας την απογοήτευση στο φαβορί «A Star Is Born», που από τις 5 υποψηφιότητες κέρδισε μόνο...
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας