Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα

Η Μαριάνε και ο Λέοναρντ στο ελληνικό νησί

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα

  • A-
  • A+

Ισως είναι το πιο «δικό μας» ντοκιμαντέρ, με το οποίο ξεκίνησε ποτέ το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Κι ας το έχει γυρίσει ένας Βρετανός σκηνοθέτης, κι ας αφορά τον έρωτα μιας Νορβηγίδας και ενός Καναδού. Ναι, αλλά έζησαν την ιστορία τους στη δικιά μας Υδρα της δεκαετίας του '60. Ναι, αλλά τα τραγούδια, που γεννήθηκαν από τη θυελλώδη σχέση τους, τα τραγουδήσαμε, τα τραγουδάμε ακόμα κι εμείς και όλη η ανθρωπότητα: «So Long, Marianne», το ένα. «Bird on the Wire», το άλλο.

Είναι φανερό, λοιπόν, ότι η ταινία έναρξης του 24ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που θα προβληθεί την Παρασκευή 1 Μαρτίου στο «Ολύμπιον», έχει κάποια σχέση με τον Λέοναρντ Κοέν και τη Μαριάνε Ιλέν.

Τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, η σχέση τους ήρθε πάλι στην επικαιρότητα, χάρη στο βιβλίο «So Long Marianne, Μαριάνε Ιλέν- Λέοναρντ Κοέν: μια ιστορία έρωτα» της Χεστχάμαρ Κάρι, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Ποταμός» και έκανε αίσθηση.

Να, όμως, που η ίδια ιστορία ενέπνευσε και τον διάσημο ντοκιμαντερίστα Νικ Μπρούμφιλντ, που γύρισε την ταινία «Marianne and Leonard: Words of Love».

Εκανε πρεμιέρα μόλις την Κυριακή στο Φεστιβάλ του Σάντανς, άρεσε πολύ και ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, σε μια έξυπνη κίνηση, την έκλεισε για τη Θεσσαλονίκη, όπου θα 'ρθει να την παρουσιάσει ο ίδιος ο Μπρούμφιλντ. Ο άνθρωπος, που έκανε καριέρα ανατέμνοντας διαβόητες προσωπικότητες, από τον Κερτ Κομπέιν και την Κόρτνεϊ Λαβ μέχρι την προαγωγό του Χόλιγουντ Χάιντι Φλάις και τη σίριαλ κίλερ Αϊλίν Γουόρνος, αυτή τη φορά γύρισε, όπως και ο ίδιος επισημαίνει, την πρώτη ερωτική ταινία της ζωής του, κάνοντας ίσως και μια στροφή στην καριέρα του.

Το διάσημο ζευγάρι δεν βρίσκεται πια στη ζωή. Πρώτη έφυγε η Μαριάνε τον Ιούλιο του 2016 σε ηλικία 81 χρόνων, στο Οσλο, και τρεις μήνες μετά ο Κοέν, σε ηλικία 82 χρόνων στο Λος Αντζελες.

Ο Μπρούμφιλντ είχε προσωπικούς λόγους να ασχοληθεί μαζί τους. Είχε έρθει κι αυτός τη δεκαετία του '60, εικοσάχρονος νεαρός φωτογράφος, στην Υδρα των καλλιτεχνών και μποέμ, μπήκε στην παρέα τους και έζησε μια σύντομη ερωτική περιπέτεια με την πανέμορφη Μαριάνε. Με κάποια έννοια, υπήρξε και δική του μούσα, αφού τον ενθάρρυνε να γυρίσει το πρώτο του ντοκιμαντέρ.

Ετσι, «γλιστράει» κι αυτός μέσα στην ταινία του, το δικαιούται, ενώ συγχρόνως τη μετατρέπει, κυρίως, σε ένα ερωτικό γράμμα προς τη Μαριάνε, που γίνεται το κέντρο της.

Δεν ήταν εύκολο για τον Νικ Μπρούφιλντ να τη γυρίσει. Το ζευγάρι είχε τα πάνω και τα κάτω του. Οταν ο Κοέν έγραψε τα δυο διάσημα τραγούδια του, όχι μόνο είχαν χωρίσει, αλλά αυτός είχε αρχίσει να γίνεται ένας διάσημος τροβαδούρος -και όχι ο ζωγράφος και ποιητής που νόμιζε στην Υδρα ότι ήταν-, κι αυτή όδευε προς μια ήσυχη ζωή, άσημη γραμματέας στο Οσλο, όπου και παντρεύτηκε για δεύτερη φορά. Ο πρώτος της γάμος είχε διαλυθεί στην Υδρα, τότε που τη συνάντησε και την ερωτεύτηκε ο Κοέν.

Με μια ελλειπτική ποιητικότητα, με καθόλου γραμμική αφήγηση, το ντοκιμαντέρ τούς ακολουθεί. Δείχνει ότι στην πραγματικότητα ποτέ ο δεσμός τους δεν κόπηκε τελείως, ακόμα κι αν η Μαριάνε είχε μέσα της μια κάποια πίκρα.

Σε μια σκηνή του ντοκιμαντέρ, η τραγουδίστρια Τζούντι Κόλινς θυμάται ένα γράμμα, που της είχε στείλει η Μαριάνε. «Ηχογράφησες όλα τα τραγούδια του, αλλά εγώ θέλω να σου πω ότι μου κατέστρεψες τη ζωή», της έγραφε.

Η πιο συγκινητική, όμως, στιγμή στην ταινία, που έκανε πολλά μάτια να δακρύσουν στο Σάντανς, ήταν άλλη. Είχε πάρει κι εδώ μεγάλη δημοσιότητα η τελευταία «συνάντηση» του Κοέν και της Μαριάνε, λίγες μέρες πριν αυτή πεθάνει.

Ο τροβαδούρος της έστειλε ένα τρυφερό γράμμα, με προτροπή κοινού τους φίλου από τα παλιά. «Νομίζω ότι θα σε ακολουθήσω πολύ σύντομα», της έλεγε. «Να ξέρεις ότι είμαι τόσο κοντά σου, που αν απλώσεις το χέρι σου θα αγγίξεις το δικό μου. Πάντα σε αγαπούσα για την ομορφιά και τη σοφία σου (...). Αντίο, παλιά μου φίλη. Απέραντη αγάπη. Θα ανταμωθούμε σύντομα».

Και τότε η Μαριάνε άπλωσε το χέρι της, σαν να ήθελε να ακουμπήσει το δικό του. Ξαπλωμένη στο κρεβάτι του νοσοκομείου, ψιθύρισε: «Τι ωραίο».

Με δικιά της επιθυμία, μια κάμερα κατέγραψε την αντίδρασή της στο γράμμα του παλιού της έρωτα. Ο Μπρούμφιλντ έχει την τύχη να τη συμπεριλάβει στην ταινία του.

ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
ΣΙΝΕΜΑ
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
Ενα φεστιβάλ οφείλει να συστήνει στους θεατές νέα, άγνωστα αλλά σημαντικά ονόματα για την κινηματογραφική τέχνη. Τι μεγαλύτερο δώρο από αυτό στους σινεφίλ; Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το κάνει αυτό χρόνια τώρα με...
«Αγνωστοι» αλλά σπουδαίοι
ΣΙΝΕΜΑ
Απέραντο γαλάζιο
Προικισμένο από πέρυσι από τον Ορέστη Ανδρεαδάκη με διάφορα ανεξάρτητα βραβεία το μη διαγωνιστικό Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, κομμάτι ξεχωριστό αλλά σημαντικό μέσα στο διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης,...
Απέραντο γαλάζιο
ΣΙΝΕΜΑ
Αυλαία με Rolling Stones στην Αβάνα
Μέχρι την επόμενη Κυριακή το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που ξεκινάει σήμερα και θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Μαρτίου, θα πλημμυρίσει την πόλη με ταινίες, που καταγράφουν με ρεαλισμό αλλά και ποίηση...
Αυλαία με Rolling Stones στην Αβάνα
ΣΙΝΕΜΑ
Μοντέρνα Καζαμπλάνκα στην καρδιά της Αθήνας
Ο Γ. Σακαρίδης παίρνει μέρος στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με μια ταινία που βασίζεται στη νουβέλα του Γιάννη Τσίρμπα «Η Βικτώρια δεν υπάρχει». Έχει επίκεντρο την...
Μοντέρνα Καζαμπλάνκα στην καρδιά της Αθήνας
ΣΙΝΕΜΑ
Προβολή σε λαϊκή πίστα
Τα «σκυλάδικα» και τα νυχτερινά κέντρα της Θεσσαλονίκης είχαν κάποτε, σε εποχές ευημερίας, μεγάλη πέραση στη διάρκεια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Ποτέ όμως δεν είχε φιλοξενηθεί κάποια εκδήλωση του φεστιβάλ σε...
Προβολή σε λαϊκή πίστα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας