Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ

«Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές» (1974)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από την εργατική τάξη στο Χόλιγουντ

  • A-
  • A+

Πολλές γενιές κινηματογραφόφιλων αποχαιρετούν με συγκίνηση έναν 82χρονο Βρετανό ηθοποιό του σινεμά, αλλά και του θεάτρου, που επί πολλές δεκαετίες έπαιξε τα πάντα, εκλεκτικός και την ίδια στιγμή ανοιχτός, που πήρε μια μεγάλη θεατρική παράδοση και τη γονιμοποίησε με τις ρίζες του, της «κατώτερης αστικής τάξης», όπως ο ίδιος έλεγε, και χάρη στο σινεμά πέρασε γρήγορα τα σύνορα της χώρας του φτάνοντας πέντε φορές κοντά στο Οσκαρ.

Ο Αλμπερτ Φίνεϊ πέθανε την Παρασκευή μετά από σύντομη ασθένεια, σε νοσοκομείο του Λονδίνου που ειδικεύεται σε καρκίνους -το 2011 είχε πάντως ανακοινώσει ότι ξεπέρασε έναν καρκίνο στα νεφρά. Γεννημένος το 1936 στο Σάλφορντ, γιος πράκτορα στοιχημάτων, μετά από παρότρυνση του διευθυντή του σχολείου του κατέληξε στην περίφημη Royal Academy of Dramatic Arts, στην ίδια τάξη με τον Πίτερ Ο’ Τουλ και τον Αλαν Μπέιτς, άλλα μεγάλα ταλέντα της γενιάς του, τόσο όμως διαφορετικά από αυτόν.

Ο Φίνεϊ, ωραίος, σέξι και αρρενωπός, οργισμένος ζεν πρεμιέ με ευθύ πρόσωπο και γήινο ύφος, ήταν κομμένος και ραμμένος στα μέτρα ενός νέου βρετανικού σινεμά, που γεννιόταν ακριβώς από τους σκηνοθέτες που τον ανέδειξαν αρχές της δεκαετίας του ’60, τον Κάρελ Ράιζ και τον Τόνι Ρίτσαρντσον στις ταινίες «Σάββατο βράδυ, Κυριακή πρωί» (1960) και «Τομ Τζόουνς» (1963) αντίστοιχα.

Η πρώτη τον καθιέρωσε στην πατρίδα του στον ρόλο ενός ερωτύλου, σκληρού και εξεγερμένου εργάτη, η δεύτερη, βασισμένη στο κλασικό μυθιστόρημα του Χένρι Φίλντινγκ, του χάρισε παγκόσμια φήμη και πολλά χρήματα χάρη στα τέσσερα Οσκαρ της -ο ίδιος, πάντως, έχασε το δικό του από τον Σίντνεϊ Πουατιέ τού «Κάτω από το βλέμμα του Θεού».

Σκηνοθέτησε και ο ίδιος μία και μοναδική ταινία, το «Charlie Bubbles» (1968), ενώ χρησιμοποίησε το κύρος και τα χρήματά του για να στηρίξει τον «άλλο» βρετανικό κινηματογράφο -ο Λίντσεϊ Αντερσον δεν θα είχε καταφέρει να γυρίσει το «Εάν» χωρίς αυτόν, ενώ ο Μάικ Λι τού χρωστάει την πρώτη του ταινία, «Bleak Moments» (1971), όπως και ο Στίβεν Φρίαρς το «Gumshoe» (1971).

Tην ίδια στιγμή συνέχιζε την προσωπική του διεθνή καριέρα, από τη μια ταινία στην άλλη, χωρίς ποτέ να εγκαταλείψει το θέατρο, από το οποίο άλλωστε είχε ξεκινήσει, σεξπιρικός ηθοποιός με επιδόσεις, που πολλοί θεώρησαν ως τον νέο Λόρενς Ολίβιε. Επαιξε στο γλυκόπικρο ερωτικό ρόουντ μούβι «Δυο για τον δρόμο» του Στάνλεϊ Ντόνεν στο πλευρό της Οντρεϊ Χέπμπορν.

Εγινε ένας από τους καλύτερους και πιο ιδιαίτερους Πουαρό στο «Εγκλημα στο Οριεντ Εξπρες» του Σίντνεϊ Λουμέτ. Σημάδεψε με την ερμηνεία του την κινηματογραφική μεταφορά από τον Πίτερ Γέιτς του θεατρικού έργου του Ρόναλντ Χάργουντ «Ο αμπιγέρ», αυτός στον ρόλο του ξεπεσμένου αλλά επηρμένου θεατρίνου Σερ, ο Τομ Κόρτνεϊ στον ρόλο του πιστού του βοηθού. Ο Αλαν Πάρκερ τον έκανε πρωταγωνιστή της ταινίας του «Shoot the Moon» στο πλευρό της Ντάιαν Κίτον.

Ο Σίντνεϊ Λουμέτ τον ξαναπήρε στη δυνατή αστυνομική του ταινία «Πριν ο διάβολος καταλάβει ότι πέθανες», πατέρα του Ιθαν Χοκ και του Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν. Και οι φαν του μυθιστορήματος του Μάλκολμ Λόουρι «Κάτω από το ηφαίστειο» αυτόν θα έχουν για πάντα στο μυαλό τους ως αλκοολικό, κυνικό, διαλυμένο πρώην διπλωμάτη Τζέφρι Φίρμιν από την ομώνυμη ταινία του Tζον Χιούστον.

Ο μεγάλος Αμερικανός σκηνοθέτης, όμως, εκμεταλλεύτηκε το πολύπλευρο ταλέντο του και στο μιούζικαλ «Ανι» με την τεράστια επιτυχία κι έναν Αλμπερτ Φίνεϊ αφοπλιστικό και τρυφερό δισεκατομμυριούχο, προστάτη ορφανής μικρούλας. Από κοντά και η νέα γενιά των Αμερικανών σκηνοθετών, που προσέτρεξε στον πληθωρικό, ώριμο Βρετανό σταρ. Ο Στίβεν Σόντερμπεργκ για τον θαρραλέο δικηγόρο που μετατρέπει την Τζούλια Ρόμπερτς σε «Εριν Μπρόκοβιτς». Οι αδελφοί Κοέν για τον μεγαλομαφιόζο ήρωα του ευφυούς τους νουάρ «Το πέρασμα του Μίλερ».

Με λίγα λόγια ο Αλμπερτ Φίνεϊ έπαιξε τα πάντα. Δεν σνομπάρισε ούτε την τηλεόραση, έκανε πολλές σειρές και τηλεταινίες, σε μια από αυτές, μάλιστα, το «The Gathering Sky» (2002), κέρδισε ερμηνεύοντας τον Ουίνστον Τσόρτσιλ Bafta, Χρυσή Σφαίρα και Εμι μαζί. Η τελευταία του εμφάνιση ήταν στο φιλμ της σειράς Τζέιμς Μποντ «Skyfall» (2012) του Σαμ Μέντες.

Παντρεύτηκε τρεις φορές, τη δεύτερη με την Ανούκ Εμέ.

ΣΙΝΕΜΑ
Μούσα του Γκοντάρ, θρύλος του σινεμά
Την πρώτη φορά που συνάντησε τον Ζαν-Λικ Γκοντάρ τού γύρισε την πλάτη, απέρριψε την πρότασή του για έναν μικρό ρόλο στο «Με κομμένη την ανάσα» γιατί της ζήτησε να είναι γυμνή. Η έφηβη,18χρονη Δανέζα Χάνα Κάρεν...
Μούσα του Γκοντάρ, θρύλος του σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
Σπουδαία ερμηνεύτρια, αισθησιακή και ελεύθερη γυναίκα με μυαλό και προσωπικότητα, η Ζαν Μορό έπαιξε σε ταινίες των μεγαλύτερων σκηνοθετών, από τον Φρανσουά Τριφό και τον Λουί Μαλ μέχρι τον Μικελάντζελο...
Εφυγε η βασίλισσα του γαλλικού σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Πέθανε ο σπουδαίος Βρετανός ηθοποιός Ίαν Χολμ
Σε ηλικία 88 ετών έφυγε από τη ζωή ο Ίαν Χολμ, ηθοποιός πολύπλευρος, που έγινε γνωστός από ταινίες όπως «Alien», «Οι δρόμοι της φωτιάς», αλλά και η τριλογία του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών». Είχε παίξει σε έργα...
Πέθανε ο σπουδαίος Βρετανός ηθοποιός Ίαν Χολμ
ΣΙΝΕΜΑ
Ο τελευταίος γίγαντας του Χόλιγουντ
Ο Κερκ Ντάγκλας, όμως, αυτός ο τελευταίος κολοσσός της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ, που πέθανε χθες σε ηλικία 103 χρόνων, τη δύναμη και το ανάστημά του ήξερε να το σηκώνει, εντός και εκτός οθόνης, για τα...
Ο τελευταίος γίγαντας του Χόλιγουντ
ΣΙΝΕΜΑ
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
Με μότο «Femi­nine, sunny & blue» ξεκινά την Τετάρτη, και θα καταλάβει για πέντε μέρες τον ιστορικό κινηματογράφο Babylon, στο Mitte του Βερολίνου, το 5o Hellas Filmbox Berlin, το φεστιβάλ ελληνικών ταινιών...
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Βρετανοί προτιμούν «Τζόκερ», λευκούς και άνδρες
Είτε τα μέλη της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης δεν πτοούνται από την πολιτική ορθότητα ή είναι ρατσιστές και εχθροί της πολυπολιτισμικότητας και ποικιλίας. Ηδη, με το που ανακοινώθηκαν οι...
Οι Βρετανοί προτιμούν «Τζόκερ», λευκούς και άνδρες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας