Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ

«Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές» (1974)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ

  • A-
  • A+

Πολλές γενιές κινηματογραφόφιλων αποχαιρετούν με συγκίνηση έναν 82χρονο Βρετανό ηθοποιό του σινεμά, αλλά και του θεάτρου, που επί πολλές δεκαετίες έπαιξε τα πάντα, εκλεκτικός και την ίδια στιγμή ανοιχτός, που πήρε μια μεγάλη θεατρική παράδοση και τη γονιμοποίησε με τις ρίζες του, της «κατώτερης αστικής τάξης», όπως ο ίδιος έλεγε, και χάρη στο σινεμά πέρασε γρήγορα τα σύνορα της χώρας του φτάνοντας πέντε φορές κοντά στο Οσκαρ.

Ο Αλμπερτ Φίνεϊ πέθανε την Παρασκευή μετά από σύντομη ασθένεια, σε νοσοκομείο του Λονδίνου που ειδικεύεται σε καρκίνους -το 2011 είχε πάντως ανακοινώσει ότι ξεπέρασε έναν καρκίνο στα νεφρά. Γεννημένος το 1936 στο Σάλφορντ, γιος πράκτορα στοιχημάτων, μετά από παρότρυνση του διευθυντή του σχολείου του κατέληξε στην περίφημη Royal Academy of Dramatic Arts, στην ίδια τάξη με τον Πίτερ Ο’ Τουλ και τον Αλαν Μπέιτς, άλλα μεγάλα ταλέντα της γενιάς του, τόσο όμως διαφορετικά από αυτόν.

Ο Φίνεϊ, ωραίος, σέξι και αρρενωπός, οργισμένος ζεν πρεμιέ με ευθύ πρόσωπο και γήινο ύφος, ήταν κομμένος και ραμμένος στα μέτρα ενός νέου βρετανικού σινεμά, που γεννιόταν ακριβώς από τους σκηνοθέτες που τον ανέδειξαν αρχές της δεκαετίας του ’60, τον Κάρελ Ράιζ και τον Τόνι Ρίτσαρντσον στις ταινίες «Σάββατο βράδυ, Κυριακή πρωί» (1960) και «Τομ Τζόουνς» (1963) αντίστοιχα.

Η πρώτη τον καθιέρωσε στην πατρίδα του στον ρόλο ενός ερωτύλου, σκληρού και εξεγερμένου εργάτη, η δεύτερη, βασισμένη στο κλασικό μυθιστόρημα του Χένρι Φίλντινγκ, του χάρισε παγκόσμια φήμη και πολλά χρήματα χάρη στα τέσσερα Οσκαρ της -ο ίδιος, πάντως, έχασε το δικό του από τον Σίντνεϊ Πουατιέ τού «Κάτω από το βλέμμα του Θεού».

Σκηνοθέτησε και ο ίδιος μία και μοναδική ταινία, το «Charlie Bubbles» (1968), ενώ χρησιμοποίησε το κύρος και τα χρήματά του για να στηρίξει τον «άλλο» βρετανικό κινηματογράφο -ο Λίντσεϊ Αντερσον δεν θα είχε καταφέρει να γυρίσει το «Εάν» χωρίς αυτόν, ενώ ο Μάικ Λι τού χρωστάει την πρώτη του ταινία, «Bleak Moments» (1971), όπως και ο Στίβεν Φρίαρς το «Gumshoe» (1971).

Tην ίδια στιγμή συνέχιζε την προσωπική του διεθνή καριέρα, από τη μια ταινία στην άλλη, χωρίς ποτέ να εγκαταλείψει το θέατρο, από το οποίο άλλωστε είχε ξεκινήσει, σεξπιρικός ηθοποιός με επιδόσεις, που πολλοί θεώρησαν ως τον νέο Λόρενς Ολίβιε. Επαιξε στο γλυκόπικρο ερωτικό ρόουντ μούβι «Δυο για τον δρόμο» του Στάνλεϊ Ντόνεν στο πλευρό της Οντρεϊ Χέπμπορν.

Εγινε ένας από τους καλύτερους και πιο ιδιαίτερους Πουαρό στο «Εγκλημα στο Οριεντ Εξπρες» του Σίντνεϊ Λουμέτ. Σημάδεψε με την ερμηνεία του την κινηματογραφική μεταφορά από τον Πίτερ Γέιτς του θεατρικού έργου του Ρόναλντ Χάργουντ «Ο αμπιγέρ», αυτός στον ρόλο του ξεπεσμένου αλλά επηρμένου θεατρίνου Σερ, ο Τομ Κόρτνεϊ στον ρόλο του πιστού του βοηθού. Ο Αλαν Πάρκερ τον έκανε πρωταγωνιστή της ταινίας του «Shoot the Moon» στο πλευρό της Ντάιαν Κίτον.

Ο Σίντνεϊ Λουμέτ τον ξαναπήρε στη δυνατή αστυνομική του ταινία «Πριν ο διάβολος καταλάβει ότι πέθανες», πατέρα του Ιθαν Χοκ και του Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν. Και οι φαν του μυθιστορήματος του Μάλκολμ Λόουρι «Κάτω από το ηφαίστειο» αυτόν θα έχουν για πάντα στο μυαλό τους ως αλκοολικό, κυνικό, διαλυμένο πρώην διπλωμάτη Τζέφρι Φίρμιν από την ομώνυμη ταινία του Tζον Χιούστον.

Ο μεγάλος Αμερικανός σκηνοθέτης, όμως, εκμεταλλεύτηκε το πολύπλευρο ταλέντο του και στο μιούζικαλ «Ανι» με την τεράστια επιτυχία κι έναν Αλμπερτ Φίνεϊ αφοπλιστικό και τρυφερό δισεκατομμυριούχο, προστάτη ορφανής μικρούλας. Από κοντά και η νέα γενιά των Αμερικανών σκηνοθετών, που προσέτρεξε στον πληθωρικό, ώριμο Βρετανό σταρ. Ο Στίβεν Σόντερμπεργκ για τον θαρραλέο δικηγόρο που μετατρέπει την Τζούλια Ρόμπερτς σε «Εριν Μπρόκοβιτς». Οι αδελφοί Κοέν για τον μεγαλομαφιόζο ήρωα του ευφυούς τους νουάρ «Το πέρασμα του Μίλερ».

Με λίγα λόγια ο Αλμπερτ Φίνεϊ έπαιξε τα πάντα. Δεν σνομπάρισε ούτε την τηλεόραση, έκανε πολλές σειρές και τηλεταινίες, σε μια από αυτές, μάλιστα, το «The Gathering Sky» (2002), κέρδισε ερμηνεύοντας τον Ουίνστον Τσόρτσιλ Bafta, Χρυσή Σφαίρα και Εμι μαζί. Η τελευταία του εμφάνιση ήταν στο φιλμ της σειράς Τζέιμς Μποντ «Skyfall» (2012) του Σαμ Μέντες.

Παντρεύτηκε τρεις φορές, τη δεύτερη με την Ανούκ Εμέ.

ΣΙΝΕΜΑ
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
Σπουδαία ερμηνεύτρια, αισθησιακή και ελεύθερη γυναίκα με μυαλό και προσωπικότητα, η Ζαν Μορό έπαιξε σε ταινίες των μεγαλύτερων σκηνοθετών, από τον Φρανσουά Τριφό και τον Λουί Μαλ μέχρι τον Μικελάντζελο...
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Πέθανε στα 84 χρόνια του ο Σίμουρ Κασέλ
Ο Τζον Κασαβέτης, όπως έλεγε, του έσωσε τη ζωή, τον βοήθησε να γίνει ηθοποιός, τον πήρε στις ταινίες του, στο ίδιο του το σπιτικό, έγινε φίλος του για μια ολόκληρη ζωή. Ετσι είναι λογικό που προκάλεσε...
Πέθανε στα 84 χρόνια του ο Σίμουρ Κασέλ
ΣΙΝΕΜΑ
Θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι, αλλά φοβόμαστε
Οχτώ φοιτητές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με όλη την τόλμη της νιότης τους. Και στη μέση μια ερωτική, αντισυμβατική καθηγήτρια, που κατεβαίνει...
Θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι, αλλά φοβόμαστε
ΣΙΝΕΜΑ
Παβλικόφσκι, Κουαρόν, Κόρε-Εντα και οι άλλοι
Tα ξενόγλωσσα Οσκαρ κάθε χρονιά βιάζονται, είναι και τόσο πολλές οι υποψηφιότητες. Ογδόντα εφτά χώρες υπέβαλαν φέτος τη δικιά τους «καλύτερη» ταινία· εμείς την «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου. Ετσι, γίνεται...
Παβλικόφσκι, Κουαρόν, Κόρε-Εντα και οι άλλοι
ΣΙΝΕΜΑ
Μόνο ο Σακελλάριος έβλεπε ότι έχω την κωμωδία μέσα μου
Μετά τον Κούρκουλο και την «Κατάχρηση εξουσίας», ο πετυχημένος σκηνοθέτης της Φίνος Φιλμ τη δεκαετία του ‘60, έγινε με κόπο και περιπέτειες ο πιο αγαπημένος, ιδιόρρυθμος δημιουργός της νέας εποχής του...
Μόνο ο Σακελλάριος έβλεπε ότι έχω την κωμωδία μέσα μου
ΣΙΝΕΜΑ
Ο μεγάλος αντικονφορμίστας του παγκόσμιου σινεμά
Στα 77 του χρόνια έφυγε από τη ζωή ο ιδιοφυής δημιουργός που έκλεισε στις διάσημες ταινίες του, από την πιο ιταλική μέχρι την πιο παγκόσμια, τα πιο ετερόδοξα ανθρώπινα ερωτήματα. Για την πολιτική και την...
Ο μεγάλος αντικονφορμίστας του παγκόσμιου σινεμά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας