Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία

Γιώργος Λάνθιμος, Τζέιμς Σμιθ, Ρέιτσελ Βάις, «Η ευνοούμενη»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Λάνθιμος γράφει Ιστορία

  • A-
  • A+

Η 91η Τελετή Απονομής των Βραβείων Οσκαρ, που έρχεται το βράδυ της 24ης Φεβρουαρίου, αν ήμασταν φίλαθλοι, μπορεί και να μας έβρισκε να πανηγυρίζουμε στο Σύνταγμα.

«Η ευνοούμενη», η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου (στις αίθουσες στις 7 Φεβρουαρίου), είναι υποψήφια στις περισσότερες κατηγορίες, 10 στον αριθμό, μαζί με το «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν. Η επιτυχία του Ελληνα δημιουργού συγκινεί ιδιαίτερα για έναν απλό λόγο: ανήκει στην τωρινή, νεότερη γενιά Ελλήνων σκηνοθετών, πορεύτηκε με όσα του προσέφερε (ή δεν του προσέφερε) η χώρα, τράβηξε τον δικό του δρόμο κι έφτασε στην κορυφή, κάνοντας το δικό του σινεμά, χωρίς καμία, φαινομενικά, έκπτωση.

Ο Λάνθιμος είναι και υποψήφιος, ο ίδιος, στην κατηγορία Σκηνοθεσίας: γίνεται, έτσι, ο τρίτος Ελληνας που διεκδικεί το Οσκαρ, μετά τον Μιχάλη Κακογιάννη («Ζορμπάς», 1964) και τον Κώστα Γαβρά («Ζ», 1989), οι οποίοι επίσης ήταν υποψήφιοι με διεθνείς και όχι ελληνικές ταινίες.

Με την «Ευνοούμενη», ο Γιώργος Λάνθιμος φτάνει τις τέσσερις προσωπικές υποψηφιότητες για Οσκαρ, μετρώντας το Σενάριο του «Κυνόδοντα» (Ξενόγλωσσο Οσκαρ που απονέμεται στον σκηνοθέτη) και του «Αστακού» (μαζί, φυσικά, με τον Ευθύμη Φιλίππου) και τις δύο φετινές, Σκηνοθεσίας και (ως και παραγωγός) Καλύτερης Ταινίας.

Μεγάλο ενθουσιασμό προκαλεί και η Υποψηφιότητα Μοντάζ για τον Γιώργο Μαυροψαρίδη, μοντέρ της «Ευνοούμενης». Ενας από τους καλύτερους μοντέρ μας, με διεθνή καριέρα εδώ και χρόνια, ο Μαυροψαρίδης έχει δουλέψει σε περίπου 80 ταινίες και με σκηνοθέτες που διατρέχουν όλο το φάσμα, από τον Σταύρο Τσιώλη και τον Γιώργο Πανουσόπουλο ώς τον Ντένη Ηλιάδη και την Αθηνά Τσαγγάρη, ενώ έχει μοντάρει όλες τις ταινίες του Λάνθιμου.

Παρότι μοιάζει δύσκολο να ξεκολλήσει κανείς από αυτή την τεράστια επιτυχία, οι φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες έχουν κι άλλες ενδιαφέρουσες πτυχές.

Το «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν, δίκαια είναι υποψήφιο σε επίσης 10 κατηγορίες, οι 5 για τον ίδιο: Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Φωτογραφίας.

Ο θρίαμβος του «Ρόμα», μαζί με τις 3 υποψηφιότητες του «Η μπαλάντα του Μπάστερ Σκραγκς» των αδελφών Κοέν, φέρνει το Netflix (παραγωγό και διανομέα και των δύο ταινιών) σε νέα κινηματογραφικά ύψη κι ενδυναμώνει ακόμα περισσότερο το προφίλ του, την ώρα που άλλες streaming πλατφόρμες ανεβάζουν τον ανταγωνισμό.

Στην κατηγορία της Σκηνοθεσίας έμεινε εκτός ο Μπράντλεϊ Κούπερ, παρά τις συνολικά 8 υποψηφιότητες του «Ενα αστέρι γεννιέται». Δεν αδικήθηκε, όμως, ο Πάβελ Παβλικόφσκι για τον «Ψυχρό Πόλεμο», που φτάνει, έτσι, τις 3 υποψηφιότητες (μαζί με της Ξενόγλωσσης Ταινίας και της Φωτογραφίας).

Στην ίδια κατηγορία, ο Σπάικ Λι («BlacKkKlansman») βρίσκεται για πρώτη φορά υποψήφιος, τουλάχιστον σε ταινία μυθοπλασίας, μια και διεκδίκησε ξανά Οσκαρ το 1997 για το ντοκιμαντέρ «4 Little Girls».

Υποψήφιο σε 8 κατηγορίες είναι και το «Vice» του Ανταμ ΜακΚέι, με τον Κρίστιαν Μπέιλ φαβορί (προς το παρόν) στον Α’ Ανδρικό, ενώ με 7 υποψηφιότητες για το «Black Panther» και 6 για το «BlacKkKlansman», η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου υπογραμμίζει και τη δράση της υπέρ της φυλετικής ισότητας –ευτύχημα μιας και η δεύτερη τουλάχιστον είναι κι εξαιρετική ταινία.

Το «Πράσινο βιβλίο» και το «Bohemian Rhapsody», αγαπημένα των Χρυσών Σφαιρών και του κοινού, είναι υποψήφια για 5 Οσκαρ το καθένα.

Οι υποψηφιότητες στις βασικές κατηγορίες:

◢ Καλύτερη Ταινία

«Ενα αστέρι γεννιέται», «Vice: Ο δεύτερος στην ιεραρχία», «Ρόμα», «BlacKkKlansman», «Το πράσινο βιβλίο», «Η ευνοούμενη», «Black Panther», «Bohemian Rhapsody».

◢ Σκηνοθεσία

Αλφόνσο Κουαρόν, «Ρόμα». Σπάικ Λι, «BlacKkKlansman». Πάβελ Παβλικόφσκι, «Ψυχρός Πόλεμος». Γιώργος Λάνθιμος, «Η ευνοούμενη». Ανταμ ΜακΚέι, «Vice: Ο δεύτερος στην ιεραρχία».

◢ Α' Ανδρικός Ρόλος

Κρίστιαν Μπέιλ, «Vice: Ο δεύτερος στην ιεραρχία». Μπράντλεϊ Κούπερ, «Ενα αστέρι γεννιέται». Γουίλεμ Νταφόε, «Στην πύλη της αιωνιότητας». Ράμι Μάλεκ, «Bohemian Rhapsody». Βίγκο Μορτενσεν, «Το πράσινο βιβλίο».

◢ Α' Γυναικείος Ρόλος

Γιαλίτζα Απαρίθιο, «Ρόμα». Γκλεν Κλόουζ, «Η σύζυγος». Ολίβια Κόλμαν, «Η ευνοούμενη». Μελίσα ΜακΚάρθι, «Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;». Lady Gaga, «Ενα αστέρι γεννιέται».

◢ Β' Ανδρικός Ρόλος

Μαχέρσαλα Αλί, «Το πράσινο βιβλίο». Ανταμ Ντράιβερ, «BlacKkKlansman». Σαμ Ελιοτ, «Ενα αστέρι γεννιέται». Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ, «Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;». Σαμ Ρόκγουελ, «Vice: Ο δεύτερος στην ιεραρχία».

◢ B' Γυναικείος Ρόλος

Εϊμι Ανταμς, «Vice: Ο δεύτερος στην ιεραρχία». Μαρίνα ντε Ταβίρα, «Ρόμα». Ρετζίνα Κινγκ, «Αν η Οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει». Εμα Στόουν, «Η ευνοούμενη». Ρέιτσελ Βάις, «Η ευνοούμενη».

◢ Πρωτότυπο Σενάριο

Ντέμπορα Ντέιβις και Τόνι ΜακΝαμάρα, «Η ευνοούμενη». Πολ Σρέιντερ, «First Reformed». Νικ Βαλελόνγκα, Μπράιαν Κάρι και Πίτερ Φαρέλι, «Το πράσινο βιβλίο». Αλφόνσο Κουαρόν, «Ρόμα». Ανταμ ΜακΚέι, «Vice: Ο δεύτερος στην ιεραρχία».

◢ Ξενόγλωσση Ταινία

«Never Look Away» του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ (Γερμανία). «Κλέφτες καταστημάτων» του Χιροκάζου Κόρε-Εντα (Ιαπωνία). «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπακί (Λίβανος). «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν (Μεξικό). «Ψυχρός Πόλεμος» του Πάβελ Παβλικόφσκι (Πολωνία).

ΣΙΝΕΜΑ
Ρεκόρ για «La La Land», στη μάχη και ο «Αστακός»
Δύο συμμετοχές με χρώμα ελληνικό, οι Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου στο Πρωτότυπο Σενάριο και η φοιτήτρια Δάφνη Ματζιαράκη στις Μικρού Μήκους Ταινίες. Φαβορί, το μιούζικαλ του Ντέιμιεν Σαζέλ, υποψήφιο...
Ρεκόρ για «La La Land», στη μάχη και ο «Αστακός»
ΣΙΝΕΜΑ
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
Στην άκρη οι ταινίες που πάνε για Οσκαρ. Το Χρυσό Λιοντάρι πήγε στον πρωτο­εμφανιζόμενο Βενεζουελάνο Λορέντζο Βίγας και το βραβείο σκηνοθεσίας στον γνωστό Αργεντινό Πάμπλο Τραπέρο. Η δική μας Βαλέρια Γκολίνο...
Η Βενετία χόρεψε λάτιν
ΣΙΝΕΜΑ
«Μας είπαν ότι η γυναικεία φαντασία είναι εκείνη των ανδρών»
Η Σελίν Σιαμά, που από την αρχή της καριέρας της (το «Water Lilies» το 2007, το «Αγοροκόριτσο» το 2010, τα «Κορίτσια» το 2015) μίλησε με τις ταινίες για την απελευθέρωση από την ταυτότητα του φύλου, έκανε...
«Μας είπαν ότι η γυναικεία φαντασία είναι εκείνη των ανδρών»
ΣΙΝΕΜΑ
Ο απαγορευμένος έρωτας δύο γυναικών και η ταραγμένη ζωή του Μαραντόνα
Η Σελίν Σιαμά, η σπουδαία Γαλλίδα σκηνοθέτις, εξερευνά με τρόπο μαζί αιχμηρό και αγνό την απελευθέρωση από τις επιταγές του φύλου. Ο οσκαρικός ντοκιμαντερίστας Ασίφ Καπάντια αντλεί από 500 ώρες υλικού από τα...
Ο απαγορευμένος έρωτας δύο γυναικών και η ταραγμένη ζωή του Μαραντόνα
ΣΙΝΕΜΑ
Ο Μπραντ Πιτ εκτοξεύεται στο Διάστημα και στα Οσκαρ
Ο Ρόι ΜακΜπράιντ είναι ένας αστροναύτης που επιφορτίζεται με μια καίρια αποστολή: να ταξιδέψει στο Διάστημα, ν’ ανακαλύψει τι απειλεί τη Γη και την ανθρώπινη ύπαρξη...
Ο Μπραντ Πιτ εκτοξεύεται στο Διάστημα και στα Οσκαρ
ΣΙΝΕΜΑ
Βραβεία χωρίς ταμπού
Χρυσός Λέοντας για τον συναρπαστικό «Τζόκερ» του Τοντ Φίλιπς και Αργυρός στο «Κατηγορώ» του Πολάνσκι που μετέφερε με εξαιρετικό τρόπο στην οθόνη την Υπόθεση Ντρέιφους. Η Αργεντινή πρόεδρος της Κριτικής...
Βραβεία χωρίς ταμπού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας