Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων

«ISIS,Tommorrow, Τhe Lost Souls of Mosul» με θέμα τον σπόρο του μίσους που έσπειρε ο ISIS

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τον ISIS ώς την οδύσσεια των προσφύγων

  • A-
  • A+

Τα συνηθίσαμε πια τα μότο ή πυξίδες που βάζει στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα των Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (φίξιον και ντοκιμαντέρ) ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, μια κεντρική, δηλαδή, ιδέα που διαπερνά τις ταινίες που επιλέγει. Μπορεί από βιβλίο, μπορεί από έργο τέχνης. Μπορεί, όπως τώρα, και από τα Ευαγγέλια!

Διότι οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (1 με 10 Μαρτίου) επιλέχτηκαν βάσει της φράσης «Μη μου άπτου» (Μη με αγγίζεις) που είπε ο αναστημένος Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή όταν τον αναγνώρισε και πήγε να τον πλησιάσει. «Εκείνος ήταν ήδη “αλλού”», εξηγεί το φεστιβάλ, «και έτσι η Μαγδαληνή προσπάθησε να φέρει το “αλλού” δίπλα της, να ελαχιστοποιήσει την απόσταση, να κατανοήσει τη νέα συνθήκη, που ανέτρεψε τα μέχρι τότε στερεότυπα της ανθρώπινης ύπαρξης».

Αυτή η σκηνή από το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο «αποτυπώνεται, όμως, εν κινήσει και σε αμέτρητα ντοκιμαντέρ», υποστηρίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ. Και αναφέρει τους μετανάστες, που ονειρεύονται να αγγίξουν τους συγγενείς τους χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά και δεν μπορούν. Τους απόβλητους, που διεκδικούν την είσοδό τους στον παράδεισο μιας πλαστής κανονικότητας. «Ενας ολόκληρος πλανήτης απλώνει το χέρι του για να αγγίξει, να κρατήσει, να πλησιάσει το “αλλού”», καταλήγει ο Ορέστης Ανδρεαδάκης. Κάπως έτσι, λοιπόν, και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ εντάσσεται φέτος σε «μια σύγχρονη πολιτική θεολογία».

Πολύ ενδιαφέρον προμηνύεται το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα, στο οποίο θα συμμετάσχουν και δύο ελληνικά ντοκιμαντέρ. Πολιτικά θέματα κάνουν παρέα με κοινωνικά, πάντα όμως αιχμηρά και απόλυτα σημερινά. Οπως στο «Isis, Tomorrow. The Lost Souls of Mosul» των Φραντσέσκα Μανόκι και Αλέσιο Ρομέντσι (Ιταλία-Γερμανία), που δείχνει τον σπόρο του μίσους, που έσπειρε ο ISIS, να επιβιώνει ακόμα και μετά την ήττα του μέσα από τα παιδιά των φονταμενταλιστών. Εκπαιδευμένα από τα αθώα παιδικά τους χρόνια να γίνουν καμικάζι, σοκάρουν με τα όσα λένε στην κάμερα.

Οπως στο συγκλονιστικό «Midnight Traveler» του Χασάν Φαζίλι (ΗΠΑ-Κατάρ-Καναδάς-Ην. Βασίλειο), όπου ο ίδιος ο Αφγανός σκηνοθέτης, επικηρυγμένος από τους Ταλιμπάν, βγαίνει με την οικογένειά του στην προσφυγιά και καταγράφει την οδύσσειά τους στα Βαλκάνια με τα κινητά τους. Ή στο «Advocate» των Ρέιτσελ Λία Τζόουνς και Φιλίπ Μπελές (Ισραήλ), πορτρέτο της Εβραίας δικηγόρου Λία Τσέμελ που υπερασπίζεται Παλαιστινίους, από πολιτικούς κρατούμενους και φεμινίστριες μέχρι φονταμενταλιστές, κάτι που για τους Ισραηλινούς είναι αδιανόητο.

Υπάρχουν και πιο «ήπια» ντοκιμαντέρ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα θέματά τους δεν είναι πρώτης γραμμής και ανάγκης. Το «Σ’ επαφή» του Πάβελ Ζιμίλσκι (Πολωνία-Ισλανδία) παρακολουθεί ένα μικρό πολωνικό χωριό κυριολεκτικά να αδειάζει από μαζική μετανάστευση στην Ισλανδία και τους λίγους εναπομείναντες να πασχίζουν να κρατήσουν επαφή μέσω Skype.

Tα θέματα κοινωνικού φύλου θίγουν τόσο το ντοκιμαντέρ «Κανονικά» της Αντέλε Τούλι (Ιταλία-Σουηδία) όσο και το «Lemebel» της Χοάνα Ρεπόσι Γκαριμπάλντι (Χιλή-Κολομβία), πορτρέτο ενός συγγραφέα-εικαστικού και πρωτοπόρου του queer κινήματος στη Λατινική Αμερική, που σόκαρε τη Χιλή του Πινοσέτ και έμεινε στην ιστορία για την ακτιβιστική δράση του και τις τολμηρές περφόρμανς του.

ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
Ελληνικές ταινίες δίνουν χρώμα στα γενέθλια
Πολύ πλούσιο το πρόγραμμα του ελληνικού τμήματος του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με πολυαναμενόμενες ταινίες να κάνουν την πρεμιέρα τους (Αλ. Βούλγαρη, Ρηνιώς Δραγασάκη, Π. Πορτοκαλάκη, Β....
Ελληνικές ταινίες δίνουν χρώμα στα γενέθλια
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
ΣΙΝΕΜΑ
Δώδεκα φρέσκες ελληνικές ταινίες
Εστω και χωρίς δικό τους διαγωνιστικό τµήµα µε κριτικές επιτροπές και τέτοια επίσηµα, έστω και µόνο µε βραβεία από τρίτους, ανεξάρτητους από το φεστιβάλ φορείς (κοινό, ΠΕΚΚ, Fipresci, ΕΡΤ, ΕΚΚ κ.ά.) οι...
Δώδεκα φρέσκες ελληνικές ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
Ενα φεστιβάλ οφείλει να συστήνει στους θεατές νέα, άγνωστα αλλά σημαντικά ονόματα για την κινηματογραφική τέχνη. Τι μεγαλύτερο δώρο από αυτό στους σινεφίλ; Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το κάνει αυτό χρόνια τώρα με...
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
ΣΙΝΕΜΑ
Στη μεγάλη οθόνη του Καστελόριζου
Είναι ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ που για την ώρα, αποτελεί γεγονός κυρίως για τον τόπο στον οποίο γίνεται. Και δικαίως. Διότι το Καστελόριζο δεν είναι απλώς ιδιαίτερα όμορφο. Είναι πολύ απομακρυσμένο,...
Στη μεγάλη οθόνη του Καστελόριζου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας