Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες
EPA / Hayoung Jeon
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σε πρώτο πλάνο οι γυναίκες

  • A-
  • A+
Αποστολή στο Βερολίνο

Το φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου κάνει ό,τι μπορεί για να προλάβει τις απαντήσεις, τα δηκτικά σχόλια, τα παράπονα που δέχτηκε η περσινή διοργάνωση: σ’ αυτό το φεστιβάλ, η γυναίκα είναι σε πρώτο πλάνο, κάποιες φορές ακόμα και καταχρηστικά.

Από τις εξυπνότερες επιλογές της φετινής Berlinale, εκείνη της Ζιλιέτ Μπινός στη θέση της προέδρου της Κριτικής Επιτροπής του Διαγωνιστικού Τμήματος. Αριστουργηματική ηθοποιός έτσι κι αλλιώς, αλλά επιπλέον οξυδερκής, καλλιεργημένη γυναίκα, με χιούμορ και πάντα τολμηρή πολιτική φωνή, η Μπινός προκάλεσε σκέψεις και αντιδράσεις, ήδη από την πρώτη της επίσημη εμφάνιση στη συνέντευξη Τύπου της Επιτροπής.

Αναφερόμενη στο σκεπτικό που θα ακολουθήσει φέτος η Επιτροπή για την παρακολούθηση και τη βράβευση των ταινιών, η Μπινός είπε: «Ο κόσμος είναι μάλλον εγωιστικός αυτή τη χρονική στιγμή. Πολλές εύπορες χώρες κλείνουν τα σύνορά τους κι επιπλέον το κλίμα αλλάζει, υπάρχουν πολλά ερωτήματα και μια αίσθηση κατεπείγοντος. Δεν ξέρω ποιες θα είναι οι συζητήσεις μας, αλλά τα πολιτικά ζητήματα βρίσκονται σίγουρα στο μυαλό μας. Με εκπλήσσει ότι κυβερνήσεις δεν εργάζονται τόσο σοβαρά όσο θα έπρεπε».

Καθώς η κουβέντα ήρθε στο #metoo και το νεοφεμινιστικό κίνημα, η Ζιλιέτ Μπινός ρωτήθηκε σχετικά με τον Χάρβεϊ Γουάινστιν και τις κατηγορίες σεξουαλικής παρενόχλησης και βιασμού εναντίον του. «Ως παραγωγός ήταν υπέροχος, τις περισσότερες φορές», απάντησε η Μπινός. «Θεωρώ πως ήταν σπουδαίος παραγωγός. Αυτό δεν θα έπρεπε να το ξεχνάμε, παρότι προκάλεσε δυσκολίες και οδύνη σε κάποιους σκηνοθέτες και ηθοποιούς και ιδιαίτερα γυναίκες ηθοποιούς. Εγώ δεν είχα ποτέ προβλήματα μαζί του, αλλά μπορούσα να δω ότι εκείνος είχε προβλήματα. Θα ήθελα να αφήσω τη Δικαιοσύνη να κάνει ό,τι πρέπει να κάνει».

Η ταινία που θα ανοίξει την αυλαία της 69ης Berlinale έχει επίσης γυναικεία υπογραφή: το «Η καλοσύνη των ξένων» είναι μια διεθνής συμπαραγωγή, με σκηνοθέτρια τη Δανέζα Λόνε Σέρφιγκ, των ταινιών «Wilbur», «Ιταλικά για αρχάριους», «Μια κάποια εκπαίδευση». Με το ύφος της κομεντί, με μια ελαφρότητα και αφέλεια που αγγίζει εγκληματικό βαθμό, η Σέρφιγκ τοποθετεί την ιστορία της στη σημερινή Νέα Υόρκη, πεδίο τυχαίων αλλά και καθοριστικών συναντήσεων άστεγων ανθρώπων.

Εκεί, η Κλάρα (Ζόι Καζάν), νεαρή μητέρα δύο μικρών αγοριών, το σκάει από τον βίαιο άντρα της και αναζητά μια καλύτερη τύχη. Από τη δυστυχία της θα προσπαθήσουν να τη γλιτώσουν μια φιλάνθρωπη νοσοκόμα (η Αντρεα Ράιζμπορο), ένας εστιάτορας που δεν εμπιστεύεται τους ανθρώπους (Ταχάρ Ραχίμ), ένας παρατρεχάμενος της ρωσικής μαφίας (Μπιλ Νάι) κι ένας άνεργος που δεν είναι και σπίρτο (Κέιλεμπ Λάντρι Τζόουνς).

Μη έχοντας αποφασίσει αν κάνει ένα κλασικό μελόδραμα, με την τραγωδία και τη μουσική να ξεχειλίζουν, ή μια κωμωδία ασύνδετη, ασυνεπή και όπου ο κάθε ηθοποιός μοιάζει να παίζει σε άλλη ταινία, η Λόνε Σέρφιγκ καταλήγει με ένα παλιομοδίτικο και επιφανειακό φιλμ που προσβάλλει περίπου κάθε κοινωνική ομάδα που έχει υπάρξει, αλλά και τη νοημοσύνη του θεατή.

ΑP Photo / Michael Sohn

Για να βάλει και τη σφραγίδα επισημότητας στην εφαρμογή της ισότητας των φύλων στη διοργάνωσή της, η Berlinale δημοσίευσε μια εκπληκτική, εκτεταμένη στατιστική έρευνα. Σύμφωνα με αυτήν, ενώ το ποσοστό ταινιών γυναικών σκηνοθετριών που υποβλήθηκαν ήταν 32,9%, το ποσοστό όσων επιλέχθηκαν ήταν μεγαλύτερο, δηλαδή 37,1%. Από τις 17 ταινίες του Διαγωνιστικού Προγράμματος, οι 7 έχουν γυναίκα σκηνοθέτρια.

Από όλες τις γυναίκες συντελεστές των ταινιών του επίσημου προγράμματος, η μεγαλύτερη μερίδα (37,1%) ανήκει σε σκηνοθέτριες και η μικρότερη (19%) σε διευθύντριες φωτογραφίας. Στο τμήμα του Berlinale Talents, όπου συμμετέχει η νέα γενιά κινηματογραφιστών, οι δύο επικρατέστερες ειδικότητες γυναικών είναι οι σκηνοθέτριες και οι παραγωγοί. Ενώ, επίσης ενδιαφέρον, στο 50% των ταινιών που συμμετέχουν φέτος στην Berlinale, το δίδυμο σκηνοθέτη-παραγωγού είναι είτε αμιγώς γυναικείο, είτε αμιγώς ανδρικό.

Βέβαια, οι στατιστικές και οι δηλώσεις, οι περιγραφές κι οι αφηγήσεις είναι στοιχεία της έναρξης του Φεστιβάλ Βερολίνου που, αμέσως μετά το ξεκίνημά του, θα δώσει τόπο στις ταινίες και στα πρόσωπά τους, στην ουσία του σινεμά.

ΣΙΝΕΜΑ
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
Στην ιταλική πόλη έχουν φορέσει τα γιορτινά τους. Σήμερα ξεκινά η λαμπερή διοργάνωση από την οποία θα παρελάσουν κορυφαία ονόματα του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους η Μέριλ Στριπ και ο Γκάρι Ολντμαν, η Κατρίν...
Τα 5 ζευγάρια της Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
Ξεχωριστές στιγμές με γουέστερν και τον Νταφό ως Βαν Γκογκ
Το κλασικό αμερικανικό είδος ευτύχησε σε χέρια απρόβλεπτα, σαν του Γάλλου Οντιάρ και γνώριμα σαν των αδελφών Κοέν, ενώ η ερμηνεία του Γουίλεμ Νταφό στην ταινία του Τζούλιαν Σνάμπελ είναι από τις δημιουργικές...
Ξεχωριστές στιγμές με γουέστερν και τον Νταφό ως Βαν Γκογκ
ΣΙΝΕΜΑ
Τόλμη και Βενετία
Το Φεστιβάλ Βενετίας ξεκινά την Τετάρτη 29 Αυγούστου, αλλά η συζήτηση γι’ αυτό έχει θεριέψει από τη στιγμή που ανακοίνωσε το πρόγραμμά του, πριν από έναν μήνα. Ετσι κι αλλιώς τα τελευταία χρόνια η Mostra έχει...
Τόλμη και Βενετία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας