Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Λάνθιμος τα πολλά, ο Κουαρόν τα μεγάλα

BAFTA / Guy Levy

Ο Λάνθιμος τα πολλά, ο Κουαρόν τα μεγάλα

  • A-
  • A+

Η μονομαχία Λάνθιμου - Κουαρόν έκανε το βράδυ της Κυριακής μια στάση στο γκλάμορους Royal Albert Hall του Λονδίνου για τα Bafta, βραβεία της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. Και ενώπιον τουλάχιστον δύο θεατών από τη Βασιλική Οικογένεια, του πρίγκιπα Γουίλιαμ και της συζύγου του Κέιτ, έληξε αμφίρροπα.

Ο «δικός μας», ο Γιώργος Λάνθιμος, πήρε με την «Ευνοούμενη» τα περισσότερα βραβεία, εφτά συνολικά, δύο μόλις πιο κάτω από το ρεκόρ των εννέα που κατέχουν από τη δεκαετία του ‘70 οι «Δύο ληστές» με τους Νιούμαν - Ρέντφορντ.

Αλλά ο Μεξικανός Αλφόνσο Κουαρόν, με τη δεύτερη κυρίαρχη ταινία της χρονιάς, το «Ρόμα», κι ας πήρε (μόνο) τέσσερα Bafta, μάζεψε τα σπουδαιότερα, ήτοι τα Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και Σκηνοθεσίας. Ετσι οδεύει προς τα Οσκαρ της 24ης Φεβρουαρίου ως φαβορί, αν και κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος αν τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας θα ψηφίσουν όπως και οι Βρετανοί συνάδελφοί τους.

Οι βρετανικές εφημερίδες, που προφανώς προτιμούσαν την «Ευνοούμενη», περιγράφουν μια «βραδιά θριάμβου» για τον Λάνθιμο, που «εύκολα ήταν ο μεγάλος νικητής». Αλλωστε με το που ξεκίνησε η τελετή, με παρουσιάστρια για δεύτερη φορά τη βαρετή Τζοάνα Λάμλεϊ, άρχισαν να έρχονται το ένα μετά το άλλο τα βραβεία για την ταινία του Ελληνα σκηνοθέτη και σκεφτήκαμε ότι πάμε για μεγάλο και ουσιαστικό σκορ.

Η κάμερα, μέσα σε μια αίθουσα γεμάτη σταρ, στρεφόταν συνέχεια στον Λάνθιμο καθισμένο δίπλα στην κομψή σύζυγό του Αριάν Λαμπέντ, που είχε προτιμήσει ελληνική τουαλέτα, του οίκου Zeus and Dione της Μαρέβας Μητσοτάκη.

Αυτός ανέβηκε πρώτος από όλους στη σκηνή για να πάρει το Βραβείο Καλύτερης Βρετανικής Ταινίας. Τον ακολούθησαν ένας ένας οι περισσότεροι συνεργάτες του, που όλοι είχαν να πουν γι’ αυτόν τα καλύτερα λόγια.

«Γιώργο, συνέχισε να σπας τα όρια της τέχνης» είπε η Σάντι Πάουελ των τριών Οσκαρ, παίρνοντας το Bafta για τα κοστούμια της φορώντας ένα εντυπωσιακό, εκκεντρικό μαυρόασπρο ριγέ σύνολο σακάκι-παντελόνι, ενώ φυσικά όλες και όλοι οι βραβευμένοι τόνιζαν τη γυναικεία διάσταση της ταινίας. «Ηταν ένα όνειρο να σχεδιάζω κοστούμια για τρεις πανίσχυρες ηρωίδες, που τις ερμήνευαν τρεις πανίσχυρες ηθοποιοί» τόνισε η Παουελ.

Σε «κάθε γυναίκα και εργαζόμενη μητέρα που κρατάει την ψυχραιμία της και ελέγχει τα πράγματα» αφιέρωσαν το Bafta τους Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης οι Φιόνα Κρόμπι και Αλις Φέλντον. Και η Ντέμπορα Ντέιβις, Bafta Πρωτότυπου Σεναρίου μαζί με τον Τόνι ΜακΝαμάρα, ευχαρίστησε την Ακαδημία που «τιμά τη γυναικοκρατούμενη ταινία μας για τις γυναίκες στην εξουσία».

Η Ρέιτσελ Βάις, απολύτως δίκαιο βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου, αναπόλησε τις ευχάριστες στιγμές στο γύρισμα με τη συνυποψήφιά της Εμα Στόουν. Και φυσικά η Ολίβια Κόλμαν, η ανασφαλής, ανισόρροπη, συγκινητική και τρομερά αστεία βασίλισσα Αννα της «Ευνοούμενης», αποθεώθηκε κυριολεκτικά από την αίθουσα παίρνοντας το Bafta Α’ Γυναικείου Ρόλου, επιβεβαίωση της αλματώδους πορείας της τα τελευταία χρόνια -χάρη και στον Λάνθιμο που τη πρωτοχρησιμοποίησε στον «Αστακό».

Ο δρόμος για το Οσκαρ άνοιξε μπροστά της φαρδύς, ακόμα κι αν την ανταγωνίζεται η Γκλέν Κλόουζ, που της χρωστάει, λένε, επιτέλους ένα αγαλματάκι το Χόλιγουντ.

Το σουξέ της Ολίβια Κόλμαν δεν το είχε, με άλλα λόγια, στην τελετή ούτε καν ο μεγάλος νικητής Αλφόνσο Κουαρόν με τα τέσσερα Bafta, τα δυο από αυτά προσωπικά του (Σκηνοθεσίας και Φωτογραφίας).

Η ταινία του, επίτευγμα πραγματικό για έναν σκηνοθέτη που έψαχνε να βρει χρόνια ένα στίγμα ανάμεσα σε παιδικές ταινίες, Χάρι Πότερ και διαστημικές περιπέτειες, είναι παραγωγή του Netflix, διεθνώς την ευχαριστιούνται κυρίως οι συνδρομητές του, αν και στην Ελλάδα παίζεται και σε αίθουσες. «Σίγουρα το Netflix θα ξαναβγάλει τώρα το ‘‘Ρόμα’’, έτσι ώστε το κοινό σε Αγγλία και Ιρλανδία να καταφέρει να δει αυτή τη λαμπρή ταινία σε μεγάλη οθόνη και όχι μόνο σε τηλεοράσεις, κινητά και τάμπλετ» πέταξε χθες την μπηχτή του στην «Γκάρντιαν» ο Πίτερ Μπράντσο.

Ο Μεξικανός σκηνοθέτης ευχαρίστησε πάντως το Netflix για την «πίστη και το θάρρος του να στηρίξει ένα μαυρόασπρο φιλμ για μια οικιακή βοηθό, υποτιτλισμένο από τα ισπανικά, και να το φέρει κοντά στους θεατές όλου του κόσμου σε μια εποχή που ο φόβος και ο θυμός προσπαθούν να μας χωρίσουν πάλι».

Δίπλα του η συμπατριώτισσά του Σάλμα Χάγεκ παραληρούσε από χαρά κι ας μην της είχε βγει το ανέκδοτο για έναν Ελληνα, έναν Πολωνό, έναν Μεξικανό, έναν Αφροαμερικανό και έναν Αμερικανό που μπαίνουν σε ένα μπαρ (!), ο δικός της περίεργος τρόπος να υπογραμμίσει την πολυπολιτισμικότητα των υποψηφίων για τη σκηνοθεσία (Παβλικόφσκι, Λάνθιμος, Κουαρόν, Σπάικ Λι, Μπρ. Κούπερ).

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι «Ρόμα» και «Ευνοούμενη» άφησαν ψιχουλάκια για τις υπόλοιπες ταινίες. Το «Bohemian Rhapsody» είχε ευτυχώς τον Ράμι Μάλεκ να ερμηνεύει τον Φρέντι Μέρκιουρι (Bafta Α΄ Ανδρικού Ρόλου) κι έναν καλό ήχο.

Το «Α star is born» του Μπράντλεϊ Κούπερ και της Lady Gaga αρκέστηκε σε βραβείο πρωτότυπης μουσικής και η «Παρείσφρηση» του Σπάικ Λι σε βραβείο διασκευασμένου σεναρίου.

Το «Πράσινο Βιβλίο» διασώθηκε χάρη στον Μαχερσάλα Αλι (Β΄ Ανδρικός Ρόλος) και το «Vice», δηλαδή ο μοντέρ του Χανκ Κόρβιν, στέρησε το Bafta από τον Γιώργο Μαυροψαρίδη της «Ευνοούμενης». Αλλά, είπαμε, ραντεβού στα Οσκαρ.

ΣΙΝΕΜΑ
Χιούμορ, τόλμη και πίστη στο νέο αίμα
Εννιά χρόνια κιόλας και τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ξεπερνώντας τις όποιες αντιστάσεις υπήρξαν στην αρχή από μικρή μερίδα του...
Χιούμορ, τόλμη και πίστη στο νέο αίμα
ΣΙΝΕΜΑ
Δυο γυναίκες και στη μέση ο Βούλγαρης
Η Ελίνα Ψύκου με τον «Γιο της Σοφίας» και η Δώρα Μασκλαβάνου με την «Πολυξένη» διεκδικούν μαζί με το «Τελευταίο σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη τις...
Δυο γυναίκες και στη μέση ο Βούλγαρης
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Βρετανοί σνόμπαραν τον Σπίλμπεργκ
Οπως και στις Χρυσές Σφαίρες, έτσι και στα Bafta (Βρετανικά Κινηματογραφικά βραβεία), ο Γκιγέρμο ντελ Τόρο μπήκε στην κούρσα με τη μεγαλύτερη φόρα...
Οι Βρετανοί σνόμπαραν τον Σπίλμπεργκ
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα Lux για τους ξεχασμένους Λάπωνες
To «Αίμα των Σάμι» της Δανέζας Αμάντα Κέρνελ, μια ταινία για τους Σάμι, παραδοσιακά γνωστούς ως Λάπωνες, αυτόν τον ιθαγενή αρχαίο πληθυσμό του...
Ενα Lux για τους ξεχασμένους Λάπωνες
ΣΙΝΕΜΑ
O θρίαμβος του «Suntan» και καταγγελία για κλείσιμο του ΕΚΚ
Εξι βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου τα σημαντικότερα, κέρδισε η κωμωδία του Αργύρη Παπαδημη­τρόπουλου με τη διεθνή καριέρα και τον...
O θρίαμβος του «Suntan» και καταγγελία για κλείσιμο του ΕΚΚ