Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Λάνθιμος στην αυλή της βασίλισσας Αννας

The Favourite, σκηνοθεσία Γιώργος Λάνθιμος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Λάνθιμος στην αυλή της βασίλισσας Αννας

  • A-
  • A+

Η ευνοούμενη ★★★★☆

(The Favourite, Ιρλανδία, Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, 2018, 119’)

  • σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
  • ηθοποιοί: Ολίβια Κόλμαν, Εμα Στόουν, Ρέιτσελ Βάις

Η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου μπορεί κανείς να πει κι ότι είναι η καλύτερη ταινία του ώς τώρα, με τη λογική πως με κάθε του νέα δουλειά αποδεικνύει ότι είναι ένας δημιουργός που εξελίσσεται, που τολμά το διαφορετικό, που ξεφεύγει από εκείνο που το κοινό περιμένει από αυτόν, κρατώντας ξεκάθαρη την ταυτότητά του, ως ένας, πια, σπουδαίος και αυτόφωτος auteur.

Γκροτέσκ κωμωδία εποχής (χωρίς ίχνος κακογουστιάς, με εξαιρετική οξυδέρκεια στους διαλόγους), η «Ευνοούμενη» ξετυλίγεται στην Αγγλία του 18ου αιώνα, στην αυλή της βασίλισσας Αννας (Ολίβια Κόλμαν), μιας οικουρούσας ηγεμόνος που χρειάζεται διαρκώς βοήθεια, σωματική, πνευματική και συναισθηματική. Στο πλευρό της στέκεται η λαίδη Σάρα (Ρέιτσελ Βάις), παιδική της φίλη, εξομολογήτρια, δεκανίκι της, η οποία ουσιαστικά κυβερνά για λογαριασμό της.

Οταν η βασίλισσα αποκτά μια νέα έμπιστη υπηρέτρια, τη φιλόδοξη, αδίστακτη και ερωτικά ακαταμάχητη Αμπιγκεϊλ, οι δυο γυναίκες θα ξεκινήσουν μια διαμάχη που θα κορυφωθεί άγρια, παγανιστικά, για το ποια θα είναι «η ευνοούμενη» της βασίλισσας, η καθεμιά για τους δικούς της, ωφελιμιστικούς σκοπούς.

Ο Λάνθιμος, με τη φόρμα της κωμωδίας, στήνει ένα εξαιρετικό γυναικείο… δράμα, φυλάσσοντας με προσοχή για τις ηρωίδες του στιγμές μεγαλειώδους μοναξιάς και μελαγχολίας, αφιερώνοντας όμως το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας σ’ έναν θεαματικό γυναικείο πόλεμο, που αφήνει ακόμα και κυριολεκτικά τραύματα.

Παρότι, ξανά, αυτοί είναι οι ήρωες του Λάνθιμου που ζουν χωρίς αγάπη (ίσως με λεπτή εξαίρεση την ίδια τη βασίλισσα), μόνο με ανταγωνισμό και μια ηδυπαθή εκδικητικότητα, η ταινία είναι μαζί εκπληκτικά διασκεδαστική -σκηνοθετικά και σκηνογραφικά είναι μεγαλειώδης, ακόμα κι αν μέρος της εικαστικής επιτήδευσης ίσως και να περιττεύει- και έντονα πολιτική, τόσο ως προς την κακοφορμισμένη εξουσία της άρχουσας τάξης, τότε και τώρα, όσο και ως προς τις γυναικείες σχέσεις, επίσης διαχρονικά.

Στην καρδιά της ταινίας, οι τρεις πρωταγωνίστριες είναι πραγματικές βασίλισσες στους ρόλους τους, ενώ έχοντας πια περάσει στη σφαίρα της… ποπ κουλτούρας, η «Ευνοούμενη» είναι υποψήφια για 10 βραβεία Οσκαρ, ανάμεσά τους δύο (Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας) για τον Λάνθιμο κι ένα για τον εξαιρετικό μοντέρ Γιώργο Μαυροψαρίδη.

Ακόμα περισσότερο κι από τη διακριτή δημιουργική ταυτότητα του σκηνοθέτη της, από τον ρηξικέλευθο εικαστικό πλούτο της, από την τόλμη του να αποτελέσει, εμφανώς, το «Barry Lyndon» του σήμερα, με τρόπο που θα ιντρίγκαρε ακόμα κι αυτόν τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ, η «Ευνοούμενη» έχει ένα σημαντικότερο έρεισμα στην Ιστορία. Είναι, στην εποχή μας, η ταινία που περισσότερο απ’ όλες αποδομεί τις σχέσεις εξουσίας, απογυμνώνει την πολυπρισματική γυναικεία δύναμη και φτάνει σε μια σκληρή εσωτερική αλήθεια, απολαυστικά επώδυνη, όπως ό,τι αγγίζει κινηματογραφικά ο Γιώργος Λάνθιμος.

Η «Ευνοούμενη» προβάλλεται από σήμερα, 31 Ιανουαρίου, μόνο στις αίθουσες ΑΒΑΝΑ και ODEON ΟΠΕΡΑ, ενώ από την ερχόμενη εβδομάδα θα προβληθεί σε ευρύτερο, πανελλαδικό κύκλωμα.

Τοσοδούλικα 2: Περιπέτεια στην άκρη του κόσμου ★★★☆☆

(Minuscule - Les mandibules du bout du monde, Γαλλία, Κίνα, 2018, 92’)

  • σκηνοθεσία: Ελέν Ζιρό, Τομά Ζαμπό

Μια τοσοδούλικη, συναρπαστική και ακαταμάχητη περιπέτεια επιστρέφει στις οθόνες, τρία χρόνια μετά την «Κοιλάδα των χαμένων μυρμηγκιών». Τα μικροσκοπικά πλασματάκια της κοιλάδας κάνουν τις δουλειές τους για τον χειμώνα που έρχεται: όταν, όμως, η πασχαλίτσα εγκλωβιστεί κατά λάθος σ’ ένα δέμα με προορισμό τη Γουαδελούπη, η μαγική ομάδα, με πρωτεργάτες το μυρμήγκι και την αράχνη, θα οργανώσει αποστολή διάσωσης στον Νέο Κόσμο! Χωρίς διαλόγους, μόνο με χιούμορ, αγωνία και γλυκύτατες προσωπικότητες, τα «Τοσοδούλικα 2», ακόμα πιο διασκεδαστικά και πρωτότυπα από την πρώτη ταινία, είναι ένα ευρωπαϊκό animation με τεράστια ψυχή.

ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, TOWN CINEMA, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, NANA CINEMAX, ΝΙΡΒΑΝΑ CINEMAX, ΟΝΕΙΡΟ ΡΕΝΤΗ, ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ, ΣΙΝΕΡΑΜΑ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΦΟΙΒΟΣ

Αποδημητικά πουλιά ★★★☆☆

(Pájaros de verano, Κολομβία, Δανία, Μεξικό, 2018, 125’)

  • σκηνοθεσία: Κριστίνα Γκαλέγκου, Σίρο Γκέρα
  • ηθοποιοί: Καρμίνια Μαρτίνες, Χοσέ Ακόστα, Νατάλια Ρέγιες, Τζον Ναρβάες

Μια γκανγκστερική-αρχαιοελληνική τραγωδία, μια φορμαλιστική παραβολή για την πτώση της κολομβιανής ψυχής με την άνοδο του καρτέλ ναρκωτικών είναι η νέα ταινία του Σίρο Γκέρα (του «Στην αγκαλιά του φιδιού», με πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών στις Κάνες και μια θέση στα προκριματικά των Ξενόγλωσσων Οσκαρ), με συνυπογραφή της ώς τώρα παραγωγού του – κι αν κάπου υπολείπεται εκείνης της αριστουργηματικής ταινίας, είναι ίσως επειδή προσπαθεί επισταμένως να είναι εξίσου ξεχωριστή, στοχαστική και όμορφη.

Τοποθετημένη στην κολομβιανή έρημο στην αλλαγή της δεκαετίας από τα 60’s στα 70’s, η ταινία ξετυλίγεται σε πέντε μέρη, σε πέντε ομόκεντρους κύκλους επανάληψης και εμβάθυνσης (των ηρώων αλλά και της διαφθοράς που ποτίζει το χώμα). Εκεί, μια πολυμελής οικογένεια (θα μπορούσε να ανήκει και στον Ντον Κορλεόνε, σε άλλο τόπο και χρόνο και απόλυτα μητριαρχική) παγιδεύεται, σχεδόν ακούσια, στις δουλειές των τρελαμένων «γκρίνγκος» της εποχής και θυσιάζει παραδόσεις και ηθικούς νόμους στον βωμό του νεογέννητου καρτέλ ναρκωτικών.

Παίρνοντας, σεναριακά αλλά και αισθητικά, στοιχεία από το φολκλόρ, την ψυχεδέλεια και τον τραγικό χορό ενός Ευριπίδη –η ύβρις, άλλωστε, είναι ο καταλύτης της ταινίας–, γεμίζοντας τα τεράστια, σινεμασκόπ κάδρα με βαθύ χρώμα, σε δημιουργική αντιδιαστολή με το καφέ της ερήμου, οι Γκέρα και Γκαλέγκου κόβουν την ανάσα, με ένα φιλμ που δεν επιτίθεται στο εμπόριο ναρκωτικών, αλλά θρηνεί για τη λήθη, για την «αποδόμηση» των παραδόσεων ενός αρχέγονου πολιτισμού και των βασικών ανθρώπινων κανόνων, συνδέοντάς τα, νοητά, με τη σημερινή εικόνα της κατεστραμμένης Κολομβίας.

Είναι η τόση έμφαση στη φόρμα απλώς που, παρότι και ιδιαίτερη και πανέμορφη, βαραίνει μια λιτή ιστορία και υπνωτίζει, όχι ακριβώς για καλό.

ΑΙΓΛΗ, ΑΝΟΙΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2+1, ΑΤΛΑΝΤΙΣ, ΔΑΝΑΟΣ, ΕΛΛΗ, ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ Filmcenter

Η θετική πλευρά της ζωής ★½☆☆☆☆

(The Upside, ΗΠΑ, 2018, 126')

  • σκηνοθεσία: Νιλ Μπέργκερ
  • ηθοποιοί: Κέβιν Χαρτ, Μπράιαν Κράνστον, Νικόλ Κίντμαν

Ενας ζάπλουτος επιχειρηματίας, τετραπληγικός, χήρος και δυστυχισμένος, προσλαμβάνει ως νοσοκόμο και βοηθό έναν Αφροαμερικανό πρώην κατάδικο: η αντίξοη σχέση τους θα κάνει και τους δύο καλύτερους ανθρώπους, μαζί και τη συγκρατημένη βοηθό του πλουσίου που τον γλυκοκοιτάζει. Αμερικανικό ριμέικ των «Αθικτων» του Ερίκ Τολεντανό, του εισπρακτικού θριάμβου με πρωταγωνιστές τους Ντανιέλ Οτέιγ και Ομάρ Σι. Γλυκανάλατο εκεί όπου η πρώτη ταινία ήταν διασκεδαστική, βεβιασμένα αντιρατσιστικό εκεί όπου η γαλλική εκδοχή ήταν απλώς… πολιτισμένη, μια άνευρη κομεντί, με κλισέ ερμηνείες ακόμα κι απ’ αυτούς τους ηθοποιούς, παρωχημένα «ορθή», που κάνει δύσκολο να ανακαλύψεις τη «θετική πλευρά» της απόφασης της διασκευής της.

Σέρλοκ Χολμς & Δόκτωρ Γουάτσον ★☆☆☆☆

(Holmes & Watson, ΗΠΑ, 2018, 90')

  • σκηνοθεσία: Ιθαν Κοέν
  • ηθοποιοί: Γουίλ Φέρελ, Τζον Σι Ράιλι

Ο αυτάρεσκος, νάρκισσος Σέρλοκ Χολμς κι ο πειθήνιος, υποτελής Γουάτσον αναλαμβάνουν για άλλη μια φορά να αποκαλύψουν τα εγκλήματα του καθηγητή Μοριάρτι, με επικείμενο θύμα τη βασίλισσα Βικτώρια. Οι ήρωες του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ θα έκλαιγαν -κι όχι από τα γέλια- αν έβλεπαν αυτή την εκδοχή της ιστορίας τους, μια χωρίς νόημα screwball, σωματική, «γκαφατζίδικη» κωμωδία, τόσο κακογραμμένη και καρικατουρίστικα παιγμένη που, τελικά, θες-δεν θες, καταλήγει να ξυπνά ένα παράλογο αίσθημα απελευθερωτικής διασκέδασης.

Flashback ½☆☆☆☆☆

(Backtrace, Καναδάς, ΗΠΑ, 2018, 92')

  • σκηνοθεσία: Μπράιαν Α. Μίλερ
  • ηθοποιοί: Σιλβέστερ Σταλόνε, Μάθιου Μοντίν

Ενας ληστής (Μοντίν) τραυματίζεται στη διαφυγή του και παθαίνει αμνησία: δεν θυμάται πού έχει κρύψει τα εκατομμύρια που έκλεψε. Μια συμμορία τον βγάζει από τη φυλακή και του χορηγεί ένα πειραματικό φάρμακο που θα τον κάνει να θυμηθεί με μεγάλο… τίμημα, ενώ ένας αστυνομικός (Σταλόνε) βάζει προσωπικό στοίχημα να τον «διασώσει» πρώτος. Αστυνομική περιπέτεια με άτσαλο σενάριο και κωμικές ερμηνείες, που χρειάζεται κάποιο… πειραματικό φάρμακο για να φανεί ενδιαφέρουσα.

 

ΣΙΝΕΜΑ
«Μας είπαν ότι η γυναικεία φαντασία είναι εκείνη των ανδρών»
Η Σελίν Σιαμά, που από την αρχή της καριέρας της (το «Water Lilies» το 2007, το «Αγοροκόριτσο» το 2010, τα «Κορίτσια» το 2015) μίλησε με τις ταινίες για την απελευθέρωση από την ταυτότητα του φύλου, έκανε...
«Μας είπαν ότι η γυναικεία φαντασία είναι εκείνη των ανδρών»
ΣΙΝΕΜΑ
Βραβεία χωρίς ταμπού
Χρυσός Λέοντας για τον συναρπαστικό «Τζόκερ» του Τοντ Φίλιπς και Αργυρός στο «Κατηγορώ» του Πολάνσκι που μετέφερε με εξαιρετικό τρόπο στην οθόνη την Υπόθεση Ντρέιφους. Η Αργεντινή πρόεδρος της Κριτικής...
Βραβεία χωρίς ταμπού
ΣΙΝΕΜΑ
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
Η φετινή Berlinale, στην 69η διοργάνωσή της, ανοίγει την αυλαία της στις 7 Φεβρουαρίου και για 10 ημέρες θα διεκδικήσει την προσοχή του διεθνούς κινηματογραφικού κοινού με ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα… εσωστρεφές....
10 πρόσωπα και πράγματα που ανυπομονούμε να δούμε
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
Μεγάλη επιτυχία, ιστορικό ρεκόρ για Ελληνα σκηνοθέτη. Ο Γιώργος Λάνθιμος κατάφερε το αδιανόητο με την «Ευνοούμενη», που διεκδικεί Οσκαρ στις περισσότερες, συνολικά 10 κατηγορίες, μαζί με το «Ρόμα» του Αλφόνσο...
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
Χλιαρά βραβεία σε μια χλιαρή τελετή, με το «Bohemian Rhapsody» να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας-Δράμα, αφήνοντας την απογοήτευση στο φαβορί «A Star Is Born», που από τις 5 υποψηφιότητες κέρδισε μόνο...
Ο Φρέντι Μέρκιουρι νίκησε τη Lady Gaga
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Μπερλουσκόνι του Σορεντίνο και ο Γκόσλινγκ αστροναύτης
Μετά τη «Νιότη», αλλά και το τηλεοπτικό «The Young Pope», ο Πάολο Σορεντίνο συνεχίζει μ’ ένα φιλμ για τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι που δεν είναι τίποτε λιγότερο από εξπρεσιονιστικό. Δύο χρόνια αφότου μας ανέβασε...
Ο Μπερλουσκόνι του Σορεντίνο και ο Γκόσλινγκ αστροναύτης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας