Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μαχητικές γυναίκες και το διασημότερο κωμικό δίδυμο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μαχητικές γυναίκες και το διασημότερο κωμικό δίδυμο

  • A-
  • A+

Η Dilili στο Παρίσι ★★★½☆☆

(Dilili à Paris, Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, 2018, 95΄)

  • σκηνοθεσία: Μισέλ Οσελό
  • με τις φωνές των: Πρινέλ Σαρλ-Αμπρόν, Ενζο Ρατσίτο / στα ελληνικά: Αναστασία Γουλιάμου, Βαγγέλης Ευαγγέλου

Σε μια εποχή ταραγμένη για τη Γαλλία και την Ευρώπη, ο Μισέλ Οσελό, ο σπουδαίος animator και δημιουργός του «Κιρίκου», ζωγραφίζει κι αφηγείται έναν πανέμορφο ύμνο στον δυτικό πολιτισμό και, μαζί, στη γυναικεία δύναμη. Ηρωίδα του είναι η μικρούτσικη Ντιλιλί, ένα φιλοπερίεργο και θαρραλέο κοριτσάκι Κανάκ που έχει μεταφερθεί στο Παρίσι της Μπελ Επόκ. Η πόλη υποφέρει από τους Κυρίαρχους Ανδρες, μια συμμορία που απάγει γυναίκες και κορίτσια – η Ντιλιλί, μαζί με τον φίλο της, τον μεταφορέα Ορέλ, είναι αποφασισμένη να λύσει το μυστήριο και να τους αποκαλύψει. Στην περιπέτειά της θα συνδράμουν κάποιοι από τους συναρπαστικούς ανθρώπους που ζουν στο Παρίσι της εποχής, από τον Τουλούζ-Λοτρέκ, τον Μονέ, τον νεαρό Πικάσο, τον Ματίς, τον Ντεγκά, τον Ερίκ Σατί, τον Μαρσέλ Προυστ, μέχρι τη Σάρα Μπερνάρ, τη Μαρί Κιουρί και τη Λουίζ Μισέλ.

Οσο παραμυθένια, ασταμάτητα συναρπαστικά, είναι τα σχέδια του Οσελό, άλλο τόσο συγκλονιστική είναι η «απόθεσή» τους πάνω σε φυσικά ντεκόρ, σε πραγματικά κτίρια του Παρισιού με άθικτη, ακόμα, τη γοητεία τους. Κι αν αυτή, η παθιασμένα ανθρωπιστική και φεμινιστική ιστορία, μοιάζει κατά στιγμές παραφορτωμένη ή σχηματική, είναι τόσο αξιολάτρευτη η ηρωίδα της και τόσο απανωτές οι εκπλήξεις του σεναρίου, που αφήνει το κοινό, παιδιά και μεγάλους, γεμάτους ομορφιά, μαχητικότητα και αγάπη, τόσο απλή και τόσο περίπλοκη όσο η ίδια η ταινία.

ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ, ΑΤΛΑΝΤΙΣ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΔΙΑΝΑ ΜΑΡΟΥΣΙ, ΙΝΤΕΑΛ, ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX, ΝΙΡΒΑΝΑ CINEMAX, ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ, ΣΙΝΕΑΚ, ΣΙΝΕΡΑΜΑ

Χοντρός & Λιγνός ★★★☆☆

(Stan & Ollie, Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, Καναδάς, 2018, 97΄)

  • σκηνοθεσία: Τζον Σ. Μπερντ
  • ηθοποιοί: Στιβ Κούγκαν, Τζον Σι Ράιλι

Ο «Χοντρός κι ο Λιγνός» υπήρξαν, από τις δεκαετίες του 1930 και του 1940, όχι απλώς το διασημότερο κωμικό δίδυμο του σινεμά (και, αργότερα, της τηλεόρασης για τις δικές μας γενιές), αλλά κι από τους πιο αναγνωρίσιμους ανθρώπους στον κόσμο. Ωστόσο, όταν, τη δεκαετία του 1950, η κωμωδία και η βιομηχανία του θεάματος μοιάζει να τους έχει ξεπεράσει, ο Σταν Λόρελ κι ο Ολιβερ Χάρντι κάνουν μια περιοδεία στην Αγγλία, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να συνδεθούν ξανά με το κοινό τους. Μέσα από τη δική τους ιστορία, ο Μπερντ στήνει μια ιδιαίτερη βιογραφία, ένα φιλμ που ποτίζεται από τη μελαγχολία της κωμωδίας, μια ιστορία για τον χρόνο που περνά, για τη φευγαλέα διασημότητα, για την «περσόνα» που φυλακίζει τον άνθρωπο που τη δημιούργησε. Τρυφερή και γεμάτη πικρούτσικο χιούμορ, κατά στιγμές πιο αστεία κι από τα γκαγκ των ηρώων της, η ταινία απογειώνεται χάρη στις δυο αριστοτεχνικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών της που καταφέρνουν να διαπεράσουν τις μανιέρες του Χοντρού και του Λιγνού και να χτίσουν δυο σύνθετες, ελκυστικές, πολυδιάστατες προσωπικότητες.

TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ODEON ESCAPE ΙΛΙΟΝ, ODEON STARCITY, WEST CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΘΗΝΑΙΟΝ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΑΕΛΛΩ CINEMAX, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΖΕΑ, ΙΝΤΕΑΛ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ, ΝΑΝΑ CINEMAX, ΣΙΝΕΡΑΜΑ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Γυναίκα σε πόλεμο ★★★☆☆

(Kona fer ί strίd, Ισλανδία, Γαλλία, Ουκρανία, 2018, 101΄)

  • σκηνοθεσία: Μπένεντικτ Ερλινγκσον
  • ηθοποιοί: Χαλντόρα Γκεϊρχαρσντότιρ, Γιόχαν Σίγκουρνταρσον

Η Χάλα είναι μια όμορφη, δυναμική, 49χρονη γυναίκα, μια σύγχρονη αμαζόνα θα έλεγε κανείς, τουλάχιστον τις ώρες που δεν διδάσκει τραγούδια στην τοπική χορωδία. Ωστόσο, η Χάλα ταυτόχρονα είναι μοναχική τιμωρός: με λίγους συμπαραστάτες, τα βάζει με τη βιομηχανία αλουμινίου που καταστρέφει ανεπιστρεπτί την ισλανδική φύση, την ίδια ώρα που το ίδρυμα υιοθεσιών ανταποκρίνεται, με καθυστέρηση, στο αίτημά της να γίνει μητέρα. Πολυβραβευμένη και υποψήφια για το Lux του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η ταινία του Ερλινγκσον είναι μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας του Δαβίδ και του Γολιάθ, ενδεχομένως η πιο πολιτική, πιο οξυδερκώς καυστική ταινία της χρονιάς, ντυμένη με το γνώριμο, αποστασιοποιημένο, «σοβαρό» χιούμορ της σκανδιναβικής ψυχοσύνθεσης, που μπορεί να σε απομακρύνει ή να σε διαπεράσει με μοναδική αποτελεσματικότητα. Αλλόκοτο, πρωτότυπο, χαριτωμένο, τολμηρό, με εμπνεύσεις από μια ομοζυγωτική δίδυμη αδελφή που ψάχνει τη νιρβάνα, ως μια μικρή ορχήστρα πνευστών που εμφανίζεται τακτικά μέσα στη δράση, το φιλμ του Ερλινγκσον διασκεδάζει και αφυπνίζει ισόποσα.

ΑΝΔΟΡΑ, ΑΣΤΟΡ, ΔΙΑΝΑ ΜΑΡΟΥΣΙ, ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ

Χίτλερ εναντίον Πικάσο και των άλλων ★★★☆☆

(Hitler Contro Picasso e gli Altri, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, 2018, 94΄)

  • σκηνοθεσία: Κλαούντι Πόλι
  • αφηγητής: Τόνι Σερβίλο

Από τις αρχές του Τρίτου Ράιχ, ο Χίτλερ και ο Γκέρινγκ δρομολόγησαν τη λεηλασία σπουδαίων συλλογών τέχνης, κυρίως από εβραϊκές οικογένειες: μέρος τους, τα δείγματα «εκφυλισμένης τέχνης», σκόπευαν να δημοπρατήσουν για κρατικά έσοδα, ενώ άλλα, την «ανώτερη τέχνη», προγραμμάτιζαν να εκθέσουν σ’ ένα μουσείο στην Αυστρία που θα γινόταν σημαντικότερο από το Λούβρο. Ανάμεσά τους, διάσημοι πίνακες Πικάσο, Μονέ, Σαγκάλ, Ματίς. Ογδόντα χρόνια αργότερα κι ενώ ακόμα χιλιάδες έργα αγνοούνται, τέσσερις εκθέσεις αναδεικνύουν την ομορφιά, τη σημασία και την ελευθερία τους, σ’ ένα συμβατικό, αλλά καίριο ντοκιμαντέρ.

Η αρχή της ισότητας ★★½☆☆☆

(On the Basis of Sex, ΗΠΑ, 2018, 120’)

  • σκηνοθεσία: Μίμι Λέντερ
  • ηθοποιοί: Φελίσιτι Τζόουνς, Αρμι Χάμερ, Τζάστιν Θερού, Κάθι Μπέιτς

Η ζωή της Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, της εν ζωή rock star δικηγόρου και δικαστή που πεισματικά άλλαξε το δεδικασμένο της φυλετικής ανισότητας στην Αμερική, αποδίδεται με ιστορική και αισθητική συνέπεια, αλλά με έμπνευση αντιστρόφως ανάλογη της αληθινής της προσωπικότητας και δράσης.

Η Μίμι Λέντερ («Deep Impact», «Ο Ειρηνοποιός»), έχοντας κάνει ένα διάλειμμα δεκαετιών από το σινεμά για χάρη εξαιρετικής τηλεόρασης, βασίζεται σ’ ένα σενάριο του ανιψιού της ηρωίδας: ξεκινά από τα χρόνια όπου η RBG, όπως αποκαλείται στην Αμερική και στο επίσης φετινό, άκρως συναρπαστικότερο, ντοκιμαντέρ, νιόπαντρη και με μια μικρή κόρη, είναι η μία από τις μόλις 9 κοπέλες που επιτρέπεται να σπουδάσουν Νομική στο Χάρβαρντ. Ακολουθεί την ιστορία της ώς την πρώτη της νίκη, έπειτα από απανωτές απορρίψεις εξαιτίας του φύλου της: ανακαλύπτει μια περίπτωση κατά τον νόμο σεξισμού εναντίον ενός άντρα και, πατώντας σ’ αυτήν, καταφέρνει ν’ ανατρέψει την πεπατημένη.

Αυτή την πεπατημένη αγαπά ιδιαίτερα η ταινία. Η αναπαράσταση της συγκρουσιακής δεκαετίας του 1970 είναι φωτογραφικά και σκηνογραφικά τέλεια, ο Αρμι Χάμερ στον ρόλο του συζύγου είναι λιγουρευτός, ο Τζάστιν Θερού ως νομικός σύμβουλος της ACLU και η Κάθι Μπέιτς ως ιδιότροπη δικηγόρος μαχόμενη για τα ανθρώπινα δικαιώματα δίνουν έναν τόνο δημιουργικότητας κι έντασης στο φιλμ. Η Βρετανίδα Φελίσιτι Τζόουνς («Η Θεωρία των Πάντων»), στον πρωταγωνιστικό ρόλο, μοιάζει να κάνει διαρκώς προσπάθεια να μη στραβοπατήσει, χάνοντας έτσι την όποια δύναμη της ερμηνείας της. Και, κυρίως, η αφήγηση, από τις πρώτες, φοιτητικές σκηνές ώς το φινάλε όπου, φυσικά, κάνει το πέρασμά της από την οθόνη κι η πραγματική RBG, είναι τόσο προβλέψιμη, τακτοποιημένη και περασμένη με γυαλιστικό, που μοιάζει να θαμπώνει ακόμα και τα ίδια τα συναρπαστικά γεγονότα που την ενέπνευσαν.

Μαίρη, η βασίλισσα της Σκοτίας ★★½☆☆☆

(Mary, Queen of Scots, Ην. Βασίλειο, 2018, 124΄)

  • σκηνοθεσία: Τζόζι Ρουρκ
  • ηθοποιοί: Σέρσα Ρόναν, Μάργκοτ Ρόμπι

Βουτιά στον 16ο αιώνα, όταν δυο κορίτσια, η 18χρονη Μαίρη και η 27χρονη Ελισάβετ, μέσα από μια ιδιόμορφη σχέση αγάπης και μίσους, αδιάκοπους πολέμους, διπλωματικές ίντριγκες και ερωτικούς εκβιασμούς, διαμόρφωσαν το πολιτικό τοπίο της Αγγλίας κι ολόκληρης της Ευρώπης. Η Τζόζι Ρουρκ ξεκινά την ιστορία της με την εκτέλεση της Μαίρη Στιούαρτ και γυρίζει πίσω, στη στιγμή που η Σκοτσέζα ηγεμόνας, καθολική σ’ έναν τόπο προτεσταντών, αποφάσισε να διεκδικήσει τον τίτλο διαδοχής του αγγλικού θρόνου, από την κυριαρχική Ελισάβετ Α΄.

Το εντυπωσιακότερο στοιχείο στο φιλμ είναι η απόδοση των κοστουμιών, ένα εκπληκτικό μείγμα ιστορικής ακρίβειας και εμπνευσμένου μοντερνισμού. Πέραν αυτού, με τη Σέρσα Ρόναν να παίζει σαν να διεκδικεί, εξαρχής, το Οσκαρ της και τη Μάργκοτ Ρόμπι μεταμορφωμένη σε μια καρικατούρα, η ταινία τής (θεατρικών επιτευγμάτων) Ρουρκ μειώνει σε μια κοριτσίστικη κομεντί την ιστορία δύο από τις πιο ρηξικέλευθες, δυναμικές κι ανατρεπτικές γυναίκες της Ιστορίας.

Εγώ, η Ολγα ★★☆☆☆

(Jà, Olga Hepnarovà, Τσεχία, Πολωνία, Γαλλία, Σλοβακία, 2016, 105΄)

  • σκηνοθεσία: Περτ Κάζντα, Τομάς Βάινρεμπ
  • ηθοποιοί: Μιχαλίνα Ολζάνσκα, Οντρέι Μάλι

Το 1973, η 22χρονη Ολγκα Χεπναρόβα, οδηγώντας ένα φορτηγό, πάτησε και σκότωσε δέκα περαστικούς στο κέντρο της Πράγας, κατηγορώντας την κοινωνία για τη δυστυχία στη ζωή της: ήταν η τελευταία γυναίκα που εκτελέστηκε στην Τσεχία. Αυτή η πραγματική ιστορία μεταφέρεται στην οθόνη, με την ταινία που άνοιξε, το 2016, το Πανόραμα της Berlinale. Με μια αληθινά μαγνητική πρωταγωνίστρια, διαδοχικές τραγωδίες, τραμπουκισμούς και σκληρότητα που φέρνουν την ηρωίδα στο περιθώριο και στιλιζαρισμένη, ασπρόμαυρη εικόνα, η ταινία απορροφά αρχικά τον θεατή, πριν εκείνος συνειδητοποιήσει ότι οι σκηνοθέτες δεν προλαβαίνουν να εμβαθύνουν στην προσωπικότητα της Ολγκα ή στις αιτίες που την οδήγησαν σε μια τέτοια πράξη βίας, απορροφημένοι από την όμορφη αλλά ρηχή αισθητική της ταινίας τους.

  

ΣΙΝΕΜΑ
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών, Τιερί Φρεμό, δεν αντιμετωπίζει ποτέ την πλήρη αποδοχή στην παραδοσιακή συνέντευξη Τύπου που δίνει στην έναρξη του φεστιβάλ –κι η φετινή ήταν από τις πιο αιχμηρές.
Οι Κάνες πρέπει να είναι τέλειες...
ΣΙΝΕΜΑ
Το best seller ενός νεκρού πιτσαδόρου
Ο Ρεμί Μπεζανσόν, από τους δημοφιλέστερους της νέας γενιάς Γάλλων δημιουργών, μετά από θαυμάσιες αλλά διαφορετικές ταινίες σαν την αξέχαστη ιστορία ενηλικίωσης «Η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής σου» ή το...
Το best seller ενός νεκρού πιτσαδόρου
ΣΙΝΕΜΑ
«Η καταστροφή είναι πάντα πιο διασκεδαστική»
Για μένα η Μίλα Γιόβοβιτς θα μείνει αξέχαστη στην ποιητική ταινία του Βιμ Βέντερς «Το ξενοδοχείο του ενός εκατομμυρίου δολαρίων» (2000). Ισως γιατί στην ταινία του Βέντερς όπως και στο «Πέμπτο στοιχείο» (1997)...
«Η καταστροφή είναι πάντα πιο διασκεδαστική»
ΣΙΝΕΜΑ
Μια εμμονική δασκάλα και οι ρομαντικοί Ταβιάνι
Η Λίσα Σπινέλι είναι μια γυναίκα που ακροβατεί στο χείλος του γκρεμού. Σύζυγος και μητέρα στο εργατικό προάστιο του Στάτεν Αϊλαντ, έχει δυο παιδιά στην εφηβεία που αδιαφορούν γι’ αυτήν, έναν περιποιητικό...
Μια εμμονική δασκάλα και οι ρομαντικοί Ταβιάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας